KL-varaosat  Race.fi

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445860 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #60 : 27.03.2012, 19:12:34 »
Eikös jossain E85 purkeissa tule kojelautaan sellainen laatikko jossa nappi bensa tai E85???
Ja merkkivalot sitten ilmoittamassa mikä tila on käytössä..?
Ei ole noissa mitä itse ole nähnyt. Niissä on manuaalivalinta jos auton lambda-anturi on rikki, mutta toimivalla anturilla ne boksit voi jättää aut-asentoon.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa jussin78

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • V70 2.5tdi -98 & V70 Bifuel -06
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #61 : 27.03.2012, 22:06:12 »
Nää on taas näitä juttuja jotka jättäisin tekemättä.

Niinhän se on jäkiasennetuissa kaasulaitteissakin  :hello:
En minä ainakaan näe mitään ongelmaa sellaisessa versiossa jossa voi halutessaan myös itse vaikuttaa onko käytössä vai ei... Eikä ainakaan näkemässäni versiossa ollut edes pahan näkoinen se sisäpalikka... Taisi olla se Virossa valmistettu laite?

Poissa jusbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • 164 -72, 850 T-5R,
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #62 : 27.03.2012, 23:04:24 »
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061 tosta kun lukasee niin aikee jutut helpommin...

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #63 : 29.03.2012, 13:15:17 »
Eikös jossain E85 purkeissa tule kojelautaan sellainen laatikko jossa nappi bensa tai E85???
Ja merkkivalot sitten ilmoittamassa mikä tila on käytössä..?

Niin, silloin jos on mallia automaattinen, pitäisi olla anturi linjassa tunnistamassa, mitä kamaa linjassa liikkuu. Fiksu kehittää tohon mokkulaan, jonkun katkaisemen, niin voi siitä vääntää, kun vaihtaa lientä.

Mutta, kuten sanottua, jotta E85:stä saa oikean hyödyn irti, niin sitten kannattaa vaihtaa ihan kunnon ohjelmoitava ECU tilalle, että voi sytkäänkin koskea.  :)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa hande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #64 : 09.04.2012, 14:38:56 »
Komppaan "jussin78":a tuon Bifuelin käytöksestä etanolilla ajettaessa.
Itse olen kokeillut  E85:a Pösö 206:lla  V70 Bifuelilla.
Pösön rajat tulivat vastaan E60 sopalla - vikavalo kojelautaan riippumatta ajotavasta. E50 koktailia se sieti vielä hyvin.
Bifueliin tankkailin + E70 liuoksen, jonka auto tuntuu nielevän ihan mukisematta. Ainut mitä huomasin oli kylmäkäynnistys (-10C) jossa kone meinas kyykähtää ennenkuin parin sekunnin empimisen jälkeen alkoi käydä normaalisti.
Tuntuu että Bifuelilla olisi vahän suuremmat toleranssit tuolla softapuolella.

Jotenkin jäi tunne, että suorituskyky olisi ollut etanolilla samanlainen kuin kaasulla ajettaessa, mutta mene ja tiedä???
(normibensan ja kaasun eron huomaa selvästi eli on bensalla pirteämpi)
XC60 2.4D aut. -10
C70 T5 aut. -06

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #65 : 10.04.2012, 06:36:10 »
Mikäs on sellainen volvo (tai miksei muunkin merkkinen auto) joka on helppo ja edullinen laittaa käymään etanolibensalla? Hintaluokka jos on jotain 300-2000€ (auton hankintahinta). Onko eroa esim. volvojen E tai F moottoreilla/moottorin ohjauksilla, siten että toisesta on hyötyä tai haittaa?

Onko tiedossa jotain muuta automerkkiä samassa hintaluokassa joka on edullinen laittaa E85:llä toimimaan?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #66 : 10.04.2012, 07:58:11 »
B230F ja muut vastaavat F koneet:

*potentiometri 1e kiinasta
*2,5m kaiutinpiuhaa 1,5e
*2x volvoliittimet, oisko ne ihan putkiabikot
*Vähän tinaa ja kutistesukkaa

+ Mahdolliset bensansuodattimen vaihdot ym.

Voe la
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #67 : 10.04.2012, 13:34:42 »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #68 : 10.04.2012, 14:12:17 »
Potentiometri kiinasta?  :o :o

Eikö sitä saa kotimaasta samalla hinnalla?
http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php?tuoteryhma_id=280&
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20144
http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1027

Eikös tuon potikan voi korvata myös kiinteällä vastuksella?
Ite otin lineaarisen mallin. Suomesta mitään kannata tilata kun kiinasta halvemmalla. Vastus tai oikeastaan vastukset ajaa toki saman asian mutta eri tilanteita on niin monta, niin potentiometri parempi.

Mulla on 22kohm malli ja sen saa nolla kelissä vetää n 3/4 asentoon että lähtee hyvin. 5kohm paikkeilla käyntilämmössä on vedot tallella ja toimii parhaiten.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2012, 14:18:19 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #69 : 10.04.2012, 20:01:15 »
Voisko tuollaiseen potentiometri systeemiin, tehdä tyhmemmänkin ymmärtämän ohjeen.
Kytkennästä ja hiukan säätö arvoja eri tilanteisiin(seoksiin/asteisiin) voisi olla, tietenkin tekstillä "tee omalla vastuulla"  ;)
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #70 : 10.04.2012, 21:19:50 »
Voisko tuollaiseen potentiometri systeemiin, tehdä tyhmemmänkin ymmärtämän ohjeen.
Kytkennästä ja hiukan säätö arvoja eri tilanteisiin(seoksiin/asteisiin) voisi olla, tietenkin tekstillä "tee omalla vastuulla"  ;)

Itteä kanssa kiinnostas, ja tietää että millasellas potikalla pojat on niitä saanu toimimaan, tuo "perus potikka, kiina, 1 €" on aika summasummaarum, kun potikoita on kuitenkin paljon erilaisia... Että millasella on saatu toimimaan? Lineaarisella varmaan kuitenkin.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #71 : 10.04.2012, 21:32:01 »
Tutkimukset ovat vielä käynnissä ;) Harmi kun ei tullut ryhdyttyä tositoimiin pakkasten aikoihin..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa nvg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: E85-Topiikki
« Vastaus #72 : 11.04.2012, 19:18:29 »
Minäpäs kerron omakohtaisia ja ruotsalaisten kokemuksiin perustuvia vinkkejä, mutta sysään sitten kaiken vastuun lukijalle itselleen  ;D

Eli useissa autoissa on boschin lämpöanturi termostaattikotelon kyljessä, esim. tämmöinen http://www.bosch-motorsport.de/en-US/literature/en-US/Temperature_Sensor_NTC_M12_Datasheet_51_en_2782569739.pdf

Siitä kun tutkii käppyrää, voi päätellä paljonko LISÄÄ resistanssia tarvitaan, että esim. 0C lämpötilassa auto kuvittelee olevan -20C. Käyrän perusteella 10kohm on hyvä tähän. Ruotsalaiset ovat käyttäneet useita kiinteitä arvoja välillä 4.7k-18k, hyvin tuloksin.

Useat ruotsalaiset ovat ratkaisseet tämän starttirikastuksen seuraavasti: katkaistaan toinen lämpöanturille menevistä johdoista (ei väliä kumpi). Laitetaan katkon väliin halutun suuruinen vastus, esim. tuo mainittu 10k. Sitten vastuksen päistä vedetään parikaapeli sisälle ohjaamoon ja päähän laitetaan AVAAVA painonappi. Kylmästartin yhteydessä pidetään sitten tuo nappi painettuna, ja moottori saa lisää löylyä kunnes nappi päästetään.

Jos tietää, millä lämpötilaerolla ruiskun mappaus antaa sopivan verran liikaa polttoainetta, voisi anturin johtoon laittaa kiinteän vastuksen lisäämään resistanssia. jos anturi on kuten oheisessa käyrässä, voisi ajatella että 10 asteen pudotus normilämpötiloissa (90 ->80 tai 80 ->70) voisi olla kohdallaan. Käyrän mukaan noin 100 ohm lisäys riittäisi tähän. Eli: normaalikäyttöä varten 100ohm vastus sarjassa alkuperäisen lämpöanturin kanssa voisi olla sopiva köyhän miehen rikastus.

Mutta tämä kaikki on arvailua minulta, kun en tunne ruiskun sielunelämää tarkemmin.

Lisäksi tuo voi aiheuttaa sen, kuten minulla kävi, että tuuletin ei käynnistykään enää siinä lämpötilassa kuin pitäisi, ja se on aika huono juttu. Toki tuulettimelle voi tehdä kovan ohjauksen käyttämällä bimetallitermaria, http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=961_1145_1147&products_id=10986


Vielä summattuna:
Termostaatille menevä johto poikki. Johtoon lisää sarjavastusta esim.
10kohm E85 kylmästartin yhteydessä
100ohm E85 yhteydessä
0ohm bensalla ajettaessa.

Tämmöinen olisi helppo tehdä esim. 3-asentoisella kytkimellä ja kahdella kiinteällä vastuksella, tai sitten laittaa vastusten tilalle potikat, esim. 22kohm ja 330ohm lineaariset, joilla säätelee sopivat asetukset.

Tuo flektiongelma jää sitten erikseen ratkaistavaksi, sekä väärin näyttävä lämpömittari. Mutta sekään ei ole ongelma, jos tietää mistä virhe aiheutuu.

Ja sotketaan nyt vielä kertomalla oma ratkaisuni, joka on kaikkea muuta kuin ideaalinen: kytketään tuohon lämpöanturin johdon väliin 1kohm NTC, esim. http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/5%20NTC,LDR,varistorit,kojeliittimet.pdf Tuo sitten kiinni yläletkuun tai termostaattikoteloon (muista liitosten eristäminen esim. kutisukalla!). Lähtee hyvin käyntiin ja ajossakin luulee auto että on vähän kylmempää kuin onkaan, mutta ainakin minun tapauksessa jäi ajonaikainen rikastus liian suureksi. Olen nyt ostanut 500ohm NTC:n, mutta en ole vielä labrannut olisiko se kiloista parempi. Flektiongelma näilläkin on ja pysyy :)

Se etu tämmöisessä ntc-viritelmässä, että se on ikään kuin potikka, joka kääntyy automaattisesti lämpötilan mukaan. Kun vain löytäisi oikean arvon..

my 2c, nvg

Poissa tgpoy1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Etanizer E85 tai muu vastaava paketti
« Vastaus #73 : 15.04.2012, 16:51:19 »
Lueskelin netistä täsät uudesta "viinabensasta"ja mietin kannattaako tuollainen värkki asentaa.
Tässä olisi tietoa :  http://www.etanizer.com/index.php
Samoin tässä : http://www.fuelflexfinland.fi/
Mulla on Volvo V70 2.4 koneella vuosimalli 2007/2008.
Onko kukaan kokeillut ja olisi kiva kuulla kommentteja asiasta .
Luin myös, että esimerkiksi,että Saab 95 voi suoraan ohjelmoida tälle bensalle, voikohan Volvonkin ?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Etanizer E85 tai muu vastaava paketti
« Vastaus #74 : 15.04.2012, 17:55:26 »
Näistä on jo juttua RE85 -topikissa, joka tosin on melko sekava kun samassa ketjussa hipo ja "tavalliset" autoilijat etsii ratkaisuja.

Kulutus voi nousta n. 30%. Polttoaine on huomattavasti kulutuslisää edullisempaa ja lopuksi vielä muutama seikka: puhtaampi palotulos ja polttoaine ainakin osin kotimaista. Eli vaikea kai on sanoa ettei kannattaisi..

Noiden boksien hinnoittelu on vielä kohtuu järjetöntä.. 2-300e menisi vielä, mutta 5-600e ei oikein.

Hetkinen toi etanizer olisi 2-300e? pitäisi selvittää mitkä suuttimet on.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo