Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jsiitonen - 14.05.2018, 21:55:28
-
Morjesta!
Onko muilla ilmennyt 2.5t volvossa nakutusta,naputusta tai mitä lie ikinä onkaan. Kuuluu selvästi tasakaasulla ajettaessa ja aivan pintakaasulla kiihdyttäessä. Rajummin kiihdyttäessä sekä kaasun nosto saa naputuksen loppumaan. Saa myös kuulumaan paikallaan kun nostaa kierroksia, sitten antaa niiden vähän laskea ja sitten lisää vähän taas kaasua että kierrokset lähtee hiljalleen nousemaan, kuuluu sekä kytkin ylhäällä sekä alhaalla. Ensiapua olen koittanu vaihtaa öljyt, 2. sylinterin tulpan (sylinterin kun nappaa pois pelistä ääni häviää) ja 2. sylinterin suuttimen, mikään noista ei tunnu muuttavan ääntä suuntaan eikä toiseen.
Olen yrittänyt kuunnella ääntä ja mielestäni ei kuulu pakosarjastakaan.
-
Puola 2. kunnos?
-
Puolaa en oo vaihtanut. Ei ainakaan vikakoodia anna.
-
Lisäyksenä vielä että kun lähtee liikenteeseen ei ääntä kuulu, mutta vähänkin koneen lämmettyä esim.kilometrin ajon jälkeen alkaa naputusta kuulumaan.
Kuulunut jo varmaan 15tkm eikä ääni suuremmin ainakaan ole muuttunut.
-
Lisäystä, ei siirtynyt nakutus puolan mukana 1 sylinteriin kun vaihdoin puolat päittäin.
-
Nostinkin vois olla jos koneesta tulis.
-
Ilmeisesti kk-laakeri, käsittämätöntä miten kauan on kestänyt ettei ole lauennut kokonaan.
-
Ettei olis pakosarja halki?
Tapsa
-
Yleensä kk- laakeri ääntäny vasta noin 2000rpm jälkeen ja kalkatus koventunu mitä enemmän kaasua tarjoaa eikä tyhjäkäynnillä tai alakierroksilla ajelles kuulunu. Sulla nuo oireet päinvastoin kuten tyypillisesti ollu esim hydraulinostin.
Mikään ei tietysti ole absoluuttisena totuutena kiveen kirjoitettu niin öljypohja aukihan sen kk näkis.
-
Ettei olis pakosarja halki?
Tapsa
Tai vaihtoehtoisesti pakosarjan pinnapultti/pinnapultteja irti/löysällä.
-
Kuten pari vinkannu niin tuon pakosarjan kattoo nopiaan ja halvalla läpi, ompahan eliminoitu jos kiinni eikä halkikaan.
Jos oma mittaisin puristuspaineet ja etenkin 2. pytty kun ongelmas tuntus olevan siinä, mikäli endoskooppia sais lainaan niin kurkkis tulpan reiästä yläältä pytyn seinämiä, venat ja männän kun kustannus pieni esim öljypohjan aukomiseen verrattuna.
-
Morjes!
Ääntä nimenomaan ei kuulu tyhjäkäynnillä, rauhallisesti kierroksia nostaen tai pintakaasulla ajellen kuuluu just varmaankin noin 1700-3000rpm.
Yhdellä ammattilaisella kävin näyttämässä ja oli sitä mieltä heti että kk-laakeri tai mäntävika. Toku kuunteli ehkä 3 sekuntia ja muutenkin aika ei kiinnosta asenne tuntu olevan.
Pakosarjaa meinasin kerran kattoa mutta yläpuolen suojapellin ruuvit helvetin tiukassa ja alapuolelta ei nää kun on nelivetoon liittyvää tavaraa eessä.
Koita keretä illalls laittaa videota tänne ni saa vähän parempaa käsitystä äänestä.
-
Tässä videota ajossa sekä paikallaan.
https://youtu.be/_JcXQLzX16k
https://youtu.be/X2ETSlefWN4
Tosiaan ääni kuuluu siis vaan osakaasulla, jos rajummin kiihdyttää niin ei kuulu. Kylmällä koneella lähtiessä ei kuulu mutta parin kilsan ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa kuulumaan.
-
https://www.youtube.com/watch?v=3Pz32z8rjqI | Sama ääni, tässätapauksessa taisi aiheuttaja olla Kiertokangen laakeri.
Ruotsin foorumeilta löytyy yllättävän paljon juttua nakuttavista 2.5T moottoreista.
-
Hi
Kyllä siellä masinassa on nyt jotain vikaa,ei tuollaista ääntä saa ehjästä moottorista
kuulua,joko venttiilikoneistossa jotain vikaa tai sitten joku kk laakeri on kaput
,,,älä ajele tuolla liiemmälti ennenkuin tuo vika on paikallistettu ja korjattu!
kun tämä tapaus on vielä ahdettu bensa kone niin,kannattaa olla tarkkana ettei tule suurempaa moottorivauriota!
-
Älä kauhiasta aja, saattas selvitä pelkil kk laakerien uusinnal jos pohjasta auot eikä kampuras näkyvänä vielä mitään vahinkoa aikaan saanu.
Yhel toisenmerkkisel ajoin liikaa ja kampuran tukilaakerin öljykierron tukki metallihilut ja rikkoa tuli lisää
-
10tkm ainakin päästelty menemää jo äänen kuuluessa, täytyy vissii hakea joku väliaikanen auto että pääsee töihin ja laittaa volvo seisomaan.
-
Potilas tutkimuksissa ja 2.pytyn kk-laakeri paskana.
-
Selviääkö pelkällä laakerin vaihdolla? Saako vaihdettua pelkän öljypohjan pois ottamisella?
-
Jos oikein pahasti mennyt, niin kampuran laakeripinnat myös selvänä. Mikäli näin, niin kone melkein vedettävä atomeiksi ja katsottava, mitä pahaa laakerisilppu on aiheuttanut kampuran vaihdon lisäksi.
-
Ilmeisesti selviää pelkällä laakerin vaihdolla. Ja öljypohjan kautta pääsee käsiksi.
-
Kantsii pestä kampikammio altapäin, koska hileet tahtoo tarttua seinämiin ja sitten joku pesuöljy+suodatin ainakin kertaalleen, mieluummin toisenkin, että saa kanavat sekä pumpun pesän puhtaaksi. Uudet öljyt esim castrol 5w-30 TÄYSSYNTEETTINEN ja laadukas suodatin. Myös huono suodatin saattaa hajottaa koko koneen, koska takaisku ei toimi.esimerkisi.(oma kokemus). MANN mm. on hyvä, mutta merkkikohtaisiakin eroja todella on.
Tosin vahva tunne, että menee koneen vaihtoon ja syystä, että se on ehtinyt noilla kilsoilla tehdä eri juttuja ympäri konetta. 350-1100€ kilsoista riippuen käytettynä näyttäs olevan jostain kolarautoista.
-
Kantsii pestä kampikammio altapäin, koska hileet tahtoo tarttua seinämiin ja sitten joku pesuöljy+suodatin ainakin kertaalleen, mieluummin toisenkin, että saa kanavat sekä pumpun pesän puhtaaksi. Uudet öljyt esim castrol 5w-30 TÄYSSYNTEETTINEN ja laadukas suodatin. Myös huono suodatin saattaa hajottaa koko koneen, koska takaisku ei toimi.esimerkisi.(oma kokemus). MANN mm. on hyvä, mutta merkkikohtaisiakin eroja todella on.
Tosin vahva tunne, että menee koneen vaihtoon ja syystä, että se on ehtinyt noilla kilsoilla tehdä eri juttuja ympäri konetta. 350-1100€ kilsoista riippuen käytettynä näyttäs olevan jostain kolarautoista.
Ei noissa sisäsuodattimissa kai takaiskuventtiiliä ole?
-
Hi
kuinkahan tuon kampuran laakeripinnan kunto on kun tuo kk:n laakeri on ääntänytjo jonkun aikaa,,,jos kampuran kaulan laakeri on muuttanut muotoaan tai siinä on skraadeja niin öljunpaineet eivät pysy laakeripinnoilla jonka johdosta pelkkä kk laakerin vaihto ilman kampiakselin kaulan laakeroinnin tarkistusta on kyllä hieman riskialtista,,,voi olla,että alkaa kolisemaan alakerta samalla lailla melko vähillä kilsoilla.
tsemppiä
-
Täällä nyt kysellään kristallipallojuttuja...
Joko se kampura on pilalla tai sitten ei. Laita uudet liuskat ja kokeile, ei korkealta putoa.
EDIT Turbo 242: Poistettu aiheeseen kuulumaton lause.
-
Ei noissa sisäsuodattimissa kai takaiskuventtiiliä ole?
Juu ei ole, mutta meinaankin että ihan halvinpia paskoja ei kannata käyttää, koska niissä on suuria eroja, kuten em.
-
Ilmeisesti selviää pelkällä laakerin vaihdolla. Ja öljypohjan kautta pääsee käsiksi.
[/quot
Hi
Mitenkäs tuo homma on edennyt?
,,, melko lailla kiinnostaa nämä volvon ahdetut 5 syl bensa koneet.
ties vaikka vaikka vielä näillä vanhoilla päivilläni tuollaista kokeilisin.
-
Kaikkien kankien laakeriliuskat vaihettu, alakautta öljypohja tippui suoraan alas. Kampiakselissa ei jälkiä ja kalkatukset hävisi.
-
No täällä kuuluu tälläistä. Onko ääni kiertokangenlaakerista?
https://www.facebook.com/Pakettiautojakuljettaja/videos/3307559489366110/?notif_id=1605450948474608¬if_t=video_processed&ref=notif
-
Kaikkien kankien laakeriliuskat vaihettu, alakautta öljypohja tippui suoraan alas. Kampiakselissa ei jälkiä ja kalkatukset hävisi.