Futurez  Kulkukoira

240 T6

  • 55 Vastauksia
  • 22681 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 240 T6
« Vastaus #45 : 23.07.2021, 13:42:28 »
Kolmella ensimmäisellä vaihteella on alkanut kuulumaan sivuääni jostain voimalinjasta. Sen kuulee kun ikkunat on levällään. Ääni on verrattavissa pakittamisesta syntyvään ääneen, mutta vaimeampi.

Valuteltiin vaihteistosta vuoden vanhat AMSOIL synchromesh- ölpät pois. Öljy oli metallihohtoista, mutta ei löytyny isompia sattumia. Astian pohjalle oli laskeutunut kahden käsin sormin laskettava määrä kullan hohtoisia sormella tuntuvia partikkeleita. Olisikohan synkroista?

Tuli mieleen josko askin laakerit olisi väsyneet muutaman kesän rallatteluun ja kolinaan. Toisaalta sivuääni muistuttaa ehkä enempi hammaskosketuksesta syntyvää ääntä. Täytyy seurailla tilannetta.

Kuulostaa vähän siltä että ryhmäpyörän laakeri tai laakerit antautuneet. Kun voima kulkee ryhmäpyörän kautta 1 - 3 vaihteilla niin tulee ääntä johtuen väärästä hammaskosketuksesta, koska r-pyörä on liian alhaalla. Kun suora vaihde, niin voima ei kulje sen kautta, ei tule ääntäkään. Pitäisi kyllä metelöidä ylivaihteellakin, ehkä se ei kuulu tai sitten laakeri on ylivaihteen päässä on vielä paremmassa kunnossa kun pienten vaihteiden päässä.
Messinkihituset varmaankin synkroista.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 240 T6
« Vastaus #46 : 23.07.2021, 17:07:52 »
Mulla pitää oma 53DZ-aski samantapaista ääntä kaikilla muilla vaihteilla paitsi vitosella eli suoralla. Alkoi aika nopeaan sen jälkeen kun kardaani ampui askin päästä irti ja jysäytti pohjaan komeat jäljet.

Yritin aikoinani selvittää BMW:n ja ZF:n kautta varaosia tuohon lodjuun mutta kaikki myyvät eioota. Ilmeisesti taustalla on BMW:n ja ZF:n sopimus tjsp. siitä että vaihdelaatikkoja ei korjata vaan BMW myy sitten kokonaan uuden/tehdaskunnostetun vaihdelaatikon tilalle, ja hintahan on tottakai sitten sen mukainen.

Todennäkösestihän laakerit ovat ihan SKF:n katalogista löytyviä, tai ainakaan itse en jaksa uskoa että tuonne mitään kovin uniikkeja lakruja olisi laitettu. Varmaa tietoahan tämä toki ei ole. Jos ääni itsellä vielä tuosta pahenee kun auton kohtapuolin saanee ajoon niin tekisi kyllä mieli leväyttää talvella osiksi ja katsoa miltä sisällä näyttää.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 T6
« Vastaus #47 : 23.07.2021, 22:56:02 »
Askiosuuden suhteen liityn kerhoon, mun 53DZ on nyt härnätty reiluhkolla väännöllä varsinkin kolmosta aika pieni määrä kilsoja, mutta jonkunlainen määrä takarenkaita, eli kuormaa askilla on ollut, ja tottakai jousittamaton sintteri ja kova vauhtis. Tyhjäkäyntikolkotus on aika raju, ja kyllä se ääntää minusta koko lailla kaikki vaihteet paitsi vitonen, mutta 1-3 erityisesti. Mulla noin 700 vääntöä, ajomäärä mun aikana (amsoil öljyt) joku parisen tuhatta km, mutta tosiaan kuormaa on ollut ja toisaalta kadulla ajellessa koneen vetoalue kannustaa sieluttomaan vedättämiseen kun kutosella 1200rpm se vaan menis. Oon silti pyrkinyt että aina olis yli 1500rpm kun kytkin on ylhäällä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 240 T6
« Vastaus #48 : 24.07.2021, 20:11:21 »
Todennäkösestihän laakerit ovat ihan SKF:n katalogista löytyviä, tai ainakaan itse en jaksa uskoa että tuonne mitään kovin uniikkeja lakruja olisi laitettu. Varmaa tietoahan tämä toki ei ole. Jos ääni itsellä vielä tuosta pahenee kun auton kohtapuolin saanee ajoon niin tekisi kyllä mieli leväyttää talvella osiksi ja katsoa miltä sisällä näyttää.
Saattaa hyvin olla niin, että on ihan omilla mitoillaan laakerit.
Ainakin uudemmissa BMW:n tasauspyörästöissä esimerkiksi on näin kuulemma ettei mitään laakereita saa edes mittojen mukaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 240 T6
« Vastaus #49 : 25.07.2021, 11:22:11 »
Saattaa hyvin olla niin, että on ihan omilla mitoillaan laakerit.
Ainakin uudemmissa BMW:n tasauspyörästöissä esimerkiksi on näin kuulemma ettei mitään laakereita saa edes mittojen mukaan.

