Ateho  Elekma

Juiken 945

  • 101 Vastauksia
  • 35329 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Juiken 945
« : 12.09.2013, 06:08:53 »
Alkaa olemaan näille volvoillekkin jo nyt tehtynä sen verran, että aattelin tästä pienen showroomin tehdä..

Eli siis kaikki alkoi viime kesästä, jolloin kortin sain, tuli ajeltua tuommoisella "melkein omalla" valkoisella 940 farkulla, joka on perheessä ollut viimeiset 12 vuotta. Auto siis '93 vm, B230FD koneella ja m47 lootalla.

Autolla oli tarkoitus ajella siihen asti, että oman auton saisi hommattua, no, sehän vähän venyi ja tuli melkein vuosi rullailtua, jonka aikana tuli mittariinkin n.40tkm, mittarissa nyt melkein 310 tkm. Autoon ehti kiintyä ja tutustua jo aika hyvin. Kaverin kans tummennettiin takaikkunat 20% kalvolla, joka onnistui melkeinpä täydellisesti, tuli laitettua jotain pientä musavermettä, aluksi joku halpis subi kaverin tekemässä suljetussa kotelossa, jota soitti SPL Dynamics ICE 800D ja JBL erkkasarja etuoviin. Jonkun ajan päästä tuli ostettua MDS Fanatic 12" subi, ja muokattua koteloa hieman, jotta siitä saatiin oikean kokoinen refleksille. Näillä mentiin oikeastaan koko aika, mitä tällä valkoisella ajoin. Hieman kuvia:






Keväämmällä tuli ahkerasti selattua nettivaraosaa, sekä foorumin myydään osiota, aluvalssit oli pakko saada! Semmoiset löytyi suht halvalla, Dezent X:ät, 17x8 et 35 kokoisina. Vanteet seisoi tallissa aikansa rahapulan takia, piti nimittäin saada spacerit ja uudet kumit. Sillä välin vanteiden huulet tuli kiillotettua. Uudet kumit tuli lopulta ostettua joka nurkkaan, 205/50 kokoisina. Opiskelijabudjetilla tilasin ensin vain eteen spacerit, modificarsilta 20mm pultattavat ja keskittävät. Näissä kesti yli kuukauden saapua, joten talvirenkailla napsuteltiin melko pitkälle toukokuuta... Töihin kun toukokuussa pääsin, niin tuli heti tilattua taakse Blingfactorylta 30mm spacerit, jotka saapuivat muutamassa päivässä.






Mielessä oli pyörinyt viime kesästä asti se, että OMA volvo, turbovolvo oli pakko saada, mieluiten m90 lootalla ja ilmastoinnilla. Hyvää vaihtoehtoa etsin oikeastaan talvesta asti, kriteereinä oli kohtuu hinta, kohtuu kilometrit, turbokone, m90 ja ilmastointi. Heinäkuussa päätin erään työpäivän jälkeen että nyt se on pakko ostaa, ja juurikin sinä päivänä oli tullut 269 tkm ajettu '98vm turbo myyntiin, ja auto sijaitsi 100km päässä. Sitä lähdettiin katsomaan parin päivän päästä, jolloin se lähti mukaan. Tässä kuva siitä, kun auton ajoin pihaan, ja alettiin vanteenvaihtotalkoisiin:






TÄSTÄ alkaa nyt sitten tämän auton tarina, joka tulee toivottavasti olemaan pitkä!

Eli siis auto on vm. '98, B230FT koneella ja M90 vaihdelaatikolla, mittarissa oli ostaessa 269479km, tällä hetkellä taitaa olla n. 274 tkm. Värikoodiltaan auto on 412, eli siis sinivihreä. Auton on rauhanturvaaja tuonut suomeen uutena, pitänyt sitä 2 vuotta, jonka jälkeen ollut 13 vuotta omistajalla, jolta minä tämän ostin. Vakiovarusteista en tiedä, (Valkoinen oli täysin karvalakkimalli, sekä 5v vanhempi) mutta tässä on mm: Puolinahat, jalomuovit, man. ilmastointi, sähköpeilit, sekä -lasit joka nurkassa, kauko-ohjattu keskuslukitus(Volvon oma), varashälytin, lämmitettävät peilit ja takalasi, takaspoileri. Autoon on uutena asennettu Alpinen soitin, sekä 12 CD:n vaihtaja peräkonttiin, lienee ollut luksusta tuolloin  8) Muutamia kuvia:





Ensimmäisenä päivänä autoon tuli vain vaihdettua renkaat ja ajeltua, oli nimittäin melkoinen loikkaus FD:stä FT:hen ;D Lähipäivinä tuli ostettua musiikkivermeille uusi virtajohto, 6m 50mm2 piuhaa tuli vedettyä sitten kuskinpuolelta listojen alta koko matka konttiin asti varapyöräkotelon luukun alle.





