Race.fi  Puotilan autokorjaamo

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 138701 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #75 : 09.05.2016, 21:59:24 »
Maavara on mielestäni käyttöautossa ihan kiva ominaisuus. Stancevehkeet on kivoja katella silloin kun ei itse tarvii ajella sellaisilla :P Pahasti tontituskärpäsen pureman saaneiden ei kannata lukea tätä aihetta pitemmälle!





Tökkäsin vihdoinkin Peugeot'n takapöntön takaisin, kera Bilteman 7,5 euron liitosputken. Kaikki tämä luonnollisesti nostamatta autoa millään tapaa mistään kohdalta - maavara lienee kohdillaan kun tällainen satakiloinen äijä mahtuu kömpimään kokonaan takapuskurin alle.

Olisi ehkä sittenkin saanut olla kokoa isompi tuo putki, piti vaihtaa pitemmät pultit. Ostin samanlaisen, jolla pari vuotta sitten korjasin putken keskikannakkeen kohdalta (Biltema 98-012):



Sama kaksi vuotta sitten, eipä tuo "tilapäiskorjaus" ole tuosta mihinkään kadonnut:



Täytyy vielä käydä putkisto läpi pakoputkitahnan kanssa ja sitten sormet ristissä toivoa että menee päästöistä läpi vielä tänä vuonna ::) Putkisto alkaa kyllä olla niin hirveässä kunnossa että uuden osto on edessä joka tapauksessa, onpahan vaan periaatekysymys saada vielä kerran leimasta läpi että saa sitten taas vuoden pöristellä vuotavalla putkistolla - tällainen kapinahenkinen nuori kun olen ;)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #76 : 10.05.2016, 22:14:34 »
Edelliseen viestiin liittyen, siinä neloskoneen viehättävää pakosoundia kera moottorijarrupaukutusten:
https://www.youtube.com/watch?v=yJ4e7kxNY6w

Laitetaan vielä huvin vuoksi putkiston hintaesimerkkejä marmoritiskillä:
Etuputki/katalysaattori 1705PE - 1325 e
Keskimmäinen vaimennin 1717Q8 - 115 e
Takimmainen vaimennin 1730N7 - 242 e

Tai sitten tavallisille kuolevaisille soveltuvaan hintaan ebaysta esim:
Keski+takapönttö Saksasta kotiovelle 152.94 e
Katti Briteistä kotiovelle 189.48 e

Jos käytän 1339.58 euroa enemmän Peugeot'n leimaamiin osiin, niin mitäköhän hiton vastinetta sille rahalle saa?  :idiot2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #77 : 20.05.2016, 11:55:43 »
20.5.2016, 240010 km. Katsastus, 66.48 e.

Katsastus päästö- ja OBD-mittauksella maksoi 55 euroa. Ennen katsastusta jouduin tukemaan Biltema-ketjua ostamalla 7.49 eurolla pakoputken liitosputken ja 3.99 eurolla korjaustahnapurkin. O2-arvoksi tulostui paperille 0.14, mistä voinee päätellä että pakoputken paikkaus onnistui hyvin.


Iso kuva

Hieman vajaan vuoden aikana tullut jopa n. 13500 km mittariin - tuokin on meikäläisen mittakaavassa normaalia enemmän, nyt kun on ajettu vain yhdellä autolla kaikki ajot. Kokonaislukema on nyt 240 tkm eli voisi ajatella todellisen ajomäärän olevan 300 tkm. Mielestäni 60 tkm puuttuu mittarista, koska testerillä katsottaessa historiatietoja km-sarake ensin tasaisesti kasvoi 260 tkm asti ja sitten lukemat hyppäsivät vajaaseen 200 tonniin. Kun ostin auton oli mittarissa n. 207 tkm.

Katsoinpa huvikseen viime vuoden tilastoja (2004 käyttöönotetut): http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus/katsastuksen_vikatilastot_2015

807 on kolmanneksi huonoin (45,7% hylätään), huonompia ovat vain Laguna ja Opel Signum. 807:n yleisimmät hylkäyssyyt: käsijarru, OBD, etuakselisto - kuulostaa tutulta, kun miettii mitä tässä vajaan 3 vuoden omistushistorian aikana on tapahtunut ::).

Tuolla listalla näköjään erityisesti Toyota loistaa kärkipäässä muiden japsien ja parin Fordin mallin kanssa. Tila-autoista paras on äkkiseltään selattuna Mitsubishi Grandis (23,2% hylätään), sellaistakin tuli koeajettua kun isompaa autoa oltiin vaihtamassa. Pösö oli silloin n. tonnin halvempi ja muistaakseni vähemmän ajettu, lisäksi Mitsusta huoltokirja puuttui kokonaan mikä ei ainakaan lisännyt mielenkiintoa ko. yksilöä kohtaan. Ja Grandis tuntui tiloiltaankin pienemmältä, oikeastaan sellaiselta vain vähän korkeussuunnassa venytetyltä farmariautolta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #78 : 04.06.2016, 21:05:40 »


Tarkkana moottorin pesun kanssa...







Joskus on vähän päässyt vettä tulppakaivoon, ja jakopään puoleinen tulppa on ottanut itseensä. (Kyseessä on pösön numerointilogiikalla 4-pytty, ei ykkönen kuten normaaleissa autoissa ::))

Tuonne ei normaalisti pääse vettä, mutta tässä on tuosta yläpään muoviholkista liimaus pettänyt:





Laitoin hätävaraksi keraamista tahnaa kosteuden pääsyä rajoittamaan ja iskin saman tulpan (putsattuna) ja sytkäkasetin kiinni, saa kestää tuollaisenaan kunnes saan uudet tulpat hommattua. Käynnissä ei ollut mitään eroa ennen/jälkeen ruosteisen tulpan puhdistuksen.



Leimapatentti kesti peräti kaksi viikkoa:





Muuten hyvä mutta vanha putki on niin laho että katkesi liitosputken sisään.

Katsastuksessa huomautuksen aiheuttanutta öljyvuotoakin tutkin tässä eräänä päivänä:



Näyttää tulevan koneen takaa jotakuinkin tuosta vänkärin puoleisen vetarin päältä, öljypohjan ja lohkon saumasta:



Enpä kyllä ala öljypannua irroittelemaan ja liimailemaan uudestaan moisen takia, ei tee lammikkoa eikä itse asiassa minkäänlaista tippaa maahan asti. Taitaa ajoviima viedä mukanaan sen tipan mikä tuohon ehtii aina keräytyä ennenkuin painovoima sen maahan kiskoisi. Toinen vuotopaikka on koneen etupuolella öljynsuodattimen jalan ympäristössä:



Suodattimen alapinnassakin on aina tippa, ei taida tuotos-panos-suhde tuossakaan puoltaa korjaamista.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #79 : 21.06.2016, 18:10:49 »
...
Heräsi semmoinen ajatus että josko sittenkin rupeis hitsailemaan kuntoon, nostin auton pukeille. Tähän asti ajokilla on ajettu ei-niin-katsastuskelpoisella paikkauksella (mökkitietä pitkin):

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)
...

Ei ole vielä päässyt tekemään mitään, täytyy katsoa josko vuokraisi trailerin ja siirtäisi kotitalliin, kun nykyään ajokortissakin kirjaimet sellaiseen operaatioon riittäisivät. Jo nelisen vuotta on hyllyssä maannut mm. jakopään hilppeitä, tilasin niille kaveriksi vähän lisää osia, mm. syylärin ja tiivisteitä:



Myös takakaaret on varastossa valmiina, hankintalistalla on vielä ainakin helmapellit. Peltiosia on onneksi suhteellisen hyvin tarjolla vanhoihin volkkareihin, tuossa nyt yhden verkkokaupan tarjontaa malliksi:
http://www.werk34.de/index.php/cat/c2267_Body-Parts.html

Poimintana suhteellisen kattava eturunkoaisan korjauspelti :o:



Sunnuntaina ihmeteltiin isän kanssa uudempaa John Deereä, joka hyytyi mökille. Vähäsen naksahtelee kun päävirtoja yrittää kytkeä, mutta ei mene virrat keulalta mihinkään. Tuollainen rele kytkee akun plussaa kun oven alareunasta vääntää päävirtakatkaisijaa:



Arvelimme että rele on viallinen, ei saatu mitään eloa siihen. Tai sitten ei osattu testata oikein. Yritimme hinata vanhalla John Deerellä uudemman kotiin, mutta ei takapotkulla näköjään ollut mitään jakoa tuossa leikissä. Sen verran jyrkkä mäki oli heti alkuun että vanha Deere alkoi kaivamaan kuoppaa itselleen lyhyen ja kunniakkaan vedon jälkeen. Naapuri sitten tuli apuun ja veti traktorin kotiin kaivinkoneella. Katsellaan vieläkö tuosta työkoneen saisi...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #80 : 22.06.2016, 22:32:01 »
#toolporn, osa 1:



Sain tekosyyn hankkia kauan himoitsemani "Perma-Quick"-pihdit Biltemasta. Mukaan tarttui myös kolme sarjaa (just in case...) yleismallisia vetonivelen suojakumin pantoja, jotka oletettavasti saa puristeltua noilla pihdeillä suhteellisen mukavasti (?). Tähän mennessä minulla onnistuneiden suoritusten osuus noiden pantojen kanssa on ollut hohtimilla 75 %.

Mallinukkena toimii Felician suojakumi, tarkoitus olisi asennella anopin autoon tuo tuliterä vetonivel vanhan todella pahasti raksuttelevan tilalle.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #81 : 22.06.2016, 22:43:16 »
Jos nuo vasemmalla näkyvät vetarin pannat ovat semmoisia metalli-nippusiteen tapaisia, niin niillä ei tee mitään.
Peruspantoihin nuo pihdit ovat todella kätevät (jos mahtuu puristamaan).

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #82 : 22.06.2016, 22:46:32 »
Vasemmalla on pussissa Motonetin halvemman vetonivelsarjan (merkki LPR) mukana tulleet pannat. Katselin niitä hetken aikaa ja päätin etten edes yritä niitä laittaa, olisi niillekin oma työkalunsa ilmeisesti mahdollista hankkia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #83 : 22.06.2016, 22:54:22 »
Vasemmalla on pussissa Motonetin halvemman vetonivelsarjan (merkki LPR) mukana tulleet pannat. Katselin niitä hetken aikaa ja päätin etten edes yritä niitä laittaa, olisi niillekin oma työkalunsa ilmeisesti mahdollista hankkia.
Lappeenranta -vetonivel :D
Joo, on niillekkin oma työkalunsa. Semmoinen "veivattava" leikkuri, jolla tuo pitäisi saada sopivan tiukaksi pätkittyä.
Totuus on hiukan toinen. Työkalua ei mahdu käyttämään missään, se on kömpelö, kyseinen pantamalli joko ei kiristy tarpeeksi tai kiriytyessään leikkaa kumin tai sitten panta pettää xx ajan kuluttua.

Meidän korjaamo lopetti ko. pantojen käyttämisen kokonaan ja siirryttiin "yleismalliseen" perinteiseen vetarin pantaan jonka saa leikata sopivaksi. Onhan ne ,50cnt/kpl kalliimpia, mutta onnistuu kerralla eikä joka kolmas...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #84 : 22.06.2016, 23:19:19 »
Lappeenranta -vetonivel :D

Varmaan lehmuksesta veistetty. Ja kuulien tilalle on laitettu Marianne-karkit. Tarkempien tutkimuksien jälkeen paljastunee, että mukaan pakatussa rasvatuubissa on rakuunahengessä hevosen *skaa ja suojakumihan on itse asiassa myymättä jäänyt ylivuotinen Kesämäen lihapiirakka! (Sori, oli pakko. Älkää bannatko)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #85 : 09.07.2016, 00:08:20 »
#toolporn, osa 2:



Tuollaisilla pitäisi onnistua jakoremmin vaihto VAG:n 1.6 litraiseen muinaisdieseliin. Saa paikat lukittua, remmin kireyden mitattua ja pumpun ajoitettua. Kuvasta jäi pois kiristinrullan kääntämistyökalu, jotakuinkin tuollainen:



Ja sitten jos tarvii kampuran hammashihnapyörää irroitella niin lukitustyökalun voinee valmistaa helpohkosti itse, tuohon tyyliin:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #86 : 12.07.2016, 03:23:28 »
Eilen ja tänään oli työn alla kiinaihme-skootterin ajokuntoisuuden edistäminen. Tuon tuossa:



Edellisellä ajokerralla takarengas tyhjeni lopullisesti ja käynnistyspoljin hajosi. Jotta ei tarvitsisi aina apuvirralla ampua mopoa käyntiin, sijoitin uuteen akkuun 21,90 euroa (Samanlainen kuin entinenkin, eli Biltema 80-250). Lisäksi ostin sisäkumin taakse hintaan 8,99 euroa (Biltema 824821, kokoa 3.50-10).



...ja...

 >:( Voi !"#¤%

Aivan käsittämättömän vaikeaksi meni tuokin operaatio. Keksinnössähän oli alunperin tubeless-renkaat. Kun takarengas sitten alkoi vuotamaan, ajattelin että helpoin ratkaisu on asentaa sisäkumi. Muuten ihan hyvä, mutta asennus rengasrautojen kanssa aiheutti sen, että joka !"#% kerta kun väänsin ulkorenkaan vanteelle tulin nirhaisseeksi sisäkumin puhki >:( Vaikka kuinka oli varovinaan sisäkumia niin ei vaan millään meinannut onnistua.

Omaa osaamattomuuttahan tuo tietty on, ja huonoja työvälineitä on hyvä syyttää. Mutta kahden sisärenkaan, varmaan kymmenen paikkalapun ja hirvittävän hikoilun seurauksena luulisin, että tänään vihdoin sain ilmaa pitävän renkaan aikaiseksi.

En ymmärrä, miksi tuon laitoksen takia tulee aina nähtyä suhteettoman paljon aikaa ja vaivaa (tullut tehtyä mm. koneen vaihto, johtosarjan vaihto, x kpl renkaanvaihtoja - takarenkaan saa kätevästi irti kun ottaa pakoputken ensiksi kokonaan pois ja tyhjentää renkaan, jotta pyörä mahtuu tulemaan lohkossa olevan korvakkeen ohi). Kilometrejä tulee vuodessa ehkä ~50, ei tuo ole rekisterissäkään ja ajo on lähinnä lasten kyyditsemistä omalla pihalla - rankkaa rääkkiähän sellainen kyllä on tuommoiselle mopottimelle.

Pitäähän sitä jotain haasteita olla elämässä :idiot2:

Päivitys: Mopohan toimii taas "ihan hyvin", Viljami 5v harjoitteli valokuvausta kun ajan kaksoisveljeään karkuun mopolla :D

« Viimeksi muokattu: 18.07.2016, 23:47:32 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #87 : 16.07.2016, 00:15:27 »
Pakoputken tilapäiskorjaus tuli tiensä päähän vähän reilun kahden vuoden jälkeen:





Nilkutin auton vanhempien talliin kuormaliinapatentin varassa. Nyt on sit taas väykky pihassa, saapi korjata leijona-auton ilman paniikkia ja kiirettä.



Onko autot aina olleet näin pieniä vai kutistiko joku tuon mersun? :P On kyllä jotain surkuhupaisan ja surullisen väliltä kun pitäisi kolme isoa turvaistuinta sulloa tavalliseen farmariautoon :buck2:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #88 : 18.07.2016, 23:44:10 »
Hmm... Eipä suostunut saksan ebay-myyjä lähettämään aiemmin linkittämääni Peugeotin takaputkistoa Suomeen asti. Laitetaan mietintämyssy päähän mitä tehdään, ajellaan sillä välin mersulla.

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #89 : 20.07.2016, 23:00:47 »
Näitä sun juttujas on kyllä mukava lueskella vaikken mikään Mersu-fani ookkaan  ;D niin silti eksyin Meselle..

 

Ateho  Elekma