Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: kaksi70 - 29.05.2020, 19:26:37
-
30.4.2020 kotipihaan siirtyi n. 1,5 vuotta seisonnassa ollut V70 -01 2,4T aut.,made in Belgium. Auto tuotiin ajamalla siirtokilvillä kotiin. Vappuna aloitettiin V70:n huolto- ja korjaustoimenpiteet.19.5.2020 Volvo sai leiman. Ajokm tällä hetkellä n. 385 tkm.
Väri on 445-26 eli Venetian Red Pearl. Sisustus on A480 Berghamn plyysi värinä on Oak.Alla on tällä hetkellä Volvon omat 16" Mimas alut.
Varusteina mm. : molemmat etuistuimet sähkösäätöiset, DSTC, autom.ilmastointi, autom.tummeneva taustapeili, tummennetut takalasit. Kaikki varusteet toimivat.
(https://i.ibb.co/kBBLgBP/20200504-214623.jpg) (https://ibb.co/kBBLgBP)
(https://i.ibb.co/yRKKfFV/20200502-171207.jpg) (https://ibb.co/yRKKfFV)
-
Ja sisäkuvia:
(https://i.ibb.co/cQDDWNb/IMG-20200530-130457.jpg) (https://ibb.co/cQDDWNb)
(https://i.ibb.co/LnSvdrC/IMG-20200530-130630.jpg) (https://ibb.co/LnSvdrC)
Istuintyynystä esiin käännettävä pöytä mukitelineineen:
(https://i.ibb.co/x29T9Kd/IMG-20200530-175332-1.jpg) (https://ibb.co/x29T9Kd)
-
Oikeanpuoleinen ajovaloumpio oli rikki, kuvassa tilalle asennettu ehjä ajovaloumpio:
(https://i.ibb.co/2sqnRZP/20200530-192820.jpg) (https://ibb.co/2sqnRZP)
Nykyasussa:
(https://i.ibb.co/GPnGfSX/Inked20200527-115542-LI.jpg) (https://ibb.co/GPnGfSX)
-
Oston jälkeen tehtyä huoltoa:
-ehjä oikea ajovaloumpio uusilla polttimoilla.
- hyväkuntoinen laturi rikkinäisen (alkuperäinen laturi, kesti siis melkein 384 tkm) tilalle.
- lisäjarruvalo takaluukkuun (alkuperäinen spoileri jarruvaloineen myyty aiemman omistajan aikana).
- uusi moottorin ylätuki.
- uusi koiranluu taakse.
- uudet jarrupalat eteen ja käsijarru kengät taakse, jarrujen ilmaus ja herkistely.
- uudet sytytystulpat.
- moottoriöljyt + suodatin vaihdettu
- moottorin öljykorkin tiiviste uusittu
- moottorin ilmansuodatin.
- raitisilmasuodatin.
- vaihteistoöljyt vaihdettu
- termostaatti + jäähdytysnesteet
- uusi apulaitehihna
- uusi akku.
- kaikki sulat uusittu
- uudet pyöränpultit
- käsin pesty ja vahattu
- sisätilojen perusteellinen puhdistus
-
2.6 vaihdetaan vielä moottoriöljy +suodatin +laatikkoöljyt uudestaan ja säädetään aurauskulmat.
-
V70:n mukana tuli myös Volvon omat 16" Adrastea alut, joilla V70 ajettiin kotipihaan:
(https://i.ibb.co/yYcjN7Z/20200501-200210.jpg) (https://ibb.co/yYcjN7Z)
-
Rannalla:
(https://i.ibb.co/ph66v4z/Inked-IMG-20200523-225406-LI.jpg) (https://ibb.co/ph66v4z)
-
V70 kävi tänään huollossa, moottoriöljyt (Castrol Magnatec 5 w 40 + Mann suodatin) ja automaattiin Teboil Fluid S öljyt. Ja aurauskulmien säätö. Mittariin pyörähti tänään 385 tkm. Illalla pieni ajolenkki ja puhdas 0 - 100 km/h kiihdytys, hyvin toimii :)
-
Iltalenkin jälkeen kotipihassa :)
(https://i.ibb.co/9cGGLbg/Inked20200602-220133-LI.jpg) (https://ibb.co/9cGGLbg)
Kulkupuolikin on alkanut löytyä perusteellisen huollon jälkeen. 2,4T automaattiin yhdistettynä on miellyttävä
ajettava. V70 tulee toimimaan sekä käyttiksenä että myöskin harrasteautona.
-
Varapyöräosasto huollettu ja imuroitu. Alkuperäinen ajamaton 17" Michelin merkkinen varapyörä sai lisää ilmaa ja täytettiin ohjepaineeseen. Varapyöräkotelo sisäpuolelta hyväkuntoinen ja ruosteeton. Hankintalistalla normi kokoinen 16" rengas varapyöräksi.
-
Nyt on 16" Adrastea aluissakin kelvolliset renkaat päällä. Harkinnassa, että vaihtaisi Adrasteat alle :)
-
Kulutus maltillisella kaasujalalla maantiellä :)
(https://i.ibb.co/0DFjFdY/20200519-182232.jpg) (https://ibb.co/0DFjFdY)
Moottoriöljyn kulutus on ollut n. 1500 km:n matkalla n. 0,1 - 0,2 l / 1000 km.
-
Takaluukun merkit tilattu GHOST:lta :)
-
To do listaa:
- takakontin maton hankinta
- takaluukun alemman verhousosan
uusinta
- ilmastoinnin huolto
- kuskin penkin verhoilun korjaaminen
- vasemman ulkopelin korjaus
- maalipinnan korjausta
-
Tänään ohjelmassa oli rekisterivalojen puhdistus (toisen polttimon uusinta) ja ajovalojen suuntaus. Rekisterivalopesät ovat edelleen alkuperäiset ja made in Finland.
-
Ehjä takaluukun alaverhous ja takaluukun kaukalomatto tilattu :)
-
Ehjä takaluukun alaverhous ja takakontin kaukalomatto saapuivat tänään. Ovat nyt jo paikoillaan. :)
-
Ghost:lta tilatut merkit saapuivat tänään ja ovat paikoillaan takaluukussa :)
-
Juhannusajelulla :)
(https://i.ibb.co/zbgGsdr/20200619-203523.jpg) (https://ibb.co/zbgGsdr)
-
Kesätunnelmia :)
(https://i.ibb.co/XLBgTzq/20200628-120433.jpg) (https://ibb.co/XLBgTzq)
Leiman jälkeen on nyt ajettu n. 2400 km.
-
Arkiajoa ja siistimistä. Lämmityslaitteen paneelin polttimot aika heikossa hapessa, käytävä hakemassa siniseltä uudet polttimot ja vaihdettava.
-
Arkiajoa tullut mukavasti, 12.7 tulee 20 vuotta V70:n ensirekisteröinnistä :) osatarpeita kartoitettu, sisustus ja ovien tiivisteet kaipaavat ehjiä osia.
-
Synttärisankari eli otettu käyttöön 12.7.2000 :) valmistenumeron mukaan 2001 vuosimallia ja Belgiassa valmistettu. Juhlapäivän kunniaksi pesty.
(https://i.ibb.co/8zYf32P/IMG-20200712-145230.jpg) (https://ibb.co/8zYf32P)
-
Nyt viikonloppuna tullu ajoa vähän enemmän, maantietä ja jonkun verran kaupunkiajoa, kulutus 8,1 l / 100 km. Mittarilukema nyt n. 387300 km.
-
Korjaus maalia alkuperäisen värikoodin mukaan ja kirkaslakkaa käyty ostamassa. Katsotaan nyt miten käy värisävyn suhteen. V70:a on maalattu tehtaalta lähdön jälkeenkin.
-
Pesupäivä :) Pesu Korrekin shampoolla ja lopuksi kuivaus pyyhkeellä. Arkiajossa duunikulkuneuvona.
-
Tänään V70:een tilattiin kuskin ovenkarmin tiiviste, tiivisteen lista, lämpölaitteen säädinpaneelin polttimot ja kuskin puoleinen tuuletusritilä
kojelaudan päälle. Kilometrejä tullut leiman jälkeen kohta 5 tkm.
Päivän kuva pesun jälkeen :)
(https://i.ibb.co/y5rVLc6/IMG-20200725-145125.jpg) (https://ibb.co/y5rVLc6)
-
Päivän agendalla moottorin ilmansuodattimen uusinta (Mann suodatin) ,IMM puhdistus https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml .
IMMun liitin irti, anturin kaksi ruuvia aukenivat kunnon pihdeillä, puhdistusspraylla kunnon pesu anturille ja kuivaus.
Anturin kiinnitysruuveihin tehtiin halkiot, niin ensi kerralla IMM anturin kiinnitysruuvien irroitus onnistuu tavallisella talttapää ruuvimeisselillä. Lopuksi IMMun liitin kiinni.
Suosittelen IMMun anturin irroittamista kotelostaan puhdistusta varten, silloin anturin saa puhdistettua kunnolla.
-
IMMun puhdistuksen jälkeen moottorin toiminta ja kaasuun vastaavuus parani huomattavasti :) Osapaketti saapui eilen, iso kiitos Timo Leinonen / Alavus, hinta / osat / palvelu / toimitus kohdallaan :) Kuskin puoleinen kojelaudan päällä oleva tuuletusritilä korjattu.
-
Tänään moottoriin vaihtui öljyt + suodatin, Castrol Magnatec 5 w 40 ja Bosch suodatin. Automaattiin vaihtui 2,4 l uutta Teboil Fluid S ATF öljyä. Kuskin oven karmin tiiviste vaihtui hyväkuntoiseen käytettyyn tiivisteeseen.
-
Miks automaattiin vaihtui noin vähän uutta öljyä? :idiot2:
-
AW55-50:n öljypropusta ei tuu enempää öljyä ulos. Uusi öljy mittatikun reiästä sisään. Huuhteluvaihtoa ei ollut tällä kertaa mahdollista tehdä.
-
Muutaman kerran kun tekee saman homman "peräkkäin" niin alkaa olemaan öljyt vaihdettu ;)
-
Kyllä :) 2,4T ollut ajossa kohta 3 kk, automaatin öljyt vaihdettu sinä aikana 3 kertaa.
-
390 tkm mittarilukema ylitetty, kohta ajettu 7 tkm omistusaikana. Tankilta kotiin eilen 30 km, kulutusmittari näytti 7,0 l / 100 km :).
Talvirenkaat on hankintalistalla, 205/55-16, 205/60-16 tai 215/55-16 koossa. Kummallakin akselilla oltava samankokoiset, kun autossa on DSTC.
-
Kauppareissulla Porvoossa :)
(https://i.ibb.co/bBDkfhs/IMG-20200816-193352.jpg) (https://ibb.co/bBDkfhs)
-
Suunnittelun alla ajovalojen parantaminen syksyä ja talvea varten. Autossa on joskus ollut apupitkät, lämmönsäätöpanelissa on kytkin apupitkiä varten. Eturekisterikilven asennuksesta päätellen apupitkät on asennettu kilpitelineen avulla. Ja kuskinpuolen ajovalon takaa löytyy vapaana oleva piuhapari. Täytyy mitata tuleeko ao. piuhapariin jännitettä. Ajovaloumpioissa olevat lähi- ja kaukovalopolttimot päivitetään Osramin Night Breaker polttimoiksi.
-
Ja kuskinpuolen ajovalon takaa löytyy vapaana oleva piuhapari. Täytyy mitata tuleeko ao. piuhapariin jännitettä.
Toiseen tulee heräte ja toiseen virta, eli moottoritilassa pitäisi olla tuollainen liitin:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94467.0
-
Kiitos anssi68 hyvästä kommentista ja linkistä :) säädinpanelissa on orkkis kytkin apupitkille.
-
Kiitos anssi68 hyvästä kommentista ja linkistä :) säädinpanelissa on orkkis kytkin apupitkille.
Ollos hyvä, eli varmaan kaikki releet ja johdot löytyy valmiina ellei ole revitty pois kun valot on otettu pois.
Muuten menee plug&play tuo valojen asennus..
-
Kaukovalopolttimoiksi päivitetty Osram HB3 Night Breaker Laser 60 w polttimot :)
-
Lyhyt ajo pimeässä, uusien kaukovalopolttimoiden testaus. Ero vakio HB3 polttimoihin on merkittävä, kantamaa ja kirkkautta tuli reilusti lisää :)
-
Lähivalo polttimot uusittu, Osram H7 Night Breaker Laser polttimot. Rekisterivalopolttimoiksi vaihtui Osramin w5w Cool Blue Intense.
-
Lyhyt koeajo pimeällä, nyt on lähivalotkin ok. Lähivalojen valokuvio on nyt tarkka, huomattava parannus aikaisempaan :)
-
Perjantai-ilta ja tankki täynnä :)
(https://i.ibb.co/KzG5QST/IMG-20200911-195433.jpg) (https://ibb.co/KzG5QST)
-
Moottoriöljy + suodatin, Castrol Magnatec 5 w 40 ja Bosch suodatin + automaatin öljynvaihto 2,4 litraa Teboil Fluid S.
-
Paljonko tuli kuukaudessa kilometrejä?
-
aika tarkkaan 3 tkm kuukaudessa. Aikaisemmalla omistajalla oli öljyjen vaihtoväli ollut todella pitkä, huoltokirjaa ei mukana ollut, eka kerralla vaihdettaessa moottoriöljyt oli todella mustat ja likaiset ja automaatinkin öljyt oli eka vaihtokerralla samoin mustat ja likaiset.
Nyt on 4 kertaa vaihdettu 9 tkm ajomatkan aikana sekä moottoriöljyt että automaatin öljyt. Nyt tällä vaihtokerralla ei moottoriöljyt enää olleet mustat ja automaatistakin tuli kohtuullisen väristä öljyä. Seuraavan kerran sitten vaihdetaan öljyjä n. 10 tkm päästä.
-
Sunnuntai-illan kauppareissu Porvoossa :)
(https://i.ibb.co/YQ6x6HL/IMG-20200913-191319-resized-20200913-092234846.jpg) (https://ibb.co/YQ6x6HL)
-
Ok O0 Ajattelinkin että ehkä jonkinlainen elvytys ajatuksena.
-
Etuparkit päivitetty Osram Cool Blue Intense. Tänään ostettu iCarsoft i906 vikakoodin lukija ja päivitetty sen ohjelmisto. Hyvin toimii
perheen molempien V70 kanssa :)
-
iCarsoft i906:lla eilen illalla tutkittu 2,4T:ta. Väännön rajoitukset näyttivät olevan tehtaan arvoissa ts. ei ole lastutettu.
Mitään ihmeellistä ei vielä löytynyt. Lisävalorele ilmoitti signaalin puuttumisesta, keulalla olleet lisävalot on jonkun aiemman
omistajan toimesta joskus poistettu, lisäpitkien kytkin on vielä jäljellä lämpölaitteen ohjauspaneelissa.
TCM kertoi Torque limit requested 330 Nm.
-
Siivouspäivä, Sisusta ja takaluukku imuroitu ja puhdistettu :)
(https://i.ibb.co/cbcKfCs/IMG-20200919-151226.jpg) (https://ibb.co/cbcKfCs)
-
Työkeikalla 8)
(https://i.ibb.co/r64M5ZP/IMG-20200921-144800.jpg) (https://ibb.co/r64M5ZP)
-
Puhtaana viikonlopun viettoon 8)
(https://i.ibb.co/9pqSGYX/IMG-20200925-182403.jpg) (https://ibb.co/9pqSGYX)
-
10 tkm yhteistä taivalta takana. 1000 km edellisestä öljynvaihdosta,öljytikussa ei moottoriöljyn taso ole havaittavasti laskenut. Talvirenkaat edelleen hankintalistalla, nastat on tarkoitus hankkia.
-
Puskurin korjausmaalaus Car-Repin korjaus maalilla + Car-Repin kirkaslakka. Katon ja konepellin käsinvahaus Turtle Vax Color Magicilla (tummanpunainen).
(https://i.ibb.co/gynV2FX/IMG-20200927-152138.jpg) (https://ibb.co/gynV2FX)
-
Tänään käyty Motonetista hakemassa lisää Car-Repin korjausmaalia ja korjauslakkaa, korjausmaalaukset jatkuvat :)
Yllättävän hyvin korjausmaalin sävy käy auton nykyisen maalin kanssa ja Car-Repin akryyli kirkaslakka sopii hyvin myös.
2,4T:n värikoodia 445-26 Venetian Red vastaa Car-Rep/Maston koodi 205200
-
Työkeikalla Lahdessa, Motonetista tarttui mukaan uudet rekisterivaloumpiot 8)
(https://i.ibb.co/p23Y0mZ/IMG-20201001-172350.jpg) (https://ibb.co/p23Y0mZ)
-
Uudet rekisterivaloumpiot askarreltu paikoilleen, pientä viilaamista tarvittiin että sujahtivat paikoilleen. Ja ao.umpioiden tuuletusaukot avattu. Alkuperäisissä rekisterivaloumpioissa on yläosassa tuuletusaukko, joka tarvikeumpioissa on valettu umpeen.
-
Käytetyt Nokian Hkpl 8 205/60-16 hankittu talvirenkaiksi :)
(https://i.ibb.co/9nxHFW7/IMG-20201004-WA0000.jpg) (https://ibb.co/9nxHFW7)
-
Torstaina 8.10 menee 2,4T jakohihnaremppaan Porvooseen. Jakohihnasarja täydellinen + vesipumppu + apulaitehihnan kiristin + apulaitehihna. Lisäksi vaihdetaan polttoainesuodatin.
-
Täydellinen jakopääremppa ml. vesipumppu, apulaitehihnakiristin ja apulaitehihna tehty. Polttoainesuodatin uusittiin myös samalla, suodattimen ulkonäöstä päätellen edellisestä vaihdosta oli kulunut reilusti aikaa. Vanhalla jakohihnalla oli ajettu n. 121 tkm ja ikää oli reilut 7 vuotta (konehuoneesta löytyneen tarran perusteella) . Vanhassa hihnassa oli pieniä murtuman alkuja, joten jakopääremppa oli tarpeellinen. Myös apulaitehihnan kiristin rullan laakeri oli lopussa, niin sekin tuli nyt kuntoon.
Huoltokirjaa 2,4T:n mukana ei tullut.
-
395 tkm pyörähti mittariin, 11,5 tkm yhteistä taivalta takana. Korjausmaalaus projektia on tarkoitus jatkaa, takaluukku, peilien kuoret, helmat.
-
Hienoa tekemistä. ELK
-
Kiitos :) onhan 2,4T:ssa pientä tekemistä riittänyt. Toimii sekä harrasteautona että arkikäyttiksenä. Työkäytössä toimiva peli ison ja käytännöllisen tavaratilansa ansiosta.
-
Osramin Night Breaker Laser polttimot sekä lähi- että kaukovaloissa on osoittautuneet hintansa arvoisiksi. Takavakaajan kumit on uusimislistalla, osia on tilattu.
-
Takavakaajan kumit on uusimislistalla, osia on tilattu.
Saattaa olla, että menee vakaaja uusix koska kumit on alunperin vulkanoitu tankoon kiinni..
E: Näköjään saa ne kumitkin vaihdettua:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=76383.0
-
Kokonainen takavakaaja tulossa, vasemmalle puolelle joutuu koiranluun todennäköisesti vaihtamaan, lienee alkuperäinen. Oikealle puolelle taakse vaihdoimme ennen leimaa Meyle HD koiranluun.
-
Maalausprojektia jatkettu, puskurin maalausta vahvistettu ja lakkakerroksia lisätty ja vasemman peilin kuorta maalattu :)
Kauppareissulla tänään Lahdessa 8)
(https://i.ibb.co/SRJjpvY/IMG-20201010-172445.jpg) (https://ibb.co/SRJjpvY)
-
Ostopäivä 28.4.2020 Porvoo , 30.4.2020 siirrettiin 2,4T ajamalla kotiin. Akku ja laturi vetelivät viimeisiään, siirto ajamalla kotiin Myrskylään kuitenkin onnistui 8)
(https://i.ibb.co/Tbg2Scy/Inked-IMG-20200428-194127-LI.jpg) (https://ibb.co/Tbg2Scy)
ja vappuaattona 30.4.2020 kotikylän raitilla :)
(https://i.ibb.co/87fJs1J/20200430-195112.jpg) (https://ibb.co/87fJs1J)
Ensimmäinen ostos 2,4T:hen:
(https://i.ibb.co/ZK3pcPX/20200430-091419.jpg) (https://ibb.co/ZK3pcPX)
-
Kuskinpuoleista peiliä ehostettu.
(https://i.ibb.co/xhmStG2/IMG-20201012-165716-1.jpg) (https://ibb.co/xhmStG2)
-
Tänään 2,4T sai lomapäivän kunniaksi uudet vahat pintaan, viikonloppuna maalattua keulan puskurimuovia lukuunottamatta. Perinteinen käsinvahaus värivahalla 8).
Venetsianpunainen on kaunis väri, etenkin auringonpaisteessa S*
-
16" Adrasteat "välikelin renkailla", koko 205/60-16 laitettu alle. Adrasteat on todennäköisesti 2,4T:n alkuperäiset vanteet, valmistusvuosikin täsmää eli 2000.
Itse olen tykänny sekä 215/55-16 että 205/60-16 rengaskoosta. 17" tuuman kohtuukuntoiset alkuperäiset vanteet haussa, Thor esimerkiksi.
Vetokoukkua (Volvo alkuperäinen) en ole vielä käyttänyt, 2,4T:llahan saa vetää kohtuullisen painavaa jarrullista perävaunua.
(https://i.ibb.co/s9yfq6V/IMG-20201014-113817.jpg) (https://ibb.co/s9yfq6V)
(https://i.ibb.co/Q62S6tJ/Inked-IMG-20201014-113847-LI.jpg) (https://ibb.co/Q62S6tJ)
(https://i.ibb.co/0QsCR58/Inked-IMG-20201014-155603-LI.jpg) (https://ibb.co/0QsCR58)
-
Jakopääremppa jälkeen reilussa viikossa tullut mittariin lisää 1100 km :) takavakaajan vaihto on tulossa.
-
Tiistaiaamu alkoi hyvin. Oikeanpuoleinen peili oli pesun jäljiltä jäätynyt yön pakkasessa ja tallista ulosajettuani ei heti auennut sähköisesti.
Parin avaamis/sulkemiskierroksen jälkeen oikea ja vasen peili avautuivat sähköisesti eri tahtiin. Eli toinen avautui ja toinen sulkeutui. Aamulla ratkaisin aukeamisongelman avaamalla oikean peilin manuaalisesti. Töihin ajaessa huomasin, että oikean peilin säätö ei toimi sähköisesti. Työpaikan parkissa luin iCarsoft i906:lla vikakoodit ja kuskin oven ohjausmoduuli antoi vikakoodin DDM-0049 Internal Fault.
Työpäivän jälkeen kotipihassa käänsin kummatkin peilit manuaalisesti koria vasten, akun kenkä irti vähäksi aikaa ja sitten takaisin kiinni.
Nyt peilit avautuvat ja sulkeutuvat sähköisesti samaan tahtiin ja oikean puolen peilin sähkösäätökin toimii myös ok. Kuskin oven ohjausmoduli antaa edelleen vikakoodin DDM-0049. Vaikka koodin poistaa, niin se palaa kohta takaisin. Ikkunahissit, keskuslukko yms. toimivat kuskin ovesta normaalisti.
iCarsoft i906 ilmoittaa mm. ao. ohjausyksikön osanumeronkin.
-
Nykyisillä moottoriöljyillä ajettu 4 tkm. Tarkistin mittatikusta öljyn tason ja sen perusteella öljyn kulutus on n. 0,1 - 0,2 l / 1000 km. Nyt on kolmas vaihto menossa Castrol 5 w 40 Magnatec C3 öljyillä.
-
Löytyi hyvät Hkpl 8 koossa 205/55-16 Helsingistä. 2 kpl pintaa n. 7,3 mm ja 2 kpl pintaa n. 8,2 mm ja nastat hyvin tallella. Dot 2015. Hinta oli koko sarjalle 120 € :)
(https://i.ibb.co/C8kz1v4/IMG-20201027-201733.jpg) (https://ibb.co/C8kz1v4)
(https://i.ibb.co/2K4JXr0/IMG-20201027-201550.jpg) (https://ibb.co/2K4JXr0)
-
Tasan puoli vuotta sitten tehtiin kaupat 2,4T:sta ja Vappuaattona 30.4.2020 ajettiin 2,4T kotipihaan. Tänään tulossa osia :) .
Talvihuolto on suunnitteilla ja tulossa.
-
Pesupäivä :) löytyi käytetty tiukkapuslainen takavakaaja. Talvihuolto lähestyy, laitetaan siinä yhteydessä takavakaaja, vasen takakoiranluu, nastat alle ja moottori--ja vaihteistoöljyn vaihto.
(https://i.ibb.co/mD3RnSp/IMG-20201031-140559.jpg) (https://ibb.co/mD3RnSp)
(https://i.ibb.co/QvcQpH5/IMG-20201031-140503.jpg) (https://ibb.co/QvcQpH5)
-
Moottoriöljy + suodatin + 2,5 l automaattiin öljyä. Moottoriin laitettiin nytkin Castrol Magnatec 5 w 40 ja automaattiin laitettiin Teboil Fluid S. Nastat alle tulevana viikonloppuna. Takavakaajan vaihto tuonnempana. Vasemmalle puolelle taakse on hankittu Meyle HD koiranluu, joka vaihtuu alle takavakaajan vaihdon yhteydessä.
Nyt automaatin öljynvaihdon yhteydessä ulostullut öljy oli jo väriltään kohtuullisen hyvää. Tähän mennessä automaattiin vaihdettu yhteensä 13 litraa Teboil Fluid S:ää.
-
Isänpäivä ajelulla Orimattilassa :)
(https://i.ibb.co/YZxxZcz/IMG-20201108-143155.jpg) (https://ibb.co/YZxxZcz)
-
Nastat Hkpl 8 205/55-16 alle ja vahashamppoopesu :)
(https://i.ibb.co/wrVFB5p/IMG-20201115-132540.jpg) (https://ibb.co/wrVFB5p)
-
Tänä aamuna sitten eka talvikeli Hkpl 8:lla matkalla töihin. Hyvin toimivat :)
-
Vahashamppoopesu ja aurinkoa pintaan 8)
(https://i.ibb.co/2Y4BZrB/IMG-20201122-135157.jpg) (https://ibb.co/2Y4BZrB)
-
Aika Porvooseen korjaamolle takavakaajan uusintaan varattu perjantaiksi eli tulee alkuperäinen uusi takavakaaja. Kyseessä ei ole merkkikorjaamo,
vaan oma luottokorjaamo. :)
-
400 tkm täyteen tänään :)
(https://i.ibb.co/w4QST5r/IMG-20201126-112927.jpg) (https://ibb.co/w4QST5r)
-
Omassa myös ihan näinä päivinä :D
Edit: Tulikin täyteen jo tänään perjantai-aamuna ;D
-
2,4T kävi huollossa tänään. Uusi alkuperäinen takavakaaja, vasen takakoiranluu uusi. Oikean takaiskarin yläpään uusinta, oli revennyt ja aiheutti kolinaa. Nyt ajettavuus ihan erilainen kuin ennen huoltoa :)
-
Paljonko toi alkuperäinen takavakaaja maksoi? Omassa V70:ssä se on ollut vaihtokunnossa viimeiset 5 vuotta... :2funny:
-
Korjaamon hinta alkuperäiselle uudelle takavakaajalle oli 258 €. Tässä huollossa myös tarkistettiin ja säädettiin pyörän kulmat.
-
Pesupäivä ja käynti asiakkaalla. Kyllä on mukava ajaa kun 2,4T:n takapää ei kolise ja toimii niinkuin pitääkin :) taisi olla ensimmäinen kerta kun omistuksessani olevaan autoon vaihdetaan takavakaaja 8)
-
Kuskin oven ohjausmoduli DDM on pakkasaamuna ennen auton lämpiämistä hetken aikaa vajaatoiminen (ts oikean peilin säädöt yms. ei toimi). Lämmettyään taas toimii normaalisti. Hyllyssä on käytetty sama numeroinen DDM, sitä täytyy jossain vaiheessa kokeilla.
-
Pesupäivä vahashamppoolla ja nestetasojen ja renkaiden ilmanpaineiden tarkistus :)
-
Iltakahvilla Gammelbyn ABC:lla :)
Gammelbyn ABC on sopivan 30 km päässä 2,4T:n kotitallista.
(https://i.ibb.co/VBTV9Vw/IMG-20201205-193909.jpg) (https://ibb.co/VBTV9Vw)
-
Tänä aamuna eka kerta 2,4T lohkolämppäri käytössä. Alku oli lupaava :2funny: seinältä tuttu vihreä Defan johto ja auto lämpiämään...paitsi että olikin Calixin pistorasia 2,4T:ssa. Pienen etsiskelyn jälkeen tallista löytyi sopiva Calixin piuha ja auto lämpiämään. Samalla sisäpistokerasiakin todettiin toimivaksi :) , auton mukana tullut toimiva Defan sisäpuhallin sai lämmittää sisätiloja. Oli kyllä mukava lähteä töihin lämpimällä autolla :)
-
2,4T sai tänään toisen virta-avaimen Kärkkäisen Lahden Huoltopisteeltä. Uusi avain maksoi kaikkine töineen 94 €. Palvelu oli hyvää
-
Tänään pääsi kelin puolesta kunnolla testaamaan 2,4T:n Dstc:n toimintaa, hyvin toimi :)
-
Pikapesu painepesurilla pihavalojen loisteessa. Eteen olisi koiranluut varmaan uusittava ja etuiskarit ylälaakerointeineen.
-
Jouluvalot syttyi 2,4T:ssa, kun tänään lähdin kaupan pihasta kotia kohti, siis ABS ja dstc valo syttyivät ensin ja infotaulun teksti "abs huolla heti". Varovasti kotia kohti, auto oli vikatilassa suostui kulkemaan n.40 km tunnissa. Kohta syttyi myös moottorin vikavalo ja jarrujen vikavalo ja infotauluun teksti jarruvika huolla heti. Muutama km ennen kotia 2,4T alkoi kulkea normaalia ajovauhtia, vikavalot pysyivät päällä ja ilmoitus infotaulussa.Jarrut toimivat normaalisti, vaihteet yms samoin ja kohta oltiin kotipihassa. Icarsoft koodi lukija kiinni ja vian aiheuttaja löytyi eli viallinen signaali oikean etupyörän abs anturi.Moottorin vikavalon sytytti VVT. Nollasin koodit ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen vikavalot pysyivät poissa kun ajoin talliin. Maanantaina sitten soittamaan luottokorjaamolle korjausaikaa.
-
Napapultit tarkastettu, kiinni ovat kunnolla. On niitä vuosien saatossa uusittu, oikean puolen napapulttiin käy 14 mm hylsy, vasemman puolen napapulttiin käy 13 mm hylsy ;D
-
Kauppareissulta Porvoosta palatessa oikean puoleinen etupyörän abs anturi antoi faulty signal koodin ja abs ja dstc valot syttyivät mittaristoon. Tällä kertaa ei 2,4T menny vikatilaan, vaan päästiin normaali vauhtia kotipihaan. Kotipihassa vikakoodin nollaus ennen talliin ajamista.
-
Huomenna tiistaina 2,4T korjaamolla Porvoossa. Tänään illalla vienti ja sijaisauton nouto, pääsevät korjaamolla heti aamusta 2,4T:n pariin.
-
2,4T viety Porvooseen korjaamolle. Eli oikean etupyörän ABS anturiongelman selvittäminen, 70 - 80 vauhdista ylöspäin esiintyvän tärinän/vapinan (ilmaantui sekin just Joulun alla) selvittäminen ja etukulmien satunnaisen kolahtamisen selvittely ovat työlistalla.
-
2,4T työn alla korjaamolla. Etupyörien tärinän aiheuttajaksi paljastui sisäpuolelta todella kuraiset vanteet, kunnon pesu ja tärinä poissa.
Kummassakaan vetarissa ei ole välyksiä ja suojakumit ehjät. Oikean etupyörän abs anturi menee vaihtoon, molemmat koiranluut eteen uudet, moottoriöljy + suodatin ja automaattilaatikon BG öljynvaihto (Pesu + huuhtelu) . Huomenna saa 2,4T.n huollosta.
-
Mielenkiinnolla odotan 2,4T:n hakua korjaamolta ja sitä miten automaatin BG öljynvaihto (pesu + huuhtelu) muuttaa/parantaa automaatin toimintaa.
-
2,4T haettu korjaamolta eli Auto-Ring Porvoo. 2,4T on koko omistusajan nykinyt enemmän ja vähemmän, nyt nykimisen syy selvisi:
vaikka laatikkoon vaihdettiin alakautta yhteensä 13 litraa Teboilin Fluid S:ää, niin laatikko oli edelleen erittäin likainen ja toiminta takerteli. Ratkaisu oli automaatin pesu ja huuhteluvaihto BG laitteella. Lopuksi uuden puhtaan ATF öljyn sekaan lisättiin vielä BG306 ATC Plus ATF öljyntehostaja-ainetta. Laatikossa ollut öljy oli tosi mustaa. BG pesun ja huuhteluvaihdon jälkeen laatikko toimii hienosti. Nykiminen on poissa ja vaihdot sujuvat hienosti. Moottoriin vaihdettiin Mobil 1 FS 0 W 40 öljyt + suodatin ja oikeaan etupyörään ABS anturi. Etu koiranluut tarkastettiin, ne olivat kunnossa, niitä ei vaihdettu tällä kertaa. Erittäin tyytyväinen Auto-Ring Porvoon palveluun, hyvä ja asiantunteva palvelu ja hinta/laatusuhde erinomainen.
-
Pitäisi kyllä omaankin teettää tuo BG-huolto. Paljonko tuli tuolla huollolle hintaa? (Jos saa udella..)
-
Tarjouksen BG huollosta saat soittamalla Auto-Ring / Anssi Lampi 0505270092. Omassa huollossa tehtiin 2 päivän aikana vähän kaikenlaista, niin en pysty suoraan arvioimaan BG huollon hintaa erikseen. Auto-Ring Porvoon palveluja olen käyttänyt jo vuosia ja ollut hyvin tyytyväinen. Huollon ajaksi löytyy tarvittaessa myös edullinen sijaisauto.
-
n. 300 km huollon jälkeen ajettu ja kyllä voi olla tyytyväinen. BG:n pesu-ja huuhteluhuollolla 403 tkm ajettu AW55-50 laatikko alkoi toimia todella hyvin verrattuna huoltoa edeltäneeseen aikaan :) ABS:n merkkivalo on toistaiseksi myös pysynyt poissa. Seuraava isompi huoltokohde on kaikkien iskarien uusiminen ja etuiskarien yläpäiden uusinta.
-
Tuli muuten mieleen että tuon BG-huollon jälkeen olisi kai hyvä vielä nollauttaa laatikon muisti ja tehdä ns sopeutusajo?
-
Se sopeutusajo on omien kokemuksien mukaan hukkaan heitettyä aikaa. Laatikon opitut arvot on kyllä hyvä nollata, ja sillä on jopa vaikutusta.
-
Se sopeutusajo on omien kokemuksien mukaan hukkaan heitettyä aikaa. Laatikon opitut arvot on kyllä hyvä nollata, ja sillä on jopa vaikutusta.
Okei. No mutta juu tuo nollaus voisi olla paikallaan.
-
2,4T ostettiin Vapun alla huoltokirjattomana projektina. Hinta oli käytännössä nimellinen. Nyt on kohta 20 tkm yhteistä taivalta
takana, monenlaista huoltoa ja korjausta tehty. Nykyisessä huoltokirjassa on jo 3 täytettyä sivua ::) . Lastutusta / madallusta en ole edes harkinnut, vakionakin 2,4T palvelee hyvin käyttis/harrasteautona.
-
Vuoden ensimmäinen pesupäivä :)
(https://i.ibb.co/QNPpZYR/IMG-20210101-132337.jpg) (https://ibb.co/QNPpZYR)
-
Tuli muuten mieleen että tuon BG-huollon jälkeen olisi kai hyvä vielä nollauttaa laatikon muisti ja tehdä ns sopeutusajo?
Hyvä huomio. 2,4T vaihdettiin oston jälkeen laatikkoon ns. perinteisellä menetelmällä 5 kerralla yhteensä 13 litraa Teboilin Fluid S:ää.
Kuitenkin tässä viime viikkojen aikana nykiminen lisääntyi, löi voimansiirto ajaessa vastaan aiheuttaen välillä voimakastakin ajon
aikaista nykimistä. Ja autolla ei pystynyt tekemään täyskaasukiihdytyksiä kun n. 3000 - 4000 rpm jälkeen alkoi nykiä ja potkia vastaan.
Ja melkein aina risteykseen tultaessa ja pysähdyttäessä yritti tehdä pompun eteenpäin.
Mitä ilmeisimmin 2,4T:n aikaisemmassa elämässä automaattilaatikon öljynvaihtoja ei ole paljoa tehty ja laatikko oli niin ollen
todella likainen sisältä. Yllämainitut osittaiset öljynvaihdot eivät paljoa laatikkoa puhdistaneet, vaan saivat pikemminkin laatikon kurat liikkeelle ja laatikon toiminta huononi lisää.
BG huollon jälkeen yllämainitut oireet hävisivät ja vaihteisto vaihtaa hyvin. Jopa 2 => 3 vaihto on miellyttävä.
-
2,4T:n huoltokirja (osatoimituksen mukana tullut käytetty Volvon huoltokirja) tuli täyteen merkintöjä. Kärkkäinen / Lahti löytyi uusi huoltokirja hintaan 2,90 € :)
(https://i.ibb.co/k1S56gN/IMG-20210103-163208.jpg) (https://ibb.co/k1S56gN)
(https://i.ibb.co/VmKNGpN/IMG-20210103-163257.jpg) (https://ibb.co/VmKNGpN)
-
700 km ajettu BG laatikkohuollon jälkeen ja tyytyväinen olen, suosittelen lämpimästi varsinkin jos laatikkoöljyillä on paljon km takana/laatikko ei toimi kunnolla.
-
Tarjouskyselyä laitettu menemään tutun korjaamolle :) Selvisi että heiltäkin tuo BG-palvelu löytyy.
Sepä oliskin jos tuon omankin kenkkuilevan laatikon saisi vielä "iskuun".
-
BG huoltopalvelua löytyy tällä hetkellä aika monesta autokorjaamosta.
-
Ilta-ajelulla nykiminen ilmaantui jälleen ja yhtä risteystä lähestyessäni kone alkoi humppaamaan ja jarrupoljin oli kova ja poljinta sai
painaa reilusti että 2,4T suostui pysähtymään. Vikavaloja ei syttynyt. Varovasti kääntäen takaisin kotia kohti, vaihdevalitsin asennossa 3 pystyi ajamaan jollain tavoin kotiin takaisin. Risteyksiin piti ennakoida huolella. Vikavaloja ei missään vaiheessa syttynyt, vaikka jarruja ei paljoa ollutkaan ja käynti ja seokset aika sekaisin. Kotipihassa virrat päällä vikakoodien luku iCarsoft i906:lla, vikakoodeja ei löytynyt :idiot2: onneksi 2,4T:ssa on kattava vakuutus, niin huomisaamuna tilaan hinurin viemään 2,4T:n Porvooseen Auto-Ringiin. Tehostin on suhissut koko sen ajan kun 2,4T on ollut omistuksessa. Jarrutehostin antautunut ja/tai alipainepumppu ? No, huomenna alkaa selviämään. Auto-Ring / Anssi Lampi taas hienoa palvelua, tänään illalla keskusteltiin puhelimessa aiheesta ja sijaisauto varattu korjauksen ajaksi.
-
Jos jarrutehostimen suunnalta kuuluu suhinaa, niin sitten mennee uusix..
-
Jos jarrutehostimen suunnalta kuuluu suhinaa, niin sitten mennee uusix..
Juu, jarrutehostin on todennäköisesti tiensä päässä. Aamulla 2,4T vietiin hinurin kyydissä Porvooseen, tässä odottelen tilannetietoja
Auto-Ringiltä.
Tarinan opetus on se, että suhiseva jarrutehostin kannattaa vaihtaa ajoissa.
-
Mullakin aikanaan suhisi tehostin sieltä käyttöakselin juuresta. Koitin sinne uutta tiivistettä vaihtaa siinä onnistumatta. Hankin purkaamolta tehostimen vähänajetusta autosta ja vaihdoin paikalleen.
-
Väliaikatietoja korjaamolta. Sekä imusarjalta että erilliseltä alipainepumppu:lta tulevat alipaineletkut yhdistävä takaiskuventtiili oli totaalisesti hajonnut. Osa on tulossa huomenna.
-
takaiskuventtiili
Jaa että tuollainen vika..
No taitaa olla tällä kertaa halpa korjaus jos pelkkä takaisku vaihtuu.
-
Juu, jos tällä takaiskuventtiili llä selvitään niin ei oo kallis korjaus tällä kertaa. Mutta ei ihme että käynti sekosi, kun veti ulko ilmaa alipaineletkun kautta suoraan imusarjaan.
-
2,4T haettu Auto-Ringiltä tänään päivän päätteeksi. Vika korjaantui tosiaan jarrutehostimen hajonneen takaiskuventtiilin uusimisella.
Tyhjäkäynti tasaantui (omistusaikana tyhjäkäynti on ollut epätasaista) ja tyhjäkäyntikierrokset kohosi muutama kymmenen rpm :)
Hyvää ja joustavaa palvelua lyhyellä varoitusajalla, iso kiitos Auto-Ring :)
-
Kyseessä siis tämännäköinen osa:
(https://i.ibb.co/7pm1ND4/Sieppaa.png) (https://ibb.co/7pm1ND4)
-
Takaiskuventtiilin hinta oli 45 €. Sikäli kriittinen osa, että osan totaalihajoamisen jälkeen autolla ei paljoa ajeta.
Näin jälkikäteen ajatellen vuotava takaiskuventtiili varoitteli useampaankin kertaan ennen lopullista hajoamistaan.
Oireet olivat välillä voimakastakin nykimistä ja moottorin puhdittomuutta.
-
Eli jarrutehostimen takaiskuventtiili on V70 -01 2,4T:ssa imusarjan vieressä.
(https://i.ibb.co/Wn64ZVB/30665561.jpg) (https://ibb.co/Wn64ZVB)
Volvo OEM 30665561 Booster Vacuum Ejector
-
Tänään tuli todettua Itä-Uusimaan lumimyräkässä, että takavakaajan uusiminen oli hyvä juttu :)
-
2,4T on kyllä lämmin auto - 25 kelistä huolimatta 8) takaluukku jäätyi kiinni, eikä ollut pakottavaa tarvetta repiä sitä väkisin auki.
-
takaluukku jäätyi kiinni, eikä ollut pakottavaa tarvetta repiä sitä väkisin auki.
Alkuviikosta lauhtuu, niin luukkukin alkaa toimimaan ehkä..
Tuntuiko siltä, että kahva jumissa vai se itse lukko jäässä ??
CRC/WD-öljyllä käsittely, niin toimii taas pitkään.
-
Alkuviikosta lauhtuu, niin luukkukin alkaa toimimaan ehkä..
Tuntuiko siltä, että kahva jumissa vai se itse lukko jäässä ??
CRC/WD-öljyllä käsittely, niin toimii taas pitkään.
lukko vaikutti toimivan, mitä ilmeisimmin tiiviste jäätynyt kiinni karmeihin.
-
Mulla sama juttu, takaluukku ja vasen takaovi ei aukea vaikka levitin ennen pakkasia silikoonikynällä tiivisteet. Ja toisessa autossa liukuovi on jäätyny ja kuskin ovi aukes kun kömpi pelkääjän kautta sisään ja sisäkahvasta aukes ihan nätisti. Pitäis käydä lämpimässä parkkihallissa sulattamassa ja sitten levitellä tiivisteisiin uudestaan jäänestoa.
-
Mullakin jäätyi XC70:ssä takaluukku jumiin, mutta oli sulanut itsekseen 13 tunnin ajomatkan aikana sisälämpötilan avulla, vaikka ulkona oli pakkasta - 32°C. :D
-
Aamupäivällä tuli todettua taas V70 mk2 haasteet virran riittävyydestä reippaalla pakkasella. Akku on 8,5 kk vanha. Eilen tuli liikuttua lyhkäisiä pätkiä lähistöllä ja useita startteja. Tänään useamman tunnin lohkolämmityksen jälkeen 2,4T lähti hyvin käyntiin, pari minuuttia käyntiä puhallin melkein täysillä. Näyttöön ilmestyi "alhainen akkujännite". Parin minuutin kuluttua ilmoitus hävisi. Ajoin tänään pitemmän lenkin, n. 100 km eikä ilmoitusta tullut uudestaan.V70 mk2 akkuhan on varapyörän vieressä ja kovilla pakkasilla ei lyhyessä ajossa paljoa lämpene ja varmaan ottaa hitaasti/huonosti virtaa vastaan. Tämä on kyllä jo tuttua kahden aiemman V70 mk2:n ajoilta.
-
Viikko taas ajeltu, hyvin toimi 2,4T viime viikon keleissä. Myös - 30 asteen kelissä toimi hyvin. Koneen lämmöt pysyi oikeana ja hytissä oli lämmintä :) Maskin edessä en ole vielä käyttänyt viima suojuksia. Äsken öljyn määrän tarkistus, pinta laskenut n. 2,5 mm 2,5 tkm ajomatkalla.
-
Etupyörän laakeri remontti tulossa :-\
Öljynvaihdon jälkeen ajettu 4,2 tkm, lisätty 1 l Mobil 1 0 w 40, öljyn pinta tikussa lisäyksen jälkeen ylärajalla. Eli öljyn kulutus n. 0,24 l / 1000 km.
-
2,4T menossa nyt perjantaina remonttiin Auto-Ring/Porvoo. Etulaakeri vian korjaus + vasemman etutolpan yläpään uusinta + mahdolliset muut työt/osat.
-
2,4 T viety aamulla Auto-Ring/Porvoo. Samassa yhteydessä ns. leimahuolto. Sijaisautona vanha tuttu Suzuki SX4.
-
2,4T:ssa leimaa vuodeksi :) vasen etuiskari yläpää uusittu ja oikea etupyörän laakeri. Oikea etualatukivarsi uusitaan, hammastangon sisempi suojakumi ja toisen sumuvalon polttimo uusitaan myös. Maanantaina tulee valmiiksi. Jälleen hyvää palvelua Auto-Ring / Porvoo, suosittelen :)
-
Viikonloppu ajeltu sijaisauto lla Suzuki SX4:llä. Mielenkiinnolla huomista odottaen :)
-
2,4T haettu leimahuollosta Auto-Ringista. Kyllä on mukavan hiljainen taas, kun pyöränlaakerit on kunnossa :)
Katsastustodistuksessa päästötkin ovat hyvät, HC arvot 15 ppm (tyhjäkäynti) ja 14 ppm (kierroksilla).
-
2,4T sai tänään ulko- ja sisäpesun, poika teki. "Sijaisautona" päivän ajan oli pojan -98 S70 2,4-20V :)
2,4T mittarilukema 407980.
-
Perheestä löytyy tällä hetkellä leimattuna 70-sarjan kaikkien kolmen sukupolven edustajat :)
-
Pesupäivä 8)
(https://i.ibb.co/DVDCdHx/IMG-20210227-131721.jpg) (https://ibb.co/DVDCdHx)
-
409 tkm tullu mittariin. 2 päivän aikana vajaa 300 km käytännössä maantiellä, kulutus n. 8,3 l / 100 km. Kuskinpuolen ajovaloumpion vilkkuosio ollu sitkeästi kostea/märkä. Ehjä kuskinpuolen ajovaloumpio hakusessa, luottotoimittajalle on jo laitettu viestiä.
-
Ehjä vasen ajovaloumpio + oikea numeroinen kuskin oven ohjainlaite tulossa :) kuskin puolelle tulee S60:n ajovaloumpio, oikealla puolella sellainen jo on. Mittariin pyörähti eilen 410 tkm 8)
-
Kuskin oven ohjainlaite vaihdettu, nyt ei ole enää vikakoodeja, mutta pakkaskylmässä oikean etuoven sähköt ei toimi edelleenkään. Kun auto on lämmennyt niin jossain vaiheessa oikean etuoven sähköt alkaa toimia. Samoin kun ulkolämpötila on plussan puolella niin oikean etuoven sähköt toimii. Oikeaan etuoveen tulossa ehjä katkaisin/ohjain. Ja oikean etuoven piuhat täytyy tarkistaa.
-
Pesupäivä 8) shamppoona Korrekin perus originals. Vasemman puolen ajovaloumpioksi on tulossa S60:n ajovaloumpio.
(https://i.ibb.co/Rz4Mm3Q/IMG-20210320-150015.jpg) (https://ibb.co/Rz4Mm3Q)
-
Tänään saapui hyväkuntoinen vasemmanpuoleinen S60:n ajovalo :)
Ja oikean etuoven ohjain. Kiitokset hyvästä palvelusta ja toimituksesta Timo Leinonen / Alavus :)
-
Oikean etuoven ohjain on ulkoisesti samankokoinen ja samoilla liitännöillä kuin vasemman etuoven ohjain. Osanro 9452961.
-
Oikean etuoven ohjain vaihdettu eli osanro 9452961. Pakkaset osoittaa auttaako ohjaimen vaihto oikean etuoven sähköongelmiin pakkaskelillä. Oikean etuoven ohjain on yläreunastaan liimattu ovipahviin, irroittaminen oli kärsivällistä puuhaa.
-
Pakkasaamu, -2 astetta, kaikkien ovien sähköt toimii niinkuin pitääkin :)
-
Lähivalo polttimoiden uusinta, Osram H7 Night Breaker Laserit kesti 20 tkm ts. reilut 400 tuntia. Plussapolttimoiksi kestivät hyvin. Tilalle samanlaiset.
Kärkkäisen sikapäiviltä tarttui mukaan vaahdotussuutin painepesuriin ja 5 l kannu Pro Kleen Snow Foam Apple vaahtopesuainetta. Vaahtopesuaineista ei oo aiempaa kokemusta, Pro Kleenilla aloitetaan.
-
Ekan vaahtopesun tulos : :)
(https://i.ibb.co/QPMj6DK/IMG-20210410-194008.jpg) (https://ibb.co/QPMj6DK)
-
Tänään vaihteeksi vikakoodin lukua icarsoft i906:lla. DIM antoi vikakoodin DIM-001 Driving distance information:sta :o km lukema itse mittarissa on reilut 412 tkm. Autohan on myyty projektina/varaosa autona ilman Huoltokirjaa tosi edullisesti.
Vikakoodin kun nollasi ja auton käynnisti, niin ei se heti palannut.
-
Päivän päätteeksi vaahtopesu Pro Kleen:lla ja kuivaus pyyhkeellä :)
-
S60:n ajovaloumpio asennettu nyt myös vasemmalle puolelle ja viikon päätteeksi pesu Pro-Kleen Snow Foam Apple lla 8)
(https://i.ibb.co/WFfFnKZ/IMG-20210502-194207.jpg) (https://ibb.co/WFfFnKZ)
-
30.4 tuli vuosi täyteen kun 2,4T ajettiin kotipihaan. Vuodessa on yhteistä taivalta tullu n. 30 tkm. Lähiaikoina on vuorossa moottoriöljyn ja suodattimen vaihto.
-
S60:n ajovaloumpio tuli vähän vahingossa oikealle puolelle vuosi sitten, kun oikea umpio piti vaihtaa (lasi rikki). Ja kun tuli aika tehdä jotain vasemman puoleiselle umpiolle, niin oli luontevaa laittaa vasemmalle puolellekin S60:n umpio.
-
Pesupäivä, vaahtoshamppoo ja vahashamppoo, lopuksi kuivaus pyyhkeellä :)
(https://i.ibb.co/SQBFWDT/IMG-20210510-210322.jpg) (https://ibb.co/SQBFWDT)
-
Pesupäivä, vaahtoshamppoo ja vahashamppoo 8)
(https://i.ibb.co/Thvkyh1/IMG-20210519-192024.jpg) (https://ibb.co/Thvkyh1)
-
Päivän reissusta kotiuduttu ja päivän liat pesty pois. Paluumatkalla Hyvinkään Motonetista tankin luukun sarana, joka sitten kotipihassa vaihdettu paikoilleen. Hyvä päivä 8)
(https://i.ibb.co/wc36r8X/IMG-20210522-203419.jpg) (https://ibb.co/wc36r8X)
(https://i.ibb.co/sCZqBTG/IMG-20210522-195044.jpg) (https://ibb.co/sCZqBTG)
(https://i.ibb.co/4VbqmT1/IMG-20210522-123137.jpg) (https://ibb.co/4VbqmT1)
-
Tänään käytiin 2,4T:n edellisessä kotikaupungissa eli Porvoossa :) Porvoossa 2,4T ehti asustella muutaman vuoden.
(https://i.ibb.co/ZTZVJ4d/IMG-20210523-170823.jpg) (https://ibb.co/ZTZVJ4d)
-
Vasemmalle puolelle vaihdettu S60:n etulyhty kostui sisältä sateella ja pesussa. Tilanne korjaantui vaihtamalla ao. lyhdyn vilkkupolttimon kanta sellaiseen, jossa on tiukka tiiviste.
-
Pukkilan Naarkoskella päiväretkellä 8)
(https://i.ibb.co/f0rGnrV/IMG-20210530-160725.jpg) (https://ibb.co/f0rGnrV)
-
Ja pesu retken jälkeen 8)
(https://i.ibb.co/WkmTXtT/IMG-20210530-172432.jpg) (https://ibb.co/WkmTXtT)
-
Kesähuoltoa aloiteltu. Raitisilmasuodatin (Wix) ja moottorin ilmansuodatin (Mann) vaihdettu. Laatikkoöljyä ostettu 4 l kannu Teboil Fluid S:ää. Ensi maanantai iltana naapurin halliin öljyjä vaihtamaan, moottoriin ja laatikkoon. Laatikkoon vaihdetaan öljyt alakautta, kun laatikon BG huollosta on vasta 13 tkm.
Moottoriöljyksi tulee Mobil 0 W 40.
-
Kesähuolto tehty, Moottoriöljyksi Mobil 1 0 w 40 ja laatikkoon reilu 3 litraa Teboil Fluid S (alakautta vaihto). Öljynvaihtoväliksi tuli 13 tkm. Mittarilukema 415973.
-
Lomasuunnitelmiin kuuluu lakkavikojen korjaamista. Etupuskuri ja takapuskurin yläosa, konepelti mm kaipaavat maalipinnan kohentamista.
-
Loma alkanut 8) takapuskuri saanut uutta maalia. Värisävyhän on auton tyyppikilven mukaan 445 eli Venetian Red. Autoa on 2010 maalattu kokonaan/osittain ei tietoa. Trafin mukaan mennyt lunastukseen alkuvuodesta 2010 ja vaihdettu mm. vasen takaovi, vasen takalokasuoja ja vasemman takapyörän tuennan osia. Värisävy on uudelleenmaalauksessa voinut hyvinkin hieman muuttua. 7.6 huolto onnistui hyvin, vaihteisto sai puhdasta öljyä ja nyt vaihteistossa on oikea määrä öljyä.
(https://i.ibb.co/SsTvXZ2/IMG-20210609-193736.jpg) (https://ibb.co/SsTvXZ2)
-
Pesupäivä 8)
(https://i.ibb.co/kGTLJqX/IMG-20210613-171720.jpg) (https://ibb.co/kGTLJqX)
-
Tänään 2,4T sai tallipaikkansa takaisin, kun Primera lähti tänään uuteen kotiin. 2,4T joutui helmikuussa luopumaan tallipaikastaan, kun taloon saapui -98 S70. Eli tallikaverina 2,4T:lla on nyt pojan S70 8)
-
Juhannusajelulla 8)
(https://i.ibb.co/yRPcBSr/IMG-20210626-115048.jpg) (https://ibb.co/yRPcBSr)
-
Kaukosäädin ei toiminut enää kunnolla, patterin vaihdolla siitä selvittiin. :)
-
Tämmöisen käyttämättömän paketissa olevan led bar:in https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800027/LED-Vision-Light-Bar-19-60W-12-x-5-W-Cree-combo-tyovalo ostin pojalta. Kuskin lyhdyn takana on kaksi johtoa liittimineen. Mittausten mukaan (virta-avain ja valokytkimet eri asennoissa) toiseen tulee jatkuva 12 V virta ja toinen on maajohto. Lämpöpaneelin alaosassa on alkuperäinen lisävalokytkin. iCarsoft ilmoittaa, että lisävalojen rele puuttuu. Lisävalojen asennusrele, kilpitelineet piuhat yms. löytyy omasta takaa eli nyt on sitten löydettävä/otettava vielä herätevirta.
-
Eli siinä konehuoneen liittimessä on virta ja heräte, jos käytössä on orkkiskatkaisin keskikonsolin alaosassa..
Tuolla tavalla kytkin omaan autoon led-paneelin:
Käytössä 4 napainen kytkentärele.
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihen.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Tosiaan maadoitusta sitten katkotaan, eli perinteisen tavan kytkentä ei toimi tässä tapauksessa..
-
Omassa XC70:ssa tein tuon alkuperäisen kytkimen kautta ledbarin asennuksen. Muuten toimi ok, mutta kattohälyn kytkimessä piti olla valo päällä että sai keulalle tulet. Lopuksi älysin vaihtaa lisävalon kytkimen paikan niin nyt toimii normaalisti. Vaikkakin sen kytkimen pitäisi toimia missä kolossa vaan.
-
Eli siinä konehuoneen liittimessä on virta ja heräte, jos käytössä on orkkiskatkaisin keskikonsolin alaosassa..
Tuolla tavalla kytkin omaan autoon led-paneelin:
Käytössä 4 napainen kytkentärele.
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihen.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Tosiaan maadoitusta sitten katkotaan, eli perinteisen tavan kytkentä ei toimi tässä tapauksessa..
Kiitos Anssi :) tällä ohjeella edetään.
-
tänään 12.7 tuli tasan 21 vuotta 2,4T:n ensirekisteröinnistä 8) juhlapäivä sujui työn merkeissä :)
-
konepellin ja puskurin uudelleenmaalaus suunnitteilla. Nehän kannattaa tietysti irroittaa maalausta varten.
-
Eli siinä konehuoneen liittimessä on virta ja heräte, jos käytössä on orkkiskatkaisin keskikonsolin alaosassa..
Tuolla tavalla kytkin omaan autoon led-paneelin:
Käytössä 4 napainen kytkentärele.
Releen 30 nastaan virta siitä liittimen paksusta piuhasta.
86 nastaan hyppylanka 30 nastasta eli jatkuva virta siis myös siihen.
85 nastaan liittimen ohuemmasta johdosta maadoitus eli relettä ohjataan siis maadoituksella.
87 nastasta virta lisävaloille.
Tosiaan maadoitusta sitten katkotaan, eli perinteisen tavan kytkentä ei toimi tässä tapauksessa..
Nyt on lisävalorele ledbarille paikoillaan ja kytkettynä anssi68 ohjeen mukaisesti ja toimii niinkuin pitääkin (testattu) :) Itse ledbarin asennus keulalle jäi ensi viikkoon.
-
Etuistuimien niskatukien irrotus tuli kokeiltua. Hyvin lähtivät irti. Niskatuen kiinnitys vapautuu kun painaa etuistuimen takapuolelta syvennyksen yläpuolelta (verhoilua tunnustelemalla löytyy syvennykset) aika voimakkaasti. .
(https://i.ibb.co/GHZJyR9/IMG-20210801-175816.jpg) (https://ibb.co/GHZJyR9)
Omassa autossa riitti, että painoi jompaakumpaa niskatuen lukituskohtaa, niin niskatuki vapautui.
Seuraavaksi sitten sopivia etuistuinten istuinsuoja hankkimaan :)
-
Ledbar paikoillaan ja toimii, myös paneelissa oleva lisävalokytkin toimii ok :)
(https://i.ibb.co/F3rpcSv/IMG-20210804-184839.jpg) (https://ibb.co/F3rpcSv)
(https://i.ibb.co/nz5DpY4/IMG-20210804-185516.jpg) (https://ibb.co/nz5DpY4)
-
Tuo lisävalojen kytkin onkin näköjään faceliftiin, kun on väriltään musta..
-
Tuo lisävalojen kytkin onkin näköjään faceliftiin, kun on väriltään musta..
juu, ja kytkimelle on tehty lisäpaikka paneeliin. iCarsoft i906:lla koodinlukijalla tarkistin vikakoodit, nyt ei CEM herjaa
enää puuttuvasta lisävaloreleestä vaan lisävalojen releen toiminta näkyy CEM:ssä oikein.
Nyt on vielä sitten tulevana iltana/yönä tehtävä pieni Night Cruising uusien lisävalojen testaamiseksi 8)
-
Tuo lisävalojen kytkin onkin näköjään faceliftiin, kun on väriltään musta..
2004 malleissa on mustaa sisustaa ainakin ollut ennen faceliftiä. Näin myös omassa -04 mallissa.
-
Nyt on vielä sitten tulevana iltana/yönä tehtävä pieni Night Cruising uusien lisävalojen testaamiseksi 8)
Testiajo tuli tehtyä, hyvin tuli valotehoa lisää 8) omat kaukovalot on ilman ledbaria kuin kynttilöillä ajaisi ;D
-
Onko ledibar lämmitettävä? Moni valitttaa kun ei huonolla kelillä näe mitään.
-
Ei ole käsittääkseni lämmitettävä, kyseessä siis tämä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4800027/LED-Vision-Light-Bar-19-60W-12-x-5-W-Cree-combo-tyovalo
-
2,4T on vuorossa vvt remontti.
-
iCarsoft i906 antaa vikakoodiksi Camshaft reset valve eli vvt solenoidin. Kevyellä kaasulla ajettaessa vikakoodit ja moottorin vikavalo pysyvät poissa. Voimakkaampi polkaisu/kiihdytys saa moottorin vikavalon vilkkumaan ja moottorin nykimään, ja joskus sitten sytyttää moottorin vikavalon pysyvästi. Kone ei sammuttaessa kolahda eikä tyhjäkäynnillä kuulu ylimääräisiä ääniä jakopään suunnalta. Kyse voi olla siis vvt solenoidista, sen sihdistä tai vvt-pyörästä tai näistä kaikista. 37 tkm omistus aikana on öljyt suodattimineen vaihdettu jotain 7 kertaa, käytetty Mobilin ja Castrolin öljyjä. Öljyt vaihdettu viimeksi n. 4,5 tkm sitten. Varmaan ois tässä yhteydessä hyvä tehdä moottorille myös sisäpesu. Mittarissa tällä hetkellä 420 tkm.
-
En usko, että itse VVT-pyörässä on vikaa. Mekaaninen vika pyörässä ei yleensä kovin helposti anna vikakoodia, sen sijaan se alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän. Kannattaa se solenoidi ensiksi puhdistaa ja/tai uusia se tiiviste. Siskon S60:ssä oli sama vikakoodi. Lopulta uusin solenoidin ja sen johdot, niin vika korjaantui.
-
En usko, että itse VVT-pyörässä on vikaa. Mekaaninen vika pyörässä ei yleensä kovin helposti anna vikakoodia, sen sijaan se alkaa vuotamaan öljyä jakopäähän. Kannattaa se solenoidi ensiksi puhdistaa ja/tai uusia se tiiviste. Siskon S60:ssä oli sama vikakoodi. Lopulta uusin solenoidin ja sen johdot, niin vika korjaantui.
kiitos tuomaril hyvästä kommentista :) Samanlaisen arvion sain tänään luottokorjaamon korjaamopäälliköltä eli todennäköisesti tiiviste ja/tai vvt-solenoidi. Vaikka omana aikana öljyjä onkin vaihdettu moottoriin tiheästi, niin öljykorkista näkyy aikas lailla likaa. Eli moottorin sisäpesu voisi myös olla paikallaan.