Sitten vissiin koneistetaan akseleita tai laakeripesiä niin että vakiomitan laakerit sopii  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #50 : 26.07.2021, 10:06:45 »
Vaikuttaa siltä, että lootan varaosista voisi alkaa järkkäämään kimppatilausta :D Nostin tyhjäkäynnin vähän tonnin yläpuolelle, niin tyhjäkäynnin kolkotus loppui. Helistää toki ajossa alle 1500rpm, mutta ei kuulosta niin häijyltä. Jututin eilen Motoparkissa erästä 740 kuskia, kuka ajoi matalia 10 aikoja, niin kertoili että useampi iso ZF ollut kiinni ja kaikki on ääntäneet viimeistään hetken autossa kiinni oltuaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7581
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 T6
« Vastaus #51 : 26.07.2021, 17:17:45 »
Eiköhän ääntely johdu vain siitä, että laatikko on tehty kaksoismassavauhtipyörän perään joka vaimentaa moottorin värinöitä enemmän. En ole sen enempää viitsinyt kiinnittää huomiota meteliin. Nyt kun tekniikka siirtyi Englantilaisesta valkeaan vähentyi metelikin normaalissa ajossa koska kierrokset nousi eri perävälityksellä ja koppa keventyi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #52 : 11.10.2021, 11:01:36 »
Askin toiminta Redlinen öljyillä ei ole ihan yhtä hyvä mitä Amsoilin litkulla, mutta kelpaa. Uskaltaisin kuitenkin epäillä että Redlinet vaimensi kolinoita, mikä oli tarkoituskin. Sen lisäksi tyhjäkäyntikiekat kun on 1000rpm, niin auto kuulostaa ehjältä. Kaivattu parannus.

Syksyn myötä kun lämpötilat on painuneet alas, niin aftermarket ECU:n harmit on olleet käsillä. Kylmäkäynnistysrikastuksien kanssa on saanut rimpuilla. Niihin ei ollutkaan kajottu. Muita tekemättömiä hommia ECU:n kanssa vielä cruise. Vaatii nopeustiedon ja kun varastin sen perän nopeusanturilta, niin nopeusmittarin viisari tipahtaa kun ECU haluaa tiedon. Jotain pitää kehittää siihen.

Loppukesästä tuli osallistuttua Kymiringillä ajelupäivään. Toisella kierroksella räjähti silikonimutka juuri välijäähdyttäjän edestä. Onneksi porukassa oli harrikkakuski, kellä oli neulontatarpeet huoltopussukassa :D



Ajattelin ajella loppupäivän ns touhuun tutustuen pintakaasulla, mutta heti seuraavaksi sitten atf:t suihkusi ympäri konehuonetta tehostajan säiliön korkin välistä. Kuudesta slotista taisin ajaa puolet. Huutavalla tehostajlla linkuttaen lähimmälle huoltamolle ja lientä järjestelmään. Vehkeet kuitenkin ajaen kotiin.

Silkkarikurvin vaihdolla tuli ahtolinja kuntoon. Kyseinen kampe on ottamassa vastaan vääntöjä, niin vanhuuttaan murtunut, kun ahdin liikkuu ja IC pysyy paikallaan. Pitäisi varmaan olla hyllyssä kun kyseessä ei niin yleinen; 90 asteinen suppari, missä toinen reikä 2,5" ja toinen 3.
Ohjaustehostinongelma on edelleen validi. Asian korjaamiseksi hankin originaalin 240:n muovisen säiliön kun tuumasin josko paikallaan oleva japanialainen olisi jotenkin huono. Testaan ensin uudella säiliöllä ja katsellaan muuttuuko meno. Saattaahan siellä jotain muutakin olla. Mielestäni ohjaus ei ole ollut koskaan tarpeeksi kevyt. Ensi kauden juttuja, kun arkikäytössä ei ole ongelmaa.

Hinkkasin männä viikonloppuna pinnat kuntoon ulkoa, konepellin alta ja sisältä. On sitten mukavampi kääntää avaimesta talven jälkeen.





Ohjelmassa huomenna muutoskatsastus etanolikäyttöiseksi ja hakemus muuntotuesta sisään. Traficomilta pitäisi saada hommaan vielä tukea ensi kuun loppuun. Samalla yritetään selvittää määräaikaiskatsastus. Sitten joutaakin huilaamaan.

Pikkusen jäi kalvamaan mieltä tuo rata-ajelu. Teknisten harmien ratkaisemisen lisäksi huutaisi melkein tukevampia jakkaroita, nelipistevöitä, isompia jarruja ja semiä alle, että saisi hommelista mielekkään. En ole ihan varma haluanko viedä laitetta siihen rakentelusuuntaan, koska nykyisellään arkikäyttöön mahtikampe. Ehkä joku välimallin ratkaisu olisi vaihtoehto, kuten isommat jarrut ja esim kuppijakkaran pulttaaminen paikalleen aina ratailuun.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #53 : 23.05.2023, 13:50:01 »
Kakkosnelonen tuli otettua pääsiäisenä ajoon. Akun navat oli jääneet kiinni, niin ei muuta kun avaimesta käyntiin. Kaikki toimii niinkun seisontaan vietäessäkin. Tallissa pölyjen pyyhintä ja arkiajoon. Nuorempi tyttö saa kuulemma lankun isona :D



Tuli käytyä helatorstaina Kymiringillä kesän ensimmäisellä rata-päivällä. Paras kellotettu kierros oli noin 2min27sek. Hankin eteen Nankangin semislicksit kun tuli sopivasti tarjolle. Ero normaaliin renkaaseen verrattuna on todella suuri radalla. Katuajossa ei tokikaan niin mukava, mutta etuna se, että rattiin ei ainakaan nukahda uraisella tieosuudella :D Semissä sama koko 225/45R17 mitä katurenkaassa, mutta profiili on paljon pulskempi. Nostin keulaa vähän ja koputtelin kaaria varovasti sisään.

Rata-ajossa samoja haasteita, mitä aiemminkin; ohjaustehostimen nesteen suihkuaa pitkin konehuonetta. Vaihdoin säiliön orginelliin 240- malliin. Se ei ollut syypää, koska ongelma jatkuu. Joko jokin letku on rikki tai suihku tulee ohjausvaihteesta. Arkiajossa öljy pysyy linjan sisällä. En ole päässyt vielä tutkimaan paremmin.

Myös jäähdytysneste ruiskii korkin välistä. Saattaa tehdä jotain ilmalukkoa, kun huomasin että syyläriltä paisarille tuleva letku oli hieman notkahtanut keskeltä linjaa. Samaa vaivaa ollut tekniikan vaihtamisen jälkeen, mutta kadulla minimaalista.

Päivityksenä vuosi sitten laitoin evomitsun Recarot. Ne tuli orkkis kannakkeille. Mieluusti istuisin hieman alempana, mutta veikkaisin että korkeuden puolesta ollaan lähellä linttaan istuttujen vakiopenkkien korkoa. Menettelee näin.

Rata-ajoon kaipasin hieman rauhallisempaa suorituskykyä ja sain väsättyä maxxecun näytölle napin, mistä saa ahtopaineet alas. Hukkaportin jousi tarjoilee 0.7bar, mikä tuntui olevan ihan sopiva. Samassa rytäkässä sain vihdoin cruisen toimimaan. Perän nopeusanturi toimii ihan hyvin eikä nopeusmittarikaan tipahtele. Maxxecusta löytyi jokin valinta, millä neula alkoi pysymään ylhäällä. Toleranssi on vielä aika suuri cruisella ajettaessa - pahoittelut puskurissa roikkujille.

Ilmastoinnin kompuran paikalle hankin speedingin kautta kannakkeen, jolloin laturin saa pyörimään oikeaan suuntaan ja voi käyttää orginellia hihnaa. Nämä vielä laittamatta.

Nykyiset jarrut on auttamatta pienet - Takasuoran lopussa 220-70kmh jarrutuksessa jarrut voi hyvästellä jos ei alottele himmailemaan hyvissä ajoin. Ajatuksena ollut päivittää ärrän satulat eteen. Onko tarvikemallit ihan ok? Kustannus olisi varsin maltillinen. Minkä pituinen letku kannattaa valita? 310mm ja 440mm tarjolla speedingillä. Tässä optiossa saattaa toki olla se, että pitäisi laittaa 18" vanteet. Ne on mielestäni liian suuret 240 koppaan. Täytyy kollata jarrukeskusteluja läpi.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2023, 15:31:12 kirjoittanut -late »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 240 T6
« Vastaus #54 : 23.05.2023, 16:28:14 »
Onko sulla ohjaustehostajalla jäähdytintä? Jotenkin kuulostaisi siltä, että öljyt kuumenee ja haluaa pois säiliöstä  ???

R jarrut on yliarvostettuja, mulla oli projekti 240:pissa XC90 336mm jarrut, joita saa pilkkahinnalla vrt R.

Tästä adapterit; https://shop.klracing.se/sv/artiklar/adapter-xc90-bromsar-pa-200.html

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 240 T6
« Vastaus #55 : 24.05.2023, 15:35:53 »
Ei ole jäähdytintä. Onko normaalisti? Ohjaustehostus koostuu 240 ohjausvaihteesta ja säiliöstä, 740 paluuletkusta ja S80 ohjaustehostimen pumpusta. Säiliöstä pumpulla lyhyt kumilinja. Muistaakseni 240:n paluulinjassa oli joku kiehkura jäähdytystä ajatellen. Tässä ei sellaista hässäkkää ole, vaikka taitaa siellä joku kupariputken pätkä olla. Ei kuitenkaan niin iso kun 240:ssä. Lauhdutinta voisi kyllä testata.

Hyvä pointti nuo XC90 jarrut. Satulat taitaa olla aikalailla samaa hintaluokkaa jos uudet tarvikemalliset hankkisi. Aiemmin kun ärrän tarvikkeita ei ollut tarjolla, niin tuo oli suunnitelmissa ykkösenä. Eilen mittailin nykyistä setuppia ja on tuntuma, että ärrän jarrut ei nykyisissä mieleisissä vanteissa mahdu olemaan. Vanteiden vaihto ei oikein nappaa, kun nykyiset miellyttää. Ehkä jotkut 17" RS:t voisin laittaa, mutta ne on harvinaisia kun kanan hampaat. Tuskin niissäkään sen parempi tilanne tilan suhteen olisi.

 

KL-varaosat  Race.fi