Autoracing  KL-varaosat

Äänestys

Mikä sisusta olisi paras punaiseen autoon?

Nykyinen harmaa nahkasisusta
8 (40%)
Sininen plyysi (tai puolinahka)
3 (15%)
Harmaa plyysi
2 (10%)
Beige nahka (tai puolinahka)
2 (10%)
Beige plyysi
0 (0%)
Punainen nahka
5 (25%)

Äänestäjiä yhteensä: 20

Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"

  • 85 Vastauksia
  • 14855 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« : 08.03.2021, 09:29:49 »
Terve vaan! Päätin perustaa tälle autolle viimein topicin pienen pohdinnan jälkeen. Kyseessä on siis 940 GL ja tekniikkana D24TIC+ZF4HP22 automaatti.
Korilla on rullattu 520 tuhatta tällä hetkellä.
Auto on pääpiirteittäin vakio mutta sisälle on laitettu Classicin puolinahat ja jalo"puut"(tarrat). Näistä auton lempinimikin tulee :D Auto oli varsinainen löytö, räpeltämätöntä deekua on aika hankala löytää nykypäivänä. Ajatuksena olisi palauttaa auto mahdollisimman alkuperäiseen kuntoon pikkuhiljaa, ja toki ajellakkin.
Rempattavaa toki on, mutta harvinaisen hyväkuntoinen yksilö kaikin puolin. Nuoren harrastajan budjetilla eteneminen on aika verkkaista, mutta päivityksiä tulee pikkuhiljaa aikanaan.
Tulevaisuudessa olisi ajatuksena hankkia museoleima, mutta se on sitten aikanaan...

Yksilön historiasta hieman: auto rullasi lokakuussa 1994 tehtaan linjalta, ja tuotiin Suomeen heti alkuvuodesta 1995. Ensirekisteröinti oli 9.1.1995. Tämänhän piti alkujaan mennä Ruotsiin, mutta auto tuotiin lähes uutena Suomeen.

To-do-listaa:
-Nivomatien uusiminen (ilmeisesti myöhemmin asennettu?)
-Etupään puslien uusiminen
-Kesävanteiden hankinta (Aries?)
-Jakopäähihnan vaihto
-Lämppärin kennon vaihto
-Sähkölasien korjaus
-Keskuslukituksen häiriöiden selvittäminen ja korjaaminen Vihdoinkin kunnossa, kuskin oven lukon moottorissa vika
-Autopuhelimen asennus

« Viimeksi muokattu: 29.07.2021, 12:58:28 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #1 : 20.03.2021, 23:01:14 »
Jatketaanpas sitten hölöttämistä. Sisustaan tuli kötösteltyä 850:stä peräisin oleva puinen vaihdekepin nuppi. 900srj orkkisradio pitäisi jotain vielä löytää modernin soittimen tilalle. Sellaista saa kaupitella, samoin kuin 960/S/V90 puista vaihdekepin nuppia.


-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #2 : 21.03.2021, 09:22:38 »
Tällainen alkuperäisyyteen pyrkiminen on piristävää luettavaa. Minäkin heitin vuosia sitten S 90:stä tarvikesoittimen roskiin ja tilalle Volvon oma. Muuta en huolisikaan ja äänikin parani. Olisikohan nuo nupit samat 850 ja 960...
a car you can believe in

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #3 : 21.03.2021, 11:57:54 »
Tällainen alkuperäisyyteen pyrkiminen on piristävää luettavaa. Minäkin heitin vuosia sitten S 90:stä tarvikesoittimen roskiin ja tilalle Volvon oma. Muuta en huolisikaan ja äänikin parani. Olisikohan nuo nupit samat 850 ja 960...
Alkuperäistä tyyliä olisi ajatus hakea, orkkiskuntoisia ysejä etenkin dieseleinä ei enää paljoa näy. Muistelisin että 960:n nuppi olisi hiukan erilainen kuin 850:ssä mutta voin olla väärässäkin.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #4 : 22.03.2021, 10:37:21 »
Tuon askin kanssa on sitten se lysti, että sitä käytännössä ei savumitata konttorilla. Ihan hyvä tietää, sitä ei vapaalla saa yli 1500 kierrättää ohjeen mukaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #5 : 22.03.2021, 11:55:05 »
Juu, muutenkin on tullut vältettyä turhaa huudattamista. Tosin jostain syystä vaihdot kolmoselta neloselle ovat vähän nihkeitä verrattuina muihin vaihtoihin. Öljyt on vaihdettu huuhtelemalla hiljattain, mutta 3->4 vaihto on silti kankea. Auton sähköjä on myös räpelletty enemmän kuin laki sallii...
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #6 : 22.03.2021, 14:16:59 »
Joo hassu  laki kun automaatilla riittää 1500rpm taas samalla koneella joutuu manuaalilla huutaa
Mikä sähköissä on muutettu?

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #7 : 22.03.2021, 14:25:39 »
Joo hassu  laki kun automaatilla riittää 1500rpm taas samalla koneella joutuu manuaalilla huutaa
Mikä sähköissä on muutettu?
Joku on asennellut jälkiasenteisen vakionopeudensäätimen ja lisäillyt nopeustietoanturin sitä varten, mutta samaan syssyyn on sitten pilkottu muitakin piuhoja :nohnoh 
Satunnaisia johdonpätkiä menee kojelaudan sisällä sinne sun tänne jotka eivät ole edes missään kiinni!
Ilmeisesti kaiutinvahvistinkin on löytynyt autosta joskus, mutta se on poistettu. Muutenkin audioasennukset ovat ihmeellisiä, esimerkiksi kojelaudan diskanteille ei mene piuhoja enää lainkaan...  :idiot2:

Osa sähkövermeistä on ihan vain hajonnut, sähköikkunoista kunnolla toimii vain kuskin ikkuna ja lämppärin säädöt elävät omaa elämäänsä.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2021, 14:46:31 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Mikey_Rotten

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #8 : 22.03.2021, 18:43:21 »
Ajatuksena olisi palauttaa auto mahdollisimman alkuperäiseen kuntoon pikkuhiljaa,


Tälle iso peukku. Menee kyllä seurantaan  :)
S40 -01 1.8     S40 -96 1.8     V40 -97 1.8

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #9 : 22.03.2021, 20:03:02 »
Tälle iso peukku. Menee kyllä seurantaan  :)
Mukava kuulla että OEM-tyylinen rakentelu miellyttää muitakin. Itse pidän paljon enemmän juurikin alkuperäisistä lisävarusteista kuin tuning-osista mutta makunsa kullakin.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #10 : 23.03.2021, 10:25:42 »
Mahtaako kellään olla mitään informaatiota tälläisestä purnukasta, joka on vissiinkin nopeustietoanturi? Käsittääkseni tämän perään on kytketty taksamittarikin joskus (auto on entinen taksi).
Merkki ja malli on AT&C MP-10.


-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #11 : 27.03.2021, 21:06:35 »
Tuli hankittua alkuperäisradio modernin mankan tilalle, kiitokset käyttäjälle Pen4 hyvistä kaupoista. Onpahan auto taas lähempänä alkuperäiskuntoa :)
Pitihän sitä nyt tunnelmakuva napata *W->




-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #12 : 28.03.2021, 14:36:32 »
Selvis km niin ei tarvinu kysyä  :juhau:
Onko tietoa että onko kone ollu auki göteborin jälkeen, omassa allé 400tk ei o tietääkseni kansipahvi vaihettu

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #13 : 28.03.2021, 18:19:08 »
Selvis km niin ei tarvinu kysyä  :juhau:
Onko tietoa että onko kone ollu auki göteborin jälkeen, omassa allé 400tk ei o tietääkseni kansipahvi vaihettu
Kolmas moottori menossa jo :2funny:

Ensimmäinen kone hajosi n.485 tkm kohdilla tammikuussa 2015, jolloin keulille laitettiin kone 1988 740 GLE:stä. Se moottori hajosi puoli vuotta myöhemmin, jolloin autoon laitettiin joku vanhaa varastoa oleva varamoottori. Sillä on nyt ajettu noin 35 tkm.
Ensimmäisen moottorin kohtalosta ei ole tarkempaa tietoa. Nyt mittarissa on 520 tuhatta.
Kaikki tämä tieto oli raapustettuna huoltokirjaan, ja todellisista ajomääristä ei ole mitään varmaa tietoa, etenkin kun mittariston toiminta on mitä on. Jossain vaiheessa on asennettu myös isompi välijäähdytin, siitä en sitten tiedä milloin se on laitettu.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2021, 20:16:59 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #14 : 09.04.2021, 14:29:11 »
Auto tuli huollatettua takajarrujen osalta, nyt kelpaa taas ajella turvallisin mielin. Seuraavaksi varmaan etujarrujenkin korjausta tulossa. Taakse tuli uudet jarrussatulat, levyt ja palat. Tätä jarruremppaa ei nyt tullut itse tehtyä, auto piti saada mahdollisimman nopeasti ajoon ja omalla työtahdilla olisi mennyt ikuisuus saada jarrut osiksi ja kasaan.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

 

Autoracing  KL-varaosat