Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: O-P - 12.06.2011, 19:41:45

Otsikko: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 12.06.2011, 19:41:45
Moro! onko porukalla tietoa sopiiko 200 sarjan perän osat 700 sarjalaisen perän sisään?
0is 200 sarjalaisen lukollinen perä  :) 
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 12.06.2011, 20:25:27
Välityksen sopivuus riippu perän tyypistä, mutta lukko sopii joka tapauksessa. Helpoinhan pelkkä lukko onkin vaihtaa. Jos on multilinkki 700:ssa, niin sitten ei taida lukkokaan sopia.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 12.06.2011, 21:08:17
on ihan tollanen ns jäykka peränen akselisto.
 Ja perä osittautui Danan lukolliseksi menee osiin ja kunnostettavaksi alle jo nyt sopii kerran. Mistä ne pääty kartio laakerit sais uudet löytyykö perus laakeri kaupasta ?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.06.2011, 07:32:58
Laakerit saa tavallisesta laakerikaupasta, ulko- ja sisäkehät myydään erikseen. Jos sulla on paikallaan oleva lukoton perä toimiut hyvin ja ollut hiljainen, niin kaikkein kustannustehokkain ratkaisu on ottaa siitä lukottomasta tasauspyörästöstä poskilaakerit ja niiden alla olevat shimmilevyt sellaisenaan. Osat ovat niin mittatarkkoja keskenään, että hammasvälykset eivät pitäisi dramaattisesti muuttua, kun laittaa samat osat samoihin paikkoihin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 13.06.2011, 10:13:36
Joo niin mä itekin kelasin että vanhasta laakerii ja sittee se isoin hammas ratas mikä nyt oikeelta nimeltään onkaan  :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.06.2011, 12:30:00
Se on lautaspyörä.

Samalla tavalla joskus muinon uusiin Volvoihin laitetut lisävarustelukot on asennettu. Alkuperäisestä vaan laakerit, shimmit ja lautaspyörä ja ilman sen kummempia säätämisiä paikalleen.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 13.06.2011, 13:27:05
No perä osoittautui aivan paskaksi hampaita puuttu, kitkalevy halki, risti tapit poikki  :) :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.06.2011, 13:30:29
No voi paska. Kitkalevyt ja ristitapit olisi ollut kohtuuhintaista uusia, mutta jos hampaita puuttuu, niin käytännössä on romukopan tavaraa. Rattaita taitaa nykyään taas jostain saada, mutta maksavat niin paljon, että ole juuri järkeä vaihtaa :-\
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 13.06.2011, 17:01:50
tai noi siitä kitkalevy pakasta sen pää rattaasta puuttuu pala mut mitäköhön noi kaikki kustantas levyt ja se ratas ja ne keski tapit  :) :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: O-P - 13.06.2011, 17:06:09
ja lautas pyörästä puuttuu 2 hammasta luulin että vika oli vaan siina kunnes kaljastu karu totuus  :) :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 25.07.2011, 10:43:15
Tää liittyy melkein tähän niin kysytään uudestaan täällä:

Kuinka tarkkaa murikkaa vaihtaessa on, että palikat on samasta perästä? Meinaan siis notta kun välitys pysyy samana, niin ei tarvitsisi irrottaa kardaanin päässä olevaa vetopyörää, vaan "heittää" esabin 3.91 murkulan tilalle avoimen 3.91 murkulan suoraan. ::)

Vai pääsenkö samalla vaivalla kun pudottaa koko akseliston alas ja vaihtaa toisen mokoman tilalle. Vetarit ja jarrut joutuu kuitenkin repimään. Tietty jos kyseessä on kokonaan eri perät eli 30 ja 31 niin joutuu vaihtamaan koko akseliston.

Lähinnä tuo ylempi että oonko käsittänyt oikein tuon samojen välitysten päikseen vaihtamisen. Veikkaan että selviän vähimmällä tuon murikan vaihdolla. Voipi olla vähän lujassa kaikki akseliston kiinnitykset..

Ainiin ja eihän näissä 200s perien vetareiden booreissa tai muussakaan vastaavassa (esim. koko akseliston kiinnityksissä) löydy eroja? Onko farmarin akselistossa/perässä eroa sedaniin? P>

EDIT: Ahaa eli siis vetopyörissäkin on kuulemma eroa hammastuksessa vaikka hammasmäärä pysyisikin samana. Eli siis murikka ja vetopyörä kulkee käytännössä aina "parina".
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 27.07.2011, 22:42:52
Eli siis murikka ja vetopyörä kulkee käytännössä aina "parina".

Käytetyissä osissa mennään aina pareittaan

Käyttämättömissä osissa mennään valmistajan mukaan: alkuperäiseen vetorattaaseen ei käy kiinalainen lautaspyörä

Eli jos sulta löytyy vaikka 5kpl 3,91 uutta danan välitystä niin ei ole niin justiinsa mitkä ratasparit asennat perään


Mutta kukin tekee tyylillään. Väärin kasattu perä antaa ennemmin tai myöhemmin tai vielä ennemmin jostain periksi
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 08.08.2011, 18:31:27
Jeps. Näihän se varmaan on.

Paljonko isommat sisuskalut 1031:ssä nyt olikaan kuin 1030 perässä? Mitkä ne mitat ovat joilla erotan perät toisistaan?

Avasin yhden perän ja lautaspyörän paksuus oli muistaakseni n. 33mm. 1030? Välitys näköjään 3.54
EDIT: ääh ilmeisesti mittaero onkin halkaisijassa. Täytynee huomenna mitata. Kertoisiko joku kuitenkin halkaisijoiden erot?

Paha tässä foorumilla kysyä mutta kuinkahan paljon nuo tasauspyörästön pikkurattaat saa "rallattaa" kun käsin pyörittelee navoista? Lautaspyörästä ja vetopyörästä ei kuulu ääntä ollenkaan. Oma järki sanoo että noin pienillä hammasmäärillä hampaat väkisin pitää ääntä. Väljää en sormilla tuntenut.

Eihän ne pikkurattaat juur koskaan kuitenkaan kauhean vauhdikkaasti siellä perässä pyöri loppujen lopuksi. (paitsi tietysti jos toinen pyörä sutii ja toinen ei). Suoraan ajaessahan nopeusero on nolla joten pikkurattaat ei liiku ollenkaan.
Lähinnä kiinnostaa kun pitäs joku avoin perä tempasta leimalle...
 
EDIT2: Ainiin ja mimmoinen operaatio on pienen vetopyörän irroitus? Sielä on arvatenkin joku prkl tiukka krymppi/akselisovite? Kuinka tarkkaa takasin laittaessa on tuo shimmaus/esijännitys? Jos ne nyt sama asia on?  :-[

EDIT3: Nyt tuli väittämä notta tasauspyörästö (murikka) olisi sama 1030 ja 1031 perissä.  :o Eli voinko tehdä ovelat ja vaihtaa tuohon avoimeen 1031:sen tasauspyörästöön (murikkaan) hitsatun 1030:sen lautaspyörän ja heivata tämän avoimen murikan takasin 1030:sen kuoriin?

Itse itselleni vastaten. Pitäs ilmeisesti olla samat tasauspyörästöt. Varmennetaan kokeilun jälkeen. Selviää sitten ettei ole esim. laakereissa tms. eroa. :P
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 20.08.2011, 10:09:42
Paljonko isommat sisuskalut 1031:ssä nyt olikaan kuin 1030 perässä? Mitkä ne mitat ovat joilla erotan perät toisistaan?

1030:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 17cm ja hampaan kärjestä noin 20cm
1031:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 18cm ja hampaan kärjestä noin 21cm
Hampaan kärjestä otettu mitta vaihtelee selkäpuolen mittoja enemmän eri välitysten kesken, mutta puhutaan milleistä..

EDIT3: Nyt tuli väittämä notta tasauspyörästö (murikka) olisi sama 1030 ja 1031 perissä.  :o Eli voinko tehdä ovelat ja vaihtaa tuohon avoimeen 1031:sen tasauspyörästöön (murikkaan) hitsatun 1030:sen lautaspyörän ja heivata tämän avoimen murikan takasin 1030:sen kuoriin?

Tasauspyörästöjä on muutamaa eri mallia mutta ovat vaihtokelpoisia ison ja pikkuperän kesken.
Lautaspyörää ei pidä hitsailla  ;)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 21.08.2011, 10:55:38
Lautaspyörää ei pidä hitsailla  ;)

;D ;)

Noh toivotaan, että natsaa murikat. Kun viel sais aikaseks.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 09.09.2011, 11:59:25
Natsashan ne etenkin kun oli tuo kemppiperäkin näköjään 1031 mutta helpoimmalla pääsi vaihtamalla välityksen kempillisestä avoimeen, niin ei tarvi pinioniin koskea.

Hienointa tässä on se että takaa katsoen vasempi ylempi poskilaakerin pukin kierre korkkas syystä tai toisesta :peetu: Yritin sitä korjata kierretapilla varovasti mut ei siitä oikeen hyvä tullu. Välillä tuntu ettei pidä ollenkaan. Jotenkin sain sen nyt pitämään kun yöllä tuskailin. Ilmeisesti joku armahti ainakin hetkellisesti taas. Muut napsutin 55Nm tuo tais napsua ainakin 40 tai 45Nm kohalla ja sen jälkeen hieman käsituntumalla lisää. Ei siinä kyllä täyspito ole mut ei se tyhjääkään pyörähtäny.
Todenäkösesti tuli liikaa kiristeltyä sitä, kun murikka ei vielä ollu kunnolla paikallaan. Tiedä sitte onko se nytkään  :2funny:

Hammaskosketus vaikutti käsinpyöritellen ihan kohtuulliselta. Ehkä vähän tiukaltakin. No ei se ainakaan viellä huuda. Aikamoista naputusta pitää kyllä paikallaan pyörästä pyöritellessä ne pikkurattaat. Noh kai se on normaalia..

Oli kyllä niin p#rs#%stä koko homma, että taitaa mennä pitkää talvella ennen ku viittii uudestaa lukon heittää.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 10.09.2011, 11:58:26
Tuolla ainakin on pikkurattaita: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1754.0

Ristitappeja näkyy saavan samasta paikasta sekä karpiolalta. Karpiolalla aavistusken halvemmat ja paremmat kuin alkuperäiset.

Levyjä saa myös tuosta linkistä sekä ainakin lautamäki motorsportilta ja varmaan muistakin rallipuljuista.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 10.09.2011, 12:02:35
4 kpl pienempiä rattaita 250€ 
2 kpl isommpia 320€
Kitkalukon ristitapeia uusia 170€
kitkalevysarja DANA 120€ 

Tulee äkkiä kunnostukselle hintaa..
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 10.09.2011, 12:17:42
4 kpl pienempiä rattaita 250€ 
2 kpl isommpia 320€
Kitkalukon ristitapeia uusia 170€
kitkalevysarja DANA 120€ 

Tulee äkkiä kunnostukselle hintaa..

Joo, ei paljon järkeä ole kunnostella jos joutuu noita rattaita uusimaan. Toki melkein saa laskea ton ristitappien hinnan aina mukaan jos käytetyn avaamattoman perän ostaa. ja melkeenhän ne kitkalevytkin kannattaa vaihtaa.

Lautamäen hinnat:
Lukon reiättömät ristitapit, pari (Dana)    225 €
Lukon kitkalevysarja (Dana)    100 €
Tasauspyörästön laakeri (1030 ja 1031)    21 €
Pienen vetopyörän laakeri, etummainen (1030 ja 1031)    69 €
Pienen vetopyörän laakeri, takimmainen (1030)    33 €
Pienen vetopyörän laakeri, takimmainen (1031)    52 €
Stefa (1030 ja 1031)    18 €
Lukon kuorien kokoonpanoruuvi (Dana)    11,90 €

Sorvaamo karpiola:

Ristitapit muistaakseni 120e + alv. eli jotain 147e. Itselle tuli justiin karpiolalta ja todella nopeasti :) Kitkalevyt ajattelin hakea lautamäeltä ehkä jos nyt maltan ne uusia.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: -nikke- - 18.09.2011, 21:10:13
1030:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 17cm ja hampaan kärjestä noin 20cm
1031:n lautaspyörä on selkäpuolelta noin 18cm ja hampaan kärjestä noin 21cm
Hampaan kärjestä otettu mitta vaihtelee selkäpuolen mittoja enemmän eri välitysten kesken, mutta puhutaan milleistä..



Kuinkahan varmaa tietoa tämä on.  ??? Avasin tossa just paria perää. Toinen perä sisämitoiltaan ja lautaspyörän kooltaan on todella selvästi isompi kuin toinen. Ts. "ison perän" sisuskalut ei varmaan edes mahtuisi tohon pienempään. Molemmissa välitys 3.73. Isomman perän lautaspyörän halkaisija on kuitenkin vain karvan alle 200mm hampaiden kärjistä.

Rallikrossia ajava kaveri on noita availlut melko paljon ja puhui että 1030 on 180mm ja 1031 200mm lautaspyörällä.

Pienen perän sisämitta (http://s61.photobucket.com/albums/h65/nikke-/Ei%20mitn/?action=view&current=18092011277.jpg)

Ison perän sisämitta (http://s61.photobucket.com/albums/h65/nikke-/Ei%20mitn/?action=view&current=18092011278.jpg)

Ison perän lautaspyörän syvennys (http://s61.photobucket.com/albums/h65/nikke-/Ei%20mitn/?action=view&current=18092011263.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 08.10.2011, 10:26:19
Havainnekuva
(http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Diff_LSD/Crownpinion%201030%201031.jpg)

Kysymys poskilaakereista:
Onkos tasauspyörästön poskilaakerit muuten ihan laakerikauppatavaraa vai pitääkö mennä marmoritiskille?

Piti laitella kempuraa takasin, kun ei toi avoin perä osaa päättää mitä se tekee, mut luonnollisesti se otti vauhtia lattialta siten että toinen laakeri sai vähän kipeetä. On mulla tietysti toisessa perässä laakerit mutta kun ei viitis rupee tuhoomaan enempää niitä, kun ei ole oikeanlaista ulosvetäjää. Ehjänä nuo tuskin lähtee kuitenkaan kovin helposti?

Millä ootte ne laakerit yleensäkin vetänyt pois?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 08.10.2011, 10:29:13
Laakereita saa hyvin varustetuista laakerikaupoista. Ei ole mitään erikoisspesiaalia :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 08.10.2011, 10:42:00
Kiitoksia. Mikähän on laakerin malli? Ite en äkkiseltään sitä jostai syystä huomannu. Ei tarvis ajella ees taas.

Ei sen puoleen. eihän se paikallinen kauppakaan oo auki..
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kisko - 09.10.2011, 00:48:47
Mä irroitin poskilaakerit onnistuneesti tuollaisella kukko-mallisella ulosvetimellä, jota olin hiukan modifioinut.

(http://www.vannetukku.fi/images/Ulosvetajat_kukkomalli.jpg)

Volvollahan on noihin laakereihin oikein erikoisspesiaali ulosvedin. Kuva Tonin sivuilla: http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/lukkoperä/CIMG4374.JPG (http://ex.parcomp.com/wx/volvo/142/lukkoperä/CIMG4374.JPG)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 10.10.2011, 20:04:29
Miten modifioit? Viilasit noita kärkiä ohkasemmiks?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 10.10.2011, 20:22:46
Aidolla Kukko ulosvetäjällä laakeri voi lähteä helposti
Halpa kiinalainen kopio tarvitsee hieman apua:

(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/T2/P1050094.jpg)

Volvo-Clubin foorumilla on juttua omasta perän hiplaamisesta

Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kisko - 11.10.2011, 00:01:28
Miten modifioit? Viilasit noita kärkiä ohkasemmiks?
Joo ohkaisemmiksi ja kaarevareunaisiksi.

Aidolla Kukko ulosvetäjällä laakeri voi lähteä helposti
Halpa kiinalainen kopio tarvitsee hieman apua:

http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/T2/P1050094.jpg (http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/T2/P1050094.jpg)

Volvo-Clubin foorumilla on juttua omasta perän hiplaamisesta

Mäkin jouduin puristamaan ulosvedintä samalla tavalla lautaspyörän puoleista laakeria irroittaessa.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: voimavolvo - 11.10.2011, 21:46:21
Noniin tuli tämäkin selväksi.   8)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 12.10.2011, 21:02:45
moro
pinjonkiin on merkattu  yleensä jotain 30 niin se on matkaa pinjongin päästä lautaspyörän keskelle +A mitta niin kellään tietoo mitä toi "A" mitta on?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 04.12.2011, 14:53:08
Onko 1031 perien laakerit kaikissa vuosimalleissa/välityksissä samat?(740)
Minulla on joku aika pitkä välitteinen taka-akseli, mutta varaosa-autosta otin 3,31 sisuskalut jo irti.
Kaikki laakerit kuitenkin vaihdan uusiin.
Meininki olisi laittaa TrueTrac sinne joskus.

E: Mitähän mä nyt sekoilen? 3,31 on pitkä kuin nälkävuosi. :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 04.12.2011, 21:03:34
Vastaan ite: kait ne ny on, urpå.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 05.12.2011, 10:16:10
Vastaan ite: kait ne ny on, urpå.

Voisitko ystävällisesti laittaa laakerin numerot esille, kun tarttis itse ryhtyä samaan operaatioon ja pitäisi tuo yksi laakeri vaihtaa.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 05.12.2011, 14:40:02
Tässä laakereiden numeroita. (1030 tai 1031. Se jolla on faktaa kummanko numerot nämä ovat, olisin iloinen tiedosta)

Poskilaakerit : LM501349
Niiden ulkokoolit:LM501314

Pienen vetopyörän sisempi:HM89449
Ja sen kooli : HM89410

Pienen vetopyörän ulompi: M86647
Ja sen kooli : M86610
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 06.12.2011, 20:45:17
Taka-akseleihin sen kummemmin vielä perehtyneenä, huomasin repsikan puolella alhaalla tällaisen numeron:
(http://img811.imageshack.us/img811/381/img0522ed.jpg)
Voisiko siitä päätellä "ison" ja "pienen" perän?
VADIS ei omalla haullaan löytänyt moista numeroa.(voi olla vanha numba)

E: Tämä on iso perä.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 06.12.2011, 20:59:08
Kato repsikan puolelta, sieltä banjon etupuolelta, kolon pohjalla lukee ihan numeroina valussa 1031.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 06.12.2011, 21:18:29
Kato repsikan puolelta, sieltä banjon etupuolelta, kolon pohjalla lukee ihan numeroina valussa 1031.

Haa!
Siis sen huomaa myös ulkopuolelta.
Monet kun väittää että: "ei sitä nää ku aukasemalla"
Jahka saan inspiksen kaivaa hiekkapuhallus värkit esiin, niin otan kuvan numerosta.(nyt siinä kohtaa on tuuman verran hiekan ja alustamassan seosta)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 06.12.2011, 21:40:54
Haa!
Siis sen huomaa myös ulkopuolelta.
Monet kun väittää että: "ei sitä nää ku aukasemalla"
Jahka saan inspiksen kaivaa hiekkapuhallus värkit esiin, niin otan kuvan numerosta.(nyt siinä kohtaa on tuuman verran hiekan ja alustamassan seosta)

Kaikki voi tunnistaa ulkoisista merkeistä, mutta niitä pitää olla harjaantunut tulkitsemaan.

Ainakin 700/900 akseleissa on näkynyt näin merkittyinä (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/1031taka-akseli.jpg). 200srj. en oo vastaavaan törmänny koskaan.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 06.12.2011, 22:21:13
Ne harmaat hiukset...
(http://img831.imageshack.us/img831/1747/img0526u.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: KarstaMasa - 16.12.2011, 12:38:20
Tää saattaa olla mutua, mutta muistaakseni 1031:ssä on tasauspyörästön kotelon yläpuolella pieni "patti" lautaspyörän kohdalla. 1030:ssä sama kohta on tasainen.
Otan kuvan patista kun pääsen tallille. Jos muistan.  ::)

EDIT: Tuossa kehno kuva, edestäpäin otettu. Patti on tuo jonka päällä harmaa johto makaa. Olipa hyvä että kuvasin, oli näköjään unohtunu kiinnittää tuo käsijarruvaijereitten jousen pidike perärempan yhteydessä!  ;D

(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/17122011177.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 16.12.2011, 13:12:30
Tää saattaa olla mutua, mutta muistaakseni 1031:ssä on tasauspyörästön kotelon yläpuolella pieni "patti" lautaspyörän kohdalla. 1030:ssä sama kohta on tasainen.
Otan kuvan patista kun pääsen tallille. Jos muistan.  ::)

10 pistettä ja papukaijan merkki :) Tämä on varmin keino selvittää perän tyyppi.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Juzi - 16.12.2011, 13:45:14
Ainakin 700/900 akseleissa on näkynyt näin merkittyinä (http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/1031taka-akseli.jpg). 200srj. en oo vastaavaan törmänny koskaan.
Yhtälailla tota on joissain 200srj. perissä. Ei oo vaan sit sattunu sun kohalle.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 16.12.2011, 20:43:13
Mites sitten tämä 1041? Onko kaikki 900 sarjan jäykkäperät siis aina 1041? Mitä eroa tässä on 1031 perään? käykö sama lukko?

Mulla on nimittäin kokonainen 700 sarjasta peräisin oleva 1031 lukkoperä (siis koko akseli) irrallisena, sekä ajossa nyt 940 tdic -95, jossa ei ole lukkoa. Tai jos on niin ainakaan se ei toimi, millään lailla missään tilanteessa.
Ajettelin että sopisiko tuo lukko suoraan tuohon 940 perään, vaihtamalla lautaspyörä ja shimmit tuosta 940 tasauspyörästöstä siihen lukkoon?

Toki helpoin voi olla vaihtaa koko akseli, mutta kunhan pähkäilen..

EDIT: Tuolla: http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1321603043/9
Sanotaan että "Volvon 1030 ja 1031 periä (sopii Dana 30 perän osat = Dana 30 perä) löytyy paljon ja kestävät jopa 400 kaakin pieksennän. 1041 (= geeämmä 10 pulttinen) on kanssa yksi vaihtoehto."
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 16.12.2011, 23:52:57
Mites sitten tämä 1041? Onko kaikki 900 sarjan jäykkäperät siis aina 1041? Mitä eroa tässä on 1031 perään? käykö sama lukko?

Mulla on nimittäin kokonainen 700 sarjasta peräisin oleva 1031 lukkoperä (siis koko akseli) irrallisena, sekä ajossa nyt 940 tdic -95, jossa ei ole lukkoa. Tai jos on niin ainakaan se ei toimi, millään lailla missään tilanteessa.
Ajettelin että sopisiko tuo lukko suoraan tuohon 940 perään, vaihtamalla lautaspyörä ja shimmit tuosta 940 tasauspyörästöstä siihen lukkoon?

Toki helpoin voi olla vaihtaa koko akseli, mutta kunhan pähkäilen..

EDIT: Tuolla: http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1321603043/9
Sanotaan että "Volvon 1030 ja 1031 periä (sopii Dana 30 perän osat = Dana 30 perä) löytyy paljon ja kestävät jopa 400 kaakin pieksennän. 1041 (= geeämmä 10 pulttinen) on kanssa yksi vaihtoehto."

Olisko ollu silleen et 1041 on liikkeellelähtölukolla varustettu 1031.

Tuo lukko sopii 1030 ja 1031:iin suoraan. Vetarit tuon lukon kanssa on muistaakseni vajaan 10mm lyhyemmät ja vanhoista vetareista voi helposti tehdä sopivat ottamalla päästä parin laikanpaksuuden verran pois.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.12.2011, 00:12:04
Olisko ollu silleen et 1041 on liikkeellelähtölukolla varustettu 1031.

Tuo lukko sopii 1030 ja 1031:iin suoraan. Vetarit tuon lukon kanssa on muistaakseni vajaan 10mm lyhyemmät ja vanhoista vetareista voi helposti tehdä sopivat ottamalla päästä parin laikanpaksuuden verran pois.

Siis liikkeellelähtölukon kanssa on lyhyemmät vetarit? Ilman lukkoa ja "oikealla" kitkalukolla siis pitkät vetarit?
Mullahan on tarkoitus nyt siis toisinpäin, eli autossa alla olevaan 1041 (jos siinä nyt siis sellainen on, kun ei siinä sitä lukkoakaan ole) akseliin vaihtaa "oikea" kitkalukko 1031 perästä.

Jostain vain luin että kaikissa 940:ssä on tuo 1041, mutta itselläni ei ainakaan lukkoa tunnu olevan, jos ei se sitten tosiaan ole niin rikki ettei yritäkään lukittua enää.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 17.12.2011, 17:57:28
Tää saattaa olla mutua, mutta muistaakseni 1031:ssä on tasauspyörästön kotelon yläpuolella pieni "patti" lautaspyörän kohdalla. 1030:ssä sama kohta on tasainen.
Otan kuvan patista kun pääsen tallille. Jos muistan.  ::)
Foto olisi kiva.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2011, 18:39:12
1031 tiivisepinnan reunassa ylhäällä ja alhaalla mutka
(http://forumbilder.se/images/342009111233Pcfc0.jpg)

1030 tiivistepinnan reunat suorat
(http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/diffbroms.jpg)

1030 tasainen yläpinta                                                        1031 pahka
(http://users.telenet.be/jov/opeltuners/rekord_e/1031kai2.jpg)

Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 17.12.2011, 19:03:53
Vai niin..
No mikäs perä se tämä sitten on?
Ei näy pahkaa, tiivistepinta on mutkalla ja lautaspyörän halkaisija on ~200mm.

(http://img85.imageshack.us/img85/6541/img0528pg.jpg)

(http://img405.imageshack.us/img405/3448/img0529yb.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2011, 19:08:43
Vai niin..
No mikäs perä se tämä sitten on?
Ei näy pahkaa, tiivistepinta on mutkalla ja lautaspyörän halkaisija on ~200mm.

(http://img85.imageshack.us/img85/6541/img0528pg.jpg)

(http://img405.imageshack.us/img405/3448/img0529yb.jpg)

Poikkeus vahvistaa säännön :facepalm:
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 17.12.2011, 19:13:14
Ok.

Kulmamies:
Ne laakerikoot jotka laitoit faqiin on tästä perästä.
Kannattaa poistaa ne sieltä, kun tämä ei nyt sitten ollutkaan niin helppo nakki. :D

Muokkaan itse sen oman viestini.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 17.12.2011, 19:14:50
Ok.

Kulmamies:
Ne laakerikoot jotka laitoit faqiin on tästä perästä.
Kannattaa poistaa ne sieltä, kun tämä ei nyt sitten ollutkaan niin helppo nakki. :D

Muokkaan itse sen oman viestini.

Vaan taitaa olla sittenkin 1031. Kävin mittaamassa pari lautaspyörää ja 1031 on 200mm ja 1030 on 180mm.

Tämä juttu alkaa olla vähän turhan mystinen...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: JuHaU - 17.12.2011, 19:34:34
Eikös johtopäätöksenä ole kuitenkin, että pahkalla oleva on aina 1031 perä.
Tasapattisesta pitää irroittaa peräkoppa, jotta saa varmistuksen perän tyypistä.
Useimmiten tasapattiset ovat kuitenkin 1030 periä.

Ei siis kannata ainakaan ostaa tasapattista 1031 peränä, ellei ole kurkannut kannen alle.

Jokainen perä voi sisaltaa ullatus...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: JuHaU - 17.12.2011, 19:37:53
Tässä kuva jossa näkyy hyvin perän välityssuhde, joka on merkittynä välitykseen.

41 / 11 = 3,73

(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/240_Turbo/valityssuhde_volvon_perassa.jpg?t=1277726848)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: pukema - 17.12.2011, 20:01:26
Minäki laitan pari kuvaa.  ;D Tässä 3,31 (43-13) 1165 perä V70 -98 AWD:sta, läheistä sukua 1031, 1055, 1065 jne perille. Lautaspyörä ainaki samankokoinen kaikissa


(http://www.pukema.com/kuvat/1165awd1.jpg)
(http://www.pukema.com/kuvat/1165awd2.jpg)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 17.12.2011, 20:25:32
Vai niin..
No mikäs perä se tämä sitten on?
Ei näy pahkaa, tiivistepinta on mutkalla ja lautaspyörän halkaisija on ~200mm.

Huomioikaa että kyseessä (perän kotelo) on valukappale. Tiiviste pinnasta tulee sellainen minkä lainen valukappale sattuu olemaan. Banjoahan ei koneisteta sisältä eikä ulkoa, ainoastaan laakeri- ja tiiviste pinnat

Omien kokemusten perusteella jäykkä akselisien banjoja on useita erilaisia

-Keernoja (sisä osan muoto) on ainakin kahtaa erilaista. Iso ja pikku perä ts. 1031 ja 1030

-Vanhan mallin muotteja (ulkokuoren muoto) on aikakin kahtaa eriä. Myhkyllä(1031) ja ilman(1030). Yleensä vanhan mallin perissä on jäähdytysrivoitus banjon alaosassa

-Uudemmassa perässä on optio 700-900-sarjan reaktiotankojen kiinnitykselle. Näitäkin on tavattu kyhmyllä ja ilman. Joissakin banjoissa on kaksi ripaa, toisissa yksi. Tämä ei mielestäni kerro perän tyyppiä

-Todennäköisesti valumuottiin on mätetty niitä osia mitä on sattunut käsillä olemaan.
Eli perän tyyppi varmistetaan avaamalla perän öljypelti. Samalla varmistuu välitys ja lukottomuus ::)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 18.12.2011, 09:13:28
Huomioikaa että kyseessä (perän kotelo) on valukappale. Tiiviste pinnasta tulee sellainen minkä lainen valukappale sattuu olemaan. Banjoahan ei koneisteta sisältä eikä ulkoa, ainoastaan laakeri- ja tiiviste pinnat

Omien kokemusten perusteella jäykkä akselisien banjoja on useita erilaisia

-Keernoja (sisä osan muoto) on ainakin kahtaa erilaista. Iso ja pikku perä ts. 1031 ja 1030

-Vanhan mallin muotteja (ulkokuoren muoto) on aikakin kahtaa eriä. Myhkyllä(1031) ja ilman(1030). Yleensä vanhan mallin perissä on jäähdytysrivoitus banjon alaosassa

-Uudemmassa perässä on optio 700-900-sarjan reaktiotankojen kiinnitykselle. Näitäkin on tavattu kyhmyllä ja ilman. Joissakin banjoissa on kaksi ripaa, toisissa yksi. Tämä ei mielestäni kerro perän tyyppiä

-Todennäköisesti valumuottiin on mätetty niitä osia mitä on sattunut käsillä olemaan.
Eli perän tyyppi varmistetaan avaamalla perän öljypelti. Samalla varmistuu välitys ja lukottomuus ::)

Asiaa!

Tuo "järviinin" laittama kuva on kyllä todella outo. Tulee tosiaan mieleen, että onko mennyt valuvaiheessa ulko- ja sisämuotin sekaisin. Sen pitää olla todella ohut siitä kuvitteellisen pahkan kohdilta, kun kuitenkin sisäosassa on se 1031:n vaatima mutka.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 18.12.2011, 10:00:45
Asiaa!

Tuo "järviinin" laittama kuva on kyllä todella outo. Tulee tosiaan mieleen, että onko mennyt valuvaiheessa ulko- ja sisämuotin sekaisin. Sen pitää olla todella ohut siitä kuvitteellisen pahkan kohdilta, kun kuitenkin sisäosassa on se 1031:n vaatima mutka.
Kävin mittaamassa: ~5mm.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: TTL - 18.12.2011, 16:26:04
Kovan etsintä ei tuottanut tulosta joten kysyn täältä.
Onko kellään tietona minkä näköset osat on 960 nivomat perässä sisällä?
Joku parempi lukko olis haussa vaan kun ei ole minkään näköistä teitoa siitä, mitkä osat sinne käy ja en usko että näiden 1030 tai 1031 lukkosarja käy vai käykö?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.12.2011, 16:59:21
Just napsin kuvia 960 erillisjousitetusta perästä. Se tosin ei ole nivoilla varustettu mutta tuskin itse perässä on eroa nivollisessa ja tavallisessa.
Perän tyyppi on näköjään 1055. Siitä en tiedä sopiiko sinne 1030/1031 lukot. Jos ehdin niin voin koittaa tasauspyörästön napata irti ja yrittää mittailla tasauspyörästöä.
Perä on siis mulla lattialla irrallaan tällähetkellä ja se on lukoton malli, 3.91 välityksellä, 2,5 manuaalista, vuosimallia -95, sedan ja facelift.

Muistaakseni vastaheitto.com foorumilta luin että tuohon pitäisi sopia normaalit lukot mutta siitä en mene takuuseen.
EDIT: Se oli tuolla: http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=7669.0
Tuossa mun perässä vaan on rattaat ainakin 43-11, kun 1031 perässä oli 41-11. Eikai samassa perässä voi kuitenkaan muuttua pelkästään toisen rattaan hammasmäärä, vai voiko? Siis jos oletetaan että niihin kävisi samat välitykset kuten tuolla oli mainittu.
EDIT2: Hammasluvut korjattu
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: jogiin - 18.12.2011, 22:21:16
Hämmennetään perä soppaa lisää  ;D
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3310447.jpg)
Multa löytyy tommonen akseli. Kolojen perusteella olis muka 1031 mutta lautaspyörän merkintöjen mukaa 1030  ???
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Ari E - 18.12.2011, 22:54:14
Vai niin..
No mikäs perä se tämä sitten on?
Ei näy pahkaa, tiivistepinta on mutkalla ja lautaspyörän halkaisija on ~200mm.

(http://img85.imageshack.us/img85/6541/img0528pg.jpg)

(http://img405.imageshack.us/img405/3448/img0529yb.jpg)
samainen löytyy kakssatkun alta  vm -90
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/01122011099.jpg)
ei pahkaa  ja yksi ripa
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 19.12.2011, 16:26:36
Vähän OT, mutta mistä vehkeistä kannattaisi alkaa etsiä ison perän lyhyitä välityksiä?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 19.12.2011, 19:20:25
Vähän OT, mutta mistä vehkeistä kannattaisi alkaa etsiä ison perän lyhyitä välityksiä?

-240 sedan 1984 B19+M45. Voi (jopa todennäköistä) löytyä 3,15 välitys
-Ruottista saa uutta 3,05 välitystä
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 19.12.2011, 21:15:17
-240 sedan 1984 B19+M45. Voi (jopa todennäköistä) löytyä 3,15 välitys
-Ruottista saa uutta 3,05 välitystä
Niinku toisinpäin. :)
Jotain 3,91 tai 4,10.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 22.12.2011, 17:20:50
Just napsin kuvia 960 erillisjousitetusta perästä. Se tosin ei ole nivoilla varustettu mutta tuskin itse perässä on eroa nivollisessa ja tavallisessa.
Perän tyyppi on näköjään 1055. Siitä en tiedä sopiiko sinne 1030/1031 lukot. Jos ehdin niin voin koittaa tasauspyörästön napata irti ja yrittää mittailla tasauspyörästöä.
Perä on siis mulla lattialla irrallaan tällähetkellä ja se on lukoton malli, 3.91 välityksellä, 2,5 manuaalista, vuosimallia -95, sedan ja facelift.
Vähän aika sitten tehtiin pientä vertailua facelift-960 perän ja jäykän akselin suhteen ja liikkeellelähtölukosta puhuttaessa lukon sisuskalut käyvät ristiin. Eli rattaat, epäkeskopalikat yms., mutta murikka itsessään ei käy perästä toiseen ilman toimenpiteitä, koska poskilaakerit ovat eri leveydellä. Tarkkaan en muista, mutta ero oli luokkaa 5-10mm. Multilink-perässä kapeampi väli kuin jäykässä. Lautaspyöriä ei tullut vertailtua.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 23.12.2011, 22:25:42
Vähän aika sitten tehtiin pientä vertailua facelift-960 perän ja jäykän akselin suhteen ja liikkeellelähtölukosta puhuttaessa lukon sisuskalut käyvät ristiin. Eli rattaat, epäkeskopalikat yms., mutta murikka itsessään ei käy perästä toiseen ilman toimenpiteitä, koska poskilaakerit ovat eri leveydellä. Tarkkaan en muista, mutta ero oli luokkaa 5-10mm. Multilink-perässä kapeampi väli kuin jäykässä. Lautaspyöriä ei tullut vertailtua.

Vastaheitto.com foorumilta juke-mazan kirjoittamaa: "Kyllä Volvojen perissä menee osaset ristiin. 900-sarjassa on ainakin 104x Danan perä. 960:stä ei ole tietoa muuta kuin se että osat menee ristiin siinäkin eli lukot yms yms. käy 103x akselista. Multa löytyy tuollainen 960 retkuperä."

Eli onko tuo väärää tietoa?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2011, 22:55:13
Kuten sanoin, oma vertailu on facelift-kopan perään. Vanhemmassa on eri numerolla ainakin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: J_Lanttola - 23.12.2011, 23:19:20
Kuten sanoin, oma vertailu on facelift-kopan perään. Vanhemmassa on eri numerolla ainakin.

Jahas, joo. Tota en osannut ottaa huomioon että pre-faceliftissä on erilainen. Minen tunne kun jäykät perät ja nekin huonosti.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: seease - 20.02.2013, 18:54:50
kertokaas nyt tietämättömälle miten se perä pitää tulkita että tietääkö onko 1031 vai mikä? :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 20.02.2013, 18:56:46
kertokaas nyt tietämättömälle miten se perä pitää tulkita että tietääkö onko 1031 vai mikä? :idiot2:

Jos ei tämän topikin lukemisen jälkeen ole riittävästi ohjeita tarjolla, niin sitten mä ainakin nostaisin kädet pystyyn :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: seease - 20.02.2013, 19:12:37
sori ::)     oli vähä kiire ja halusin tietää. mutta kyllähä se sieltä selvis ku jakso lukkee vaa pikkusen
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: AnttiR - 20.02.2013, 20:25:10
Mikäs perä tuollaisessa 760:ssä on? -90 vuosimallia ja on multilinkillä. Onko niissä jotain lukkoa alunperin?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Sjtv - 22.02.2013, 06:51:47
Niinku toisinpäin. :)
Jotain 3,91 tai 4,10.

Automaatista löydät kaikkein helpoimmin tuommosen 4,10 välityksellä olevan.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Ökykisko - 28.03.2013, 00:09:07
mulla on tollanen 940 veronkiertopaku ja tekniikkana d24tic+zf automaatti. perähän tuoosta porsi kun koitin vähän 205 kumia sulatella..sopiiko tohon 700-sarjan sisuskalut vai täytyykö metsästää 900-perä jostakin? sinänsä tällä ei ole kiirettä kun kemppi tulee toistaiseksi että saa auton liikenteeseen..
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Huikkoster - 28.03.2013, 01:53:34
Sopii jopa myös 200 sarjan sisuskalut.
Eli sisuskalut käy 200-700-900 sarjassa keskenään ja 700/900 sarjassa koko akseli on samanlainen.
Mutta huomattava että nopeusmittarin anturi on löydyttävä ja anturikehän on oltava samanlainen. Niitä on tiheähampaista (48) ja harvahampaista (12). Uudemmat on tiheällä.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Ökykisko - 28.03.2013, 11:40:12
eli 700s peristä sopii sisuskalut siis tuohon ysin perään.. kiitoksia! :hello:

ja saahan tuon anturikehän vaihdettua..ainakin joskus 700.s perään sen teinkin
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: oh850 - 28.03.2013, 12:45:24
-240 sedan 1984 B19+M45. Voi (jopa todennäköistä) löytyä 3,15 välitys
-Ruottista saa uutta 3,05 välitystä

Mistähän vois saada tilattua tuon 3,05 välityksen?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 28.03.2013, 12:48:59
Mistähän vois saada tilattua tuon 3,05 välityksen?

http://www.bakaxel.se/produktvisaren/items/utvaexling-volvo-307.html
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: oh850 - 28.03.2013, 13:52:52
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/items/utvaexling-volvo-307.html
Mutta käykös tuo 1031 akseliin?? Tuntuuhan tuolla hintaaki olevan, ei kellään sattus löytymään käytettyä, saa tarjota!
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 28.03.2013, 13:55:29
Mutta käykös tuo 1031 akseliin?? Tuntuuhan tuolla hintaaki olevan, ei kellään sattus löytymään käytettyä, saa tarjota!

Ei käy 1031:seen, eikä siihen taida ko. välitystä saadakaan.
Eikö tuo hinta ole ihan halvimmasta päästä kun uusista puhutaan.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: oh850 - 28.03.2013, 14:20:43
No onkos sitten niin että harvin välitys 1031:seen on 3.15 ja mistä semmosia saa tai saako ollenkaan?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 28.03.2013, 16:54:17
No onkos sitten niin että harvin välitys 1031:seen on 3.15 ja mistä semmosia saa tai saako ollenkaan?

Aika kiven alla tuntuvat olevan. Legenda välityksen löytymiselle -84 mallisesta B200K+M45WR yhdistelmästä on aika epätodellinen, kun kuitenkin suurimmassa osassa niitäkin välitys on 3,31. En sano, etteikö niissäkin sellaista olisi, mutta aika harvinaista.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 28.03.2013, 17:50:00
Onx ekat 760 dieselit jollain aw55:sella ja 3,15:1 ruuvilla?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 28.03.2013, 19:04:12
Onx ekat 760 dieselit jollain aw55:sella ja 3,15:1 ruuvilla?

Joo tarinan mukaan pitäisi olla. Myös 102hv B21A+M45 yhdistelmästä näitä on löytynyt.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 28.03.2013, 21:43:41
Onko 400e paljon uudesta välityksestä?
Mun mielestä on jos kyse on Dana 30 perästä

GM periin välityksiä "puoli ilmaiseksi"
ja kestää...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: VTH - 10.04.2013, 15:47:01
Löytyykö tietoa 760 multilink perästä? No mä aijon ainakin yrittää sinne 1030/1031:seen sopivaa danan lukkoa. Sitten tietää kävikö vai ei  :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.04.2013, 16:42:15
Löytyykö tietoa 760 multilink perästä? No mä aijon ainakin yrittää sinne 1030/1031:seen sopivaa danan lukkoa. Sitten tietää kävikö vai ei  :)

Vetarien boorit taitaapi olla erilaiset. Muuten se kyllä sopisikin paikalleen.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: VTH - 10.04.2013, 17:47:40
Vetarien boorit taitaapi olla erilaiset. Muuten se kyllä sopisikin paikalleen.




Kuinka masentavaa... Eli ei lukkoa multilinkkiin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.04.2013, 17:53:03


Kuinka masentavaa... Eli ei lukkoa multilinkkiin.

Älä suotta masennu ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19710.msg504195#msg504195 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19710.msg504195#msg504195)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Laakeririkko - 28.05.2013, 16:51:02
Moro mulla on perä 87 240 volvosta, jossa ollut b200e motti. Perä on tutkimuksieni perusteella 1030. Mutta välityssuhde pitäis selvittää. Ilmeisesti tossa isossa hammaspyörässä lukee noi hammasmäärät, eli 43-11, jolloin välitykseksi tulis 3,9. Voiko pitää paikkansa. Kyseinen perä on siis todella lyhyt.

Kuvia:

(http://i43.tinypic.com/5xncxx.jpg)

(http://i40.tinypic.com/2rxijqo.jpg)

Tarkotuksena olis saada maantiekierrokset alemmas. Tolla perällä se ei ainakaan tule onnistumaan. Pitää katella muut autot siis.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 28.05.2013, 17:03:47
Moro mulla on perä 87 240 volvosta, jossa ollut b200e motti. Perä on tutkimuksieni perusteella 1030. Mutta välityssuhde pitäis selvittää. Ilmeisesti tossa isossa hammaspyörässä lukee noi hammasmäärät, eli 43-11, jolloin välitykseksi tulis 3,9. Voiko pitää paikkansa. Kyseinen perä on siis todella lyhyt.

Kuvia:

(http://i43.tinypic.com/5xncxx.jpg)

(http://i40.tinypic.com/2rxijqo.jpg)

Tarkotuksena olis saada maantiekierrokset alemmas. Tolla perällä se ei ainakaan tule onnistumaan. Pitää katella muut autot siis.

Tulkintasi on aivan oikein :)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Laakeririkko - 28.05.2013, 20:49:06
Mulla olis yksi 940 volvosta peräisin oleva murikka eatonin g80 hiluilla, mutta koko murikka ei ilmeisesti mahdu tonne, koska 1030... Voin silti ottaa siitä kaikki muut hilut paitsi ton välityksen. Pitääkö paikkansa?

Onko jotain suuntaa antavaa nyrkkisääntöä, että mistä löytäisin ison perän? Farmareista ja turboista? Entäs vuosimallit. Pitää kattoo viel iteltä 81 242 ja 83 244, mut tuskin niissä kummassakaan on.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 28.05.2013, 22:34:43
Mulla olis yksi 940 volvosta peräisin oleva murikka eatonin g80 hiluilla, mutta koko murikka ei ilmeisesti mahdu tonne, koska 1030... Voin silti ottaa siitä kaikki muut hilut paitsi ton välityksen. Pitääkö paikkansa?

Onko jotain suuntaa antavaa nyrkkisääntöä, että mistä löytäisin ison perän? Farmareista ja turboista? Entäs vuosimallit. Pitää kattoo viel iteltä 81 242 ja 83 244, mut tuskin niissä kummassakaan on.

lukkomurikka on sama 1030-1031

24x sista ton 1031 vois löytyä 245 tai turpo malleista toki muistakin mutta todennäköisyys on suurempi nuista
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 24.10.2013, 14:07:35
oliko asia niin että 740/940 sarjoissa on aina 1031
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: j_tapio - 25.10.2013, 06:39:34
oliko asia niin että 740/940 sarjoissa on aina 1031

Ei, on ollu pikkuperääkin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 25.10.2013, 07:03:28
ahaa ei vaan mun impeerumista löytyny ,pystyykö yhtään sanoa mistä mallista/vuosmallista vois löytyä ?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: järviin - 25.10.2013, 11:16:31
oliko asia niin että 740/940 sarjoissa on aina 1031
Kävin joskus Siniseltä hakemassa perän osia ja jauhamassa paskaa, niin myyjä muisteli että -89 ja uudemmat olisivat aina isolla perällä.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 25.10.2013, 12:14:02
joo eli todenäköisyys vois olla suurempi että toi 30 löytyis jostain kaasarimallista ,turbo malleista varmaan turhaa etsiä
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Pohjola - 30.10.2013, 02:14:38
Mulla ois 940 Deeku missä todennäköisesti kitkalukko, ainakin katsuri niin totes ja kyllähän sillä pääsi nätissä luisussa tuleen ja paikallaankin kumi paloi molemmin puolin. Tarkotus olis kemppiä perään näyttää, tosin senverran pussihousu oon ettei kitkalukkoo kehtais kempittää. Onkohan nuilla kitkalukoilla kysyntää kuinkapaljon?

Ja samaan syssyyn haluisin pidemmät välitykset perään, kun nytten huutaa niin perkeleesti jo 120kmh nopeuksissa. Onko tuo välityksien vaihto kuin rakettitiedettä? Yhen vinokoneen oon osiin pläjäyttäny ja kasaan saanut ja se vielä toiminutkin. Onko paha homma tuohon verrattuna? Ja käykö kaikki välitykset keskenään toisiinsä? Varmaan jos päivällä olis lukenu niin olis selvinnykki jo...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 30.10.2013, 18:20:10
Mulla ois 940 Deeku missä todennäköisesti kitkalukko, ainakin katsuri niin totes ja kyllähän sillä pääsi nätissä luisussa tuleen ja paikallaankin kumi paloi molemmin puolin. Tarkotus olis kemppiä perään näyttää, tosin senverran pussihousu oon ettei kitkalukkoo kehtais kempittää. Onkohan nuilla kitkalukoilla kysyntää kuinkapaljon?

Ja samaan syssyyn haluisin pidemmät välitykset perään, kun nytten huutaa niin perkeleesti jo 120kmh nopeuksissa. Onko tuo välityksien vaihto kuin rakettitiedettä? Yhen vinokoneen oon osiin pläjäyttäny ja kasaan saanut ja se vielä toiminutkin. Onko paha homma tuohon verrattuna? Ja käykö kaikki välitykset keskenään toisiinsä? Varmaan jos päivällä olis lukenu niin olis selvinnykki jo...

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6426.msg614250#msg614250 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6426.msg614250#msg614250)tuolla jotain juttua ;)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 12.11.2013, 19:35:50
Ei, on ollu pikkuperääkin.

Täten vahvistan tämän väitelmän ,740 -88  200k mallista voi löytää 1030  :)
Ja aika vahvasti uskon että toi on "göteborista" saakka asustanu siellä
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Juke-Maza - 19.05.2014, 14:48:46
Oliko nyt niin että 1031 perästä käy roippeet retkuperän murikkaan (760/960/850/V70)?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 19.05.2014, 22:18:26
Oliko nyt niin että 1031 perästä käy roippeet retkuperän murikkaan (760/960/850/V70)?
760 ja vanhemman 960 perään pitäis käydä suoraan murikoineen päivineen. Uudemmissa murikka on erilevyinen, pinjonista ja lautaspyörästä en tiedä.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Sharedoc - 25.03.2015, 18:45:49
Lähteekö lautaspyörän kiinnityspulttien päällä oleva suojapelti  "lock plate" ehjänä pois ilman että irroittaa poskilaakeria? Jos lähtee, silloin lautaspyörän saisi vaihdettua nätisti. Täytyykö lautaspyörän mutterit vaihtaa vai voiko samoja käyttää uudestaan?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 25.03.2015, 18:54:04
Lähteekö lautaspyörän kiinnityspulttien päällä oleva suojapelti  "lock plate" ehjänä pois ilman että irroittaa poskilaakeria? Jos lähtee, silloin lautaspyörän saisi vaihdettua nätisti. Täytyykö lautaspyörän mutterit vaihtaa vai voiko samoja käyttää uudestaan?

Jos haluaa lock platen ehjänä niin poskilaakerin joutuu irroittamaan
Lautaspyörän pultit ovat kertakäyttöisiä.
Tosi elämässä monet kasaavat perän vanhoilla pulteilla ilman lock platea
Kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Sharedoc - 25.03.2015, 20:05:03
Mistä lautaspyörän pultit kannattaa ostaa?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 25.03.2015, 22:10:59
Mistä lautaspyörän pultit kannattaa ostaa?

Itelle tuli Ebay kautta
En muista mitä maksoi...ehkä kymppejä?
Tavan oikea kätisä pultteja luulisi saavan pultti&puupää-kaupasta
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 26.03.2015, 08:14:59
103x perässä (lautaspyörässä) on ihan normi oikeankätiset pultit 7/16 unf, niitä olen ihan pullttikaupasta hakeillut. Loctite ja momentiin ilman suoja/pidike peltilärpäke hyvin on pysynyt, tosin ei mulla mikään "voima" volvo olekaan
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Sharedoc - 26.03.2015, 20:04:57
Mitenhän tuo perän levitys onnistuu ilman volvon erikoistyökalua? Onnistuuko esim siten että vetää liinan peräkopan ali ja kardaanin ympäri ja paluu peräkopan ali vetokoukkuun ja kirii liinaa? Nettovoima vetää koppaa taaksepäin ja vastavoima vetää akselin kiinnityspisteitä auton keulaa kohti.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Ari E - 26.03.2015, 21:28:21
kaaaampeisin vaan perämurikan irti pitkällä meisselillä taikka rengasraudalla.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 26.03.2015, 22:11:25
Kyllä sen möykyn sieltä pois saa, vaikka sorkkaraudalla.Takasin laitto meinaa olla vähän tuskallista kun meinaa ne kartiolaakerit "vinksahtaa" vinoon.
Jokkispojjaat kuulema laittaa prässiin koko perä niin leviää just sen verran joku 0.2-0.3mm riittää
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Veksi - 27.03.2015, 13:45:40
Nyrkillinen voita kattilaan ja kossu pakkaseen
Eli lukko laakereineen yöksi pakkaseen ja kuoret vaikka pannuhuoneelle
50 celsiuksen lämpötila erolla saadaan aikaan jotain 0,1mm tila
Kuoriahan voi lämmittää lisää vaikka kuumailmapuhaltimella
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: reve - 27.03.2015, 19:54:10
Itse en paljoa noitten kurpitsan ruuvien uusimisen kanssa stressaisi. Oon ihan surutta uusiokäyttänyt ne aina. Kaikki muu mahdollinen on noista peristä vuosien varrella tullut hajotettua useampaan otteeseen, mutta lautaspyörää en ole kurpitsasta irti saanut. Enkä ole kuullut kenenkään muunkaan siinä onnistuneen, kunhan ruuvit osaa momenttiavaimella kiristää oikein.

Ruuvien lukkolevy lienee volvon turvallisuushakuisten insinöörien pakkomielteenomaista hätävarjelun liioittelua. Ei tollasta lättyä paljon muissa vastaavissa akselirakenteissa ole tullut vastaan. Ainakin mun käytössä se on löytänyt itsensä metallinkeräyksestä sen jälkeen kun perän on joutunut ekan kerran avaamaan.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Tuuks- - 21.09.2015, 19:15:24
Jeppis jepulis, kokeillaan herätellä aluksi kun ei viitsi uutta vielä ainakaan tehdä. Eli, löytyy tollanen 740 b230f tekniikalla oleva kulkine ja perän sisuskaluja haluaisin kurkata. Ei ole saatu varmuutta onko sisällä sillointällöin toimiva lukko vai perus avoin murikka... Tippuuko taka-akseli tarpeeksi alas kun päästelee iskareista akselin irti? Että saa takakannen auki. Vai kuinka pitää edetä.?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: miikel - 21.09.2015, 19:36:25
Jeppis jepulis, kokeillaan herätellä aluksi kun ei viitsi uutta vielä ainakaan tehdä. Eli, löytyy tollanen 740 b230f tekniikalla oleva kulkine ja perän sisuskaluja haluaisin kurkata. Ei ole saatu varmuutta onko sisällä sillointällöin toimiva lukko vai perus avoin murikka... Tippuuko taka-akseli tarpeeksi alas kun päästelee iskareista akselin irti? Että saa takakannen auki. Vai kuinka pitää edetä.?

Itse ainakin tunkkasin korin ylös, otin panhard tangon pois edestä(vain perän päästä irti) ja koppa pois.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: exclusive - 18.01.2016, 11:58:30
Kysytääs tämmönen..eli kun löysin jutun missä kerrottiin että 760 ja vanhan 960 tasauspyörästö sopii suoraan 1031 kuoriin. Mutta miten erottaa uusi ja vanha 960 perä? Tuohon en vastausta löytänyt
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Ari E - 18.01.2016, 12:54:39
Olkohan vanhassa nivot kierrejousien sisällä,  uudessa pelkät nivot ja poikittainen lehtijousi.  Vanhassakin tuo komposiitti lehtijousi http://www.skandix.de/en/installationpictures/Volvo-900-700/Multilink-axle-one/2000303/
vs
http://www.skandix.de/en/installationpictures/Volvo-S90-V90-900/Multilink-axle-two/2000304/
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: PVtuning - 20.06.2016, 21:05:49
http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/differential/pinion-and-crown-wheel-differential-3081/1044148/

Sopiiko tämä välitys duetin perään vai pitääkö olla 1030?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 20.06.2016, 21:10:32
http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/wheel-drive/differential/pinion-and-crown-wheel-differential-3081/1044148/

Sopiiko tämä välitys duetin perään vai pitääkö olla 1030?
Omaa Duettia varten koetin hieman selvitellä jos olisin laittanut 1030 sisukset. Niiden tutkailujen perusteella M27 on eri kuin M30/1030. Ei ole osan tiedoissakaan mainittu sopivuutta M27 akseliin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: PVtuning - 20.06.2016, 22:11:51
saako duetin perään yleensä mitään harvempaa välitystä?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 20.06.2016, 22:50:41
Ei taida 4.1 harvempaa olla ollut alunperin saatavilla.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 20.06.2016, 23:59:47
Tätä 27 ja 30 eroja pähkäiltiin jossain veteraaniperätopicissa.

Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: vesterinen_99 - 21.07.2017, 17:23:13
Vanhaan aiheeseeb lisäten, vaihdoin lukon seiskasta 240 alle, ei tarvinnut katkasta vetaria enkä tunnistanu g80 lukoksi niin ilmeisesti danan lukko, pitäis olla ihan tehtaalta asti ollut, ihmeen hyvin vaan toimii. Mutta itse kysymys: pistin brickseiltä luetun topicin lailla vaihtelematta laakereita ja simmejä, koska uusia ei ollut eikä omalla limppa-ulosvetäjällä olis ehjänä mitään saanut mistään irti. Perän ääntämistä ei huomaa ajossa mutta jos asiaa ajattelee ja rullaa kytkimellä, niin kuulee  :-\
Ajattelin ostaa uudet laakerit ja heittää ne toiset simmit tilalle, onko peli jo menetetty ja teen turhaa työtä?
Ei näitä pitäs yöaikaan kiirellä tehdä kun laakerikauppaankin on 100km matkaa.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: HembalanD - 17.12.2018, 10:53:17
Vanhaan aiheeseeb lisäten, vaihdoin lukon seiskasta 240 alle, ei tarvinnut katkasta vetaria enkä tunnistanu g80 lukoksi niin ilmeisesti danan lukko, pitäis olla ihan tehtaalta asti ollut, ihmeen hyvin vaan toimii. Mutta itse kysymys: pistin brickseiltä luetun topicin lailla vaihtelematta laakereita ja simmejä, koska uusia ei ollut eikä omalla limppa-ulosvetäjällä olis ehjänä mitään saanut mistään irti. Perän ääntämistä ei huomaa ajossa mutta jos asiaa ajattelee ja rullaa kytkimellä, niin kuulee  :-\
Ajattelin ostaa uudet laakerit ja heittää ne toiset simmit tilalle, onko peli jo menetetty ja teen turhaa työtä?
Ei näitä pitäs yöaikaan kiirellä tehdä kun laakerikauppaankin on 100km matkaa.
Siis mitkä laakerit paikalleen meni, lukon omalla murikalla seiskan perästä kaikkineen? Vaihdoitko myös pinjonin? Periaatteessa varmaan jos vaihtaa murikan ja pinjonin kaikkineen vain toiseen koppaan, voisi homma mennä ok mutta muutoin vaihdeltava laakerit ja simmit toiseen.

Omaan kysymykseen:

940 akselissa vaihtunee etustefan malli abaut 1994, mitä eroa uudella ja vanhalla? Jouduin pakkotilanteessa laittamaan vanhan mallin stefan uuteen akseliin, mittojen puolesta kävi, mitään ongelmia?

Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: v0lv0245 - 17.12.2018, 14:41:24
Vanha ->94
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46288/pinion-oil-seal-spicer-1994-viton-for-high-temperatures (https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46288/pinion-oil-seal-spicer-1994-viton-for-high-temperatures)

Uusi -95->
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46287/pinion-oil-seal-940960-95-s90v90 (https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46287/pinion-oil-seal-940960-95-s90v90)

Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: HembalanD - 18.12.2018, 09:08:38
Vanha ->94
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46288/pinion-oil-seal-spicer-1994-viton-for-high-temperatures (https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46288/pinion-oil-seal-spicer-1994-viton-for-high-temperatures)

Uusi -95->
https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46287/pinion-oil-seal-940960-95-s90v90 (https://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.20630.46287/pinion-oil-seal-940960-95-s90v90)
Kyllä, ulkonäöt on varsin hyvin tiedossa vaan kysymys kuuluikin: mitä eroa noilla käytännössä on. Laitoin nyt siis vanhemman tiivisteen uudempaan akseliin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2018, 11:19:28
Ei kait niissä muuta eroa ole kuin se, että vanhemmassa perässä on olake sisällä jota vasten stefa painetaan ja uudemmassa ei.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: HembalanD - 18.12.2018, 12:20:03
Ei kait niissä muuta eroa ole kuin se, että vanhemmassa perässä on olake sisällä jota vasten stefa painetaan ja uudemmassa ei.
Eli ongelma voisi periaatteessa olla tiivisteen pysyminen suorassa?

Uuden mallin tiiviste ulkoreunaltaan enemmän holkkimainen kuin vanhempi malli, pysyy ehkä paremmin suorassa... vaan liekö käytännön merkitystä kun asennetaan suoraan... noh seuraillaan.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: perttijt - 19.12.2018, 10:56:56
Eli ongelma voisi periaatteessa olla tiivisteen pysyminen suorassa?

Uuden mallin tiiviste ulkoreunaltaan enemmän holkkimainen kuin vanhempi malli, pysyy ehkä paremmin suorassa... vaan liekö käytännön merkitystä kun asennetaan suoraan... noh seuraillaan.

Mulla on ollu nelisen vuotta vanhanmallinen stefa -97-mallin perässä. Ei ongelmia ja hyvin on pysyneet öljyt sisällä.

 
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: perttijt - 12.02.2019, 13:48:20
Useammassakin topicissa on ollut keskustelua, että välitykset voi heittää peräkopasta toiseen ilman sen kummempia shimmailuja.

Nyt löytyi se kuuluisa poikkeus tähänkin vanhaan nyrkkisääntöön  :D
Eli vaihdoin 3.9 1030-välityksen -67 Amazonin taka-akseliin, luovuttajana oli -87 240. 240:n murikassa ja pinionissa oli lähes varmuudella alkuperäiset shimmit ja laakerit, ja hyvin todennäköisesti tehdasöljytkin :)

Amazonin perään asennettaessa piti pinionin laakerin alle lisätä 0,57 mm shimmejä ja poskilaakereiden shimmeillä siirtää murikkaa lautaspyörän suuntaan 0,05 mm.
Näillä viilauksilla sekä kosketuskuvio että hammasvälys (0,15 mm) asettuivat juuri samanlaisiksi, kuin ne olivat alunperin 240:n akselissa. Tää 1030-välitys oli krymppiholkillinen (Olin ollut tähän saakka siinä uskossa, että vaan isot perä ovat krympillä. :o )

Tarinan opetus: vaihdellessa välityksiä perästä toiseen, varmuuden vuoksi kannattaa tarkistaa vähintäänkin kosketuskuvio ennen ja jälkeen operaation. Tässä tapauksessa kuvio oli nimittäin vakioshimmeillä tosi pahasti metsässä.   

Laitetaan nyt vielä pari kuvaakin, kun sellasia tuli otettua.

Välitys alkuperäisillä 240:n shimmeillä Amazonin perään asennettuna:


(https://i.ibb.co/Lx1NRRt/20190204-195335.jpg) (https://ibb.co/Lx1NRRt)

Ja tässä uudelleen shimmattuna:

(https://i.ibb.co/4dpFksb/20190208-114136.jpg) (https://ibb.co/4dpFksb)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 12.02.2019, 19:04:45
Hienon raportin teit :) aika jännä piti nostaa pinjoonia kuiteskin noin paljon ja sivuttain melkein osui kohille. Kosketuskuvion mukaan tuo oli kyllä pahasti pois kohilta. Tiedä sitten onko toi 67 perä koneistettu pieleen ja sitten simmattu kohille
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: perttijt - 13.02.2019, 07:32:39
Joo, kultaisella 60-luvulla oli varmaan tullu koneistajalle pieni kömmähdys >:(  Kun huomasin että kosketus oli päin sitä itteään, mittailin digitönärillä pinionin laakeripesän etäisyyden poskilaakereiden linjasta. Ja tosiaan 67:ssa pinioni asettui reilun 0,5 mm kauemmas lautaspyörästä kuin 240:n perässä. 
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 13.02.2019, 11:42:54
Varmaan ollu lisämässä puita kaminaan, niin on haukannu vähän
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.02.2019, 12:42:58
Tuskin on kyse kömmähdyksestä. Amazonin aikaan pinjonien merkintätapakin oli erilainen, enkä pitäisi näitä suoraan vertailukelpoisina keskenään uudempien osien kanssa. Uudemmalla merkintätavalla olevissa pinjoneissa on lähes poikkeuksetta merkinta "30" ja ovat siten vaihtokelpoisisa ilman säätötarvetta.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: perttijt - 13.02.2019, 14:12:36
Amazonin alkuperäinen pinion oli tosiaan merkitty +3 , joka siihen aikaan tarkoitti pinionin pään etäisyyttä tuuman tuhannesosina "justeerausjigin" yläpinnasta.  Ja 240:n pinionin "30"- merkintä on taas millin sadasosia samalla lailla mitattuna.

Pienellä laskutoimituksella kaikki näyttää täsmäävän... Nimittäin 67:n orkkisvälityksessä oli shimmejä 1,58 mm.  Kun siitä vähennetään pinionmerkintöjen erotus eli  0.30mm - 25,4 mm  x 0.003  = 0,22 mm , saadaan  1,58 mm  - 0,22 mm =  1,36 mm (eli 240 pinionin shimmimäärä 67:n akselissa)  Se on sadasosan tarkkuudella sama, johon päädyin kosketuskuvion perusteella. 240:n pinionrataan ja laakerin välissä on tehtaalta 0,8 mm shimmi, jonka lisäksi laitoin ulkokoolin ja laakeripesän väliin 0,57 mm eli yhteensä 1,37 mm. Näköjään sokea kanakin voi joskus löytää jyvän  :D
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: ?! - 23.06.2019, 18:15:39
Moi,olen yrittänyt  240 1031(ehkäpä jopa 1030) perää tukivarsineen ostaa,mutta ei tunnu löytyvän kovinkaan helposti.700-srj periä tuntuis olevan enempi,mutta tuota 240 akseliakin pitäisi hiukan kaventaa (vetareilla)

Varmaankin rupean katsomaan kokonaisia autojakin seuraavaksi,joten kysymys tietäjille mistä malleista löytyis n.3.3:1(tai harvempi) välitystä?

Nykyinen perä 3.67 ja turhan lyhyt mun mielestä ja tulevaisuudessa tulossa yksi vaihde lisää ennen ylivaihdetta.

Sitten kysymys jos teettää nyt vaikka sille 3.3 välitykselle lukon niin sopiiko sama lukko kaikille välityksille bolt on?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 23.06.2019, 20:55:05
Moi,olen yrittänyt  240 1031(ehkäpä jopa 1030) perää tukivarsineen

Varmaankin rupean katsomaan kokonaisia autojakin seuraavaksi,joten kysymys tietäjille mistä malleista löytyis n.3.3:1(tai harvempi) välitystä?

Nykyinen perä 3.67 ja turhan lyhyt mun mielestä ja tulevaisuudessa tulossa yksi vaihde lisää ennen ylivaihdetta.

Sitten kysymys jos teettää nyt vaikka sille 3.3 välitykselle lukon niin sopiiko sama lukko kaikille välityksille bolt on?

Eine 240 1031 perät nyt niin harvinaisia ole, suosittuja kyllä käytetään ralli piireissä.
3:31 välitys käytti ainakin 164/automat ja jossain 240 myös jos harvempi haluat eli 3:15 niin sitä oli tehdas asennettu muistaakseni ainoastaan 240 m45 -84

3:67 ei o tietääkseni olemassa sulla varmaan 3:73 tai 3:54

Lukko on sama molemmissa 1030/1031
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: ?! - 23.06.2019, 23:21:00
^no ei munkaan mielestä pitäisi olla niin harvinaisia,mutta useassa paikassa 240 1031 perän ostoilmoitus ja yhtään 240 1031perää ei ole vielä tarjottu.
Kk tässä katsellut jos sattuis jossain tulevan myyntiin noita akseleita,mutta vissiin vääristä paikoista olen katsellut.

Kiitos tuosta lukko homman vahvistuksesta,onko siis tuommosessa 164 Volvossakin 1031 akselia?

Auto johon perä olisi tulossa on Opel Kadett.Tuossa opelin perässä on tuo 3.67 välitys,askina nyt perus getrag ylivaihde vitosella ja nyt jo sais olla pidempi perävälitys.Pieni rengaskoko lyhentää tuota kokonaisvälitystä huomattavasti ja kyseessä kesäkäyttis niin tulee kilsoja jonkin verran.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 24.06.2019, 10:22:21
Volvo 164 käytti tietääkseni aina 1031, tai voi olla että jossain oli tehdas asennettu pikkuperä mutta ei o mulle tullu vastaan. 164 akselihan on raideleveydeltä sama kun volvo 14x kuten myös kiinnikeet.
164/14x on leveydeltä pikkasen 24x leveämpi
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Vilijonkka - 20.11.2019, 23:14:24
 Ostin volvon leveän perän eli 150cm laipasta laippaan ja oletin tämän olevan 1031 perä. Onko näitä leveitä periä olemassa 1030? Itse olin siinä käsityksessa, että leveät perät ovat aina 1031. Tästä kyseisestä perästä löytyi kuitenkin valusta numerot 1030, niin voiko pitää paikkaansa...  ???
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 20.11.2019, 23:29:39
Mikä leveä perä ?

Eihän vaikka 240 ole ollut kuin yhtä ja samaa leveydeltään olevaa akselia. 740 ja 940 on taas vähän leveämpää akselia, tosin kummissakin on ollut yhtä lailla 1030 ja 1031 perää.

Kestoltaan taitaa olla kumpikin ihan samaa luokkaa ja erona vain eri perävälitykset.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 21.11.2019, 10:20:47
240 1383 mm
140 1416 mm
700/900 1500 mm

Leveydet laipasta laippaan. Kaikista on isot ja pienet versiot.

Mitat netistä...
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 21.11.2019, 19:31:57
Mikä leveä perä ?


Kestoltaan taitaa olla kumpikin ihan samaa luokkaa ja erona vain eri perävälitykset.

Onhan 1031 kestavampi jykevamman pinjongin ansiosta. On enemman kosketus pinta
Vai mita meinasit?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 21.11.2019, 20:10:37
Niin mutta eikös niissä kestävyys kuitenkin ole lähelle aika samaa luokkaa. Että ei kovin suurta eroa taida olla.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: mande44 - 22.11.2019, 22:59:18
Kaverilla pärskähti muutama välitys 1030 perästä viime kesänä ja mulla ollut 2015 lähtien sama välitys 1031 kiinni eli taitaa olla eroa kestossa... Nämä siis 500-600hp. Just se hampaiden kosketus pinta-ala lienee ratkaiseva tekijä.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 25.06.2020, 16:40:03
Rockautosta saa ainakin 1030 perään välityksiä sadalla eurolla kappale.

https://www.rockauto.com/en/catalog/volvo,1986,244,2.3l+l4,1287615,drivetrain,differential+ring+and+pinion,10438
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 28.06.2020, 15:06:37
Meinaa nuo halppis välitykset olla vähän mitä on, hankala saada hiljaiseksi. Myös kestävyys vähän niin ja näin versus volvon oma käytetty. Mutta jos kriteerit ei niin kovat niin varmaan tekee jutunsa
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Kojontti - 28.06.2020, 17:16:55
Kaverilla pärskähti muutama välitys 1030 perästä viime kesänä ja mulla ollut 2015 lähtien sama välitys 1031 kiinni eli taitaa olla eroa kestossa... Nämä siis 500-600hp. Just se hampaiden kosketus pinta-ala lienee ratkaiseva tekijä.

Tiheämpi välitys on kestoltaan heikompi kuin harva, harvassa on enemmän kosketuspintaa välittämässä voimaa.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 28.06.2020, 19:50:26
Ja lisäksi kun lautaspyörän ulkohalkaisija on vakio, on tiheämmässä perässä pienempi pinioni. Joten kehävoima kasvaa samassa suhteessa kuin välityksen lukuarvo.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 29.06.2020, 10:19:43
Joo ja 1030 perässä kosketuspinta menee tiheällävälityksellä  ihan olemattomaksi, tässä 1031 on selvä voittaja. "Miedolla" virillä ja jollain 3:54/3:91 välyllä niin pärjää varmaan pikkuperällä
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 29.06.2020, 11:14:12
Lisäksi tiheämpien perien hyötysuhde on huonompi kuin harvempien.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Akaan tuunauspaja - 18.10.2020, 22:24:18
Jos on 1031 perä niin voiko sinne vaihtaa 1030 sisuskalut samaan banjoon? Pikkuperän välitykset on vain niin paljon edullisempia kuin ison.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Jambo - 19.10.2020, 00:00:10
Välitykset eivät käy ristiin koska pinjoni eroaa niin paljon
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Akaan tuunauspaja - 19.10.2020, 00:26:29
Onko siis 30 ja 31 perässä eri laakerointi vai missä kohtaa eroaa kuorista. Mulla on tossa yksi pikkuperä, josta on akseliputket katkastu. Ei tietoa miksi. Sen vois kyllä purkaa ihan mielenkiinnosta, kun ei sillä ole tuossakaan kunnossa mitään iloa.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Jambo - 19.10.2020, 00:53:22
Pinjonin laakerointi ja sitä myöden myös rattaan koko on suurempi 1031:ssä.
Poskilaakerit, vetarit sekä itse tasauspyörästö/lukko sopii ristiin.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Akaan tuunauspaja - 19.10.2020, 11:55:09
Eli hylkään koko ajatuksen. Kai sen koneistamalla sais sopiin mutta ei ole mikään budjettiratkaisu.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: HammerDown - 08.11.2020, 17:15:22
Tuli semmonen tuossa mieleen, että pystyykö perän öljytilavuudesta päättelemään perän mallin?

Seiskan lukkoperään oon saanut mahdutettua aina sen ~1,7 l löröä, ja tänään korjausopasta selaillessa oli siinä ilmoitettu 1030:n öljytilavuudeksi 1,3 l ja 1031:n 1,6.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 09.11.2020, 07:08:11
Tuli semmonen tuossa mieleen, että pystyykö perän öljytilavuudesta päättelemään perän mallin?

Seiskan lukkoperään oon saanut mahdutettua aina sen ~1,7 l löröä, ja tänään korjausopasta selaillessa oli siinä ilmoitettu 1030:n öljytilavuudeksi 1,3 l ja 1031:n 1,6.

Onhan tuossa idea koska 1030 on selvästi tilavuudelta pienempi. Sitten onko helpompi mittaila ja täyttää öljyä vai vaan napata kopan irti sehän on sitten makuasia 
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: The_OttoB - 25.11.2020, 09:23:55
Myös lukollisen ja avoimen perän tilavuus saattaa olla eri?
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Akaan tuunauspaja - 17.01.2021, 23:00:55
Pajan 940 G80  otti parin päivän kurmuutuksen jälkeen itteensä ja lakkas pelaamasta. Tilalle olis laittaa pikkuperän tasauspyörästö kempattuna. Koitin tuossa ettiä että kumman mukaan tuossa menee poskilaakerien simmaus kuorien vai sen tasauspyörästö paketin? Ei tässä taaskaan muuten mitään kiirusta mutta viikonloppuna tarvis nuorison olla antamassa koneelle happea ja siinä tuli pari pikku huoltohommaa lisäksi.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Jambo - 18.01.2021, 01:22:12
Jos sulla on siinä kempatussa tasauspyörästössä laakerit paikoillaan niin nappaa sellaisenaan paikalleen ja kokeile.
Voihan sitä hammaskosketusta ja välystä tarkistaa heittokellon ja kontaktivärin kanssa mutta melko hyvin nuo on olleet mitoissaan. Pääasia että välitys pysyy samana parina.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Långberg - 03.08.2021, 21:02:34
(https://i.ibb.co/Zz37Y4f/IMG-20210803-WA0016.jpg) (https://ibb.co/Zz37Y4f)
Mikähän perä tämä mahtaa olla. Pitäisi olla 240:stä. Yksi ainut syvennys lautaspyörälle. Toisenpuolen tiivistepinta on suora
(https://i.ibb.co/HgcqRmG/IMG-20210803-WA0017.jpg) (https://ibb.co/HgcqRmG)
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Xuppo - 03.08.2021, 22:55:03
1031
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Långberg - 04.08.2021, 07:24:05
Onko se tosiaan 1031 vaikka ei oo ku yks tuommonen syvennys lautaspyörälle? Eikö niitä pitäs olla kaks, lautaspyörän ylä -ja alaosassa, että se 200mm möllikkä mahtuu siellä olemaan? Tuo on kuva akselista, jonka ajattelin ostaa ni tarttis olla hyvin varma ettei turhaan
 ajais pitkän matkan päähän. Myyjä ei tiedä/tunnista kumpi on, ei oo Volvoihin perehtynyt.
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: bolinder - 04.08.2021, 07:54:35
Onse 1031 ja oisko välitys 3:91 tai 3:73 on 1030 perissä toi lautaspyörä niin paljon hennompi
Ja kyllä 240 perä toi on uudempi valu niin Volvo vähän säästeli näissä ja teki siitä jotenkin sirompi
Otsikko: Vs: Volvon perien sisutan osien koko ero?
Kirjoitti: Långberg - 04.08.2021, 17:24:17
Välitys 3.57 myyjän mukaan. Ok. Hieno juttu kun sai selvyyden! Kiitos!