Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: -JaniR- - 01.04.2013, 10:19:57

Otsikko: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu(mootori vaihdettu
Kirjoitti: -JaniR- - 01.04.2013, 10:19:57
elikkä tällänen vika ilmaantui aivan yllättäei kesken ajon, ei vedä ja ampuu liekkiä putkeen ja ei jaksa vetään yhtään, sammutuksen jälkeen jaksaa hetken aikaa mennä ihan normalisti ja vetää hienosti, mutta sitten sama alkaa uudestaan. kaasarina tuosta löytyy Pierburgi mikä lienee tuossa B230K alkuperäinen kaasutin. tulpat on tarkistettu ja kaikki näytti olevan kunnossa ja tulpanjohdot näyttävät myös uusilta. ölyn sekaan ei ole mennyt bensiiniä eikä nesteiden joten kansi on kunnossa, ventiilin palaminen on aika epätoden näköstä kun auto kuitenkin pelaa välillä ihan normaalisti ennen kun alkaa takkuamaan. toivottavasti löytyisi edes  jotain vinkkejä tämän kautta mistä lähteä vikaa etsimään. kiitos kaikille vastaneille jo etu käteen.

edit: uusittu tulpat, ja säädetty sytytys ennakkoa, tuloksena oli että auto toimi loppu illan moitteetomasti mutta nyt auto on taas lähtökuopissa, voisiko poltoaine pumppu vaikuttaa jos ei pumppaa kunnolla auton pätkimiseen.? joka käynistyksen jälkeen autolla pääsee ilman ongelmia jonku 200-500 metriä mutta sen jälkee ei tapahdu enää mitään kaasusta ja jos sattuu jäämään käymää tyhjäkäyntiä niin käy hyvin heikosti. onko kukaan kokeillut korvata mekaanista pumppua sähköisellä pumpulla jos polttoaineen saanti on huonoa. alkaa ideat loppua kesken tämä kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: -JaniR- - 20.04.2013, 10:27:40
taas ollaan lähtöpisteessä, samatauti palasi kyseiseen volvoon ja nyt sitten ei aleta enään tutkimaan mistä moinen johtuu vaan tilalle nostetaan ruiskukone sähköineen päivineen. elimen luovuttaja on jo ostettuna.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: Xuppo - 20.04.2013, 11:09:09
Vähän vaikuttaisi bensansaanti ongelmalta eli bensapumppu voisi olla ihan varteenotettava vikakohde.
sähköinen pumppukin toimii mutta ota huomioon että pumpun tuottama paine tulee olla muistaakseni noin 0,3bar luokkaa tuolle kaasuttimelle.
Eli pumpun tulee olla kaasuttimelle tarkoitettu tai jos käytät ruiskuun tarkoitettua pumppua tarvitset paineensäätimen sen kaveriksi.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: -JaniR- - 21.04.2013, 10:17:23
bensa pumppu tutkittiin ja kuulosti ihan terveeltä. mutta no sitä ny ei aleta tutkimaan sen enempää muuta ku ruiskun kamppeet kiinni ja menoks, tai no koko mootori vaihdetaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: -JaniR- - 27.04.2013, 13:54:21
nyt sitten kuitenkin kokeilemme vielä sähköisellä pumpulla, tuotto tuolla ostetulla pumpulla on n.20-30 litraa tunnissa ja mallia imevä pumppu, tarkoitettu kaasutin mootorille, jos tällä ei piisaa tuotto niin sitten laitetaan ruisku volvon pumppu ja pienennetään painetta paineen säätimellä. mutta alkuperäiseen aiheeseen, sellaista tässä miettinyt että josmkuitenkin jättäisi sen alkuperäsen mekaanisen pumpun toimintaa mutta laittas lisäksi tuon sähköisen pumpun ennen mekaanista, mahtaako tämä tulla toimimaan näin vai pitäisikö suosiolla jättää se mekaaninen pumppu pois välistä kokonaan.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: pikatraktori - 27.04.2013, 14:31:55
Mielestäni tuo 20 - 30 litraa tunnissa on kai johonkin mopoon tarkoitettu  ;)? Minulla on 2,5 litraisessa maasturissa bensakonetta ruokkimassa pumppu jonka tuotoksi on ilmoitettu 120 l/h ja paineeksi 0,4 bar. Eli tuo olisi noin kolminkertainen teholtaan verrattuna tuohon omaasi  :(. Kyllä lähtee, eikä nikottele  :). Tosin epäilen että vikaa voi olla muuallakin... Pumppu on tuotemerkillä OSSCA FUEL PUMP 8300-0801-CA ja näkyy korvanneen mallin CA-EP023. Weberin vaatimus korvauskaasuttimena on 0,2 baria ja tuo alentaja oli kyllä paljon kalliimpi kuin tuo pumppu.

Lisätään vielä että systeemi on mahdollista rakentaa ilman ohivirtausta eli toimii "yhdellä letkulla".
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: -JaniR- - 28.04.2013, 08:50:22
pumppulaitettiin kiinni eilen, tuloksena oli että auto pelaa tyhjäkäynillä mutta kunn meinaa lähtee ajaan niin ruoka loppuu kesken, seuraavaksi laitettiin suoraan pumpulta letku ja jätettiin pensan paluu kokonaan pois pelasi muuten ihan hyvin mutta hetken ajon jälkeen loppui ruoka kesken, siirto pumppu ilmeisesti tankissa kuralla kun tuo sähköinen kalvopumppu vetää nyt tankilta asti konehuoneessa eikä tankista kuulu minkään valtakunnan ääniä ja sähköiinen siirtopumppuhan siellä pitäs olla, tänään otetaan sitten tankki auki ja tutkitaan mitä löytyy.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: pikatraktori - 28.04.2013, 10:04:05
En ole varma mahtako edes tarvita tuota tankkipumppua? Useammissa kaasutinmoottorilla varustetuissa autossa on tankissa liittymät kannessa ja jaksaa imeä sen alkuun. Loppu tulee lappona. Minulla oli pojalla Golf 1300 S, jossa polttoaineputki oli niin ruosteessa sisältä ettei tavaraa tullut rittävästi. Olisiko esim joku tukos putkistossa? Katsele koko linja tankista alkaen se mahdollinen tankkipumppu mukaan lukien. Selviää ainakin linjaston kunto.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: s73 - 28.04.2013, 11:48:08
Ei se tankkipumppua tarvitse jos sitä tehtaalla ole laitettu. Onko siinä bensansuodatinta? Vanhemmiten suodattimesta irtoaa sakkaa kaasarin pohjalle. Bensapumpun nokka ehyt?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: järviin - 28.04.2013, 11:51:36
Jos siinä on polttoainelinjassa ennen kaasutinta "höyrystin", niin vika on siinä.

Edit: Enpä lukenut tarpeeksi tarkkaan... Olikin kokeiltu suoraan.

Tarkasta kohokammion bensanpinta.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu
Kirjoitti: -JaniR- - 28.04.2013, 22:14:02
nyt selvisi vika, vika löydettiin kun siirettiin tämä sähköinen kalvopumppu tankin viereen avuksi tuolle mekaaniselle pumpulle, mutta vika ei olut sen kummoisempi kuin että imupuolella tankista tulevassa metalliputkessa neulan pään kokoinen reikä, tämä löydettiin vasta kun sähköinen pumppu oli asennettu taakse ja kokeiltu sen toimivuus jollain joka nostolla ruikkas pensaa reijästä ulos. nyt on vika kokeelisesti paikattu jollain metalli epoxsi massalla ja sen päälle laitettiin vielä liimalla varustettu kutistesukka. toivottavasti paikkaus pitää. joka tapauksessa kaasari koneen tilalle tulee ruisku mylly mutta nyt on aikaa kutenkin etsiä sähköruiskun värkit kyseisee mottii että säästytään koko moti vaihdolta.

jos jollain on ylimääräsenä sähköruiskun kamppeet nurkassa niin niin saa laittaa yv:tä ja kertoa hintaa ja mielummin niin että löytyisi täydellinen satsi.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu(mootori vaihdettu)
Kirjoitti: -JaniR- - 03.05.2013, 10:06:40
eihän se sitte toiminu ku viikon ja nyt on taas vika selvitetty, tälläkerta vika löyty palaneesta releestä jonka takia shkönen pumppu ei pelannu ollenkaan ja näin ollen ahdisti mekaanisen pumpun bensan saantia.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu(mootori vaihdettu
Kirjoitti: rottarauta - 15.05.2013, 12:52:10
mulla on 740 b200k kiihyttäessä lamaantuu ja ampuu putkessa. mutta normaalisti ajaessa toimii. auttaskoha jos sinne laittas tankin luokse pumpun jouduin poistamaan paluu letkunki ku ei saanu tarpeeks bensaa
Otsikko: Vs: Volvo 740 B230K vm. 88 pätkii ja ampuu(mootori vaihdettu
Kirjoitti: -JaniR- - 15.05.2013, 17:17:35
sinne ajettiin sähköpumpulla bensaa ja sitte molemmilla pumpuilla että sähkönen oli vaan nostopumppuna tankin päässä sitte uitettiin kaikki bensa kaasarille ilman paluuta tankille, kaikki putket puhalletiin puhtaaks, putsattii esisuodatin tankista, vaihdettiin kaasari 240 sarjasta, parani sen verran että alko käymää paremmin tyhjäkäyntiä ja otti kierroksia paremmin, mutta sitten alko sama uudestaan. mootori vaihdettiin muutaman vuoden käymättä seissy B200E ja sen jälkeen kun liikumaan saatii ei ole tarvinnu seisottaa sen takia ettei olis käyny.