Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536910 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1455 : 07.09.2023, 17:08:43 »
On tuo 129hv ihan moottori lukema.
Mittasin puristuspaineet noin 11,5-12bar lämpimällä koneella, kuulostaako matalalle?

Mä en kertaakaan omasta puristuspaineita mitannut, en muista paljonko näissä on. Minkäslaiset sytytysennakot sulla on tuossa? Jos en nyt ihan väärin muista niin mulla normi 123 jakajan kanssa lähti tyhjäkäynniltä n. 12° ennakolla ja max ennakko laitettiin 36° 3500rpm, kokeiltiin myös yli 40° asteen ennakkoa eikä vielä ruvennut nakuttamaan, mutta varmuuden vuoksi laskettiin tohon 36° mikä yleisesti on max.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1456 : 08.09.2023, 05:20:31 »
Mä en kertaakaan omasta puristuspaineita mitannut, en muista paljonko näissä on. Minkäslaiset sytytysennakot sulla on tuossa? Jos en nyt ihan väärin muista niin mulla normi 123 jakajan kanssa lähti tyhjäkäynniltä n. 12° ennakolla ja max ennakko laitettiin 36° 3500rpm, kokeiltiin myös yli 40° asteen ennakkoa eikä vielä ruvennut nakuttamaan, mutta varmuuden vuoksi laskettiin tohon 36° mikä yleisesti on max.

Mulla R-nokalla ja 11:1 rutulla puristuspaineet 15.8bar.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1457 : 20.09.2023, 18:26:12 »
Osaako joku kertoa saako jostain vielä soikee reikästä 0.8mm elringin kannentiivistettä?

Ja onko minlkälaisia kokemuksia muiden valmistajien 0.8mm tiivisteestä?


Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1458 : 22.09.2023, 20:41:45 »
Onko mitään väliä vai aiheellista jos poraa 92mm kokoon hankkia ns uudempi miljoonalohko?
Poraus ja männät maksaa kohtuu paljon, vanhempi lohko löytyy aihioksi, mutta en viitsisi säästää jos uudempi oikeasti parempi aihio.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1459 : 24.09.2023, 09:03:30 »
Onko mitään väliä vai aiheellista jos poraa 92mm kokoon hankkia ns uudempi miljoonalohko?
Poraus ja männät maksaa kohtuu paljon, vanhempi lohko löytyy aihioksi, mutta en viitsisi säästää jos uudempi oikeasti parempi aihio.

Onko tuossa miljoonalohkossa sitten oikeasti muuta vahvuuseroa kuin että 1- ja 4-sylinterien kohdalla öljytilassa vahvike, en tiedä?

Mulla on yksi ei-miljoonalohko porattu 93mm, yksi sylinteri kuitenkin ajansaatossa meni pullon muotoseksi, eli keskeltä pullistui, ei auttanut enää hoonaus ja rengastus, eikä voinut enää ylikokoon porata kun oli jo niin isot sylinterit kun siihen lohkoon sai, tarkkaa syytä en tiedä sille mikä tuon pullistuman aiheutti, liekkö liian vähän seinämävahvuutta.. 92mm toki puolisen milliä puolelleen enempi.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1460 : 24.09.2023, 12:04:59 »
Osaako joku kertoa saako jostain vielä soikee reikästä 0.8mm elringin kannentiivistettä?

Ja onko minlkälaisia kokemuksia muiden valmistajien 0.8mm tiivisteestä?


https://www.kgtrimning.org/140160-1/engine-parts/gaskets/b20/509213.html

Toiminut toistaiseksi(kuukauden), ihan asiallisen oloinen oli hypisteltäessä.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1461 : 24.09.2023, 12:42:02 »
Onko tuossa miljoonalohkossa sitten oikeasti muuta vahvuuseroa kuin että 1- ja 4-sylinterien kohdalla öljytilassa vahvike, en tiedä?

Mulla on yksi ei-miljoonalohko porattu 93mm, yksi sylinteri kuitenkin ajansaatossa meni pullon muotoseksi, eli keskeltä pullistui, ei auttanut enää hoonaus ja rengastus, eikä voinut enää ylikokoon porata kun oli jo niin isot sylinterit kun siihen lohkoon sai, tarkkaa syytä en tiedä sille mikä tuon pullistuman aiheutti, liekkö liian vähän seinämävahvuutta.. 92mm toki puolisen milliä puolelleen enempi.

Kormulla kun käytiin 1984 niin kertoi käyttävänsä 92 mm mäntiä. "Isommat männät ja alakerta on öljykamina"
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1462 : 27.09.2023, 04:54:17 »



Loppu mun Scatin jousien käyttöni kun purin kannen pois penkitykset jälkeen lisämodifikaatioita varten.
Olis kylä uudet Scatit hyllysä mut jätän kyllä väliin.

Mitkäs olis hyvät venttiilinjouset R-nokalle?
Gulmärkta jousia mittailin jousipainemittarin kans niin niitä en kylä laita kun menee liian liki putkelle ja eroo 50v vanhoihin vakioohim vaan joku 3.5kg ja kannessakin paikat isoille jousille.

Noita Scatteja pidin 47.5/85kg  paineille shimmattuna ja sais olla samaa luokkaa kun riitti hyvin nuo.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1463 : 27.09.2023, 22:56:04 »


Loppu mun Scatin jousien käyttöni kun purin kannen pois penkitykset jälkeen lisämodifikaatioita varten.
Olis kylä uudet Scatit hyllysä mut jätän kyllä väliin.

Mitkäs olis hyvät venttiilinjouset R-nokalle?
Gulmärkta jousia mittailin jousipainemittarin kans niin niitä en kylä laita kun menee liian liki putkelle ja eroo 50v vanhoihin vakioohim vaan joku 3.5kg ja kannessakin paikat isoille jousille.

Noita Scatteja pidin 47.5/85kg  paineille shimmattuna ja sais olla samaa luokkaa kun riitti hyvin nuo.

Suoraan en R-nokasta osaa itse sanoa, mutta mulla toimi F-nokan kanssa keltaiset jouset vielä ihan hyvin. Nyt on S-nokan kanssa ollut käytössä nämä jouset viimeiset 2 kesää ongelmitta: https://www.kgtrimning.org/tuning-special/b18b20b30/cylinder-heads-etc/svf1317b20.html
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1464 : 28.09.2023, 05:07:04 »
Suoraan en R-nokasta osaa itse sanoa, mutta mulla toimi F-nokan kanssa keltaiset jouset vielä ihan hyvin. Nyt on S-nokan kanssa ollut käytössä nämä jouset viimeiset 2 kesää ongelmitta: https://www.kgtrimning.org/tuning-special/b18b20b30/cylinder-heads-etc/svf1317b20.html

Noita KG:n tuplajousia katselin mutta mielestäni vähän turhan jäykät?
68kg @ 44mm ja 11mm nostolla joku 116.5kg?

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1465 : 29.09.2023, 23:40:07 »
Gulmärkta jouset ostin vuosia sitten r nokan kaveriksi. Rajoitin 6800rpm säädetty. Pysyy mukana ja lähes joka ajokerralla käy rajoittimella ::)
Vuosia sitten noita täällä suositeltiin, muusta ei kokemusta.


Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1466 : 30.09.2023, 11:55:43 »
Gulmärkta jouset ostin vuosia sitten r nokan kaveriksi. Rajoitin 6800rpm säädetty. Pysyy mukana ja lähes joka ajokerralla käy rajoittimella ::)
Vuosia sitten noita täällä suositeltiin, muusta ei kokemusta.



Noi omat keltaset menee putkelle 28mm pituudessa ja jos asennuspituus 39.5mm ja siihen optimistisesti ajateltuna 11mm nostoo niin ei jää kun 0.5mm putkelle menosta.  :)




Laitan ny tommoset Iskyn tuplajouset dampperilla kun saan kannen siihen malliin.
Tarvii vähä jyrsiä retaineria ja tehdä alhaalle keskittävä korokeprikka että saa paineet kohdilleen ja silti jää viä pari milliä putkelle menosta,45/86kg suunnittelin.  :)
Ei oo perinteistä volvo/kupla/ohc vaan ratsuniin alunpitäen.  ;D

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 638
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1467 : 11.11.2023, 13:17:59 »
Niin.

Lohko kävi taannoin koneistamolla. Dekistä pois 0,7mm ja sylintereiden hoonaus. Hyvä tuli.


Veivit oli reissussa mukana, ja kolmesta männäntapin hela irti. Koneistaja oli sitä mieltä että roskiin vaan.

Myös kampiakseli on roskiskamaa. En tiedä onko joku aiempi seppä tehnyt vaihteiston sovituksen tuohon niin, että kytkin/kytkinakseli painaa kampiakselia vasten jatkuvasti "eteenpäin".
Ihmettelin reilua päittäisvälystä, ja puratessa huomasin että päittäislaakeri oli syönyt itsensä kampiakselin takapään laipan sisään liki kokonaan. Luulisi laakerimetallin olevan kampirautaa pehmeämpää, mutta eipä ollut.

Jakopäästä löytyi myös roskiskamaa. Bakeliittirattaasta oli kahden hampaan keskeltä lähtenyt palat pois.

No, onneksi on tuo Penta-moottori varaosiksi.

Pentan jakopäässä oli ainakin itselle yllätykseksi teräksiset rattaat


Penta-moottoreiden nokka-akseleista ei juuri missään puhuta mitään, jossain on maininta mystisestä P-nokasta

Täältä löytyi kuitenkin C-nokka.

Tällänen Penta on myös mukava tyhjentää öljyistä. Valutautainen öljypohja ilman tyhjennysproppua  >:(


Alakerrasta löytyi ehjä STD-mitoissa oleva kampiakseli ja ainakin käsissä timmin oloiset kanget. Muutenkin todella siistissä kunnossa oleva alakerta, ei varmaan ole paljoa ajettu.

Eli tästä Pentasta saadaan ainakin nyt kampiakseli, kiertokanget ja teräsjakopää.
Myös tuo huima C-nokka sopii omiin alavääntötarkoituksiin todennäköisesti parhaiten.
Öljypumppukin oli päällisin puolin todella siisti. Joten sekin varmaan vaihtuu tuohon toiseen lohkoon.

Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron