Autoracing  KL-varaosat

Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto

  • 18 Vastauksia
  • 4251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Eli ahiona Volvo 960 johon laitettu T6 B6284T moottori ja siihen täytyisi vaihtaa kampiakselin tiiviste.
Tuli jo purettua aiemmin osia pois tieltä ja projekti jäi siihen kohtaan, että jakohihna ilmeisesti pitäisi purkaa pois.


Jakopään purkamisesta tai kasaamisesta ei ole aikasemmin kokemusta, joten kyselisin siihen neuvoja.
Entä tuo kampiakselin tiivisteen vaihto, täytyykö uusi tiiviste laittaa jollain työkalulla paikalleen että menee tiukasti kiinni?


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #1 : 13.02.2020, 22:29:11 »
Hihna pois, ulosvetimellä kampiakselin hammaspyörä pois ja sen jälkeen tiivisteen vaihto ihan normaaliin tapaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #2 : 13.02.2020, 22:59:04 »
Jakopää kannattaa pyöritellä merkkeihinsä, ennen hihnan löysäämistä. Hihnan saan löysälle kun avaat kiristimen.

Stefa lähtee helposti kun siitä peltirungosta kiertä ruuvin läpi ja vetää pihdeillä ulos, ruuveja voi laittaa kaksikin. Ruuvi saa olla aika soukka, ettet vahingoita stefan pesää tai kampiakselin kaulaa.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #3 : 14.02.2020, 06:49:04 »
Tuossa näkyy stefa.


Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #4 : 14.02.2020, 10:28:51 »
Jakopää kannattaa pyöritellä merkkeihinsä, ennen hihnan löysäämistä. Hihnan saan löysälle kun avaat kiristimen.

Stefa lähtee helposti kun siitä peltirungosta kiertä ruuvin läpi ja vetää pihdeillä ulos, ruuveja voi laittaa kaksikin. Ruuvi saa olla aika soukka, ettet vahingoita stefan pesää tai kampiakselin kaulaa.
Ja "peltirungolla" tarkoitetaan nyt sen akselitiivisteen - tuttavallisemmin "stefa" - runkoa, joka näkyy V0lv0245 -nimimerkin laittamassa kuvassa mustana.

Eli tuo musta rengas kampiakselin ympärillä ennen tuota alumiinista päätylaippaa (akselin ja laipan välissä).

Se vedetään ulos, uusi asennetaan rasvattuna paikoilleen varovasti, ettei stefan sisähuuli käänny ympäri/vaurioidu ja ettei ulkokehään tule naarmuja. Stefan "kuppipuoli" (tällä puolen jousi) laitetaan sisäänpäin, eli samoinpäin kuin vanhakin stefa.

Jos autojen ropaaminen ja moottorin vaativampien huoltokohteiden tekeminen (jakopään purku/asennus) momenttiarvoineen ei ole tuttu asia millääntavalla, niin jättäisin työn jollekkin kokeneemmalle. Tekemällä toki oppii, mutta jakopään kanssa täytyy aina pitää mielessä vahingon seuraukset. Tässä tapauksessa (jako pieleen tai vuotamaan jäänyt stefa ja täten pehmennyt/katkeava hihna) tarkoittaisi kansiremonttia ventiileiden vaihtoineen eikä se ole ikinä halpaa.

Poissa TVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #5 : 14.02.2020, 20:25:44 »
Kiitos paljon vastauksista!
Tuossa jakohihnassa ja nokkapyörissä näyttäisi olevan valkoisella tussilla tehdyt merkit, jotka menee kohdilleen.
Saako nokkapyöriä jollain työkalulla lukittua, että ei pääsisi liikkumaan kun ottaa jakohihnan irti?
Entä kun tuon kampiakselin hammaspyörän ottaa irti, kannattaako se merkitä että tulee samalla tavalla kiinni kuin olikin?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #6 : 14.02.2020, 21:03:07 »
Nokat eivät pyöri itsekseen, ei tarvitse lukita. Kampiakselin hammaspyörä on boorilla kampiakselissa ja käy vain yhteen asentoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #7 : 14.02.2020, 21:03:57 »
Nokka-akselit eivät lähde kääntymään itsestään 6 sylinterisessä. Eli ei tarvitse lukitella.

Ja tuossa kuvassa näkyy yksi hammas mitä ei ole jyrsitty auki eli on tuplasti isompi. Se hoitaa kohdistuksen.
 
Tuossa näkyy stefa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #8 : 15.02.2020, 09:09:58 »
Tuossa näkyy kohdistukset.


Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa TVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #9 : 05.03.2020, 18:23:47 »
Nyt pitäisi laittaa moottori takaisin nippuu ja mietin tuota jakohihnan kiristintä. Jakohihna ja muut osat pitäisi olla melko uusia, mutta mietin tuota kiristintä. Täytyykö vaihtaa aina kun irroittaa jakohihnan?
Entä tuo kiristin, missä kohdassa se "piikki" pitää olla kun laittaa kiinni, että tulee oikeaan kireyteen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #10 : 05.03.2020, 18:52:12 »
Kiristin on kunnossa ja käytettävissä uudelleen jollei se ole hikoillut öljyä. Sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi joka kerran ja normaalisti kestää pidempään kuin auto. Itelle ei ole tullut vastaan yhtään patruunamallin kiristimen takia hajonnutta jakopäätä.

Asennusta varten rauhallisesti ruuvipenkissä kasaan ja popniitti tai muu sopiva läpi rungossa ja tapissa olevista rei'istä. Sen jälkeen hihna paikalleen ja kiristin perään. Lukitustappi pois kiristimestä, pyörittää koneen ympäri käsin uudelleen merkkeihin ja sen jälkeen kireys on oikea.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #11 : 06.03.2020, 13:16:41 »
Kiitos paljon vastauksesta. Löytyykö nuo pulttien momentit vielä jostain, niin saa oikeaan kireyteen kaikki pultit.
Esim. kiristäjä ja kampiakselin hihnapyörä?

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #12 : 07.03.2020, 21:13:12 »
Hammashihnan kiristin 25 Nm

Hammashihnan kiristinpyörä 40 Nm

Hammashihnan välipyörä 25 Nm

Kampiakselin kiilahihnapyörä 25Nm + 30 astetta

Kampiakselin pään mutteri 180 Nm
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa TVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #13 : 08.03.2020, 15:56:43 »
Kiitoksia vastauksesta.
Jakopää ja muut laitettu nippuun ja testin jälkeen vuotaa edelleen jostain.
Eli nyt kampiakselin stefa on ehjä varmasti, ja tiivistetty tuo nuolella merkitty koppakin uudestaan.







Mistähän tuo vuoto voisi tulla, kun näyttää vähän että tulisi öljypohjan yläpuolelta. Voi toki paineen takia roiskua muuallekin. Vähän alkaa mystiseksi mennä..  >:(

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Volvo 960 "T6" (B6284T) kampiakselin tiivisteen vaihto
« Vastaus #14 : 09.03.2020, 09:33:29 »
Öljypumpun o-rengas vois olla hyvä seuraava veikkaus.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy