Autodiagnoosi  Carcom Oy

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 295 Vastauksia
  • 303795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #195 : 15.09.2016, 00:16:24 »
Volvo B230 96 x 80
poraamaton 96 mm vakiomäntäinen alakerta josta lohkotaso höylätty, vauhtipyörä kevennetty ja tasapainoitettu.
9mm kiertokanget
531 kansi, Suomen paras 46/38 venttiilinen ;)
hitsinokka vakio paininkupeille, venttiilit aukeaa 13.5 mm jolloin koko paketti kaasareineen imusarjoineen virtaa 220 cfm/28"
jäykät singlejouset
pur.suhde hiukan alle 13.00
50 Fajs tuplat
4-1 peltisarja
kärkijakaja, täysin vakio, kaverin koneesta kiireessä otettu kun kärjetöntä ei löytynyt. Toimii kuin Sveitsiläinen kello :) (Ostetaan kärjettömiä keskipakosäätimellä olevia Volvon jakajia.)

pyöräteho 221 hv/7100. 252nm/5400
koneteho ehkä noin 240 hv, ei mitattu.

Siviili 740 farmari talvirenkailla joista nastat  nypitty pois, on mulla penkitysautona, 3-vaihteella ajan rullilla, vedon kesto noin 10 sek. Nelostakin vois käyttää mutta sitten veto kestää ehkä yli puoli minuuttia..turhaa.

Tässä esimerkki että ei ihan ensimmäiseksi kannata lähteä laittamaan isoja paininkuppeja/ järeitä nokka-akseleita matalatehoisiin/ pieniin koneisiin..
Sama juttu lohkon kanssa, jos on vähän rappua sylintereissä kuten tässäkin, se vaikuttaa vain saastearvoihin, ei tehoon.
Tämänkin hoonasin oikeen porakonehoonilla..





« Viimeksi muokattu: 15.09.2016, 06:18:10 kirjoittanut Jarmo Y »

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #196 : 22.09.2016, 18:44:38 »

B20 moottori, porattu 92mm B21E männät   2127cc
Volvo B18 kansi  43,4mm/36.5mm venttiilit
45 Weberit, 38 kurkut
Nokka Agap-F13  13.3-272 hiottu vakiosta.
4-2-1 pakosarja  KG/Timo typ3  primär 1 3/4" 400mm, sek. 2" 600mm,  2.5" kollektori
11.2:1 pur.suhde

Mitattu moottorijarrussa.
194hv  232nm





Poissa Jonesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #197 : 03.10.2016, 20:25:46 »
- B230 std alakerta, lohko laskettu, männät sorvattu tasaseksi, 13mm veivit
- 531 48mm ja 38mm venttiilein, Raakilta "kilpakupit", Cranecams jouset
- Laaksosen 14.6 nokka
- 45 Weber 40mm sisäkurkulla
- Iltasen imusarja
- Iltasen 4-1 pakosarja

- Motorset Kannus 213hv @ 6200rpm ja 250nm @ 5700rpm

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #198 : 22.10.2016, 17:21:50 »
B230F avaamaton kone
TD04-13C
Vakiopakosarja 940 turbosta
VX3-nokka
Bendix Regina + 250cc suuttimet + kertova bensanpaineensäädin (n. 3-6bar 0,3bar ahdoilla)

174hp ja 233Nm pyöriltä 0,32bar ahdoilla (Millaset häviöt näissä seiskasatkuissa on voimansiirrolla M47 laatikolla?, jäi penkittäjän kans epäselväks kun ei sen laitteistolla saanu kun pyörätehon mitattua)



Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #199 : 23.10.2016, 16:13:42 »
B230FT lohko 96,5mm porauksella, vakio iskulla, ei öljysumuja
Wiseco männät+Eagle veivit
531-kansi, 46/38venat, r-seetit, k-linerit, portattu, kl-racing tuplajouset ja hilppeet. Laskettu vajaa 2mm, purkat n. 8.8
Hiottu nokka jossa perimätiedon mukaan 12,3mm nostoa/290ast. Tarkempia speksejä ei ole. +nuke säädettävä pyörä jota ei vielä säädelty
AMW aihiosta tehty dualplenum imusarja 50mm suppiloilla ja 70mm kaasuläpällä
Ev14 2000/2200cc suuttimet Nuken kiskossa
Pakosarja mustasta 42mm putkesta, mallia pulssi ja t3 laipalla +Turbosmart 45mm hukkis joka puhaltaa takas downpipeen
Holset HX40 super, #18 pesä
RST downpipe 3,5". Putki RST 3,5" perään asti
Vipec i44 ecu
034 suorasytty puolat
Aeromotive a1000 pääpumppu, facet redtop siirtopumppu. Linjat edes takas AN8
E85

Tuossa lienee tärkeimmät speksit lyhennettynä.

472,7hp & 577,5nm @1,35bar

Penkissä oli suuria ongelmia laturin kanssa ja jännitteet romahti vedossa ja välillä ei ladannut ollenkaan. Joten säätö jätettiin kesken. Ilmeisesti jännitteen romahduksen takia ecu löi rajottajalle jo 6800rpm tienoilla. Tavoite rpm n.7500-8000 riippuen mikä järkevältä tuntuu kun saa muuten pelaamaan. Sytytysennakotkin jäi myöskin melko miedoiksi.

Asiaan palataan kun laitteeseen saadaan vakaat ja riittävän suuret jännitteet jolloin ahtopainetta, kierroksia ja ennakkoja tullaan nostamaan runsaasti. Tavoite saada sen verran löylyä mitä tuolla kokoonpanolla ja ahtimella 'järkevästi' saa.

https://www.youtube.com/watch?v=qRxzVWDJ8Pg

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämän setupin kanssa käyty uudestaan penkissä. Ahtoja tälläkertaa 1,95bar. Ennakot vieläkin aavistuksen miedot.

480WHP. 12% voimansiirtohäviöllä laskettuna koneteho:
545hp ja 596nm
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #200 : 13.11.2016, 22:22:07 »
740turbo tasan 300whp/431nm 1.5bar

kokoonpano oli:
B230FK
koskematon 530 vx3 nokalla
668cc dekat
kinuski Hx35 12pesällä
pulssi pakosarja
bilteman 50mm hukkis
600x300 cooleri
2.5 tuuman ahtoputket
3''putki kokomatkan
vakio sytkä hilppeet
ohjaus lh2.4 tonin lastuilla
012 kiina immu
m90 laatikko

siinä joku pätkä: https://www.youtube.com/watch?v=qNe3RK3oDYA
« Viimeksi muokattu: 13.11.2016, 22:23:39 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #201 : 21.11.2016, 23:46:59 »
Volvo 740 farmari -92 vakio b230 kat, (kat kunnossa) vakio 530 kansi eli mitään ei ole koneelle tehty, ajettu 300 000 km, rek.otteessa 85 kw,  toimii normaalisti. Sama auto jolla penkitin pyörätehoa 220 hv viilatusta b230 koneesta.



Moottoriteho 101 hv, pyörätehoa näytti 89 hv, ajettu nelosvaihteella.



Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #202 : 27.11.2016, 23:29:19 »
Volvo 740 farmari -92 vakio b230 kat, (kat kunnossa) vakio 530 kansi eli mitään ei ole koneelle tehty, ajettu 300 000 km, rek.otteessa 85 kw,  toimii normaalisti. Sama auto jolla penkitin pyörätehoa 220 hv viilatusta b230 koneesta.



Moottoriteho 101 hv, pyörätehoa näytti 89 hv, ajettu nelosvaihteella.



ei taida paljon jarmon penkki armo heppoja antaa :)

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #203 : 28.04.2017, 12:23:47 »



Käytin käyttövolvon huvikseni penkissä, 125,7kW(171HV)/294Nm..

Resepti:

Volvo 945 Classic -98, 360tkm, B230FT/M90

Viritykset:

Kinugawa TD04HL-20T Billettisiivellä ja 11blade turbiinilla, #7 suora kartio,
KL-Racing 3" DP+100Cell Racekat, loppuputki vakio (Bilteman rosteri ilmeisesti)
0.8Bar ahtoja
AEM 320LPH bensapumppu
AFR täyskaasuvedossa 11-11.5 paikkeella.
Kaikki muu orkkista (immu, sumut, lastut,cooleri, 530kansi yms..)
Kone avaamaton/remppamaton.
Penkkiveto kolmosella, paikka ST-Motors Espoo Juvis..

Jotainhan tuossa mättää kun vain 6hp tullut vakioon nähden lisää..
Ehkä asentajalta unohtunut rätti cooleriin ja hitsaushanska DP:seen?
Tai no eikös se oo onnistunut viritys silloin kun tehoa on hävinnyt vähemmän kuin 10% ;)
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #204 : 07.05.2017, 10:12:25 »
-300tkm B230F
-VX nokka
-Oma tuubi sarja + Kiinahdin 3/4 kopio
-600x300x76 kiinajäähy
-830cc dekat, megasquirt fuel&spark
-3" downpipe, loppu putki 2,25" kahdella läpivirtaavalla + pappamutka
-Innovate mtx
-Voimansiirrosta vastaa SRE -763 + M47 + perässä -588, vaihteistossa parittomien vaihteiden väännönrajoitus.
-Turbon vakio pensapumppu, puola, ym. apulaitteisto.
-Bpaine vakiosäädin, E85 polttoaineena
-Sähköflekti

-258hv/460nm
-penkissä ongelmia ahtopaineen ohjauksen kanssa eikäpä autoa sen kummemmin ole säädettykään kuin turvarajoin ökyrikkaalle mutta ihan kartalla ollaan lukemien kanssa, ehkä kympin kaks olis voinu tehoa irrota enempi pienellä ähläämisellä

Lappu tuolla

Motest OY penkki.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2017, 08:50:49 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2379
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #205 : 07.05.2017, 20:38:15 »
-300tkm B230F
-VX nokka
-Oma tuubi sarja + Kiinahdin 3/4 kopio
-600x300x76 kiinajäähy
-830cc dekat, megasquirt fuel&spark
-3" downpipe, loppu putki 2,25" kahdella läpivirtaavalla + pappamutka
-Innovate mtx
-Voimansiirrosta vastaa SRE -763 + M47 + perässä -588, vaihteistossa parittomien vaihteiden väännönrajoitus.
-Turbon vakio pensapumppu, puola, ym. apulaitteisto.
-Sähköflekti

-258hv/460nm
-penkissä ongelmia ahtopaineen ohjauksen kanssa eikäpä autoa sen kummemmin ole säädettykään kuin turvarajoin ökyrikkaalle mutta ihan kartalla ollaan lukemien kanssa, ehkä kympin kaks olis voinu tehoa irrota enempi pienellä ähläämisellä

Lappu tuolla

Motest OY penkki.

Paljon oli ahtopaine? Bensanpaine koskematon?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #206 : 21.05.2017, 21:20:06 »
Tässä tämän kesän kokoonpano:

- 2,3 alakerta vakio porauksella, vakio 13 mm kangilla, vakio turbo männillä.
- terästiiviste kannessa.
- 530 kansi 38 mm pakoventtiileillä ja miedolla viilauksella.
- Puristukset 8 tietämillä.
- KL-Racingin nokka.
- vakio imusarja, 1000cc Boschin suuttimet.
- Pulssisarja
- Holsetin HX35 ja 10 pakopesä.
- Synapsen 50 mm hukkis.
- iso cooleri.
- 3.5"=>3"=>2,5" pakoputki. Sopivat äänet  ::)
- BlingF. Vauhtipyörä, Bemarin 240 mm asetelma
- Getrag

Tehoa vajaalla 1.6 bar paineilla 358hv ja 510Nm. Tehohuippu 4000-4500 välillä.
Penkissä ongelmia renkaan pidon kanssa ja imuilman määrän kanssa tämän jälkeen.  :'(

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #207 : 03.06.2017, 13:58:22 »
B23 lohko
B23et männät
H kanget
531 kansi, laskettu, puristus ~9
K nokka
Hx35
1000cc sumut
Ms1 v2.2 ohjaa myös kipinää

340hv / 500nm 1.2bar



Kipinä loppui tyystin 1,3bar paineella. Parempaa siis jakajan tilalle ja happea lisää.

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Iipo90

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #208 : 25.11.2017, 22:38:46 »
B230f lohko
B230ft männät
H-kanget
405 kairattu kansi 46/40 venoilla
Gt-6 nokka
Itte väkerrelty imu ja pakosarjat
1680cc suuttimet
Holset Hx55 64/70 #16 pesällä
98 bensalla
1.4 bar ahtoja
455whp 6581rpm ja 549nm 5470rpm



« Viimeksi muokattu: 26.11.2017, 18:37:53 kirjoittanut Iipo90 »

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #209 : 01.12.2017, 08:37:21 »
Muutamia vinokone kokoonpanoja jokkikseen, kaikki on tehty edullisuuden ehdoilla ja menty siitä mistä on aita matalin periaatteella. Koneet vaatii huollon lähes joka kisan jälkeen, on tehty ihan ala arvoisista osista tarkoituksella. Autot lähtee ihan poikkeuksetta myyntiin kisan jälkeen..  No soon pärjäämisen hinta jokkiksessa ;)

2100cc, kiinan AA männällä, 530 peltikansi 46/38, 13,5mm hitsi, 4-1 iltanen, 217hp/257Nm
2100cc, kiinan AA männällä, 531 kansi 46/38, 13,5mm hitsi, 4-1 iltanen, 220hp/249Nm
2360cc, Saratoga 97mm, 530 peltikansi 46/38, 13,5mm hitsi,4-1 Kraak, 234hp/270Nm
2360cc, Saratoga 97mm, 631 kansi 47/39, 13,5mm hitsi,4-1 Iltanen, 247hp/260Nm

Dyno Laapotin, vertailukelpoinen SS Motors (solas)

 

Elekma  Autoracing