Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vkona - 23.01.2020, 13:54:52
-
Mistä ja mitkä kierrejouset käy 960 multilink perään kun nivomatit poistettu ja normi iskarit tilalla?
Perähän jää alas jos kierrejousia ei vaihda.
Auto on 960 sedan 1991 vuodelta.
Ja kierrejousitettu siis.
-
Varsin suosittu ratkaisu on ollut uusien jousien tilaaminen/teettäminen Vallilan takomolla:
https://www.vallilantakomo.fi/
-
Jep, tarjouspyyntö lähetetty sinne.
-
240 sedan vahvistetut (=farkun vakio) jouset toimii hyvin jos haluaa soveltaa.
Joutuu lyhentämään vähän.
-
Vallilan takomo vastasikin, että eivät tällä hetkellä pysty tekemään kierrejousia.
Tämä:
240 sedan vahvistetut (=farkun vakio) jouset toimii hyvin jos haluaa soveltaa.
Joutuu lyhentämään vähän.
On taas kustannusten näkökulmasta varmasti edullinen ratkaisu!
Kiitos!
-
Otat vaikka alkuun sen pienemmän osan jousesta pois, ja sovitat mite korkeeks jää.
En ulkoa muista 100% varmasti paljo ite jouduin ottamaa et jäi ~vakio korkeudelle tai aavistuksen matalammaksi.
Jäykkyys oli kyllä hyvä.
Pitkittäistukivarsi kannattaa ottaa kokonaan irti ja vakaajan päät, niin pitäis onnistua kohtuu helposti jousien vaihto.
Toki iskarit myös pois (ne tulee läpi, kun nostat vaa riittävän ylös auton)
-
Jenkeistä taitaa saada tuohon valmista settiä. Sisältäen jouset ja iskarit. Kaveri tollaisen jostain tilasi.
-
Tässä linkki ohjeeseen IPD sivuilla miten tuon homman (kierrejousien ja iskarien vaihto) saa hallitusti tehtyä.
https://www.ipdusa.com/products/6326/109635-volvo-nivomat-conversion-kit-with-bilstein-heavy-duty-shocks-ipd-109635 (https://www.ipdusa.com/products/6326/109635-volvo-nivomat-conversion-kit-with-bilstein-heavy-duty-shocks-ipd-109635)
https://www.ipdusa.com/files/product/302/PI-312%20NIVOMAT%20CONVERSION%20KIT%20INSTALL%20GUIDE.PDF (https://www.ipdusa.com/files/product/302/PI-312%20NIVOMAT%20CONVERSION%20KIT%20INSTALL%20GUIDE.PDF)