Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: järviin - 06.02.2011, 23:09:02

Otsikko: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: järviin - 06.02.2011, 23:09:02
Nii tuli mieleen, että ei taida toi 14,7 enää pitää paikkaansa.
Onko näin?
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: HembalanD - 06.02.2011, 23:11:15
Oisko ollu 14,2

E: korjattu
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: Juzi - 07.02.2011, 00:54:21
http://en.wikipedia.org/wiki/E85_in_standard_engines#Table
Meni ehkä 30 sekkaa, kun googletti ja varmasti pari muutakin sivua löytyis.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: HTK - 07.02.2011, 02:51:43
Oisko ollu 14,2

E: korjattu

Tuota  luokkaa,  tosin  lähteestä  riippuen esitetty  14,1 /+-1.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: järviin - 07.02.2011, 18:56:42
http://en.wikipedia.org/wiki/E85_in_standard_engines#Table
Meni ehkä 30 sekkaa, kun googletti ja varmasti pari muutakin sivua löytyis.
30 sekkaa on vaikea alittaa. ;)
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: j_tapio - 09.02.2011, 10:15:25
Tässähän ois hyvä mainita millä etanolilla siellä ajellaan kun viinan lisääminen muuttaa AFR:ää aika paljon. Tuo wikipedian juttu käsittelee E85:ta jota kuitenkin useilla rajavyöhykkeillä on jo saatavana ja sen kanssa puhutaan aina alle 10 AFR:stä.

Osalla laajakaistamittareiden valmijiakin on etanolille omat mittarinsa.

(http://throwdownperformance.com/images/aem30-5143B.jpg)

(http://i2.frsimg.com/images/detailed_images/gasoline%20gauge.jpg)
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: TD Power - 11.02.2011, 08:04:13
Ja ennen kun rupeatte turhan rikkaalle säätämään konettanne niin muistakaa että se lambda-anturi mittaa lambda-arvoa, mittaritaulu on ainoa jossa toi AFR lukee. Eli säätäkää vaan siihen mihin ennenkin normaalilla bensalla. Itse en ole kehdannut E85:sen kanssa rueta uusia AFR lukemia opettelemaan, samoilla mennään kuin bensallakin.

Jollen pahasti erehdy niin noissa edellä mainituissa mittareissa on eroa vain tausta  :D
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: Juzi - 12.02.2011, 03:13:31
Ja ennen kun rupeatte turhan rikkaalle säätämään konettanne niin muistakaa että se lambda-anturi mittaa lambda-arvoa, mittaritaulu on ainoa jossa toi AFR lukee. Eli säätäkää vaan siihen mihin ennenkin normaalilla bensalla. Itse en ole kehdannut E85:sen kanssa rueta uusia AFR lukemia opettelemaan, samoilla mennään kuin bensallakin.

Jollen pahasti erehdy niin noissa edellä mainituissa mittareissa on eroa vain tausta  :D
nin tämähän on ihan hyvä tieto koska, jos bensan afr on 14.7 ja lambda arvo 1.0 niin etanolilla on 9.765 ja lambda arvo silti 1.0
Kertoisko tästä joku vähän  lisää, että päästäis kärrylle.
Itsehän en jaksa liikaa aivojani vaivata tähän hommaan.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: järviin - 12.02.2011, 23:23:06
Lambdamittarin anturi ei mittaa AFR:ää eikä lamda-arvoa, vaan jäännöshapen määrää, joka laskutoimitusten jälkeen muutetaan joko lambdaksi tai AFR:ksi.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: Juzi - 13.02.2011, 04:44:55
Lambdamittarin anturi ei mittaa AFR:ää eikä lamda-arvoa, vaan jäännöshapen määrää, joka laskutoimitusten jälkeen muutetaan joko lambdaksi tai AFR:ksi.
oikei lamda anturi ei kerro siis ilma/bensa suhdetta vaan jäljelle jäävää happea joka sitten on jtn niin ja näin ja niin ja noin the fuck?
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: HTK - 13.02.2011, 09:25:29
oikei lamda anturi ei kerro siis ilma/bensa suhdetta vaan jäljelle jäävää happea joka sitten on jtn niin ja näin ja niin ja noin the fuck?

Aivan oikein! Nyt kun mietit mitkä osatekijät tarvitaan palamiseen, niin voitkin pohtia mitä jäljelle jäävän hapen määrä kuvastaa.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: TD Power - 14.02.2011, 08:36:01
Lambdamittarin anturi ei mittaa AFR:ää eikä lamda-arvoa, vaan jäännöshapen määrää, joka laskutoimitusten jälkeen muutetaan joko lambdaksi tai AFR:ksi.

Juu, näinhän se on. Ei pitäisi sortua oikomaan noissa selityksissä. Jäännöshapen määrästä siis voidaan päätellä palamisen ilmakerroin eli lambda ja jos tiedetään polttoaine niin sitten myös AFR. Katti tarvitsee oikein toimiakseen lambdan 1, mutta paras teho tulee lambdalla n. 0,8. AFR sitten on mitä on, riippuen polttoaineesta. Jos teillä siis on mittari joka näyttää bensan AFR:ää, niin pyrkikää samoihin lukemiin kuin bensallakin niin pääsette kaikkein helpoimmalla.
Kysykää jos jokin vielä jäi epäselväksi, jos ei kysytä niin ei oikein osaa vastata.  :)
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: HembalanD - 08.11.2012, 09:27:32
Juu, näinhän se on. Ei pitäisi sortua oikomaan noissa selityksissä. Jäännöshapen määrästä siis voidaan päätellä palamisen ilmakerroin eli lambda ja jos tiedetään polttoaine niin sitten myös AFR. Katti tarvitsee oikein toimiakseen lambdan 1, mutta paras teho tulee lambdalla n. 0,8. AFR sitten on mitä on, riippuen polttoaineesta. Jos teillä siis on mittari joka näyttää bensan AFR:ää, niin pyrkikää samoihin lukemiin kuin bensallakin niin pääsette kaikkein helpoimmalla.
Kysykää jos jokin vielä jäi epäselväksi, jos ei kysytä niin ei oikein osaa vastata.  :)
Tämä nyt siis oli se taivaan tosi, varmistelen vaan...?

E85 tankissa ja mittarina PLX dm-5/SM-AFR
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: järviin - 08.11.2012, 12:27:11
Tämä nyt siis oli se taivaan tosi, varmistelen vaan...?

E85 tankissa ja mittarina PLX dm-5/SM-AFR

Jokaisella palavalla aineella on oma afr.
Jos nyt ei sitten tsägällä joillain aineilla ole keskenään sama.

Edit: Mutta joo. Jäännöshapen määrähän taitaakin olla sama riippumatta siitä mitä siellä poltetaan, joten vastaus on kyllä.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: Jahre - 08.11.2012, 12:28:11
Tämä nyt siis oli se taivaan tosi, varmistelen vaan...?

E85 tankissa ja mittarina PLX dm-5/SM-AFR

14,7 on edelleen lambda 1, ellet ole kalibroinut mittaria näyttämään etanolilukemia.
Otsikko: Vs: Etanolibensan AFR ?
Kirjoitti: HembalanD - 08.11.2012, 12:49:45
Tattista vaan. Olis melkein faq ainesta liitettynä siihen aiempaan afr asiaan.