Carcom Oy  Ateho

Äänestys

Mikä sisusta olisi paras punaiseen autoon?

Nykyinen harmaa nahkasisusta
8 (38.1%)
Sininen plyysi (tai puolinahka)
3 (14.3%)
Harmaa plyysi
2 (9.5%)
Beige nahka (tai puolinahka)
3 (14.3%)
Beige plyysi
0 (0%)
Punainen nahka
5 (23.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"

  • 85 Vastauksia
  • 14980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #45 : 19.07.2021, 17:26:09 »
Varmaan pitäisi tehdä joku oma topic uudempien Volvojen audiojärjestelmien sovittelusta takavetoihin. Noh, taitaa kaikki muut mennä mieluummin hakemaan paikallisesta autoteemasta/mätänetistä uuden soittimen ja kajarit.
Pääsipähän kolariauton kajarit uuteen käyttöön...
« Viimeksi muokattu: 19.07.2021, 17:27:51 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #46 : 29.07.2021, 23:01:51 »
Noniin, lomareissu takana ja auto on pelannut kyllä erinomaisesti! Jakopääremmin vaihtoaika lähestyy uhkaavaa vauhtia, uusi on jo hankittu varalle. Jos nettiohjeiden avulla diagnostiikkadatan lukemisen tuloksiin on uskominen, niin auton todellinen mittarilukema on nyt n. 796 tkm :o
Mittaristo pitäisi ruuvata oikeaan lukemaan, koska olen liian reilu huijaamaan mittarilukemassa :D
Ei uskoisi niin paljon ajetuksi, mutta kyllä se ikä jo paikkapaikoin näkyy maalipinnassa.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3437
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #47 : 30.07.2021, 00:13:10 »
Vaihda myös vesipumppu samalla, voin sanoa että se tympäsee kun sen takia menee kansi paskaksi.
Ai mistäkö tiedän.... Ja viikkoa ennenkuin oli tarkoitus vaihtaa jakopää pumppuineen, niin päätti vesipumppu hirttää satasen vauhdista jumiin ja se oli morjens koko kone...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #48 : 30.07.2021, 00:23:17 »
Vaihda myös vesipumppu samalla, voin sanoa että se tympäsee kun sen takia menee kansi paskaksi.
Ai mistäkö tiedän.... Ja viikkoa ennenkuin oli tarkoitus vaihtaa jakopää pumppuineen, niin päätti vesipumppu hirttää satasen vauhdista jumiin ja se oli morjens koko kone...
Taidan tehdä samalla kunnon huollon ja ottaa koneen pukeille, kun tätä ei kohta tarvitse käyttiksenä pitää. Samalla menee vesipumppukin vaihtoon.
Voisin lyödä vaikka vetoa siitä että tämänkin kannessa on hiusmurtumia :2funny:
En oo kertaakaan ite nähnyt deekun kantta, missä ei olisi yhtäkään murtumaa tai muuta vauriota.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #49 : 30.07.2021, 11:46:20 »
Niin muttaku eihän ne halkeamat ventiilien välissä mitään haittaa ole. sitten jos on murtumia esikammionpäin niin olen aina heittäny roskiin
Pääseekö näihin lukemaan km? Eikö tässä ole vilkkuledi

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #50 : 30.07.2021, 13:52:58 »
Niin muttaku eihän ne halkeamat ventiilien välissä mitään haittaa ole. sitten jos on murtumia esikammionpäin niin olen aina heittäny roskiin
Pääseekö näihin lukemaan km? Eikö tässä ole vilkkuledi
Tässä on samanmoiset vilkkuledisysteemit kuin bensavolleissakin juu, mutta kaikissa dieseleissä sitä ei ole. Tosin tässä on vain nopeustietopinni ja ABS-diagnostiikan pinni.
Venttiilien välissä pikku murtumat ei haittaa, ei ole ennenkään showta estänyt ;)
Isommat murtumat vähän huolestuttaa, mutta aika epätodennäköistä että niitä löytyisi.
Yksi varakansi vm. 1987 D24T-koneesta löytyy, ja siinäkin on pienen pienet hiusmurtumat venttiilien välissä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2021, 13:56:53 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #51 : 31.07.2021, 17:50:28 »
Mahtavaa, päätin katsoa jäähdytysnestetilanteen, ja paisari ammotti tyhjyyttään :-\
Seuraavaksi selvittämään mikä h*****ti siellä vuotaa, epäilen lämppärin kennoa.
Tämmöistä tää harrastaminen on...

