Ei kannata peltisarjaa unohtaa. laita 4-2-1 saapi laajan vääntö alueen. Siihen kaveriksi 2.5" rööri parilla läpivirtaavalla vaimentimella
Ei ainakaan oma kaasari tunnosta tukkoiselta. Tietenkin jos ei ole säädössä niin eipä siitä sitten mitään iloa ole. Kaasarit Kunniaan!
Kantta tuosta voi olla vähä hankala laskea kun männissä on palotila?
Mutta avarrat imu ja pakokanavia
Samaa mieltä että peltisarja on hieman parempi, mutta meidän kokemus on ollut että kilpakäytössä ohuilla putkilla olevilla 4-1 tyyppisellä sarjalla saa paremman suorituskyvyn niin ylös kuin alas. Tai ehkä emme sitten vain ole osanneet tehdä hyviä 4-2-1 sarjoja...
Se B230K:n imusarja on vähän onneton, sähköruiskun imusarja on niistä vinokoneen vakio-imusarjoista parhaimpia. 40 mm vaakaimu tuplilla (34 tai 36 mm sisäkurkut) saa kyllä kivat äänet ja voimaakin, eivät vain ole kovinkaan edullinen vaihtoehto.
631 kannesta sen verran ettei sitä imukanavaa kyllä kannata isontaa, virtaa vakiona sen 191 hv (mitattu 8") ja venttiilin apukulmalla 200+ hv ja vähän kun vielä siistii venttiilimaljasta purseet niin virtaa 210 hv. Kanavan lattiaan lisää kittiä niin virtaus nousee 220+ hv.
Pakokanava virtaa paljon vähemmän, mutta ei huolta kyllä ne kaasut ulos löytävät sieltä kun tuota painetta on huomattavasti imua enemmän. Jos aihe kiinnostaa niin tuolla kannattaa käydä katselemassa kanavan muotoilua ja virtausmittauksia, vaikka ruotsia ei paljoakaan ymmärtäisi: (530 ja 531 kannen kairauksia + mittauksia)
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid6.htmlMeidän mittausten mukaan puristussuhde vaikuttaa monesti vain polttoaineen kulutukseen, kun kyseessä on miedosti viritetty moottori. Teoreettisesti sen pitäisi nostaa myös vääntöä, mutta kun samalla se poltettavan seoksen määrä pienenee ja häviöt puristus- ja työtahdissa lisääntyvät niin usein meille on käynyt niin että suorituskyky pysyy samana mutta bensaa tarvitaan vain vähemmän. Näin kävi mm. B23E:n (160 hv), Ford OHC:n (172 hv) ja Ford RS2000 16V (175hv) kanssa, joissa puristussuhdetta nostettiin reilu 1 pykälä. Eli ihan ensimmäisenä ei kannata siitä B230K:stä ruveta sorvauttamaan mäntiä ja madaltamaan lohkoa...