? ? ? Siis harjateräsporako ei riko suodinta, mutta peseminen rikkoo? Jos suodin on tuhkasta tukossa ja siis vaihtokunnossa, miksi ei pestäisi puhtaaksi?
Kun regenerointiajo (noen poltto) ei enää suodinta "avaa", suodin on täyttynyt palamattomasta tuhkasta (noki palaa, tuhka ei pala). On siis suotimen vaihtamisen aika, tai jos haluaa säästää 1500-2000 €, pesemisen aika. Peseminen ei riko suodinta, sensijaan "täysi tyhjennys" pitkällä poralla, rautakangella tms. rikkoo. Erään toisen merkkisen dieselih-auton suodin oli pesukunnossa 260 tkm kohdalla ja nyt pesun jälkeen on suodin toiminut kuin uusi jo 100 tkm. Olisi ollut mieletöntä laittaa 2000 € uuteen suotimeen. Sama toimintatapa toimii Volvossakin. Pesemiseen ei tietenkään pidä ryhtyä niin kauan, kuin regenerointi vielä auttaa.
Tietysti se täysityhjennys rikkoo sen. Mutta silloin softaa muuttamalla ei tule enää koskaan ongelmaa täyttymisestä tai muita varoitusvaloja aiheesta. Joten tuo tyhjennys ei ole korjaus, vaan täysi muutos järjestelmään.
Millä näitä on pesty?
Usein suodattimeen jää ns.karstaa ( ei siis tuhkaa), joka ei lähde poltossa, mutta ei kyllä millään kovin kevyellä pesuaineellakaan/liotuksella. Olen nähnyt suodattimia joissa on samantapaista töhnää kuin EGR;ssä, se ei poistu kerran kiinni jäädessään enää millän irti. Palaa kerran sopivasti niin kiinni on ja pysyy.
Toisaalta taksikäytössä on tällä hetkellä 300tkm ajettuja vehkeitä, joissa on vieläkin alkuperäiset DPF;t kiinni.
Yleensä DPF;n rikkoo/täyttää joku vika tai aiemmin mainittu epäedullinen ajotapa DPF;n puhdistuksen kannalta.