Kulkukoira  Proturbo

740 voimansiirron kalkatus/jyrinä tukikumin ja -laakerin vaihdon jälkeen

  • 5 Vastauksia
  • 1342 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin seiskaan kardaanin tukikumin ja -laakerin ja koeajolla huomasin että voimansiirrosta kuuluu takaapäin jokin kalkatus hitaassa vauhdissa, suuressa vauhdissa muuttuu ilmeisimmin tasaiseksi jyrinäksi eli mikä meni pieleen?  :-[ Ei tunnu kuitenkaan täristävän. Aiemmin on kuulunut jostain vain tasaista huminaa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2020, 20:01:44 kirjoittanut Tomi426 »
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van, '88 Dodge Ram D250

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 voimansiirron kalkatus/jyrinä
« Vastaus #1 : 11.02.2020, 19:35:33 »
Kyseessä siis motonetin osat ja en ottanut kumin ulkoreunasta yhtään pois kuten täälläkin ehdotetaan mutta niissä oireet ovat olleet ennemmin tärinää.
Toinen epätavallinen juttu oli prikat sen pellin jonka päällä tuki on ja tukikumin metalliosan välissä jotka otin pois. Kuuluisiko tuossa välissä olla siis jotkin kumipuslat jotka oli korvattu prikoilla ja niiden poistaminen aiheuttaisi tuon?
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van, '88 Dodge Ram D250

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Mikä syy sai alunperin ryhtymään kumin ja tukilaakerin vaihtoon? Olisiko mahdollista,että kalkatus on jossain määrin ollut olemassa jo ennenkin,mutta kuuluu nyt paremmin? Tarkistitko ristikoiden kunnon samalla,kun kardaani oli irti?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Pakoputken vuodon korjauksen yhteydessä huomasin että tukikumi oli todellä löysä ja ajattelin että se matala humina maantiellä johtuisi osaksi siitä. Laakerin ajattelin vaihtaa samalla kun se on irti ja entinen kyllä rahisi pyörittäessä. Jos on kalkattanut ennestään niin on pitänyt olla todella hiljainen kun en kuullut yhtään samantapaista eikä kaverit ole sellaisesta huomauttaneet kun ovat seisseet auton vieressä. Ristikkojen kuntoa en sen enempää tutkinutkaan, pitää tarkistaa...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2020, 22:32:19 kirjoittanut Tomi426 »
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van, '88 Dodge Ram D250

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Pakoputken vuodon korjauksen yhteydessä huomasin että tukikumi oli todellä löysä ja ajattelin että se matala humina maantiellä johtuisi osaksi siitä.

Ei nyt liity kalkatukseen eikä varsinkaan aiheuta sitä, mutta sanoisin että mitä löysempi se tukikumi on sen parempi, kunhan on ehjä. Liian jäykkiä kumeja yritetään sitten kompensoida ylimääräisillä kumipuslilla ja muilla patenteilla.

Varmistetaan vielä, että kardaani on oikeilla booreilla ja ristikot linjassa? Voisko se alkaa vatkaamaan siellä jos asento pielessä?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Tomi426

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Merkitsin kardaanin asennon ennen irrotusta ja ristikot ovat kunnossa, äänimaailma on mielestäni muuttunut samanlaiseksi kuin ennen osien vaihtoa mutta pahempana
Volvot: '97 S70 GLT, '85 760 Turbo Intercooler, '90 740 GL
+ '76 Datsun 100A, '93 Lada 1500, '83 Daihatsu Charade, '90 Mitsubishi Space Van, '88 Dodge Ram D250

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy