RallyBaron  Samppasport

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 146420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #165 : 18.11.2018, 07:13:08 »
Hitsasin käpälään jonkun 10mm korotusta ( en tarkalleen muista, käpäliä ja painelaakereita on eri mallisia), eli otin varastosta jonkun holkin  ja holkki halki, kaksi puoliskoa hitsattu käpälään kiinni   jotta siihen tuli sellainen pyöreä muoto.

Mutta siis painelaakerin välys, kun työsylinteri paikoillaan noin 4mm  eli etäisyys painelaakerista asetelmaan.

Tämä kyseinen oparaatio on kaikkein tärkein koko kytkin asennuksessa, olkoot se mikä vaihteisto, kytkin setti hyväänsä. Jos välys on väärä aivan turha yrittää sitä korjata millään muulla systeemillä, lopputulos on muuten jollain tavalla aina paska. 

Asian voi miettiä myös näin.

Kytkin käpä on oltava (kun vaihteisto kiinni moottorin perässä) hieman takaviistossa. Kun kytkintä aletaan painamaan menee se puolivälissä likkerataansa suoraksi ja kun kytkin irroittaa käpälä on hieman eteenpäin vinossa.   Tällä systeemillä vipusuhde on kaikkein paras jotta kytkin olisi löysä käyttää, lisäksi jos käpälä on lähtöjään esim. eteenpäin vinossa on jatkettava työsylinterin tankoa ja siellä puolella menee työntötanko niin hulluun asentoon että jotain hajoaa ennemmin tai myöhemmin.   
« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 07:14:59 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #166 : 18.11.2018, 21:20:00 »
Hitsasin käpälään jonkun 10mm korotusta ( en tarkalleen muista, käpäliä ja painelaakereita on eri mallisia), eli otin varastosta jonkun holkin  ja holkki halki, kaksi puoliskoa hitsattu käpälään kiinni   jotta siihen tuli sellainen pyöreä muoto.

Mutta siis painelaakerin välys, kun työsylinteri paikoillaan noin 4mm  eli etäisyys painelaakerista asetelmaan.

Tämä kyseinen oparaatio on kaikkein tärkein koko kytkin asennuksessa, olkoot se mikä vaihteisto, kytkin setti hyväänsä. Jos välys on väärä aivan turha yrittää sitä korjata millään muulla systeemillä, lopputulos on muuten jollain tavalla aina paska. 

Asian voi miettiä myös näin.

Kytkin käpä on oltava (kun vaihteisto kiinni moottorin perässä) hieman takaviistossa. Kun kytkintä aletaan painamaan menee se puolivälissä likkerataansa suoraksi ja kun kytkin irroittaa käpälä on hieman eteenpäin vinossa.   Tällä systeemillä vipusuhde on kaikkein paras jotta kytkin olisi löysä käyttää, lisäksi jos käpälä on lähtöjään esim. eteenpäin vinossa on jatkettava työsylinterin tankoa ja siellä puolella menee työntötanko niin hulluun asentoon että jotain hajoaa ennemmin tai myöhemmin.

Njuu, itsellä on kans tuo noin 10 milliä samalla lailla toteutettuna. Ensi viikolla tutkitaan taas. Jos ja toivottavasti kun osatkin tulevat niin kone nousee keulalta ja pääsee paikkailemaan omia aiempia mokiaan. Kiitos havainnollistavasta esimerkistä  :)

« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 22:03:49 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #167 : 20.11.2018, 23:32:15 »
Kone nousi keulalta tänään. Jossei tästä muuta hyvää löydä niin ainakin mekaanikontaidot harjaantuu. Tällä kertaa meni 3h 30min kolmella ukolla, josta 20 minuuttia etsittiin tallilta sopivan kokoista kuusiokoloavainta moottorin kiinnikepultteihin. Koneen purkua ei vielä aloitettu.






Ennen tuota koneen nyppäystä tein työkalun kytkimen testausta varten:



En nyt tiedä mitä tästä pitäisi ajatella mutta tuollakaan ei saatu kytkintä irroittamaan. Lieneekö sitten käyttäjässä vika vai asetelmassa, en oikein jaksa uskoa enää mihinkään. Pitää kokeilla vielä nyt kun kone on irrallaan. Glykolivuoto oli kerrankin helppo paikallistaa. Jostakin syystä letkuun tullut pieni repeämä juuri putken yläpuolelle. Uutta putkea putkeen.

Öljyvuoto sen sijaan onkin mielenkiintoinen ja ilmeisesti isompi kuin oletettu. Otin koneesta päälimuovit pois ja sylinterien 4-6 puolat suurinpiirtein lilluivat öljyssä. Öljyä koneen päällä runsaasti. Konetta nostettaessa kallistui paketti luonnollisesti taaksepäin ja jostakin etuvedon moottorituen liepeiltä suorastaan valahti öljyä niin että koneen takaosa ja askin pää ovat nyt aivan öljyssä. Periaatteessa kannessa ei kai pitäisi olla öljyä/sen pitäisi olla valunut öljypohjaan, mutta tässä sitä tuli melko reippaasti juuri venakopan takaosasta ulos. Vai jäisiköhän venttiilikoppaan aina hiukkasen ölppää joka nyt sitten vaan tuli kallistaessa jostakin huonosti tiivistetystä välistä ulos? Huomenna selvinnee lisää kun avaa venttiilikopan. Todennäköisesti olen vaan kitsastellut tuon Volvon oman tiivisteliiman kanssa ja tuo valahtanut öljy tuli moottorin päältä eikä kannesta, mutta ainahan näissä alkaa päässä pyörimään mitä masentavampia skenaarioita. Hieman tämä nyt koettelee, mutta ehkä tämä tästä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2018, 11:05:42 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #168 : 21.11.2018, 07:17:17 »
Vauhtipyörä-levy-asetelma paketti esim pylväsporakoneeseen ja painelaakerin välityksellä testaat irroittaako.

Noin oon ite testannu 'hankalaa kytkintä'.
Lopulta syy löytyis vinoon kuluneesta levystä (ei irroittanut) ja vaati shimmausta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #169 : 21.11.2018, 13:56:34 »
Muutaman kerran on töissä tullut vastaan ihan vaan viallisia uusi asetelmia suoraan paketista, ei vain irroittaneet.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmia.
« Vastaus #170 : 23.11.2018, 15:24:16 »
Irroitettiin aski tänään koneesta. Ihmeteltiin kun oli koko laatikko pirun tiukassa kiinni, ei tahtonut oikein millään varovaisella konstilla lähteä irtoamaan.



Asetelma näytti ulkopäin tältä. Ihmeteltiin alkuun kun nuo sormet vaikuttivat olevan hieman painuneet sisään. Sittenpä vilkaistiin kampuran päähän:



Ei ulkoapäinkään näyttänyt neulalaakeri kovin hyvinvoivalta. Koko kuvio paljastui kuitenkin vasta kun laakerin veti ulosvetäjällä pois:



Mennyt asentaessa ilmeisesti aivan päreiksi. Ulkokooli ei ollut enää edes tasainen ympyrä, neulat pyörivät miten sattuu ja sisäkooli oli lähempänä soikiota kuin ympyrää. Selkeästi myös jumittanut ja hionut kytkinakselin tapin päätä neuloja/kooleja vasten.







Asetelma, levy, painelaakeri ja käpälä korokkeineen olivat aivan ehjät. Paskastihan nuo nostopalat on hitsattu mutta kiinni ovat ainakin vielä pysyneet. Saatan sulatella mönttejä tigillä hieman paremmin kiinni. Kokeiltiin pakettia ilman neulalaakeria ja irroitti irroitustyökalulla aivan normaalisti. Oletan nyt siis että nuo sormet ja koko asetelma on ehjä.

Nyt on mielenkiintoista nähdä millanen kytkintuntuma tähän tulee. Jos pelkkä laakeri on hirttänyt, niin sen ei luulisi(?) vaikuttavan kytkintuntumaan. Toisaalta on mahdollista että neulanpalanen on tippunut laakerista johonkin asetelman väliin ja täten muuttanut tuntumaa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2018, 15:29:33 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmat toivottavasti ohi.
« Vastaus #171 : 26.11.2018, 10:59:30 »
Viikonloppuna oli hyvä tekemisen meininki ja availin koneen jakopään ja venttiilikopan kerrankin kun motivaatiomonttu ei ollut läsnä. Jotta tuon taustamuovin sai paikoilleen, koko jakopää vesipumppua myöten piti purkaa. Nyt saa loputkin kotelomuovit kiinni ja jakopään suojattua.



Venttiilikoppa näyttikin sitten siltä miltä arvelinkin. Olin laittanut liian vähän liimaa enkä levittänyt tasaisesti, siinä todennäköisesti oli vuotamisen syy. Osa tiivistettävistä väleistä näytti jääneen kokonaan ilman liimaa. Toki osa liimoista jäi irroittaessa kiinni venakoppaan mutta siltikin. Kai se tämäkin on taito- ja oppimislaji.



Rapsuttelin vanhat liimat pois varovasti puukonterällä naarmuttelematta pintoja ja kävin pinnat sormella tunnustellen läpi epätasaisuuksien varalta. Osasta kohtaa vanha liima oli hyvin kovettunut, mutta joissakin paikkoja liimaa oli vastaavasti niin paljon ettei ollut edes kovettunut kunnolla vaan jäänyt epämääräiseksi möhnäksi. Venttiilikopan tiivistin uudelleen samalla Loctiten 510:llä, mutta siten että levitin liimat hienolla pensselillä tasaiseksi kerrokseksi koko venakopan sisäpuolen pinnoille. Tämän jälkeen vaan nokat paikoilleen ja venakoppa kiinni ja momenttiin virallisen valvojan/työnjohtajan vahtiessa vierestä. Kerholla näitä työnjohtajia tuppaa aina olemaan läsnä  :D



Tuosta nyt varmasti tursuaa tuota liimaa vähän joka puolelle, mutta väliäkös sillä. Ei pitäisi kovettua ilman painetta/kosketuksissa happeen. Jakopää kiinni ja ajoitus kuntoon ja hihna päälle ja avot. Nyt odotellaan pari päivää liiman kuivumista ennen koneen laittoa takaisin keulille. Tiivistelen takapään vesiliittimet uudelleen ja korvaan toisen letkun jollakin. Oli revennyt juuresta ihan läpi asti, liekkö sitten mitä tapahtunut. Öljynfiltterinkin voisi vaihtaa, onhan tällä rullattu jo mahtavat 50 metriä. Turbon öljynpaluukin on tekolistalla... Eipä tästä tekeminen lopu kesken.


TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6. Kytkinongelmat toivottavasti ohi.
« Vastaus #172 : 29.11.2018, 20:16:23 »
Laittelin tuossa uuden turbon öljynpaluun lohkon etuimmaiseen paluuseen. Onneksi tein aikanaan molempiin liittimet. Aika lähellähän tuo on kovaa putkea kun letkua on noin vähän, mutta joustaapa edes vähän sitten siitä. Tehtävien listalla vielä pakosarjan kääriminen lämpökääreeseen. Luulen että nuo koneen liimatiivisteet (lue: venttiilikopan) kestävät myös vähän paremmin kun lämpö ei niitä kokoajan kiusaa. Turbohuppu on myös tilattu ja tulossa.







Mitä enemmän tuota pakosarjaa katselee, sitä vähemmän se omaakaan silmää enää miellyttää. Noh, itse kun tekee niin tietää mitä saa. Luulempa että sitten joskus kun auto rullaa niin uusi pakosarja ja imusarja voisi olla tehtävien asioiden listalla.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #173 : 29.11.2018, 20:34:38 »
Mites esim marteliukselta pakosarjaan pinnoite (tech line black satin esim)?
Lämpökääre saa aikaan aika herkästi pakosarjan ruostumisen.

Nimim. kokemusta on.

Miten olit aikaisemmin liimat levittänyt koppaan?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #174 : 29.11.2018, 22:07:56 »
Tuo pakosarja on sellainen hirvitys että saakin ruostua pois  :D  saampa hyvän syyn tehdä uuden.
Ekalla kerralla vetelin tuubista vaan ohuita rantuja sinne tänne sen kummemmin levittelemättä  ::)  luulen että joissakin kohdissa tuota liimaa ei yksinkertaisesti ole ollut tarpeeksi, tai sitten pakopesän lämpö on sulatellut liimat liikkeelle. Vuotohan oli juuri tuosta turbon pakopesän kohdalta.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #175 : 29.11.2018, 22:32:30 »
Joo tuo selittääkin miksi ei ollut pitänyt aiemmin.

Mie oon käyttänyt permatex form-a-gaskettia paremman puutteessa.
Kyllä sillä öljyt on kestänyt moitteettomasti sisällä (koko kone kasattu sitä käyttäen.. tarkennuksena: vain niissä paikoissa mihin on tarkoituskin laittaa liima väliin), mut oli tuskallista levittää purkin omalla pienellä pensselillä.
 Ite meinasin et olis hyvä pienellä telalla levittää liima, esim venttiilikoppaan.. sitä on tarkoitus koittaa seuraavan kerran konetta kasatessa.

Uuteen, käyttämättömään pakosarjaan voi sitten suihkia tuota pinnoitetta myös sisäpuolelle jos tulee mieleinen sarjasta. Ideana siis pitää lämpö mahdollisimman hyvin pakokaasuissa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #176 : 29.11.2018, 23:02:31 »
Joo. Kyllä tässä ne ongelmat oli täällä asentajan päässä eikä käytetyssä liimatuotteessa. Loctite 510 taitaa kuitenkin olla se Volvon ''orkkis'', hieman eri purkissa vaan. Tuo permatex kävisi varmaan aikalailla yhtä hyvin eikä olisi ehkä niin suolaisen hintaista  :)

Täytyykin pitää tuo mielessä!
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #177 : 29.11.2018, 23:03:40 »
Itse levitin venttiilikopan liimat pienellä vaahtomuovisiveltimellä, oli kyllä näppärä siihen touhuun. Kai muuten pistit sekä venttiilikoppaan ja kanteen "vastapuolelle" molempiin liimat? Ainakin sinisellä liiman myynnin ohessa neuvoivat niin tekemään.

Hieno projekti on kyllä tekeillä, hyvä että näitä ökymallejakin rakennellaan 8)
« Viimeksi muokattu: 29.11.2018, 23:07:04 kirjoittanut viri-viri »

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #178 : 29.11.2018, 23:09:56 »
Noh, netistä katselin ohjeet (muistaakseni jokin swedespeedin lanka) ja niiden mukaan laitoin pelkästään venakopalle   ::)  Saapi nähdä kuinka käy. Ainakin nyt pitäisi liimaa olla joka puolella ja vähän ylikin.

Kiitos! Hyvää pyritään tekemään mutta lopputulos yleensä on mitä on  :D  Multilink on näissä kai se syy miksei näitä ilmeisesti kovin moni rakentele, kun on sen verran työläs saada kestämään.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #179 : 30.11.2018, 04:44:59 »
Tuo permatex on aivan väärä aine(itsekin olen sitä kokeillut :D) tuonne omaan lankaan, kävin nuo aineet läpi(ominaisuudet, hinnat ja spekulaatiot) katson sen viestiketjun numeron, kun tämä on semmonen ikuisuus aihe :)

Pitihän nämä nyt vielä käydä läpi, joten pistetään käypäset EI silikonipohjaiset tähän tuotenumeroineen yms

Loctite 510x punainen läpikuultava geeli

Elring 461.680 (afd 2018) punainen läpikuultava geeli(samaa tavaraa kuin loctite 510, mutta halvempi)
Itse otin tätä, kun samasta paikasta sain tulpankaivojen tiivisteet. Nekin Elringin (393830)
MVQ eli silikoni, mitat 50,2IDx54,2OD.

Reinz 70-24571-20 (reinzoplast) sininen läpikuultava geeli(PU pohjainen) halvin
Hetkellinen lämmönkesto 300C

Opel/GM 1503170 vihreä läpikuultava geeli.   edullinen
Lienee Elringin afd 2000 eli joku loctite tämäkin, 573?
Ero punaiseen, hieman pienempi maksimi täyttö/rako 0,3 vs 0,5. Punaisella hetkellinen lämmönkesto 180C (jatkuva 150C)ja vihreällä 150C(jatkuva)
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 04:49:55 kirjoittanut Orlov »

 

Proturbo  Autodiagnoosi