Eteen tuli Rainbowin testivoittaja erkkasarja, jolle tein tuommoiset sovitteet, vakioritilöistä piirsin levylle mallin, jonka päälle kaiuttimien suojaritilöiden kehä. Sovitteista tuli tämmöiset pienen hiomisen ja mallin vuoksi maalauksen jälkeen:



Tuon jälkeen vielä hieman hiottu pyöreemmäksi, lähiaikoina pitää päällystää jollain harmaalla nahalla. Vanteisiin teki mieli saada jotain väriä, joten ne maalailin Motipin sävymaalilla lähes korin väriin:









Tämmöiset niistä sitten tuli:



Seuraavaksi tulikin sitten auton vaimennus, koska tuli tuota valkoistakin hieman vaimennettua, perus bitumimatolla, oli nyt aika tehdä omaan autoon hommat kokemuksen perusteella hieman paremmin, ja laittaa kunnon vaimennusta, ja enemmän... Tilasin 2 tukkupakettia StP Silveriä, sekä telan. Yhteensä oli hieman alle 200e powersetiltä toimitettuna.



Ensimmäisenä oli vuorossa peräkontti, joka vuorattiin kaverin avustuksella kuulostellen missä oli ohutta, sekä teitenkin ne ns. kriittisimmät paikat. "Pahimpiin" paikkoihin tuli 2 kerrosta. Kuvia tuli otettua aika heikosti, mutta muutamia kuitenkin...

Ensin putsasin kontin:



tässä hieman vaiheessa, eikä vielä kajottu pyöränkaariin:





Suurin osa kuvista on otettu puhelimella ja joissain kuvissa saattaa olla asennuskarhuja veressä, josta johtunee heilahtaneet kuvat...  ::)

Sisustaa (sekä tallin sohva  :idiot2:) tuli myös käsiteltyä Turtlen Leather cleaner & conditionerilla, sekä kojelauta silikonilla:





Musiikkivermeinä toimii tällä hetkellä siis soittimena Kenwood KDC 6051U, edessä Rainbow SL-C 6.2, jota ruokkii Ground Zero Radioactive 4100XII, taakse tulossa joku halpa 5,25" soimaan hiljaa. Subina MDS Fanatic FR12W MK2 refleksikotelossa, SPL Dynamics ICE 800D:n perässä.

Syksyä ja talvea varten on Bilteman lisärit, joissa 50w xenonit, näkee tarpeeksi:



Autoa on tullut piristettyä hieman, ensimmäisen viikon jälkeen tuli Turbosmartin Boost Tee, jolla säädettiin ahtoja hieman ylös, VDO:n ahtomittarin tilasin Harlinelta, kesti vajaa 2kk tulla, joten ahtoja ei uskaltanut paljoa säätää... Tonilta tuli myös bensalastu samoihin aikoihin kuin paineensäädin. Tuli vaihdettua alkuperäiset Volvon tulpat, pissapojan säiliön kansi, pyyhkijänsulat ja Mahlen ilmanputsari:







Toissaviikon perjantaina tuli ahtomittari, jota en ehtinyt asentaa kun lähdettiin kaverin kanssa käymään etelänreissu volvolla, Perjantaina Kemi-Oulu-Jyväskylä, Lauantaina Jyväskylä-Kerava, Sunnuntaina Kerava-Espoo, Tiistaihin asti pörrättiin Espoossa ja Helsingissä, ja ajeltiin takaisin Kemiin. Hieman reissukuvia:









Keskiviikkona asensin ahtopainemittarin ja sainkin jo edellisellä viikolla tilatun välijäähyn:







Jäähystä maalailin päädyt ja päällisen mustaksi, ja rälläköin vähän kiinnikkeitä, jonka jälkeen se istuikin aika nätisti paikalleen.

Autoa on pesty ja puunattu useasti, ja tehty muutakin, mutta nyt ei voi kaikkea muistaa, eikä kuviaakaan kaikesta ole.

Muutama yleiskuva autosta tämänhetkisessä kuosissa:









Tästä on hyvä jatkaa, seuraavana olisi vuorossa muun sisustan vaimennusta, musiikkivehkeiden asennus loppuun (varapyöräkotelon kannen alle levy johon vahvistimet kiinni, jakoblokit kiinni levyyn, erkkasarjan asennus loppuun kunnolla) sekä kovaa ajoa! Tällä hetkellä tekniikkana siis ahdot 1 bar, KL-Racingin välijäähy sekä Tonin bensalastu. Lisää on tulossa!  ;)

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Juiken 945
« Vastaus #1 : 12.09.2013, 09:56:52 »
Varsin tyylikäs laitos  O0

Mistä muuten ostit vanteet? Oon yhdet tuollaiset myynyt foorumin kautta  ;)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #2 : 12.09.2013, 14:36:28 »
Varsin tyylikäs laitos  O0

Mistä muuten ostit vanteet? Oon yhdet tuollaiset myynyt foorumin kautta  ;)

Kiitos!