-
Itse suhtautuisin varovaisuudella noihin moottorin sisäpesuihin, koska näissä tuppaa tuo öljypohjan öljysihti menemään vähän turhan herkästi tukkoon. Mietin lähinnä siis, että jos tuo pesu irrottaa moskaa ympäri konetta ja seuraavaksi se kaikki mömmö on siinä öljysihdissä. Sitä en sitten tiedä, että liuottaako tollanen pesu myös sitä sihdissä olevaa tavaraa.
Jos olisin itse ns. pesemässä konetta, niin vaihtelisin heti toimenpiteen jälkeen muutaman kerran tiuhaan tahtiin öljyt ja sitten öljypohja alas ja tarkistaisi, että missä kunnossa se sihti on.
Toki minä nyt olen jokseenkin neuroottinen autojen suhteen, kuten kaikki varmasti tietää, joten sillä varauksella voi näihin mun höpinöihin suhtautua. :D
-
Kiitos taas hyvästä kommentista tuomaril :) itsekin miettinyt tuota sihdin tukkeutumisvaaraa. Kun tuon vvt solenoidin ja sihdin nyt laittaa kuntoon, niin vaihtaa
koneeseen samalla uudet öljyt + suodattimen, jättää sisäpesun tekemättä. Moottori vie tällä hetkellä öljyä n. 0,2 - 0,3 l / 1000 km, niin siltä osin ei ole pakottavaa tarvetta moottorin sisäpesulle. Ja öljyn kulutus on pysynyt samana koko omistusajan eli 37 tkm matkan.
-
Huomenna sitten aikaa varaamaan luottokorjaamolle remppaan. Pariinkin kertaan tullu testattua 0 - 100 kiihtyvyyttä, ajat ollu n. 13,5 s , nykimistä yms ollu kiihdytyksissä. Eli kulkupuoli ei oo kunnossa :-\ . VVT solenoidi on antanut vikakoodia, se varmaan uusitaan tiivisteteineen ja sihteineen. Samalla tietysti tutkitaan myös muut mahdolliset nykimisen/tehottomuuden aiheuttajat.
-
Tänään sitten illalla öljynvaihtohuolto naapurin hallissa, moottoriöljy Mobil 1 0 w 40 + Mann suodatin ja laatikkoon alakautta vaihtaen 3 litraa Teboil Fluid S. Edellisestä öljynvaihtohuollosta tuli tasan 5300 km. Moottoriöljy oli melkoisen mustaa/tummaa, vaihto oli varmasti paikallaan. Laatikosta tuli aiempaa kertaa huomattavasti paremman näköistä ATF:ää ulos, öljy oli punaista. Tilalle 3 litraa Teboil Fluid S:ää. 2,4T:n ja AW55-50:n öljyproppuihin käy sama tiivistekoko.
VVT remontista. 2,4T on nyt saanut kenkää kunnolla, täyskaasukiihdytyksiä ja kickdown polkaisuja. Kulku on jostain syystä nyt parantunut, vikavalon vilkkuminen/syttyminen vähentynyt huomattavasti ja kulku on vaihteeksi sellaista kuin 2,4T:lla kuuluukin eli turbo on pelissä mukana :) VVT-solenoidin tiiviste täytyy hakea siniseltä tiskiltä ja vaihtaa se.
Moottorin sisäpesu ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa.
-
2,4T:n lakkavikojen korjaamisprojekti ei ole edennyt, siihenkin voisi nyt kohta panostaa.
17" vanteiden ja renkaiden hankinta edelleen suunnitelmissa.
-
Perjantai ja tankki on täynnä 8)
(https://i.ibb.co/YBRQtWW/IMG-20210827-125912.jpg) (https://ibb.co/YBRQtWW)
-
Pesupäivä 8)
(https://i.ibb.co/cx57vh4/IMG-20210829-201215.jpg) (https://ibb.co/cx57vh4)
Volvo kuume iskenyt, vaikka pihassa 3 Volvoa onkin. D5 koneinen ois suosikki neljänneksi Volvoksi. Eri vaihtoehtojen kartoitus menossa.
-
VVT solenoidin tiiviste haettu tänään siniseltä, osanumero 30731212. Vanha tiiviste oli varmaankin alkuperäinen ja ihan korppuna, sihtiä ei ollut enää ollenkaan :idiot2:
-
Pesupäivä, nyt se on sitten päätetty, seuraavaksi sitten vaahtopesuaineena kokeillaan Bilt Hamberia. Eilisen vvt tiivistevaihdon jälkeen tuli käytyä ilta-ajelulla 2,4T:lla. Kenkää tuli annettua ja muutama 0-100 veto. Kulku on huomattavasti parantunut ja kaasuun vastaaminen parantunut myös melkoisesti. Eilen illalla paras 0-100 aika ensimmäistä kertaa omistusaikana alle 10 eli 9,6 s. Vetoja rajoitti myös allaolevien nypittyjen nastojen rajallinen pito ts luistonesto puuttui peliin.
-
seuraavaksi sitten vaahtopesuaineena kokeillaan Bilt Hamberia.
Tuohon kerran kun sotkeudut niin et enää muita hyväksy 8)
-
2,4T oli nyt viikonloppuna pitkään tallissa tähän aamuun asti. Olenkin ihmetellyt mihin jäähdytysneste pikkuhiljaa häviää. Töihin lähtiessä kun olin peruuttanut auton ulos tallista, niin oikean etukulman kohdalla tallin lattialla oli pieni jäähdytysnestelätäkkö :( enempää en siinä pystynyt tutkimaan, arvaus on syylärin oikea pääty.
-
Juu syylari vuoti minullakin sieltä tuossa pari vuotta sitten. Vaihtelin samalla kun ilmastoinnin kenno piti vaihtaa. Enää ei ei nesteet katoa.
-
2,4T laitettu seisontaan, kun V70 - 10 2,0D tuli taloon.
-
2,4T status päivittynyt toistaiseksi harrasteautoksi, seisonta jatkuu.
-
2,4T laitettu myyntiin.
-
Otettu ajoon pariksi päiväksi :)
-
VVT solenoidia putsattu ja käyty pienellä testilenkillä, sillä seurauksella että yksi puola todennäköisesti antautui :( (iCarscan antaman vikakoodin perusteella). Tilattu luottotoimittajalta täysi setti 5 kpl ehjiä vähänajettuja
puolia :)
-
otettu pois myynnistä. Jatkaa elämäänsä toistaiseksi harraste/vara-autona. Käyntihäiriö alkaa olla pikku hiljaa selätetty. Seuraavaksi on vuorossa valokytkimen uusinta, se sanoi työsuhteensa irti. Edelleen toistaiseksi seisonnassa.
-
Otettu tallista ulos ja käytetty lämpimäksi ja takaisin talliin. Hyvin lähti käyntiin, vaikka olikin seissyt kylmässä tallissa reilun kuukauden :)
(https://i.ibb.co/ZfDywqx/IMG-20211206-161053.jpg) (https://ibb.co/ZfDywqx)
-
2,4T otettu ajoon , 2,0D:n akku oli aamulla hengetön.
-
Tänään Lahdessa :)
Lähtee hyvin pakkasesta käyntiin ja on lämmin :)
(https://i.ibb.co/Y7C4RGr/IMG-20211208-143834.jpg) (https://ibb.co/Y7C4RGr)
-
Ykköspytyn puola vaihdettu tänään ehjään, antoi iCarsoftilla misfire herjaa ykköspytyssä.
-
Voi lukottaa, 2,4T on siirtynyt oman pojan käyttöautoksi.
-
Niinhän siinä kävi, että tuli ostettua pojalta 2,4T takaisin 8) :2funny: Poika hommasi itselleen 124 korisen coupe mersun, niin laittoi 2,4T:n myyntiin.
-
Leimaa on nyt reilusti eli melkein täysi vuosi 8)
-
Leimalle tarvittiin uusi vasemmanpuoleisen raidetangon sisäpää ja eteen vasemmalle uusi jarrusatula. Korjauksen yhteydessä ohjauskulmat tarkastettiin ja laitettiin kohdilleen.
Mittarissa kohta 425 tkm.
-
Mittarissa nyt melkein 430 tkm 8)
-
Taisin bongata tämän auton äsken Ruskeasannan Shellillä. Tais olla nuorempi sukupolvi ratissa ja emäntä kainalossa. :D
-
Juurikin näin, poika liikenteessä :D
-
Tänään paluu lomalta töihin, 2,4T:llä 8)
-
Takapenkki vaihtui puolinahkaisiin :)
(https://i.ibb.co/hc5pNLk/20220825-202121.jpg) (https://ibb.co/hc5pNLk)
-
433 tkm mittarissa :) Sunnuntaina vaihdoin lähivalopolttimot, oikea paloi, niin vaihdoin molemmat. Uudet polttimot samanlaiset kuin vanhatkin, Osram H7 Night Breaker laserit.
Tänään vaihteeksi töissä 2,4T:lla 8)
-
Eilen vaihtui nastat alle 8) mittarissa 434 tkm.
-
Ilmeisesti tämä volvo 2.4T ei ole enää kaksi70:n omistuksessa ?
E: lukikin kuvauksessa :idiot2: katsoin kun tutun näköinen on.
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/13386072
-
Juu ei ole, voi lukita