Samppasport  Futurez

Vs: 144 GL -71 *myyty*

  • 35 Vastauksia
  • 11662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71 *myyty*
« : 25.10.2011, 13:21:08 »
Perheessä yli 20 vuotta ollut vanhus siirtyi hoiviini. Tarkoitus olisi ensin kartoittaa korin ja alustan osalta auton kuntoa, ja sen jälkeen päättää riittääkö itsellä rahkeet tähän projektiin.

Moottorina piristetty b20e ja vaihteistona tällä hetkellä m40.

Menneenä viikonloppuna Volvo siirrettiin purkamista ja kunnostamista ajatellen parempaan paikkaan. Siirto oli tarkoitus suorittaa ajamalla, mutta toisin kävi. Porukalla ihmeteltiin bensapumpun kovaa ääntä ennen lähtöä. Syyksi paljastui lyhyen matkan jälkeen tukkeutunut pa-suodatin, joten loppumatka tultiin köyden jatkona.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2012, 21:08:37 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #1 : 25.10.2011, 13:43:50 »
Onhan paljon huonokuntoisempiakin autoja entrattu, eikä vanhan herran elvyttäminen (tarkoitan autoa) ole ikinä ajanhukkaa!

Täältä onnea projektiin, ja pistetään seurantaan!
Volvoton

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #2 : 25.10.2011, 14:23:31 »
joo,ei vaikuta pahalta.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #3 : 25.10.2011, 15:11:47 »
Ehdottomasti kuntoon, sen vähän mitä tätä on tutkinut, niin aihio on ainakin pirun hyvä!

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #4 : 26.10.2011, 16:45:44 »
Ei tuo ihan tolkuttoman työläältä itsestänikään vaikuta. Eilisen päivän koitin metsästää pa-suodatinta suomesta, kehnolla menestyksellä (pirkanmaan v-palvelun kautta saa kyllä, mutta toimitusaika pitkä). Täytyy katsella jos jostain päin ruotsia sais näppärästi tilailtua, tai jos löytys joku sopiva suodatin jonka vois laittaa väliaikasesti. Ideoita otetaan vastaan, muovikuorista tarvikesuodatinta tonne ei varmaan parane laittaa?

Tekniikka tuntus olevan muuten ihan ok, lukuunottamatta kiinni ruostuvaa kytkintä. Vähänhän tuo kylmänä pöllyttää, mutta tuskin mitään vakavaa. Koneremontista ei ole kilometreissä kuin muutama kymmenen tuhatta.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Nercs

  • Vieras
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #5 : 26.10.2011, 17:08:07 »
Eikö Motonet tai muu varaosatoimittaja tunne tuota bensasuodatinta.Kannattaa ottaa varmaakin irti ja katsoa jos jostain löytyy samalainen vastaava kun monien autojen osat käy ristiin.
Tuossa on vm74 juttua http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/index.html
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 17:15:02 kirjoittanut Nercs »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #6 : 26.10.2011, 19:26:01 »
Eikö Motonet tai muu varaosatoimittaja tunne tuota bensasuodatinta.Kannattaa ottaa varmaakin irti ja katsoa jos jostain löytyy samalainen vastaava kun monien autojen osat käy ristiin.
Tuossa on vm74 juttua http://dinoracing.no-ip.info/Autosahko/Bosch%20ruiskut/Volvo_140/index.html

Ei tunne, motonet tarjoaa kyllä suodatinta b20e:lle mutta se on väärä tai sitten sopii tuohon k-jettiin. AD:llä tutkittiin myyjän kanssa vanhoja filtteriluetteloja, ja todettiin ettei tuota suodatinta ole tarvikkeena saanut (automalli löytyi, mutta kohdalla oli pelkkää viivaa). Ei näytä löytyvän muidenkaan d-jet koneisten autojen suunnalta apuja...

Itse asiassa uudemmissa volvoissa (tinakoneiset) on hyvin saman tyylisiä suodattimia, ainakin kiristettäis bensaletku klemmareilla ympärille. Kai sellasellanenkin kävis paremman puutteessa väliaikaisratkaisuks? ???
Esim. 140 ja s60/v70.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 19:28:34 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Nercs

  • Vieras
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #7 : 26.10.2011, 19:41:42 »
Toivotaan että löytyy sopiva suodatin.Oliko autossa puhtaat öljyt kun jäi seisomaan ja varmaakin sitä nesteiden ja öljyjen vaihtoa+suodattimia on huolto toimenpiteenä tulossa. Ja muutakin juttua varmaakin listalla.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 19:44:17 kirjoittanut Nercs »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #8 : 27.10.2011, 17:24:19 »
Kaikki nesteet vaihdetaan ennen liikenteeseen lähtöö. Tässä nyt on kaikkee pientä ja vähän isompaakin edessä ennen sitä. ;D

Jos nyt mennään asioiden edelle, niin ainakin seuraavaa on edessä:
- uudet iskarit ja jouset joka nurkkaan + puslia jos tarvii
- jarruremonttia; satuloiden ja muun järjestelmän kunnostusta tarpeen mukaan
Moottoriin ei varmaan kosketa muuta kuin perushuollon merkeissä.

Tulevaisuuden juttuja, jos/kun noiden kimppuun päästään ollaan jo henkisesti voitolla. :) Sisusta ja ulkoasu saa pientä siistimistä lukuunottamatta pysyä sellaisenaan.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2012, 15:29:33 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #9 : 28.10.2011, 16:31:43 »
Jos et meinaa museoon laittaa, niin eteen esim. mersun katkastut jouset. Jämäköityy keulastaan eikä ole sellanen lulla enää ja kunnon iskarit. Meillä juniorin 142:ssa bilsteinit alla. Toihan näyttää lähtökohdaltaan ihan ok:lta. Tsekkaa meidän projektia 'juniorin eka auto'. Siinä oli melkonen jobi saada liikenteeseen. Niin ja siitä järjettömyydestä..... Se on jokaisen innosta, taidoista ja lompakosta kiinni ;)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #10 : 28.10.2011, 19:18:18 »
Jos et meinaa museoon laittaa, niin eteen esim. mersun katkastut jouset. Jämäköityy keulastaan eikä ole sellanen lulla enää ja kunnon iskarit. Meillä juniorin 142:ssa bilsteinit alla. Toihan näyttää lähtökohdaltaan ihan ok:lta. Tsekkaa meidän projektia 'juniorin eka auto'. Siinä oli melkonen jobi saada liikenteeseen. Niin ja siitä järjettömyydestä..... Se on jokaisen innosta, taidoista ja lompakosta kiinni ;)

Museoon ei olla menossa, ainakaan lähitulevaisuudessa. Teidänkin projektia on tullut seurattua, lopputulos näyttää ainakin pirun hyvältä! Kevyttä kasari-fiilistä tullaan tässäkin noudattaan, eli plyyshi-sisusta etulipat sun muut saa jäädä. Sitäpaitsi mun mielestä ne sopii tähän autoon. :) Interneetin ihmemaailmasta löytyi tällainen motivaatiokuva.

Noista kolmesta multa ei löydy kuin ensimmäistä  ;D mutta katotaan kuinka pitkälle sillä päästään, ja eikös joku ole joskus sanonut että tekemällä oppii.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #11 : 31.10.2011, 14:18:23 »
Uutta suodatinta ei saanut fiksulla toimitusajalla, joten käväsin hakemassa AD:lta saman kokoisilla letkulähdöillä olevan suotimen. Vähän tuo on isompi kuin vanha, mutta mahtui pumpun viereen ihan jees:



Vähän kummastelin, kun vanhan suodattimen läpi pystyi helposti puhaltamaan. Irrotin sitten pumpulle tulevan letkun. Puhaltamaan pystyin säiliöön helposti ja vähän kun imaisi niin sai bensat suuhunsa. Kun pumppukin toimi hyvin mietin jo hetken olisko vika ruiskussa. Keksin sitten pyöräyttää tankin pohjapropun auki, ja päästää pari litraa bensaa astiaan:



Eli ruostettahan siellä on joukossa ja reilusti. Sopii vikaan hyvin; niin kauan kun liikettä säiliössä ei synny kone käy hyvin. Ajossa bensa alkaa läikehtiin ja purut tankin pohjalta nousee sekaan.

Tankki siis mahdollisesti vaihtoon, täytyy isomman astian kanssa laskea tankki tyhjäksi niin näkee paljonko ruostetta tulee. Vois myös teurastaa yhen bensakannun väliaikaseks bensasäiliöks ja ajellan vähän sen avulla. Käytin nytkin koneen paikallaan lämpimäks ja luistattelin kytkin ettei pääse ryytymään.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #12 : 31.10.2011, 15:48:11 »
Tankki irti ja sitruunahappoliuosta tankkiin niin lähtee ruosteet liikkeelle.

Edit:
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sitruunahappo.htm

Apteekista saa pieninä annoksina ja Agrimarketista isoissa pöntöissä (olisiko käytetty possujen ripulilääkkeenä).
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 15:51:28 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #13 : 31.10.2011, 16:19:55 »
Tankki irti ja sitruunahappoliuosta tankkiin niin lähtee ruosteet liikkeelle.

Edit:
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sitruunahappo.htm

Apteekista saa pieninä annoksina ja Agrimarketista isoissa pöntöissä (olisiko käytetty possujen ripulilääkkeenä).

Tosiaan, oli päässy hapottaminen unohtuun jo! Varmaan löytyy vielä naapurin hyllystä tota sitruunahappoo. Kyllä kai tota kokeilla vois, ja soveltaa muihinkin osiin.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30626
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 144 GL -71
« Vastaus #14 : 14.11.2011, 16:10:57 »
Jotain pientä taas viikonloppuna sai aikaseks. Värkkäilin takakonttiin bensakanisterin tankinkorvikkeeksi, jotta auton siirtäminen onnistuu. Ajelin pakki-ykkönen-rallia pihalla parikymmentä minuuttia, tyhjäkäynti hieman vaeltelee n.900-1300 kierroksen välillä muttei muuta moitittavaa (liian lyhyt letku ja bensan loiskuminen voi olla osittain syynä tohon tyhjäkäynnin seilaukseen). Vuotavan lämppärinletkun takia en kauempaa viittinyt ajaa, vaan huuhtelin liat auton päältä ja jynssäsin pyöränkoteloista pahimmat kurat pois. Sen jälkeen Volvo saikin taas katon päälleen.



Jätin kuivamaan tuohon heti oven eteen lauantaina, ja kun sunnuntai-iltana piti ennen kaupunkiin lähtöö kiireellä pukata kaverin kanssa taaksepäin ei liikahtanu mihinkään. ;D Hyvin oli jarrut napannut kiinni, vaikka kevyesti rullasi sisälle. Olkoot siinä sitten seuraavaan kertaan asti.

Isänpäivä tuli sen verran pahasti tielle etten ehtinyt kun siivoomaan ja imuroimaan auton. Mattojen alle meinasin kurkata, mutta sieltä tulikin solumuovi vastaan. Mitenhän lienee lattioiden laita tuon äänieristeen alla... ??? Jos sinne vettä on mennyt se ei ikinä oo pois päässy. Koitetaan ens kerralla ottaa selvää.

Laitetaan vielä kuva voimanpesästä:


Tyyppikilven perusteella jutut saksalaisesta alkuperästä tuntuu uskottavilta.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2012, 23:36:11 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

KL-varaosat  Race.fi