Futurez  Kulkukoira

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Ostetaan varaosat / Vs: AW71
« Uusin viesti kirjoittanut TJA tänään kello 20:01:10 »
12
Showroom / Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Uusin viesti kirjoittanut 74t3 tänään kello 19:36:19 »
Kas näin.

Parkkitutkien kanssa kävi perinteinen lapsus eli en katsonut numeroa VIDAsta. Eli väärät tietenkin ja homma alusta. Käytin kuitenkin anturin irti ja laitoin WD40 liittimeen mutta eipä auttanut.

Se nyt ei tosin tässä enää paljoa haittaa - wanha rouwa päätti sitten äkkääntyä lauantaisesta Lappiin lähdöstä sen verran, että kuuntelin jo eilen asioilla käydessä että jättääkö auto kierroksen noin ylös että ulajaa kiihdytyksen jälkeenkin. No tänään selvisi kun rouva käväisi aamulla asioilla, tuli jo viestiä perään että auto pitää aika pahaa ääntä.

No siinä se sitten naputti pihassa kun tuli takaisin, mutta hiljeni sitten hiukan. No auto sammuksiin ja ajattelin että katson myöhemmin kun jäähtyy hiukan.

No seuraavalla kerralla irrotin moottorin muovikannen, että näkee ilmastoinnin kompuran ja apulaitehihnan paremmin. Sillä kerralla se olikin sitten selvä peli, kompuran hihnapyörä teki puolen sentin klappia auton pyöriessä.

Päivän liibalaabapalaverien jälkeen syöksyin sitten kunnolla auton kimppuun ja eikun purkamaan. Pohjaksi ehdin katsella n. puolet sen venäläisjenkin videosta, joka teki homman XC70 T6 vaihtaen myös vesipumpun sun muuta kilkettä. Arvelin että jos edes vähän vähemmällä purkamisella selviäisi. No, ei selvinnyt, mutta tuleepa nyt katsottua samalla akun alla oleva johtosarja joka sekin oli kyllä hiukan surkean näköinen.

Hihnan pois otto ei nyt vielä ihan auennut kahdelle remonttimiehelle, mutta toisaalta arvasin jo per suoraan, että eihän tuohon mitään osia kivijalasta saa, niin täytyy selvitellä tuo. Lähinnä päänvaivaa tuottaa että millä tuo saadaan pois sieltä ohjaustehostimen pumpun hihnapyörästä - ilmeisesti ottamalla pumppua sen verrran irti..

Eikä toisaalta tuo kompressorin pääkään oikein tahdo lähteä pois ilman kunnollista työkalua joten lyötiin lelut kasaan ja lähdettiin viihdyttämään itseämme Motonettiin. Osista sain kuitenkin hankittua jo uuden hihnan alkuperäistä vastaavan laatuisena joten siltä osin homma kunnossa.

Äsken lykkäsin Amazonista työkalun tilaukseen:

https://www.amazon.de/-/en/dp/B0D4BWKKKH?psc=1&smid=A1N2IFQ5NIBQPC

Tuon avulla saanee magneettikytkimen kannen auki nätisti (josta muuten oli jo murtunut metallinpaloja joten saattaa olla että tilailen jo suoraan uuden jos löytyy), ja pääsee tutkimaan laakeria.

Eli hommahan on lähes tekemistä vaille valmis eli varsin perinteinen savolainen projekti. Käydään nyt tässä ensin kuitenkin 75hv kiihkeällä ranskattarella siellä Lapissa, jossa on muuten onnistuttu käymään peräti 1/3 kertaa sillä autolla, millä on meinattu. Edellisestä vollesta meni kansipahvi ennen lähtöä.  ;D

Mutta pääasia että tekemällä oppii eikä isompikaan remontin korjuu enää suuremmin pelota tuon kanssa. Pultitkin aukesivat yllättävän kivuttomasti, suurin homma tehtiin yhden akkukotelon pultin kanssa joka oli ruostunut kiinni.  :2funny:
13
Muut menopelit / Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Uusin viesti kirjoittanut Kulmamies tänään kello 19:25:20 »
Tällainen pikku pönttö tuli nyt paisuntasäiliön kaveriksi.


14
Ostetaan varaosat / O: Vinokoneen turbon pakosarja. Saa olla halki/rikkinäinen
« Uusin viesti kirjoittanut Xuppo tänään kello 18:48:42 »
Eli Vinokoneen turbo mallin vakio pakosarja hakusessa. Saa olla halki, laipat banaanina tai muuten rikki.


Pieksämäki
janne.supperi@gmail.com
15
Myydään varaosat / Vs: Tuulilasitarra
« Uusin viesti kirjoittanut harkil tänään kello 18:43:03 »
voisin ostaa pois
16
Nelivetotekniikka / Vs: Booriholkki
« Uusin viesti kirjoittanut clx tänään kello 18:42:01 »
Tämä ongelma ratkesi sillä, että hain isompaa lekaa. Holkki istuu akselilla todella! piukasti, mutta meni lopulta moskalla ja puupalikalla lopulta loppuun saakka. Luulin että se oli jo pohjassa, mutta matkaa oli vielä. Säälin häntä kuka tuon joutuu joskus irrottamaan:)

Seuraava ongelma oli sitten ihan nurkan takana, eli huomasin, ettei kulmamötikkäkään mene paikalleen loppuun saakka, vaan pinnat jäävät kolmisen milliä vaille. Mittailujen jälkeen päädyin siihen, että hitsaamalla korjattu spooriakseli on jäänyt tuon verran pitkäksi, ja mainittu holkin lukkorengas ottaa vastaan. Korjauksen vaihtoehdot ovat siis akselin spooripään hionta lyhyemmäksi tai lukkorenkaan unohtaminen välistä. Kulmalaatikon purkamiseen en enää ryhdy, joten houkuttaisi pohtia tuon lukkorenkaan merkitystä tuossa välissä.
17
 Pesin säiliön ja koho liikkuu vapaasti  -vaihdoin anturin, ei auta. Aiemmin auttoi kun säiliöö ravisteli. Pysyi jonkin aikaa pimeänä. Mistäköhän aloittaisi?
18
Nelivetotekniikka / Vs: Booriholkki
« Uusin viesti kirjoittanut Turbo 242 tänään kello 18:30:16 »
Nyt ollaan siinä vaiheessa että jakolaatikko on koottu ja kunnossa, ja uusi booriholkki pitäisi laittaa paikalleen. Ei tullut purettaessa mittailtua paikkoja, mutta joku ongelma nyt on käsillä. Alkuperäinen ja vanhan kanssa samanlainen Volvon automaatin holkki on toki piukka, mutta puukalikka/vasaramenetelmällä menee hyvin paikalleen. Nytpä vaan on niin, että kun vaihdelaatikon akseli kolahtaa pohjaan holkin olakkeeseen, niin holkki jääkin sentin verran liian ulos vaihdelaatikon pinnasta mahtuakseen vaihde- ja jakolaatikon väliin. Ei kai ole mahdollista, että vanhaa holkkia irrotettaessa vaihdelaatikon akseli olisi tullut sentin verran perässä? Mittailin, että akselin pää tulee nyt sen n. sentin ulos vaihdelaatikon pinnasta. Onko mitään ajatuksia?

Ainakin manuaalivaihteisessa oli se booriholkin sisällä oleva lukkorengasura mitoitettu niin, että se lukkorengas meni kulmavaihteen akselia vasten. Se lukkorengasura ei siis ole keskellä booriholkkia.
19
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: S40 1,8 moottorin lämmöt
« Uusin viesti kirjoittanut Timpaxi tänään kello 18:13:41 »
Aeromotorsilta näytti saavan 40€:lla OEM-laatuisen termarin.
Olipas siinä melkoinen homma vaihtaa tuo termari! Piti irroittaa laturi ja apulaitehihnan kiristinpyörä. Laturia en saanut kokonaan pois niin siirrin syrjemmäs että mahtuu värkkäämään. Tai olis kai sen saanu ku olis aikansa pyöritellyt. Enpä vaan siinä tohinassa tajunnut suojata laturia muovipussilla ettei glygolivettä pääsis sinne sisään. Mitenhän tuo ottaa nokkiinsa siitä?
Ja loppu jäähdytinnestekki kesken etten saanu konetta käytettyä. Uskaltaakohan sinne laittaa mitä vaan vihreetä nestettä? Mulla on tuolla jotain vihreetä mut uskaltaako sitä laittaa sekaisin.
20
Offtopic / Vs: Auton kattoluukut/lasikatot
« Uusin viesti kirjoittanut D`Artagnan tänään kello 18:12:31 »
Kokemuksia viimeisen kuuden vuoden ajalta.
Edellisessä käyttöautossani, Audi A6 2003 oli tehdasvarusteinen lasikattoluukku. Tietysti sähkösäädöin ja kokonaan avattamaa mallia.
Itselläni ei ole kuin hyvää sanottavaa kattoluukusta ja ottaisen mielellään seuraavaankin autooni, itseasiassa niitä harvoja varusteita josta olisin valmis maksamaan vähän ylimääräistäkin.
Listaan nyt omia mietteitä, plussia ja miinuksia:

+Tuo mukavasti valoa ja avaruuden tuntua sisätiloihin varsinkin pimeinä vuodenaikoina. Monesti kattoluukku mielletään kesävarusteeksi mutta kyllä siitä on iloa läpi vuoden.
+Tuuletusasennossa (takareuna ylhäällä) tehostaa mukavasti ilmankiertoa.
+Positiivinen vaikutus auton ulkonäköön

-Verottaa hieman katosta korkeutta, eli hyvin pitkien kuljettajien kannattaa huomioida tämä.
-Lisää aavistuksen verran ajometeliä ja talvella hyvin kylmällä ilmalla alkaa päätä paleltamaan. Kumpaankin näistä auttaa ikkunan eteen vedettävä sisäkatto.

Varusteena siis hyvin tyylikäs ja toimiva. Mitään vuotoja tai ylimääräisiä suhinoita ei esiintynyt.
Muuta huoltoa en sille tehnyt kuin muutaman kerran puhalsin vedenpoistoputket paineilmalla ja tämänkin ihan varmuuden vuoksi. Itsellä tallipaikka mutta jos säilyttää autoa ulkona puiden alla niin kannattaa huomioida tämä.

Sanoisinkin että on pitkälti jälkiasennettavien, Finlandia 2000 ym.kattoluukkujen syytä että edelleen monet vieroksuvat kyseistä varustetta. Näissä jälkiasennettavissahan oli paljon vikoja jo uutena.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
Autoracing  KL-varaosat