Täyttelin järjestelmän normaalille tasolle. Vielä ei tullut huomattua mitään vuotoja, pitää ajella ja tarkkailla tilannetta.
Pitäisi kyllä tuo paisuntasäiliökin vaihtaa uuteen, aivan törkyä täysi.

« Viimeksi muokattu: 31.07.2021, 18:48:50 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #52 : 01.08.2021, 04:39:05 »
Hyvä että näinkin ”uusia” takavetoisia ja vielä deekua joku pitää arvoisessaan kunnossa. Valitettavan usein joutuu volvoraggare kulttuurin kynsiin jolloin tuloksena on yleensä mattamusta maalipinta ja syötöt tapissa muuten vakio koneella :idiot2:

Tuohon kansien halkeamiin niin volvon vihreäkantisessa on annettu niillekin oma arvo: jos venttiilien välissä olevassa halkeama on max 0.5mm leveä, on kansi vielä kelvollinen. Eli käytännössä jos 0.6mm rakotulkin liuska ei mahdu halkeaman väliin niin kovaa ajoa. Ei tarvitse ainakaan arpoa halkeaman suuruuden puolesta koska on roskiskamaa.
Toki suuremmallakin raolla voi vielä toimia, mutta eivät nuo kannet kai vielä maailmasta lopu, joskaan ei niitä kyllä liikaa enää tunnu liikkuvan.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 04:40:56 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #53 : 01.08.2021, 11:02:20 »
Hyvä että näinkin ”uusia” takavetoisia ja vielä deekua joku pitää arvoisessaan kunnossa. Valitettavan usein joutuu volvoraggare kulttuurin kynsiin jolloin tuloksena on yleensä mattamusta maalipinta ja syötöt tapissa muuten vakio koneella :idiot2:

Tuohon kansien halkeamiin niin volvon vihreäkantisessa on annettu niillekin oma arvo: jos venttiilien välissä olevassa halkeama on max 0.5mm leveä, on kansi vielä kelvollinen. Eli käytännössä jos 0.6mm rakotulkin liuska ei mahdu halkeaman väliin niin kovaa ajoa. Ei tarvitse ainakaan arpoa halkeaman suuruuden puolesta koska on roskiskamaa.
Toki suuremmallakin raolla voi vielä toimia, mutta eivät nuo kannet kai vielä maailmasta lopu, joskaan ei niitä kyllä liikaa enää tunnu liikkuvan.
Vaikkei tämä auto näytä siltä, niin tässä kuitenkin on sen verran kaakkeja että teinien "SyötötTappiinJaSuoraPutki"-härvelit jäävät kuin tikku p***aan, mahtaa harmittaa kun pappadeeku liikahtaakin ;D
Eräs edellinen omistaja on tuon moottorin rakentelun aloittanut, loppusummalla saisi useamman amisvolvon pihaan.
Omasta mielestä tuunaus pitää tehdä hyvällä maulla, mattamustaksi kilikalilla maalaus on pilaamista, ei tuningia.

Täytyisi itselle etsiä oma vihreäkantinen jostain, ellei sitten isäukon kirjahyllystä löydy.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #54 : 01.08.2021, 11:46:59 »
Täytyisi itselle etsiä oma vihreäkantinen jostain, ellei sitten isäukon kirjahyllystä löydy.

Ei kannata suotta, kun niitä on nettiin jo latailtu niin moneen paikkaan. Toki olisihan moinen hieno olla ihan vain omistamisen ilosta hyllyssä. Mutta ihan vaan volvo d24 service manual googleen niin jo löytyy valinnanvaraa. Tuota alla olevaa itse käytin, on laadukas pdf, mutta näyttäisi koskevan vain vanhempia vaparimoottoreita.
http://www.240.se/litteratur/tp30224_2.pdf
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 11:48:58 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #55 : 01.08.2021, 18:10:57 »
Olisihan se vihreäkantinen ihan kiva, kun tuota Volvo-kirjallisuutta muutenkin löytyy...

Mittaristo tuli korjattua tänään, ja vaihdettua kaikki polttimot. Nyt kaikki mittarit toimii jälleen kuten kuuluukin, ja koko komeus loistaa vihreiden hehkulamppujen voimalla kuten ysärillä konsanaan 8)
Pitää napata lopputuloksesta kuvia illalla/yöllä kun on pimeää.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #56 : 01.08.2021, 22:48:09 »
Eipä sillä vakiopumpulla kauheita syöttöjä saa. Riittää ehkä jonnekin 140hv paikkeille juuri, tuotto jotain 45 kuutiomilliä vakionestepäällä ja 12mm nestepää taas 140 kuutiomilliä. Onko tästä autosta mitattu 0-100km/h, tai 80-120km/h aikoja ?

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #57 : 01.08.2021, 23:28:34 »
Eipä sillä vakiopumpulla kauheita syöttöjä saa. Riittää ehkä jonnekin 140hv paikkeille juuri, tuotto jotain 45 kuutiomilliä vakionestepäällä ja 12mm nestepää taas 140 kuutiomilliä. Onko tästä autosta mitattu 0-100km/h, tai 80-120km/h aikoja ?
Pitäisi mittailla, liikahtaa kyllä vakiodeekua huomattavasti reippaammin. 80-120 on palttiarallaa nelisen sekuntia, päässä sekunteja laskien mutu-tuntumalla.
Virimaisterit saattavat tuomita tän ajokin tekniikan, mutta mua on turha syyttää, ei ole minun laittamia osia :P
12mm nestepää on jo, ja turbo on ilmeisesti Garrett T04(tai kopio), en ole tarkemmin tutkinut.
Tokaisin myyjälle pari päivää sitten että eipä ollutkaan kovin "vakio" D24TIC :D

Vahvempaa laatikkoa moottori kyllä huutaa jatkeeksi, kun tuon ZF kestävyys vähän pelottaa...
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 23:36:11 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #58 : 01.08.2021, 23:42:42 »
No, tuo 12mm nestepää lisää vääntöä ja kulkua aika paljonkin, verrattuna vakioon. Ettei se turbo ole sittenkin kopio T3/T4 ?..Niissä on pakopesä AR.63 kooltaan. Imupuoli taitaa olla T4 turbosta.

Paljonko on kulutus tuolla nestepäällä muuten ?

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 940 GL D24TIC 1995 "Melkein Classic"
« Vastaus #59 : 01.08.2021, 23:47:33 »
No, tuo 12mm nestepää lisää vääntöä ja kulkua aika paljonkin, verrattuna vakioon. Ettei se turbo ole sittenkin kopio T3/T4 ?..Niissä on pakopesä AR.63 kooltaan. Imupuoli taitaa olla T4 turbosta.
No "Garrett AiResearch" ainakin lukee puhallinpuolessa kun kävin katselemassa äsken, että aidolta vaikuttaisi. Pitää ruveta tutkimaan tarkemmin.
Vääntöä kyllä on kuin pienessä kylässä, mikään perävaunukaan ei tunnu vedettäessä miltään perässä.
B200F seiskaan verrattuna tämä on kuin suihkukone :3/4 jättää sen:
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 23:52:01 kirjoittanut EmppuS »
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron