Samppasport  Futurez

242 T5 | 740 TURBO | 745 T6

  • 89 Vastauksia
  • 39444 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #45 : 19.12.2018, 07:45:23 »
Meinasitko käyttää alakerran painotuksessa vielä ennen lopullista kokoonpanoa?
240 '85 T5

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #46 : 19.12.2018, 15:09:34 »
Meinasitko käyttää alakerran painotuksessa vielä ennen lopullista kokoonpanoa?

Tätä oon yön pimeinä tunteina aina miettinyt, että onko kuinka välttämätöntä. Tätä myllyä ei kuitenkaan tulla varmaan pyörittämään mitään hurjia kierroslukemia tms. Aika näyttää  :D
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #47 : 14.01.2020, 11:48:16 »
Long time no see...242:en rakentelu ollut lähes täysin tauolla vuoden päivät johtuen motivaation ja rahan puutteesta. Sen verran edistystä on tapahtunut, että viime viikolla tuli alakerran kasaukseen tarvittavat tiivisteet.

740 piti tuolloin aikanaan touhuta pikasesti käyttöautoksi mutta reilusti kasvanut työmatka aiheutti sen ettei tämä koskaan käyttikseksi tullut. Nyt kuitenkin viimein sain motivaation tähän vehkeeseen ja siirsin sen autokatokseen jossa ensin purin sisustan pois. Tämän jälkeen 242 sai tehdä seiskalle tilaa talliin siirtymällä autokatokseen.

Mätähommaa paljastuikin sitten aika reilusti, paljon enemmän kuin olin kuvitellut. Mutta auto pukeille, bensatankki + bensalinjat pois ja laikka laulamaan. Kuskin puoli tuntuu olevan tässä paljon mädempi, en tiedä mistä johtuu. Apparin puolella oli neljä mätäreikää. Kuskin puolelta lähti etulattiasta varmaan lähes puolet, takalattia melkeen kokonaan, helmasta paikattavaa löytyi kolmen paikan verran ja takakulma kontin puolelta oli aika mätä. Myös varapyöräkotelossa oli muutama reikä jotka vaati hellyyttä.

Aika tarkalleen viis iltaa/yötä tätä turailin ja nyt alkais olemaan mätähommat voiton puolella. Saumoihin vetelin päälle Würthin saumamassaa. Kaikki olis tarkotus vielä maalata päältä ja alta jonka jälkeen tarvittaviin paikkoihin tulee jotain massaa suojaksi (on niin rumia saumoja että pakko jemmata  :D ).
Yksi paikka apparin puolelta jäi tekemättä, on niin inhottavassa paikassa että täytyy käydä jossain nosturilla se hitsaamassa.

Rälläköidessäni mätiä pois sain tietty myös taakse menevät jarruputket katkastua, joten vähän tuli lisätyötä.

Seuraavaks pitäs käydä jarrujen kimppuun, takajarrut ainakin on aika jumissa.

Loppuun kuvapläjäys tapahtumista:




















Jos kiinnostaa niin kuvailen myös Youtubeen esim. juuri tämän projektoinnista ja myös tulevaisuudessa 242:en projektoinnista videoita: LINKKI EKAAN VIDEOON


Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #48 : 14.01.2020, 21:19:39 »
Ahdin on verrattain pieni tällaiseen moottoriin, onneksi samaan reikään käy isompikin. Tuolla pääsee hyvin alkuun.

Neli tuumainen dp sopii ainakin seiskassa olemaan ongelmitta.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #49 : 25.01.2020, 15:47:08 »
Seiskan pajotusta taas jatkettu. Tällä kertaa kohteena oli jarrut.

Taakse menevät jarruputket vedin uusiksi edestä saakka johtuen siitä että rälläköin ne poikki vahingossa mätähommia tehdessä. Myös toinen oikean puoleinen etujarruputki meni uusiksi koska jarruletku ei irronnut toisesta päästä..

Levyt jäi vanhat koska ne vielä oli ihan ok kuntoset, mitä nyt vähän ruosteiset mutta putsailin suurimmat pois teräsharjalla. Myös käsijarrukengät oli niin hyvät etten niitä uusinut. Etujarrusatulat oli hyväkuntoset, liu’ut toimi hyvin ja männät liikkui kevyesti.  Eteen tarvii vaan siis uudet palat, ne unohtu hommata.

Taakse sitten tulikin uudet satulat ja palat. Vanhat satulat oli niin jumissa että toisesta satulasta ei yksi mäntä lähtenyt liikkeelle millään.
Teetin joka nurkkaan HEL Performance teräspunos jarruletkut.

Loppuun kuvapläjäys jälleen:














Seuraavana pitäis nostaa tankki takas paikalleen, tehdä bensalinjat ja muutenkin alkaa bensavermeitä kasailemaan paikalleen.


Jälleen myös Youtubesta löytyy jarrujen remppaamisesta VIDEO
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #50 : 27.12.2020, 14:31:16 »
No mutta, edelleen nämä projektit on olemassa vaikka hiljaiseloa ollu täällä jo pidemmän aikaa.

Seiskasatkun kasailin lähes valmiiksi, jonka jälkeen se on odotellut vaan seuraavaa inspistä. Kuvia tulee nykyään otettua tosi huonosti, koska pääasiassa videoin kaiken ja teen Youtubeen koosteita. Tässä seiskasta viimeisin: https://www.youtube.com/watch?v=hRBT6wPy_T0&feature=youtu.be



Tuli kesän mittaan haalittua myös yks farkkuseiska, kun sai niin halvalla. Pikaisella tutkiskelulla vaikuttaa että tästä ei tarvii tehä kuin jarrut kuntoon ja ohjaustehostimen vuoto tukkia niin tämä olis leimakunnossa. Tästä en nyt kuitenkaan vielä tee tähän topikkiin mitään projektikertomusta.




Sitten 242:en kimppuun:

Edellisen päivityksen jälkeen on tapahtunut kaikenmoista, moottori on niputettu käytännössä kokonaan ja vähän lisää osia hankittu.

Lohkon runkolinjaan porasin reiät, joiden tarkoitus on tasata/parantaa huohotinkaasujen virtausta. Uudemmissa RN-lohkoissahan on samoissa paikoissa "ikkunat" vissiin poikkeuksetta. Tätä porausta varten sovelsin tältä foorumilta jonkun muun projektikertomuksesta työkalun.






Seuraavaksi yhdistelin yhden T5 vakiomännän ja veivin paketiksi ja pytty kerrallaan pyörittelin läpi ettei veivi osu sylinterin alareunaan missään vaiheessa, ei osunut.

Tämän jälkeen Wisecot ja Maxpeedingrodsit naitin yhteen ja pulttailin kiinni.




Seuraava vaihe oli nakutella rakotulkit sylintereiden yläpäihin.




Näiden jälkeen laittelin kannen ja muita asioita paikoilleen ja pulttailin kiinni.








Imusarjaksi vaihtui nyt kuitenkin RN-moottorin imusarja johon naitin 960 kaasuläpän ja kaasurulla on adoptoitu B230F moottorista. Tein myös imusarjan päälle muutaman paikan pneumatikka pistoliittimille, joista saa painetietoja erinäisiin paikkoihin. Imusarja sai VHT wrinklen niskaansa kaikkien modausten jälkeen.








Vesiputkea lyhensin sen yhden pytyn verran ja hitsailin kasaan. Tämän jälkeen vetelin VHT Flame proofilla pakosarjan mustaksi ja pulttasin kiinni.




Öljypohjan etupäässä on T5-moottorissa tuommoinen lähtö öljynjäähdyttimelle, jossa on termari jottei öljy suotta kierrä jäähylle ollessan kylmää. Tuohon lähtöön tein G1/4" kierteet ja laitoin niihin "AN6" (eli JIC -6) lähdöt joista aikanaan lähtee letkut jäähdyttimelle. Myös öljynsuodatin siirtyy kuvassa näkyvällä sarjalla johonkin parempaan paikkaan.




Sovitusmoottori ja vaihdelaatikko nostettiin pois ja samalla purettiin vähän keulan peltejä hommien helpottamiseksi. Tätä kirjoittaessa tilanne on se, että multa puuttuu jatkoholkki kampuran päästä, jolla saa laatikon pääakselin vastaamaan silmälaakeriin. Tämä osa oli Lensulla loppu varastosta, joten moottorin ja laatikon saan naitettua kimppaan vasta varmaan alkuvuodesta.






Youtubesta löytyy joitakin videoita tästäkin projektista:

https://www.youtube.com/watch?v=g1CTzww2ZzU

https://www.youtube.com/watch?v=0xqlFmDF1hc

https://www.youtube.com/watch?v=F9xKmqeiEKs



Sitten niitä osahankintoja:


Polttoainelinjat tulee 12mm PA-putkesta (tunnetaan myös nimellä nylonputki). Näiden päihin tulee AN8 juntturit joista sitten linja jatkuu letkulla mm. bensakiskolle jne.




Bensapumpuksi hommasin Walbron Hellcatin, tuotto 525l/h. Tämä siis on E85 kestävä, tankin sisään tuleva pumppu. Myös uusi tankkilaite tuli hankittua (ruiskumallin).




Syyläriksi hommasin DO88 alumiinisen "modellanpassat" version.




Joku ääni pään sisällä käski hankkia myös uuden bensakiskon, joten sellainen tuli hommattua, mallia Nuke Performance.




Bensapaineensäätimeksi valikoitui Nuke Performancen FPR90-malli.




Suuttimiksi tuli nyt 1300cc EV14 kalikat. Kaikki bensavermeet pitäis olla valikoitu niin että kestää etanolia.





Näillä eväillä jatketaan kunhan saan tuon puuttuvan holkin.

Tästä ja muista projekteista löytyy myös jotain instagramista: garagevlogs










« Viimeksi muokattu: 27.12.2020, 14:59:43 kirjoittanut H.V.R »
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #51 : 28.12.2020, 23:21:23 »
Suuttimet loppuu aika joutuin kesken mutta pääseehän noilla alkuun ajelemaan :)

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #52 : 29.12.2020, 00:57:17 »
Suuttimet loppuu aika joutuin kesken mutta pääseehän noilla alkuun ajelemaan :)

Eikai noi nyt ihan heti kesken lopu kun Finjectorin laskurikin antaa vielä liki 650hv tavotteisiin vitoskoneella 80% aukiololla ja viinalla noi 1300cc sumut  ???

Eihän se tietty absoluuttinen totuus ole mutta kyllä noilla jo aika hyväänkin vauhtiin pääsee
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #53 : 29.12.2020, 06:58:06 »
Suuttimet loppuu aika joutuin kesken mutta pääseehän noilla alkuun ajelemaan :)

Tohon Finjectorin laskuriin itekkin vähän nojaudun ja jos ne lukemat on edes sillä hehtaarilla niin kyllä noi mun tehotavotteisiin pitäs riittää. Mutta jos ei riitä ni hommataan isommat  ;)
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #54 : 29.12.2020, 14:43:36 »
Itsellä riitti helposti 1200cc suuttimet viinalla sinne 600hv konetehoille (renkailta 510hv) ja tuo Finjectorin laskuri käsittelee nimenomaan konetehoa.  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #55 : 10.01.2021, 16:48:40 »
1300cc suutin riittää 3bar peruspaineella re-85 polttoaineella 900hv T6 koneessa 100% duty,  eli 5 syl  750hv.    Testattu on.

5 bar peruspaineella 970hv (T6).  Sekin testattu on. 


1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #56 : 16.01.2021, 12:01:57 »
Kyllä tommoset lukemat on mulle enemmän ku riittävät  :D

Hommat jonkin verran taas edennyt kampuran holkkia odotellessa.

Bensalinjat vetelin auton alle ja tankkiin vaihdoin uuden ruiskuversion tankkilaitteen johon laittelin ton Walbron pumpun kiinni. Meinas olla pikkusen tiukka kolo saada mahtumaan koko hoito takas tankin sisään mutta meni se lopulta.




Tämä kuva kaapattu videolta, koska unohdin ottaa kuvan tehdessä.

Bensalinjojen kannakkeina käytin siis tommosia hydrauliikkaputken kannakkeita (Stauffeja) jotka siis tulee pohjaan pultilla. Laittelin pohjaan niittimutterit kannakkeiden kohdalle. Pari lisäkannaketta teen vielä jossain vaiheessa, ekalla kierroksella loppu Stauffit kesken.



Tankkilaite oli tuon näkönen, suurimman ongelman tankkiin takaisin laittamisen kanssa tuli ton anturin kohon kanssa, se irtos muistaakseni kolme kertaa ja putos tankkiin ennen kuin onnistuin.

Ihan loppuun asti ei bensalinjoja oo vielä tehty, puuttuu liitokset konehuoneen puolelta sekä linjat bensakiskolle ja paineensäätimeltä takasin paluulinjaan.


Seuraavana laitoin alustasarjan paikalleen. En halunnut alkaa rakentelemaan coilover-settiä irto-osista, joten alustaksi valikoitui BC Racing BR-series. Tässäpä kuvasarja alustan vaiheista:

















Korkeus jäi vielä tehdasasetukselle, kun auto makaa edelleen pukeilla. Säätöasiat tehdään joskus aikanaan.

Alustan asennuksesta tein myös videon, johon linkki tässä:  https://youtu.be/OnjAE_aQ1pE




Viime torstaina vihdoin saapui kauan odotettu kampuran holkki, joten moottorin ja laatikon saa nyt naitettua yhteen ja paketin paikalleen laitto olis tarkotus alotella tänään illalla, elikkä näihin kuviin ja tunnelmiin päättyy tämä päivitys, mä lähen talliin.








Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #57 : 16.01.2021, 12:21:34 »
Hyviä tubevideoita tilaukseen meni!
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #58 : 16.01.2021, 12:46:00 »
Btw. Mistä hankit nuo pneumatiikka pistoliittimet, jotka ovat imusarjassa, itelle pitäis kans hankkia muutama 6.35mm liitin.
Mulla on tosin tuo alipainehomma hoidettu semmoisella "haaroittajalla" eli alipainetukilla.

Tulis eri käyttöön nuo pneumatiikkaliittimet.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #59 : 16.01.2021, 13:21:09 »
Btw. Mistä hankit nuo pneumatiikka pistoliittimet, jotka ovat imusarjassa, itelle pitäis kans hankkia muutama 6.35mm liitin.
Mulla on tosin tuo alipainehomma hoidettu semmoisella "haaroittajalla" eli alipainetukilla.

Tulis eri käyttöön nuo pneumatiikkaliittimet.

Noi on ihan hydrauliikkaliikkeestä. Varmaan lähes kaikista hydeliikkeistä löytyy myös pneumatiikkatavaraa. IKH myy noita myös.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron