Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145237 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #135 : 02.11.2018, 22:47:34 »
Oisko haarukka tai joku sen kiinnitysasia taipunut?

Aika villiltä kuulostaisi omaan korvaan että haarukka olisi taipunut mutta se kyllä toisaalta selittäisi kaikki oireet   ::)

Hmm. Täytyy mittailla tosiaan tuo kuinka pitkälle mäntä painuu. 
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #136 : 02.11.2018, 23:57:17 »
Aika villiltä kuulostaisi omaan korvaan että haarukka olisi taipunut mutta se kyllä toisaalta selittäisi kaikki oireet   ::)

Hmm. Täytyy mittailla tosiaan tuo kuinka pitkälle mäntä painuu.
Volvon M4x ja M90 haarukoissa eio ollenkaan tavatonta, että se nivelkuula painuu haarukkaan, ts haarukka halkeaa/repeää siitä kuulan kohdalta. Tekee ensin jousifiiliksen kytkimeen ja sitten lakkaa kokonaan irrottamasta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #137 : 03.11.2018, 00:09:26 »
Volvon M4x ja M90 haarukoissa eio ollenkaan tavatonta, että se nivelkuula painuu haarukkaan, ts haarukka halkeaa/repeää siitä kuulan kohdalta. Tekee ensin jousifiiliksen kytkimeen ja sitten lakkaa kokonaan irrottamasta.

Mutta mahtaako tehdä samaa ZF:n laatikolla ja haarukalla? Oli sen verran järeän näköinen haarukka etten kyllä ihan heti uskoisi, mutta onhan se toki mahdollista.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #138 : 03.11.2018, 00:29:54 »
Jotain on oikeasti vialla jos ZF:n haarukka taipuu.

Millä tavalla ilmasit? Työsylinterin nippa on alaviistoon, joten sitä on hieman hankala ilmata paikallaan ja voi herkästi jäädä pieni kupla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #139 : 03.11.2018, 00:41:21 »
Jotain on oikeasti vialla jos ZF:n haarukka taipuu.

Millä tavalla ilmasit? Työsylinterin nippa on alaviistoon, joten sitä on hieman hankala ilmata paikallaan ja voi herkästi jäädä pieni kupla.

Ilmattiin aivan ensimmäisen kerran imulaitteella nipasta, ja tämän jälkeen siis toimi jonkin aikaa. Toimimattomaksi muuttumisen jälkeen ilmattiin ensin imulaitteella (säiliön korkki auki, imuletku nippaan kiinni, imu päälle ja nippa auki - hetki odottelua että tulee pelkkää nestettä ja nippa kiinni) ja sitten perinteisesti että toinen pumppaa kytkintä ja toinen avaa ja sulkee ilmausnippaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #140 : 03.11.2018, 06:32:40 »
Itse olen tehnyt joskus niin että olen ottanut työsylinterin ulos. laittanut jonkin sopivan pituisen holkin työsylinterin tilalle ja jollain raudalla vääntänyt niin että saa painettua kytkinkäpälää ja katottua irroittaako kytkin.

Yksin melko mahdoton testata kun pitäisi samalla vaihde päällä pyörittää kardaania.

Se ZF käpälä ei taivu.

Mulla joskus aikoinaan yht äkkiä otti nestekytkin ilmaa järjestelmään, oli ajettu pari vuotta ennen sitä.
Sitten ilmasin kytkimen ja ajettu taas pari vuotta ilman ongelmaa???   Sinne voi jäädä ilmaa niin että ei tuu pois.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #141 : 03.11.2018, 14:00:22 »
Itse olen tehnyt joskus niin että olen ottanut työsylinterin ulos. laittanut jonkin sopivan pituisen holkin työsylinterin tilalle ja jollain raudalla vääntänyt niin että saa painettua kytkinkäpälää ja katottua irroittaako kytkin.

Yksin melko mahdoton testata kun pitäisi samalla vaihde päällä pyörittää kardaania.

Se ZF käpälä ei taivu.

Mulla joskus aikoinaan yht äkkiä otti nestekytkin ilmaa järjestelmään, oli ajettu pari vuotta ennen sitä.
Sitten ilmasin kytkimen ja ajettu taas pari vuotta ilman ongelmaa???   Sinne voi jäädä ilmaa niin että ei tuu pois.

Siltä se tuntuu kyllä että siellä vaan on ilmaa joka ei halua mitenkään tulla ulos vaan liikkuu jossain sylkkien välissä. Tutkimukset jatkunee tänään.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #142 : 03.11.2018, 22:15:33 »
En muista ollenkaan ZF haarukkaa, jotenka heitin idean leijumaan ilmaan kun noista orggis kirstuista on sevverta monta haarukkaa tullut korjattua  :buck2:.

Itse olen nuita hankalia ilmannut apurin kanssa sillai, että sylinteri irti kouraan, apuri rauhallisesti painelemaan kytkintä eestaas ja ite esim hylsymallin ruuvarilla painelee työsylkän mäntää sisään, aivan pohjaan asti. Sillon nestetilavuus sylinterissä on lähes nolla, ja kun tuota hiljakseen pumppailee eestaas niin ilma löytää tiensä pääsylkän läpi säiliöön. Tämä oli ainoa konsti, milla tuon mun oman harrastesekameteliratkasun kytkin saatiin ilmautumaan täysin, ts irrottamaan sillain kun normaali nestekytkin irrottaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #143 : 03.11.2018, 22:52:08 »
Ite oon myös silleen ilmannut tuon järjestelmän, et työsylinteri laatikosta irti ja nostanu säiliön yläpuolelle.
Sit vaan jarrunesteimurilla nestettä läpi, nippa kiinni ja työntää takas laatikkoon kiinni.

Teräspunosletkun kanssa esim. onnistuu paremmin.
Kupariputkea (tai vielä huonompi tässä tapauksessa: teräsputki) joutuu taivuttelemaan mikä ei tee hyvää.. eli melkeinpä uuden suoran putken kanssa tehtävä tuo ennen kuin alkaa taivuttelemaan lopulliseen muotoonsa.

Tosin käytännössä tuosta ei ollut sitten kuitenkaan apua, kun jouduin toteamaan että uusi tarvikesylkkä vuotikin tiivisteen läpi. :buck2:
Näinkin on käynyt.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa basiiba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #144 : 05.11.2018, 10:17:08 »
En ole lukenu alusta asti että minkälainen systeemi sulla tässä on mutta kerran etittiin kauan kans vikaa kyseiseen ongelmaan ja lopulta paljastu että ennen työ sylinteriä oli letku joka pullistu aina kun kytkimeen polkasi. Uus letku ja pullistelu loppu ja kytkin alko pelittämään. Omaan rojektiin sitte tein kokonaan kupariputkesta.
745 2,5 turbo, 745 2,3 turbo    EX: 940 2,3,  740 2,4 TD, 740 2,3

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #145 : 05.11.2018, 10:56:46 »
Eilen ilmattiin 37dz kytkinjärjestelmä. Pedalboxin pääsylinteriltä koko matka teräspunoksella. Tässä ainakin ilmausnippa työsylinterin ylälaidassa ja letku tulee alalaitaan kiinni.
Nesteet purkkiin ja nippa auki että liemi tuli läpi itsellään, sit vaan perinteinen ilmaus pariin kertaan ja ei mitään ongelmaa.
Ainoa että poljin aika jämäkkä 765 sre asetelmalla.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #146 : 05.11.2018, 11:35:25 »
Kiitos vinkeistä!

Sisäisiä vuotojahan noista sylintereistä ei oikeastaan voi havaita, mutta pitää nyt vielä tarkistella päälisin puolin pääsylinteri ja työsylinteri ja ilmailla vielä eri tavoilla. Periaatteessa on kai myös mahdollista että pääsylinteri on alkanut vuotamaan kun on kuitenkin oletettavasti 21 vuotta vanha ja nykyinen asetelma alkuperäistä jäykempi.

En ole lukenu alusta asti että minkälainen systeemi sulla tässä on mutta kerran etittiin kauan kans vikaa kyseiseen ongelmaan ja lopulta paljastu että ennen työ sylinteriä oli letku joka pullistu aina kun kytkimeen polkasi. Uus letku ja pullistelu loppu ja kytkin alko pelittämään. Omaan rojektiin sitte tein kokonaan kupariputkesta.

Täytyy käydä kaikki letkut kans läpi vielä. Tuossahan ei tosiaan ole kupari/teräsputkesta taivuteltua linjaa, vaan hydrauliletkusta tehty, mutta lieneekö sillä väliä. Liikkeen tekemä kuitenkin niin luulisi ettei siinä mitään olisi.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #147 : 06.11.2018, 06:19:08 »
Alkuperäisessä 900 sarjan pääsylinterissä on se työntötanko yhdestä kohtaa 4mm paksu ja sen tietää miten sille voi käydä jos on jäykkä asetelma kiinni.

Kannattaa tsekata se tanko ettei ole vääntyny.

Lisäksi mäntä on muovia niin joskus mulla mureni sekin.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #148 : 06.11.2018, 14:12:10 »
Alkuperäisessä 900 sarjan pääsylinterissä on se työntötanko yhdestä kohtaa 4mm paksu ja sen tietää miten sille voi käydä jos on jäykkä asetelma kiinni.

Kannattaa tsekata se tanko ettei ole vääntyny.

Lisäksi mäntä on muovia niin joskus mulla mureni sekin.

Alkaa vaikuttaa melko potentiaaliselta syylliseltä... Kiitos näistäkin vinkeistä  :)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 14:26:20 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #149 : 06.11.2018, 22:27:46 »
Niitä on sitten myös tuhatta erilaista, koska volvo. Omastani kytkinongelmia ihmetellessä purin kolme kipaletta, ja kaikki oli erilaisia  :2funny:. Osassa oli olakkeita siinä varressa, mikä rajotti liikeradan johonkin, osassa taas ei, ja oli eri vahvusia varsia ja erilaisia palautusjousiratkaisuja. Osat oli väliltä 90-93.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Kulkukoira  Proturbo