Vanteet ostin tosiaan nettivaraosan puolelta, päällä oli kumhon ecstat, jotka oli loppu.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Juiken 945
« Vastaus #3 : 12.09.2013, 14:42:07 »
Kiitos!

Vanteet ostin tosiaan nettivaraosan puolelta, päällä oli kumhon ecstat, jotka oli loppu.

Saman merkkiset oli mullakin:
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: Juiken 945
« Vastaus #4 : 12.09.2013, 16:53:54 »
Asiallinen pirssi.
Topicista vois moni ottaa mallia, paljon kuvia ja hyvää selostusta= mukavaa luettavaa ja kateltavaa.  :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Juiken 945
« Vastaus #5 : 12.09.2013, 17:09:21 »
Näppärän olonen laitos. Tämän värisiä ei liiemmin liikenteessä näykkään.

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #6 : 12.09.2013, 22:34:37 »
Kiitos,

En oo tosiaan itekkään tainnu yhtään saman väristä nähdä..

Eilen illalla ja tänään on tullu takaovia vaimenneltua, sekä vaihdettua samalla jotkut halvat 5,25" koksut takaoviin... Yövuorojen unirytmillä mennään, saapahan öisin rauhassa värkätä  ;D kohta jatkamaan, kuvia koitan ottaa jahka jotain saa aikaseks istuskelun ohella  ::)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Juiken 945
« Vastaus #7 : 13.09.2013, 00:31:36 »
SPUTNIK 5/5

Hyvä ja selkeä aloitusviesti.  :)
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #8 : 13.09.2013, 00:36:43 »
SPUTNIK 5/5

Hyvä ja selkeä aloitusviesti.  :)

Joo, hieman hajottiin kaverin kans kun jossain jyväskylän alapuolella alko sputnik kuulumaan  ;D

Kiitos, tuli sitä jokunen tovi naputeltuakin, kaikkia kuvia en puhelimestakaan ollut upannu photobuckettiin, oli hieman miettimistä mitä milloinkin on tehty.. Kuvaämpärissä tosiaan on lisää kuvia niin tästä, valkoisesta ysistä, tallissa majailevasta kaverin 240:stä jne, jos jotain kiinnostaa :p

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #9 : 13.09.2013, 02:33:31 »
En jaksanu nyt alkaa vaimennushommiin, vaan tekemään siistiä sisähommaa ;D eli fb:stä bongasin hifitalon ilmoituksen, että akunkengät 5e, joku poistoalennus. Aattelin että sama tilata, ja laittaa niin hifien, kuin auton omien sähköjen kaapelit kunnolla vaseliinin kans uuteen napaan. Homma karkas vähän käsistä, ja tilasin uutta subikoteloa varten johtoterminaalin, 6mm2, 4mm2 ja 2,5mm2 kaiutinkaapelia, kaapelinkenkiä, kutistesukkaa, nylonsukkaa sekä sen akunkengän... ::)





Tuommoisen tein siitä 4mm2 kaapelista, joka siis lähtee terminaalista, ja menee lunkan alle vahvistimeen.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #10 : 13.09.2013, 09:47:15 »

Keskiviikkona asensin ahtopainemittarin ja sainkin jo edellisellä viikolla tilatun välijäähyn:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jäähystä maalailin päädyt ja päällisen mustaksi, ja rälläköin vähän kiinnikkeitä, jonka jälkeen se istuikin aika nätisti paikalleen.
Menee kuitenkin kohtalaisen pienellä vaivalla paikoilleen?  :)
Tuntukoko olevan hyvä päivitys? Eroa orginaaliin?

Kyllä tyylikäs kontti  8) Ämpärit vaan pois keulalta vai onko kovasti käyttöä?
« Viimeksi muokattu: 13.09.2013, 09:50:02 kirjoittanut SirBBa »

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #11 : 13.09.2013, 12:06:13 »
Menee kuitenkin kohtalaisen pienellä vaivalla paikoilleen?  :)
Tuntukoko olevan hyvä päivitys? Eroa orginaaliin?

Kyllä tyylikäs kontti  8) Ämpärit vaan pois keulalta vai onko kovasti käyttöä?

Menee, ite rälläköin niitä jäähyn päädyissä olevia "jalkoja" ~3mm matalammaksi, ja vänkärin puolelta otti ilmastoinnin kennoon kiinni, niin takapuolelta jalkaa piti hieman kaventaa, jotta se menee siihen kumityynyn hahloon. Niitä jalkoja muokkaamalla saa paikalleen, itellä tais mennä eniten aikaa siinä, että sai vakion pois, ne letkumutkat kuulerin päissä oli niinkin jännästi kiinni että klemmarit osotti alas/syyläriin. Syylärin ylätuet pitää muokata pitemmäksi.

Kyllähän se varmasti parempi on kuin vakio, painaa varmaan 5 kertaa enemmän ja onhan siinä tuo kennorakennekkin ihan erilainen. En osaa sanoa tuliko cuulerista mitään hyötyä, kun ahtoja nostin samalla.. Mutta eipähän tarvi pelätä että se vakio muovikötöstys räjähtää tuonne keulalle  ;D

Kiitos, ämpärit laitoin joku aika sitten keulalle, täälä Kemin korkeudella niitä tarvii, koska ilmeisesti kaupungilla ei ole aina varaa pitää katuvaloja päällä, ja tulee kemi-oulu väliä sahattua sillontällön. Pois ne lähtee kesäksi sitten..

Poissa _V_ille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #12 : 13.09.2013, 16:29:56 »
asiallinen laatikko ::)

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #13 : 16.09.2013, 23:51:18 »
asiallinen laatikko ::)

Kiitos!  :hello:


Tullut tässä hääräiltyä lähipäivinä yhtä sun toista, mm. kontin päästä on musiikkivehkeet(johdotukset yms) valmiit, pitää vielä se levy tehdä, johon vahvistimet+jakoblokit kiinni. Keulille tulee nyt 2,5mm2 kaapelit vahvarilta, AIV Cosmiccia. Pienen mittavirheen takia molemmat tulevat tuohon ECU:n läheisyyteen. Siihen tosiaan vänkärin puolen jakosuodin, josta Hifitalolta tilattua 2,5mm2 piuhaa oveen. Oli melko tuskaista vetää läpivienneistä tuota kaapelia, sen verran paksu vaippa, tuli nyt noin, olisin halunnut tuonne sukan sisään, josta muutkin kulkevat, mutta se oli aivan täynnä piuhoja jo...  :-\





Diskantin tason laitoin aluksi ainakin vain kuskinpuolelta softille, saa nähä miltä kuulostaa kun saa täysin valmiiksi..



Tänään vaihtelin sitte takaa nivot pois, aina kun joutui syystä tai toisesta tunkkaamaan autoa, niin sen jälkeen renkaat hinkkas kaariin kilometrin matkalla, kunnes nousi... Ja olihan ne mun makuun ainakin liian pehmeät, vrt. tuohon valkoiseen, jossa perus iskari+jousi. Auton mukana sain yhden uudenkarhean Nivon (ed. omistaja vaihtoi uudet, toinen hajosi, laittoi taas molemmat uudet ja säilytti yhden varalta), sekä Volvon iskarit eteen ja taakse (alkuperäinen varaosa?) sekä jouset ja paksummat pohjaanlyöntikumit. Etuiskareita ihmettelin hieman, varsi on aivan jumalattoman paksu, näyttää samalta kuin jotkut Bilsteinit? Enivei, pari asennuskuvaa:









Valmiista ei näköjään tullut otettua kuvia... No, samaltahan ne kaikki näyttää!  :2funny:

Ja tosiaan sen verran vielä, että ei mun tarvinu kyllä mitään muokata, heivata paikalleen vaan? Ylä- ja alapäät oli iskareissa täysin samanlaiset...  :idiot2:

Ja tosiaan, jos joku tarvii nivoja, niin mulla ois nyt 3 ylimääräisenä, toimivia!

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Juiken 945
« Vastaus #14 : 17.09.2013, 22:21:42 »
Tänään otin itteä niskasta kiinni, ja vaimentelin autoa taas hieman:





Sinne tänne laittelin vielä palasia kuvan jälkeen, mukaan lukien alareikään, joka oli tuskaa(ovipahvin muotoilun takia painelin sitä siis keskeltä sisemmäs. ja meinas irtoilla reunoista)... Tuohon keskelle en laittanut, koska kahvasysteemi tulee tuohon peltiin kiinni... Ulkopellin sisäpintaan laitoin palasia sen verran, mitä pystyi niin, että kädet sai sieltä oven sisältä vielä poiskin ja sisempää peltiä tukittu myös mahdollisimman paljon, huono vaan ku kaikenmaailman vipuja ja johtoja menee joka reiästä  >:( Otin pienen videonkin vertailuksi, kun naputtelin vähän vaimennettua takaovea ja lähes valmista etuovea ulkopeltiin, ero oli selvä, ja videoltakin sen erotti, koitan saaha sen upattua tonne ämpäriin.

Lopuksi liimailin sen alkuperäisen eristeen vielä takaisin kiinni.

e. Niin, jäykistelin matolla myös ovipahvia "kriittisimmistä" paikoista
« Viimeksi muokattu: 17.09.2013, 22:23:51 kirjoittanut Juike »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy