Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Stetson - 04.06.2019, 20:58:43
-
Kyseessä 200 000 ajettu papan silmäterä.
Lähtee käyntiin mutta sammuu heti. Tossa pieni video ongelmasta: https://www.dropbox.com/s/8p7qo8nrnz5qx78/VID-20190601-WA0006.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/8p7qo8nrnz5qx78/VID-20190601-WA0006.mp4?dl=0)
Vikakoodit tsekattu ja antaa vaan 1-1-1. Uus MAF ja kaasun asentotunnistin vaihdettu. Ei vaikuttanu mitenkään.
Jos nappaan MAF:n plugin irti niin saan pidettyä käynnissä kaasua polkemalla ja kun kone lämpiää niin pysyy tyhjäkäynnillä joten kuten. MAF takasin kiinni niin ollaan alkupisteessä.
Mistähän lähtis seuraavaksi vikaa etsimään?
-
Onko tarvike vai orkkis MAF?
-
Onko tarvike vai orkkis MAF?
Veikkaan tarviketta. On kuulemma kokeiltu kolmella eri MAF:lla.
-
Testaappa tuleeko bensanpaineensäätimeltä paluuletkusta tavaraa, tuo kuulostaa kovasti sopanpuutteelta kun hyytyy heti kun siirrytään poies starttirikastukselta.
-
Testaappa tuleeko bensanpaineensäätimeltä paluuletkusta tavaraa, tuo kuulostaa kovasti sopanpuutteelta kun hyytyy heti kun siirrytään poies starttirikastukselta.
Nyt on vaihdettu uuteen tuo paineensäädin. Ei vaikuttanut toimintaan millään tavalla.
-
Bensapumpun rele. Tuhkiksen takana.
-
Bensapumpun rele. Tuhkiksen takana.
Vinkkiä miten testata?
-
Vinkkiä miten testata?
Toiset hyppyjohdottaa liittimet mut ite uusisin sen jollei koskaan vaihdettu.
Jollen ihan väärin muista tuo rele ohjaa myös tyhjäkäyntipiiriä.
-
Toiset hyppyjohdottaa liittimet mut ite uusisin sen jollei koskaan vaihdettu.
Jollen ihan väärin muista tuo rele ohjaa myös tyhjäkäyntipiiriä.
Nyppäsin irti ja näytti suht tuoreelta. Avasin sen ja juotoksetkin näytti hyvältä. Toisaalta tällä autolla on ajettu vasta 200 000 ja nekin vain kesäisin että kaikki tässä näyttää aika hyvältä. Täytynee tuo rele vaihtaa ja katsoa tapahtuuko mitään muutosta.
-
Nyt on vaihdettu uuteen tuo paineensäädin. Ei vaikuttanut toimintaan millään tavalla.
No tuliko paluulinjaanpäin tavaraa?
-
No tuliko paluulinjaanpäin tavaraa?
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta. Vähän on ollut nyt projekti tauolla.
Paluulinjaan tosiaan tuli tavaraa. Vaihdoin kuitenkin vielä bensapumpunreleen ja nyt ei suostu edes hörähtämään uuden releen kanssa. Löysin tuollaisen releen roikkumasta ECU:n vierestä:
https://drive.google.com/open?id=1-SxFRAtCHD8vNvftSrp8cB7rVuTB8892 (https://drive.google.com/open?id=1-SxFRAtCHD8vNvftSrp8cB7rVuTB8892)
https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ (https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ)
https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ (https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ)
Vaikuttaisi hieman räpellykseltä. Kuuluuko siellä olla tuollaista?
Lisäksi konehuoneessa roikkuu tuollaisia liittimiä:
https://drive.google.com/open?id=1-MdVzfibGFr7canCXwlMDq6qi6Y7uPfV (https://drive.google.com/open?id=1-MdVzfibGFr7canCXwlMDq6qi6Y7uPfV)
Mikähän näiden funktio on?
-
Onko uusi ja vanha rele samanlaiset? Tuo kuvaamasi rele ei ole alkuperäinen, se on varma asia, epävarmaa on nuo konehuoneen irtoliittimet, mutta kovalla lotolla väittäisin niiden liittyvän ilmastointiin, olkoonkin että ovat erilaisella liittimellä kun nuo eri-ikäiset mitä mulla pihassa on. Eivät myöskään näytä siltä, että olisivat ihan hiljan menneet mihinkään...
-
Onko uusi ja vanha rele samanlaiset? Tuo kuvaamasi rele ei ole alkuperäinen, se on varma asia, epävarmaa on nuo konehuoneen irtoliittimet, mutta kovalla lotolla väittäisin niiden liittyvän ilmastointiin, olkoonkin että ovat erilaisella liittimellä kun nuo eri-ikäiset mitä mulla pihassa on. Eivät myöskään näytä siltä, että olisivat ihan hiljan menneet mihinkään...
Uusi rele oli identtinen vanhan kanssa. Se siis joka löytyy tuhkiksen takaa. Täytyy seurailla tuon räpelletyn releen piuhoja ja katsoa minne menevät. Tuo sininen johto meni muistaakseni puolalle mutta muita en ole vielä tutkinut. Sen verran Googletin tuota Boschin numeroa tuosta ylimääräisestä releestä ja selvisi että on ilmeisesti esim. BMW:ssä käytetty bensapumpunrele. Voisko tässä nyt olla käynyt niin että orkkis rele on aikoinaan levähtänyt ja joku ihan itse johdotellu siihen rinnalle ton Boschin releen?
Sitä vähän minäkin ajattelin noista konehuoneen liittimistä että ovat varmaan joku varaus vaan.
-
Boschin rele sisällä voi liittyä lämmityslaitteeseen.
-
Boschin rele sisällä voi liittyä lämmityslaitteeseen.
Jaa millä lailla?
-
Jaa millä lailla?
Ehkä puhaltimen rele, tuo on vähän erilainen.
Omasta löysin irrallisen releen hanskalokeron takaa oikealta puolen, otin sen irti ja puhallin ei pyörinyt.
-
Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta. Vähän on ollut nyt projekti tauolla.
Paluulinjaan tosiaan tuli tavaraa. Vaihdoin kuitenkin vielä bensapumpunreleen ja nyt ei suostu edes hörähtämään uuden releen kanssa. Löysin tuollaisen releen roikkumasta ECU:n vierestä:
https://drive.google.com/open?id=1-SxFRAtCHD8vNvftSrp8cB7rVuTB8892 (https://drive.google.com/open?id=1-SxFRAtCHD8vNvftSrp8cB7rVuTB8892)
https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ (https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ)
https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ (https://drive.google.com/open?id=1-7JMb-VU9DlltIS6v20nHj7ofANC3ZOZ)
Vaikuttaisi hieman räpellykseltä. Kuuluuko siellä olla tuollaista?
Lisäksi konehuoneessa roikkuu tuollaisia liittimiä:
https://drive.google.com/open?id=1-MdVzfibGFr7canCXwlMDq6qi6Y7uPfV (https://drive.google.com/open?id=1-MdVzfibGFr7canCXwlMDq6qi6Y7uPfV)
Mikähän näiden funktio on?
Kannattaa kyllä kattoo mihin nuo johdot päätyy. Onko ecun liittimessä ylimääräisiä johtoja esim 2 johtoa yhdessä kolossa?
-
Nyt vihdoin päässyt taas tämän projektin kimppuun. Purin tuon releräpellyksen pois ja palautin johtosarjan alkuperäiseen kuosiinsa. Bensapumpun releen ohittaminen/pumppujen päälle pakottaminen ei auta. Bensanpainetta on ja kipinäkin tulee. Edelleen siis ollaan samassa pisteessä auton toiminnan kannalta, kuin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä.
Eli tähän mennessä vaihdettu: IMM (kokeiltu kolmea eri), kaasun asentotunnistin, tulpat, YKK-anturi, bensan paineensäädin.
-
Melkein kokeilisin toisella ECU:lla. Tän ikäsissä on niitä surullisen kuuluisia pinkillä tarralla olevia. Yhteen vai kahteen vaihtanut samankaltaisten ongelmien takia.
-
Melkein kokeilisin toisella ECU:lla. Tän ikäsissä on niitä surullisen kuuluisia pinkillä tarralla olevia. Yhteen vai kahteen vaihtanut samankaltaisten ongelmien takia.
ECU ei ollut pinkillä tarralla vaan oli -951 loppuisella numerolla. Vaihdoin toisen vastaavan nyt tilalle ja tuntuisi toimivan.
-
Nyt tosiaan toimii mutta ilmaantui seuraavanlainen oire: Kylmänä tyhjäkäynti hiukan matala. Perstuntumalta 500-600rpm, mutta jarrua pumpatessa kierrokset nousee sinne minne pitääkin. Pumppauksen kun lopettaa niin laskee taas. Missä vika? Voiko tehostajan letkujen vuoto tehdä tuollaista? Takaiskuventtiili?