Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: miro678 - 07.03.2017, 07:01:20
-
En äkkiseltää löytänyt vastaavaa aihetta joten tuli tehtyä kokonaan uusi.
Eli ongelmana on portin vuoto, jo pelkästään tyhjäkäynnillä portti puhaltaa screamerin aukosta ilmaa ja aika reilusti joka ei omasta mielestä lie normaalia? Eikös sen kuuluisi aueta vasta kun painetta tulee? Pultit on kyllä tarkastettu että on tiukalla.
Missä mahtaa olla vika vai onko sitä ollenkaan?
-
En äkkiseltää löytänyt vastaavaa aihetta joten tuli tehtyä kokonaan uusi.
Eli ongelmana on portin vuoto, jo pelkästään tyhjäkäynnillä portti puhaltaa screamerin aukosta ilmaa ja aika reilusti joka ei omasta mielestä lie normaalia? Eikös sen kuuluisi aueta vasta kun painetta tulee? Pultit on kyllä tarkastettu että on tiukalla.
Missä mahtaa olla vika vai onko sitä ollenkaan?
Hitsasitko mukana tulleen venttiilin vastinlaipan suoraan putkeen kiinni? Mulla se laippa veti sen verran kieroon, että venttiili ei enää pitänyt. Läppäämällä siitä sai tiiviin.
-
Jeps suoraan putkeen hitsattu, mutta kieroon vetämistä yritetty ehkästä hitsaus vaiheessa silleen että oli portti pultattuna kiinni laippaan. Liekö silti vedellyt pahasti?
Pitänee varmaan tänään purkailla ja katella mikä sitä vaivaa.
-
Sitä laippaa ei kannata kokemuksen mukaan hitsata ollenkaan! Tekee samanlaisen laipan minkä hitsaa ja sitten tiivisteellä ne laipat vastakkain. Mutta nyt purkaat sen portin ja ostat hiomatahnaa. Vaikka porakoneellä pyörittelet varovasti sitä venttiiliä sitä seeti"rengasta" vasten niin kauan että on tasaisesti kirkas isommalta alueelta. Ja laitatko tarkemmin mikä bilteman portti? Sillä kuinka tiukalla sen pultti on ei ole merkitystä jos kerta tyhjäkäynnillä vuotaa, kyllä niissä jousissa sen verran vorssia on notta kiinni pitäisi pysyä.
Suosittelen lämpöisesti muutenkin aina purkamaan ja kasaamaan ite nuo kiina portit, samaten läppäys niille. Yhtäkään vuotavaa kiinaporttia itselläni ei ikinä ole ollut ja kymmenisen tuollaista laittanut kumminkin. Joskus oli ihan aidossa turbosmart hukkaporttissa työstölastut jätetty sisälle, se kyllä pisti hämmentämään.
-
Jeps, tuli purettua portti irti ja ihmeteltyä. Syylliseksi paljastui tekijä.. :idiot2: putki johon laippa on hitsattu oli jäänyt hiukan korkealle jolloinka mäntä ei päässyt painumaan suoraan seetiä vasten nyt asiaa paranneltu, mutta pientä vuotoa havaittavissa jotenka täytynee pistää hioma puuhiksi. Tässä oli kyseessä tämä portti. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Viritys/Suorituskyky/Wastegate-50-mm-2000032782/
-
Joo sama portti on kun minulla ja mitä moneen muuhunkin laitettu. Kannattaa suosiolla läpätä se, ota vain se kalvo irti ja öljyä se ohjuri ennen kun alat läppäämään. Itse olen surutta porakoneella läpännyt välillä suuntaa vaihtaen, materiaalia siinä on kyllä niin paljon ettei tarvitse paljoa varoa. Nykyään itselläni sähköisellä ohjauksella tuo, koska muuten alkaa aina aukeamaan ennenkuin haluttu ahtopaine on saavutettu.
-
Kuinka jäykkä Biltema portin alkuperäinen jousi on, eli mihin ahtopaine nousee suurinpiirtein?
-
Alkuun oli vuotavalla portilla noin 0,7bar ja nyt kun vuoto korjattu niin tippu johki 0,5 - 0,6bar nurkille.
-
Sitä laippaa ei kannata kokemuksen mukaan hitsata ollenkaan! Tekee samanlaisen laipan minkä hitsaa ja sitten tiivisteellä ne laipat vastakkain.
Ainoa oikea asennus! Hyvä miikkeli.