Autoracing  KL-varaosat

Volvo d5 nykii

  • 38 Vastauksia
  • 10568 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #15 : 21.03.2019, 11:06:25 »

Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa jos ei ole vaihdosta tietoa. Monet vaihtaa joka vuosi..

Minäkin... Mutta auto on ollut vasta parisen viikkoa alla joten jokaista nippeliä ei ole kerennyt tähän hätään vaihtamaan, töissäkin on pitänyt olla.

Turbon jälkeen on pakoputkessa kaksi anturia. Lambda ja lämpöanturi? Osaako joku sanoa kumpi noista on tuo lambda, torquen vikakoodi viittaa tuohon lambdaan.
Ja tosiaan. En ole noitakaan kerennyt tutkia.

Ja vielä kysymystä...
Onko imusarjan läpät auki milloin? Liikuttaako säätömoottori läpät auki tankoa eteenpäin vai taaksepäin liikuttamalla?
« Viimeksi muokattu: 21.03.2019, 11:12:18 kirjoittanut Mika.T »

Poissa awd5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #16 : 21.03.2019, 21:43:43 »
Läpät auki taakse eli moottoriin päin tunkemalla.
V70-AWD-D5-M66-2006

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #17 : 26.03.2019, 07:12:03 »
Läpät lukittu auki kun välitanko ei tahdo pysyä paikoillaan.

Missä sijaitsee ahtopaineanturi?

Eilen auto teki pari pientä nykimisoiretta 110kmh mittarivauhdissa vakkarilla ja samalla seurailin torquen näyttöä ahtopaine pomppii hieman eestaas tuossa tilanteessa.
Nykimisen jälkeen näyttöön tuli taas tuttu teksti. Moottori vaatii huollon.

Samalla huomasin torquen livedatasta että moottoriin menevä ilmamäärä putosi varsin alas versus ahtopaine nousi tasavauhdissakin yli kiloon.



Jos ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää niin nykimisen syy löytyy varmastikkin kaasuläpästä.
Jos se nykimisen yhteydessä jää osittain kiinni niin se selittää tasavauhdissa kovan ahtopaineen ja vähäisen ilmamäärän.
Illemmalla kävin ajamassa samaa pätkää samaa vauhtia niin ahto olikin 0.5kiloa matalampi ja koneeseen menevä ilmamäärä kuitenkin suurempi...



Molemmissa kuvissa siis sama paikka ja sama vauhti vakionopeussäätimellä.

Illalla löysin vielä torquen valikoista egr:n avautumista kuvaavan mittarin, nakkasin sen tuohon lambdanäytön tilalle. Täytyy seurata sitä jos vielä nykii.

Jos EGR jää auki (kaasuläppä ei ole täysin auki) nykimisen jälkeen niin koneeseen menevä ilmamäärä tottakai putoaa.
Kaasuläpän osittainen sulkeutuminen selittää myös tuon kovan ahtopaineen tasavauhdissa JOS ahtopaineanturi on ennen kaasuläppää.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 07:25:20 kirjoittanut Mika.T »

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #18 : 28.03.2019, 16:19:29 »
Jotain vitun ihmeellistä tuossa EGR:ssä on.

Noin kerran viidestä ajokerrasta se ei sulkeudu ollenkaan, ja ilmoittaa häiriöstä tekstillä mittaristossa.
Kuten juuri tänään kun ajelin töistä kotia päin. Koko matkan (40km) EGR vaeltelee moottorin kuormituksen mukana 15-85% välillä eikä sulkeudu ollenkaan.


EGR auki


Esimerkiksi tänä aamuna töihin mennessä EGR oli auki pari-kolmeminuuttia kun kylmästä lähdin liikenteeseen ja sulkeutui kun kone alkoi lämmetä. Eikä sitten avautunut kertaakaan tuon 40km työmatkan aikana...

EGR kiinni (100% raitista ilmaa)


Tuolloin kun EGR pysyy kiinni niin kone käy pehmeän kuuloisesti ja auto kulkee lähes olemattomalla kaasun painamisella.
Heti kun tuo jää auki niin moottorin käynti on jotenkin raskaan kuuluista ja ahtopaine on huomattavan korkealla.
Samalla kun EGR jää leijumaan auki niin satunnaisesti on havaittavissa sitä aiemmin mainittua nykimistä.

Herää kysymys. Mitä tapahtuu ohjelmassa kun hiukkasuodattimen poltto käynnistyy???

Käytin auki EGR venttiililtä imusarjaan menevän ahtoputken. Eipä ollut paljoa sontaa sisäpinnoilla. ehkä paikka paikoin pari milliä. Itse EGR:kään ei ollut sen enempää ryytteessä.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2019, 16:23:03 kirjoittanut Mika.T »

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #19 : 30.03.2019, 19:58:01 »
Yksinpuheluksi se menee niinkuin aina.

Nooh. Nykimisvian syy taisi löytyä...
Eilispänä aloin purkamaan kaasuläppää irti ja ennenkuin edes kerkesin mitään suuremmin purkamaan niin huomasin ecun johtoja irrotellessa että johtonippu hankaa kaasuläpän pintaan.
No puhkihan se S#¤%&/na oli.





Hangannut tuohon kaasuläpän kannen klipsiin ittensä puhki. Putsailin paikat spryyllä ja teippasin nippuun. No meni entistä hullummaksi. Ei toiminu oikeastaan hetkeäkään kunnolla ja menikin parin kilometrin jälkeen vikatilaan.
Takaisin kotipihaan ja johtonippu uudelleen auki. Nyt revin suojasukat kunnolla pois edestä ja putsasin johtoja paremmin. (eipä tullut otettua kuvia tästä toisesta operaatiosta)
Siinä sitten huomasinkin että toinen noista puhkihankautuneista johdoista on jo hapettunut mustaksi ja muutenkin lähes poikki.
Sivareilla pätkä pois ja muutama sentti uutta johtoa tinaten kiinni ja kutistesukka päälle ja nippu teipaten kasaan.

ko. johdot tulee ecun isommalta liitinkammalta.

Nyt toimii, eikä ole tuon jälkeen nykinyt. Saapa nähhä kauanko pelaa...

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #20 : 05.04.2019, 16:02:55 »
No ja mitä sitä paskaa.
Viikko meni johtorempasta mukisematta niin nykii taas!

Sama tilanne. Vakkarilla 110kmh mittarissa ja ykskaks turbon vislaus alkaa kuulua sisään niin tiesi jo etukäteen että parin kilometrin päästä syttyy tauluun "motorsystem serv.erfordas ja nykiminen alkaa.
No niinhän se teki...

Kokeillaans jos illemmalla sais jotaki koodin pätkää ulos tuosta paskasta.

Johtorempan yhteydessä nollattiin kaikki aataminaikuiset koodit niin päästiin lähtemään puhtaalta pöydältä. Saa nähhä mitä sinne on ilmestynyt.

Polttoaine ja ilmansuotimet on vaihdettu viikko sitten. Ei mitään vaikutusta mihinkään. Imm pesty myös. Se kyllä näyttää ihan järkeviä lukemia.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019, 16:04:44 kirjoittanut Mika.T »

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #21 : 05.04.2019, 19:40:38 »


Semmosta...


Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #22 : 08.04.2019, 14:03:09 »
EGR venttiili saattaa vain olla tiensä päässä. Ohjelmoit pois, niin ei murhetta.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #23 : 08.04.2019, 22:18:17 »
Käytin tuon EGR-venttiilin sähköpuolen irti ja liotin puhdistusspreillä sen kunnolla puhtaaksi ja samalla painelin sitä asentotunnistimen tappia.
Kyllä sieltä asentopotikan sisältä vähän mustaa paskaa tuli mutta ei mitään järisyttäviä määriä.

Tuntuisi että jotain vaikutusta oli. Ei ole pariin päivään nykinyt ollenkaan.
Motorsystem serv.erfordas on kyllä tullut tauluun, mutta ilman nykimisiä ja ilman ihmeellisiä EGR ja ahtopaine seilaamisia.

Näyttäisi kulutusmittausta seuraten siltä että hiukkaspöntön poltto tms. alkaa aina hetki ennen tuota mittariston vikailmoitusta, sillä hetkellinen kulutus nousee tasavauhdissa parikin litraa. Tai jokin muu syy nostaa muutamaksi minuutiksi tuon hetkellisen kulutuksen korkealle.
Rikkinäinen lambda kai estää hitupöntön polton?

Huomenna saan uuden lambda-anturin ja vaihdan sen paikalleen niin näkeepähän että katoaako tuo happianturin vikakoodi.
Siinä on kyllä eloa mitä tuota Torquen livedataa olen seurannut, mutta se on käytännössä ihan on/off dataa mitä nykyisestä anturista lähtee.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2019, 22:21:32 kirjoittanut Mika.T »

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #24 : 09.04.2019, 19:06:47 »
Uusi lambda ja TAAS NYKII!

On nämä kyllä hyviä vehkeitä, ei juuri talon ainoana autona voi pitää :idiot2:

Torquen näyttämä AFR ei tosiaan muuttunut miksikään. Ajossa veto päällä näyttää 0.40-0.70 ja mottorijarrutuksessa nousee näyttämäön 14.50.

Just kävin 50km ajamassa. Vakkarilla tasasessa satasen vauhissa EGR ja ahtopaine seilaa aivan eestaas. Välillä menee EGR kiinni 0.4 ahdoilla tasasta 100kmh. Ja välillä sama tie vakkarilla 100kmh EGR on 80% auki ja ahtopainetta 1.2bar!
Ei ole saa t a na kumma jos syö soppaakin järkyttäviä määriä...
« Viimeksi muokattu: 09.04.2019, 19:14:49 kirjoittanut Mika.T »

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #25 : 09.04.2019, 21:43:23 »
Jos soppaa syö ni olisiko sitten suuttimissa jotain ongelmaa? Nekin on hyvä tarkistaa (jos tarkistettu niin sori huonosta sisälukutaidosta)... Ja paljonko on tuo "järkyttävä" kulutus mielestäsi?

Ittellä myös tuore -06 -versio, joka nykäisee satunnaisen epäsäännöllisesti. ATK näyttää pientä kulutusta mutta oikeasti menee enemmän, ei toki vielä huolestuttavan paljoa, kai...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #26 : 09.04.2019, 23:06:25 »
En usko mihinkään suutinvaivaan kun tämä käynnistyy (ja käy siististi) oikestaan heti kun puristuksen yli menee ja välillä kun EGR ei sekoile niin kulkee "kuin sukkasilteen" ja silloin hetkellinen kulutus pysyy maastosta riippuen 5.5-7l hujakoilla.

Kuten juuri nyt illalla kun kävin toisen ajolenkin. EGR pysyi koko 40km (käytännössä sama reitti kuin päivällä EGR sekoillen) matkan täysin kiinni (ei avautunut kuin hetkeksi täyskaasulta löysätessä kun EGR vapauttaa ahtopaineen) eikä ahtopaine noussut tasavauhdissa 0.5 korkeammalle...

Silloin kun EGR ja ahtopaine sekoilee omiaan eestaas niin tuo hetkellinen kulutus näyttää kokoajan 9-11l/100km lukemia. Ja löpömittari tosiaan tippuu ihan silmissä. Tankilla pääsee juuri ja juuri 500km...

Vielä ei ole kukaan osannut sanoa mitä ohjelmassa tapahtuu hitupöntön polton aikana?

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #27 : 09.04.2019, 23:55:05 »
^Meistä tavan kuolevaisista tuskin kukaan osaakaan sanoa mitään...

Suosittelen jotain oikean mittauslaitteiston omaavan firman/hlön kohtaamista... Tuskin tuo Torque tosiaan kaikkea osaa paljastaa ja vikailmoitukset ei välttämättä ole ihan oikeita lopulta. Voi olla, että yhden osan vaihtamalla seuraava ilmoitus ilmoittaa jotain muuta... Asiantunteva taho osaa kyllä etsiä ongelman.

Veikata kuitenkin saa... kun lukemani kuvausten mukaan ei ole vielä optimoitu niin EGR/hitupönttö on ongelmana. Nykimisongelman jo ratkaisitkin ja "johdossahan" yleensä noissa on se ensimmäinen syy...

Omassa awd:ssa ATK:n mukaan kulutus pyörii 4 - 6,5 litran huitteilla ja keskikulutus 6,2... luonnollisesti tuohon pitää lisätä se puolitoista litraa vähintäin näillä mk2:lla...

[edit]...ja @volvotdi osaa varmaan sanoa mitä ohjelmassa tapahtuu, näin olen kuullut...[/edit]
« Viimeksi muokattu: 09.04.2019, 23:56:56 kirjoittanut vemppu »
"If I die... I die..." <- joku

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #28 : 10.04.2019, 08:21:06 »
Jos alkaa kaasu- / sammutinläpän mekaniikan hammasrattaat olemaan finaalissa, niin hyppivät yli ja voi syntyä nykimistä.

Ahtoputki irti ja kokeilee liikkuuko tasaisesti sormin kääntämällä vai tuntuuko liikeradassa jotain poikkeavaa. Tuonhan saa tarvittaessa myös ohjelmoitua pois käytöstä.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Mika.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • XC70 D5 AWD oceanrace -06
Vs: Volvo d5 nykii
« Vastaus #29 : 10.04.2019, 09:00:17 »
"kaasuläppä" liikkuu käsin ihan jouhevasti eikä töki tms missään vaiheessa.

Tosiaan ite tätä koittanu rapata kun ei ole lappaa tonneja korjaamoille. Ja töissäkin pitäs koittaa olla joten ei ole juurikaan mahdollisuuksia ajella autoa korjaamoille ihmeteltäväksi

Tänä aamuna töihin ajellessa EGR pysyi tiukasti kiinni ja auto kulki niinkuin sen kuuluukin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo