Futurez  Kulkukoira

242 T5 | 740 TURBO | 745 T6

  • 89 Vastauksia
  • 39156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
242 T5 | 740 TURBO | 745 T6
« : 26.08.2017, 12:44:02 »
Kokeillaan, josko sais jonkunlaista projektikertomusta pidettyä yllä...

..eli, aihiona siis 1978 vuotinen 242, joka tuli mun haltuun rullaavana tutun luovuttua projektista.

Autoon kiinnitin huomiota ensimmäisen kerran jo muutama vuosi takaperin vanhan työpaikan pihalla, jossa silloinen työkaveri autoa säilytti tarkoituksenaan laittaa pellin alle vinokone ahtimella. Silloin heitin jo puoliksi vitsillä että kun projektiin loppuu mielenkiinto, voisin ostaa halvalla kopan itelleni. Auto hävisi jo työpaikan pihastakin tuon duunikaverin omalle hallille seisomaan ja itse ikäänkuin unohdin koko auton. Sitten yhtäkkiä viime syksynä (2016) tuli viesti "Kiinnostaako vielä toi 242, lähtis halvalla". Hinnan kuultuani ei tarvinnu kauaa miettiä, ostopäätös synty heti.

Seuraavalla viikolla napattiin traileri perään ja suunnistettiin hakemaan koppaa tuolta kaverin hallilta. Siinä sitä tuli samalla silmäiltyä ja todettua, että on oikeasti kohtuullisen hyvässä ryhdissä koppa eikä todennäkösesti ole mätähommiakaan kamalasti tiedossa.




Hakureissulta parit ruudut.


Tästä auto matkasi oman tallin pihaan talvehtimaan pressun alle johtuen tilanpuutteesta tallissa siellä jo parin oman auton lojuessa sisällä.

Tuleva moottori oli heti kirkkaana mielessä, tinamoottori viisi pyttyä pitkänä sinne pellin alle tulee. Ei ehkä mikään kovin eksoottinen valinta mutta itte tykkään kovin vitoskoneen soundista ja on tän tyyppinen kokoonpano kummitellut mielessä jo pidemmän aikaa ennen tätä auton hankkimista. Ulkoinen olemus on tarkoitus pitää mahdollisimman hillittynä, ehkä jopa orkkiksena poislukien vanteet, jarrut ja alustamuutokset ja todennäköisesti myös sisusta sekä istuimien lukumäärä pysyy vakiona jotta tarvittaessa voi ottaa vaikka muksut mukaan ajelulle (ellei lapset ole kerennyt täyttämään jo 18 ja muuttanu omilleen ennen kuin projekti on valmis  ;D ).

Tähän loppuun mainittava vielä, että tätä projektia ei välttämättä tehdä millään jokapäiväsellä tahdilla, johtuen siitä että mulla on tämän lisäksi kolme muuta harrasteautoa joten aina ei riitä aika ja raha ihan kaikkeen  ;)

Jatketaan myöhemmin seuraavista vaiheista...
« Viimeksi muokattu: 16.03.2023, 21:47:53 kirjoittanut H.V.R »
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #1 : 26.08.2017, 14:57:59 »
Myöhemmin tulikin nopeemmin kun luulinkaan ehtiväni...

Tosiaan uusi tulokas makoili pressun alla tallin pihassa tuosta noutopäivästä seuraavaan (eli tähän) kesään.

Talven aikana alkoi pienimuotonen osien kerääminen.

Ensiksi haettiin B5234T moottori (kansi ja alakerta erillään) sekä muutama oheislaite.




Samalla reissulla, vaikkakin eri paikasta, hain tinakutosen perässä olleen automaattilaatikon, lähinnä kytkinkopan takia.



Koppa irti


Sovitus ihan vaan huvin vuoksi  :)


Tästä parin päivän päästä tuli seuraava paketti postista, tinakutosesta napattu öljypohja.






Seuraavana hommasin vielä yhden viallisen T5 alakerran parin irto-osan takia ja samalla suunnittelin josko tästä tekisi sovitusmoottorin.


Molemmat moottorit = suora 10?


Tässä vaiheessa keräsin kytkinkopan ja kutosen öljypohjan mukaan ja suuntasin eräälle pajalle josta löytyi nimimerkillä boost kirjoitteleva kaveri.
Jätin em. osat tuonne hoitoon ja muutaman päivän kuluttua olikin jo aika noutaa tavarat takasin kotiin, hieman muuttuneina toki.


Kytkinkopasta pieni pala naitettiin bemarin pienemmän 6-lovisen ZF:än eteen.


Öljypohja kutistui sen verran että sopii paremmin pytyn verran lyhyempään moottoriin.


Jälleen alkoi tipahtelemaan uusia paketteja, tällä kertaa lähettäjänä oli L.M.R ja KL-Racing...


Tinamoottorin korvakkeet 200-sarjalaisiin


Imusarjaksi hommasin tollasen rakennussarjan, saa nähä onko tosta mihinkään.


Samasta osoitteesta kuin imusarja, tuli myös bensakisko kaveriksi tuolle.


Sivussa haalittiin myös takavetoisesta tinakoneisesta vesiputket, öljyn imuputki ja öljyn mittatikku+putki. Vauhtipyörän virkaa tulee hoitamaan kiinteä pyörä 228mm halkaisijalla, sille kaveriksi SRE 618 asetelma (hommaamatta vielä) ja 6-lapanen sintterilevy.







Tässä vaiheessa olikin aikaa jo kulunut sen verran, että koitti kevät. Keväällä touhuttiin toista projektia kiireellä ajokuntoon, että saa kesäksi pitkästä aikaa kuunnella vähän Holsetin sulosointuja. Taka-ajatuksena oli tietty myös saada 242 sisälle viimein, ja niin myös kävi.
Nopea huuhtelu ja auto sisään.




Tuli myös tilattua Protopartsilta MS3V3.0 + MS3X setti hoitelemaan moottorinohjausta.





Vielä pikanen speksaus (päivitetään sitä mukaa kun osia hankitaan/jotain ajatusta syntyy miten ja millä tehdään) :

-moottori B5234T, rakotulkit pyttyjen yläpäissä
-Wiseco std kokoset männät
-kiinan H-profiilit (tarkastetut)
-self made pakosarja
-Holset HX35 Super
-Turbosmart 40mm hukkis
-KL Racing imusarja + bensakisko samasta putkasta
-80mm kiinanbilletti kaasuläppä
-ZF GS6 37DZ laatikko bemarista
-228mm vauhtis + SRE618 + 6-lapanen sintterilevy
-MS3V3.0 + MS3X moottorinohjaus

Muut asiat kuten bensapuoli, alusta ja jarrut on vasta suunnitteluasteella.


Jatketaan taas...






« Viimeksi muokattu: 15.12.2018, 20:04:45 kirjoittanut H.V.R »
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #2 : 26.08.2017, 20:08:09 »
Kiva yhdistelmä  :)

Mutta ihan ihmetyksenä että eikö tosiaan kannattais rengastaa, laakeroida ja tiivistellä se kone kun on vielä irrallaan  :idiot2:
Vaikkei sinne mitään Wisecoja ja H-profiileja laittaiskaan...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #3 : 26.08.2017, 23:05:52 »
Kiva yhdistelmä  :)

Mutta ihan ihmetyksenä että eikö tosiaan kannattais rengastaa, laakeroida ja tiivistellä se kone kun on vielä irrallaan  :idiot2:
Vaikkei sinne mitään Wisecoja ja H-profiileja laittaiskaan...

Ja auki, itse ainakin kävisin läpi. Ja laittaisin ne H-profiilit vaikka ajaisin vakiona...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #4 : 27.08.2017, 02:54:48 »
Ja auki, itse ainakin kävisin läpi. Ja laittaisin ne H-profiilit vaikka ajaisin vakiona...

Onhan se totta että olis järkevää ja ennen kaikkea helppoa kattella noi asiat nyt kuntoon ennen paikalleen heittämistä, kai se täytyy vilkuilla läpi ja uusia tavaraa. Nää oli näitä hätäsiä ajatuksia, mutta saitte puhuttua järkeä  :)

Toinen juttu, onko foorumilaisien joukossa ketään joka leikkelee laippoja pakosarjoihin? Yhelle saattas tulla käyttöä tossa myöhemmin. Samoin saa vinkata jos on tiedossa 5-pyttysen kollektoria valmiina T3-laipalla. Materiaalina käy ihan normiteräs.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #5 : 27.08.2017, 14:33:55 »
Jatketaan tarinaa vielä vähän niin päästään tähän päivään.

Elettiin viime viikkoa kun päätin mennä tallille tekemään jotain Volvolle. Koppa pihalle ja konehuoneen pesu pariin kertaan liuottimella ja painepesurilla. Ei siitä ihan tehdaskuntoinen tullut mutta kohtuullinen. Muutama kohta kaipais vähän rakkautta, en vaan ole vielä päättänyt jääkö konehuone orkkisväriin vai painanko pintaan perus mustan maalin.


Pestynä

Hilasin kopan takasin talliin kuivumaan ja seuraavaksi suuntasin hakemaan tuon aiemmin mainitun sovituskoneen päälle romukantta sovitusta varten.
Hakureissun päätteeksi pilkoin romumoottorista kampuran ja männät veiveineen pois, että sitä olis helpompi käsitellä painon puolesta.


Seuraavaksi ruuvailin vanhat moottorinkannakkeet etupalkista irti ja painoin uudet tilalle.



Moottorinkiinnikkeiden korinpuoleiset käikäleet paikallaan.

Ruuvailin moottorinpuoleiset kannakkeet lohkon kylkeen ja nostin koneen paikalleen. Kannakkeet osuu kyllä erittäin hyvin kohdalleen  8)




Lohko paikallaan




Lätsä päällä


Ainoa, vaikkakin täysin mitätön, ongelma johon törmäsin kannakkeiden kanssa oli se, että vasen korinpuoleinen kannake tuli niin lähelle ohjausakselin murrosta, että tuon murroksen ehkä vähän ylipitkä pultti ottaa kääntäessä kiinni kannakkeeseen. Tämä vika korjaantuu pulttia lyhentämällä.

Jatketaan taas kun pääsee jatkamaan hommia.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #6 : 28.08.2017, 05:06:29 »
mielekiintonen projekti, mitäs tommoset koneen korvakot maksaa?
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 09:58:23 kirjoittanut Mursu »

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #7 : 28.08.2017, 12:55:03 »
mielekiintonen projekti, mitäs tommoset koneen korvakot maksaa?

Kyllähän niille tuli 290€ suunnilleen hintaa posteineen. Ei ehkä mitkään halvimmat mutta ajattelin että pääsee helpolla tossa kohtaa verraten että ite olis alkanu rälläkällä veistelemään ja sovittelemaan moisia.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #8 : 10.09.2017, 21:33:36 »
Viime viikolla koitin taas jotain pientä saada aikaseksi.

Ensimmäisenä koitin ohjausakselin murroksen pulttia vaihtaa lyhyemmäksi ettei se osuisi tuohon moottorin kannakkeeseen, mutta on se niin lähellä että joutuu ite kannakkeesta vinguttamaan vähän tavaraa pois. Se jääköön tulevaisuuteen kun sovitusmoottori nostetaan pois.

Raahasin myös tuon imusarja-aihion pajalle sovitukseen lähinnä siksi että tuli paha tunne mahtuuko painekotelo olemaan jarrutehostimen kanssa (oon kyseiseen ongelmaan törmänny muun merkkisessä autossa). Kasailin painekotelon alempaan osaan kiinni nippusiteillä ja sen jälkeen sovitin, mahtuu hienosti, onneksi. Tuli myös todettua että tossa on vissiin M7-kierre imusarjalle eikä ollu moisia pultteja käsillä joten touhusin tohon romukanteen M8-kierteen pariin reikään että sai imusarjan siihen vähän kiinni. Myös bensakiskoon ruuvailin orkkissuuttimet ja laitoin sovitukseen ihan huvin ja urheilun vuoksi.





Seuraavana oli aikomus nostaa vaihdelaatikko paikalleen ja alottaa vaihteiston kannatinpalkin muokkaus mutta auton kun sain tunkkailtua ylös, huomasin että eihän siellä ollu koko palkkia paikallaan vaikka olin ihan varma että moisen olin siellä nähny paikallaan. Se homma jäi sitten siihen siltä erää. Palkki löydetty ostoilmotuksen kautta ja on tällä hetkellä postin kyydissä matkalla mulle.

Tämä kuluva viikko (jota on vielä muutama tunti jäljellä) meni aikalailla töissä messuosastoa kasaillessa ja lasten harrastuksissa joten projektille ei tapahtunut pientäkään edistystä (no hain takasivulasit edelliseltä omistajalta viimein ja ruuvasin kiinni).


Pari kysymystä on herännyt liittyen tähän hommaan; millä kardaanilla muut on toteuttanu näitä bemarin laatikolla olevia volvoja? Itellä joku M47? perästä oleva kardaani joka käy suoraan bemarin lootaan mutta onkohan kuinka kestävä kun on niin ohkanen?

Onko moottorin välipohjan/runkopultit venyvää sorttia vai käytetäänkö uudelleen?

Pieniä juttuja mutta pakko nekin selvittää  ;)

Josko taas tulevalla viikolla pääsis jatkamaan hommia...
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #9 : 14.10.2017, 16:06:23 »
Päivitellään välillä ettei ihan vikalle sivulle putoa...

Laatikko nostettiin paikalleen sovitusmielessä edellisen postauksen jälkeisellä viikolla tallikaverin avustuksella, tai oikeastaan tallikaverin toimesta  ;D

Laatikon palkki ei vieläkään ole paikallaan, laatikko ripustettu liinan avulla koloonsa.




Laatikon palkin tosiaan hain postista jonkä jälkeen palkki pääsi Teijoon kylpemään parin kierroksen ajaksi. Pesun jälkeen kävin palkin vielä hiekkapuhaltamassa, jolloin paljastui pari mätäreikää palkista. Nämä kun on paikkailtu, ruuvaan palkin auton alle että pääsee sovittamaan tuon laatikon kanssa sen yhteensopivaksi.


Töistä hommasin uudet kumit tuohon laatikon kannakkeeseen.


Sain tuossa sopivasti tehtyä vaihtokauppaa jossa mulle tuli n. 2000km ajetut STD-kokoiset Wisecon männät.






Sain myös haettua SRE 618-asetelman Lensu Power Shopista. Vauhtipyörän ja asetelman vein eilen kaverille joka koneistaa pyörään uuden jaon tuolle asetelmalle.
Paljonko tuolle asetelmalle pitäis sorvata rappua että esijännitys olis sopiva tuolle 8mm paksulle kytkinlevylle?




Seuraavana tehtiin pieniä liikkeitä trailerin kanssa ja toin tämän projektin omaan kotitalliin, perustelin sen sillä että muka ehdin paljon paremmin tekemään autoa kun se on tossa 10m päässä...





Hommasin myös pakosarjalle laipan ja kaivelin omista kätköistä T3-laipan, JOS innostun ite askartelemaan pakosarjan tähän. Ainakin ton 5-1 kollektorin hommaan valmiina, siihen ei meikäläisen pinna riitä.






Yhtenä iltana sain kipinän jatkaa TIG-hitsaustreenejä ja treenikohteeksi otin tuon imusarjan. Eipä ole lähelläkään mitään hyvää tasoa, saa nähdä repeääkö heti kun tulee ylipainetta sarjaan. Mutta kyllä se sen verran suli että luulisin kiinni pysyvän  :)


Ennen


Jälkeen




Pieniä askeleita mutta kaikki pienetkin askeleet on aina eteenpäin...jatketaan pieniä askeleita taas myöhemmin.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #10 : 15.10.2017, 22:50:59 »
3.5mm pitää olla asetelman kiinnistys pinnalla ja vauhtiksen vastaavalla kohti väliä levy välissä. Mahdollisimman lähelle sitä tähtää niin asetelmassa kovin voima.
Tarvikemotin antama speksi ja ainakaan omassa ei ilmennyt luistoa sintterillä 544nm väännöillä.
Massalevy petti vähän ennen tuota, tosin saikin kytkinpommia ja väärin käyttöä vähintään tarpeeksi

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #11 : 20.11.2017, 21:59:57 »
Aika vähän on tälle ehtiny tehä viime viikkoina, päätin kuitenkin nekin vähät tähän nyt päivitellä ettei topicci putoa ihan vikalle sivulle.

Eli hommasin kytkinpolkimeen ton pidennyssarjan, olishan polkimen pidennys onnistunu ilmanki mutta on se aika kiva painaa valmiita palikoita nippuun.


Setti






Kaikkien vaiheiden jälkeen se istahti vielä ihan kivasti paikalleen.

Laatikon kannatinpalkista paljastuneet mätäpaikat hitsailin myös umpeen samana iltana kun kytkinpoljinta muokkailin.









Vaikka ei ylimäärästä aikaa muka ole, tuli yhtenä iltana koitettua 5-pyttyseen kollektorin tekemistä. Ei ollu mikään kovin helppo juttu, eikä lopputulos todellakaan hivele silmää. Saa nähä tuleeko toi edes ikinä käyttöön mutta tulipa testattua moisen tekemistä.



Aika kötöstys vaikka saattashan tuokin ajaa asiansa kun ei vimosia heposia kaivella, mutta kuten sanoin, saa nähä tuleeko ikinä käyttöön.


Osahankintoja myös harrastettu, ebayn kautta hommasin Maxspeedingrods merkkiset veivit ja LMR:ltä tuli tommonen vaihdekeppi hommailtua.






Siinäpä pääpiirteittäin auton tämän hetkinen tilanne, jatketaan taas...
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #12 : 07.01.2018, 10:35:29 »
Kylläpäs aika rientää  :D Joulukuun aikana ei taas tapahtunu tän suhteen muuta kun haaveilua.

Vuosi kun vaihtui, sain taas kammettua itteni pajan puolelle.


Ensimmäisenä taivuttelin ton jatkeen laatikon kumien alle sopivan lattaraudan pätkän. Seuraavaksi leikkelin laatikon palkkia sen verran että laatikko mahtui sen päälle hyvin.
Pientä sovittelua, jonka jälkeen tuon latan pätkän hitsasin tuohon palkkiin kiinni.
"Boksasin" myös laatikon palkin jota leikkelin.










Ei muuta kuin koko roska auton alle ja laatikko on viimein autoon pultattuna eikä roiku vaan liinan varassa.





Kepin asettelin reikään ja zoomailin silmämääräisesti minkä verran tuon laatikon vaihdevipu on liian pitkä jonka jälkeen vipu irti ja lyhentämään.





Keppi tuntui jäävän sopivaan asentoon joten lopettelin siltä päivältä.



Sitten pompataankin eilisiltaan.

Vaihdevivun asentoa piti saada paremmaksi joten päädyin tekemään tohon kardaanitunnelin päälle "asennuslevyn" kepille, jolla se laskee pari senttiä tuosta kardaanitunnelin tasosta.





Välivaiheista ei tullut kuvia otettua. Tuossa tuo levy keppeineen kiinni väliaikasesti poraruuveilla, todennäkösesti kiinnittelen loppujen lopuksi ton hässäkän niittimuttereilla ja vielä niin, että tuo levy on tuolla lattiamaton alla. Oli jämäkät vaihdevälit kyllä  8)




Nurkista kaivelin välijäähdyttimen ja samoilla vauhdeilla tein sille alemmat kannakkeet. Yläkannakkeet rakentelen kunhan lukkopellin laittelen kiinni.







Sinne sujahti.


Myös jotain pieniä osatilauksia tullut tehtyä. Vauhtipyörä ei ole palautunut kaverilta, joten en ole päässy viemään alakerran osia tasapainotukseen jne...



Näihin kuviin ja tunnelmiin, jatketaan taas joskus.

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #13 : 07.01.2018, 11:33:42 »
Hienosti etenee, komea projekti. Multa pisteet tuon 5mukisen tinakoneen johdosta, tykkään myös.  S*
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 + tinamoottori
« Vastaus #14 : 07.01.2018, 13:46:41 »
Mistä tuo keppi ja keppiteline on, vissiin joku universaalimalli joka sovitellaan mihin vaan?

 

RallyBaron  Samppasport