Autoracing  KL-varaosat

940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!

  • 88 Vastauksia
  • 13255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #15 : 10.03.2021, 21:05:12 »
Ja lämpöanturi on bosch kuten lambdakin?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #16 : 10.03.2021, 21:14:59 »
maadottuuko ecu johdoilla vai onko sen kiinnitystelineessäkin maadoitus?


Lämpöanturi on mitattu ja tarkastettu vertailuarvoihin nähden. Lämpötilaa kylmänä mitattu -20-0 välillä, puolilämpimällä koneella (toki autossa ei ole tarkkaa mittaria koska on vaikka 50 tai 70 astetta) ja sitten käyntilämpöisenä jolloin arvo täsmäsi myös. Eli ulkolämpötilan ollessa vaikka -20 oli anturi parin asteen sisällä ja kuumana oli se n.90c. Ja siinä ton tosiaan kaksi nastaa mistä tiedot lähtee eri paikkoihin, siksi mainitsinkin entisen anturin vian joka oli juuri se, että toinen nasta näytti 20 astetta ohmeista muutettuna enemmän kuin toinen. Enää en muista mitkä ohmilukemat siinä viallisessa oli.


Nykyisessä ohmilukemat ykkös ja kakkosnastassa menee käsikädessä kylmästä kuumaan sekä ohmilukemat celsiukseksi muutettuna vastaa oikeaa lämpötilaa.




Meinasitko lambdasäädön toteutumattomuutta sillä kun mulla on arvot verkkaiset ja mieluummin yläpääsä?



Sitähän en tosiaan tiedä miksi kone käy rikkaalla, lambda sen kuitenkin havaitsee. Toinen ihmetys on se, että eculle menee tieto siitä mutta jostain syystä ei tapahdu tarpeeksi. Häiriö on kuitenkin senverran lievä ettei ecu tajua vikakoodia ja open looppia pistää tulille.



Mulla on yhdessä autossa aiemmin ollut viallinen maf joka myöskään ei ole vikakoodeja antanut vaan juuri työntänyt soppaa vähän liikaa, kunnes se sitten lopulta meni senverran paksulle, että vikavalo tuli peliin ja open loop.


Volvossahan voltit ja kahden nastan välinen ohmimittaus kyllä menee toimivan arvoihin mutta voiko sitä pelkästään niillä todeta ehjäksi?



Tarkoitus olisi kelien lämmettyä kokeilla myös laittaa maffin eteen pahvilätkä missä reikä keskellä jolla yrittäisin simuloida laihaa seosta ja katsoa silloin muuttuuko ääni lambda-arvoissa. Radikaaleimmilla tempauksilla esim imuvuodolla se sotkeentuu liikaa.




Pitää myös vanha maf lyödä autoon kiinni ja seurata mitä lambda tekee. Jos arvot ihan identtiset niin luulisi sulkevan maffin pois? Tämä maf antaa 2.5volttia eli yli rajan mutta ohmitestaus on ok. Tälläkin maffilla oli toki koneen käytös aivan normaalia kaikissa olosuhteissa.

Signaalien maa on siinä suutintukissa.

LH ei voi käydä liian laihalla tai liian rikkaalla muuten kuin jonkun vian takia. Lambda 1.000 on LH:n perusta. Lambda 1 poistutaan vain oikeastaan kun kuorma kasvaa X arvon yli (tai moottori nakuttaa) tai lämpötilarikastus (kylmänä) on päällä.

Se on niin hölmö aparaatti. Eli joko se pääsee lambdasäätöön tai ei koska siellä purkissa on joku 30% (olikohan pirusti vielä ylikin?) maksimi korjausta. Jos ei pääse, niin sillon joko vika tai lambda 1.0 poistutaan kuorman tai lämpötilan takia (nakutuksesta en ole varma vaparin suhteen, luultavasti nakutusrikastusta ei ole). Vikakoodi tuli seoksesta kait jossain 15% nurkissa ja vikavalo siellä +20% (ei taas muista niin tarkkaa)?

Mahdollisuus on, että IMM on rikki isommilla kuormilla (ajossa). Mutta jos toi sun lambdasäätö ei oikeen toteudu tyhjäkäynnillä, niin turha sillä on ajella kun vika on päällä jo.

EDIT: Jotkut turboversiot ei poistu lambda 1.00, mutta vaparit taitaa poistua? En ole vaparin biniä edes koskaan avannut koneella.
Lämpötila-anturin mittaukseen ohjeet https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
« Viimeksi muokattu: 10.03.2021, 21:27:01 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #17 : 11.03.2021, 05:08:00 »

LH ei voi käydä liian laihalla tai liian rikkaalla muuten kuin jonkun vian takia.



Lämpötila-anturin mittaukseen ohjeet https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Vikaahan mulla selvästi on kun kulutus on noussut vaan ei sellaista mikä sytyttäisi valon tai aiheuttaisi oireita lisäksi.


Noilla ohjeilla olen useampaan kertaan eri lämpötiloissa anturin mitannut ja hyväksi havainnut.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #18 : 11.03.2021, 05:52:02 »
Ja lämpöanturi on bosch kuten lambdakin?
Lämpöanturi ei ole bosch vaan intermotor tms. Siksi sitä ahkeraan mittasinkin eri tilanteissa toimivuuden varmistamiseksi.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #19 : 11.03.2021, 08:09:29 »
Lämpöanturi ei ole bosch vaan intermotor tms. Siksi sitä ahkeraan mittasinkin eri tilanteissa toimivuuden varmistamiseksi.
Okei. Minä asensin FAEn ja kahden viikon jälkeen alkoi pölläyttelemään mustaa koneen ollessa puolilämmin, tuosta viikko ja tulpat kuoli. Mittailin anturin eikä arvoissa ollut mitään vikaa. Täällä sitten useampi minulle sanoi, "hanki Bosch" ja uskoin. Ongelmat loppui.
Sama homma Lambdan kanssa autosta riippumatta. Mitään tarvikemerkkejä ei Lambdaksi kannata ostaa. Olen kyllä monesti miettinyt miksi Bosch on ainoa toimivaksi todettu, onko jokin patentointi juttu tms. en tiedä.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #20 : 11.03.2021, 10:04:27 »
Okei. Minä asensin FAEn ja kahden viikon jälkeen alkoi pölläyttelemään mustaa koneen ollessa puolilämmin, tuosta viikko ja tulpat kuoli. Mittailin anturin eikä arvoissa ollut mitään vikaa. Täällä sitten useampi minulle sanoi, "hanki Bosch" ja uskoin. Ongelmat loppui.
Sama homma Lambdan kanssa autosta riippumatta. Mitään tarvikemerkkejä ei Lambdaksi kannata ostaa. Olen kyllä monesti miettinyt miksi Bosch on ainoa toimivaksi todettu, onko jokin patentointi juttu tms. en tiedä.
outoa  ymmärrän tarvikkeiden mahdollisen huonon laadun vaan miten se voi toimia väärin jos se antaa oikeita arvoja?




Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #21 : 11.03.2021, 10:30:16 »
outoa  ymmärrän tarvikkeiden mahdollisen huonon laadun vaan miten se voi toimia väärin jos se antaa oikeita arvoja?
Samaa minäkin mietin silloin. Oskiloskoopilla epäilisin näkyneen jotain, joka sekoitti ECUa, mutta koska en semmoista omista, jääköön arvoitukseksi.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #22 : 11.03.2021, 14:56:19 »
Samaa minäkin mietin silloin. Oskiloskoopilla epäilisin näkyneen jotain, joka sekoitti ECUa, mutta koska en semmoista omista, jääköön arvoitukseksi.
mulla on sellanen eilen hommasin vaan oon kuvitellut, ettei sillä vastusarvoja voi mitata?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #23 : 11.03.2021, 16:28:43 »
mulla on sellanen eilen hommasin vaan oon kuvitellut, ettei sillä vastusarvoja voi mitata?
Jännitettä mittaamalla voi nähdä katkoksia anturin antamissa arvoissa.
Jos resistanssi nousee, jännite laskee jne.

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #24 : 11.03.2021, 16:42:23 »
Mittailin vähän, lämpöanturin ohmit loogiset vieläkin ja heittoa oli todella vähän esim 300 ja 301 ja 700 ja 701.


Rupesin lambdaa mittaamaan oskilloskoopilla ja piru vie sehän sahas ylös alas, yleismittarillakin näky sahausta nyt. Aina aiemmin kun olen mittaillut käytös ollut sellaista kun aiemmin kuvailin.



Maf näytti yleismittaeilla 2.35 tasan, oskilloskoopin mukaan sahaili 2.5-2.6voltissa.



Näpit jääty joten kaasuläpän tunnistin jäi kattomatta, onko helpoin tapa mitata käydessä liittimen välistä vai irrallaan anturista?





Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #25 : 11.03.2021, 17:53:29 »
Mittailin vähän, lämpöanturin ohmit loogiset vieläkin ja heittoa oli todella vähän esim 300 ja 301 ja 700 ja 701.


Rupesin lambdaa mittaamaan oskilloskoopilla ja piru vie sehän sahas ylös alas, yleismittarillakin näky sahausta nyt. Aina aiemmin kun olen mittaillut käytös ollut sellaista kun aiemmin kuvailin.



Maf näytti yleismittaeilla 2.35 tasan, oskilloskoopin mukaan sahaili 2.5-2.6voltissa.



Näpit jääty joten kaasuläpän tunnistin jäi kattomatta, onko helpoin tapa mitata käydessä liittimen välistä vai irrallaan anturista?

Juu se LH:n lambda toimiessaan on aika vikkelä ei näy jokaisella yleismittarilla.

Jos et halua ecun päästä mitata (poislukea johtosarja vika) niin voit irroittaa liittimen, 3 napaa, yhteinen maa. Toinen tyhjäkäyntikatkasija ja toinen täyskaasulle.

Mutta, sehän siis toimii jos lambda ok ja MAF ok tyhjäkäynnillä?
Käy ajamassa lenkki ja seuraa lambdaa eri nopeuksilla sillä skoopilla. Voi olla sitten kuormilla esim. MAF vikaa (aika yleinen) tosin saa heittää aika pirusti, koska se lambdasäätö on todella sitkeästi kiinni aina LH:ssa.

Paska ecu sinänsä, että joutuu oikeasti vähän mittailee missä vika on. Jos sitä on.

Helpoin on kaivaa kytkentäkaavio ja purkaa ecu esille ja ottaa se yksi ruuvi ja beigen värinen suoja pois. Sieltä saa mittailtua kaiken, ei tartte ajossakaan sitten kun pysähtyä bussipysäkille. Kuitenkin niin yksinkertainen ja vain muutamat anturit.

Ja mikä tärkeintä auton sisällä on lämmin, ulkona kylmä.  :D

Ai niin, tuleeko sytkäpurkilta mitään vikakoodia?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #26 : 11.03.2021, 21:44:39 »
Juu se LH:n lambda toimiessaan on aika vikkelä ei näy jokaisella yleismittarilla.

Jos et halua ecun päästä mitata (poislukea johtosarja vika) niin voit irroittaa liittimen, 3 napaa, yhteinen maa. Toinen tyhjäkäyntikatkasija ja toinen täyskaasulle.

Mutta, sehän siis toimii jos lambda ok ja MAF ok tyhjäkäynnillä?
Käy ajamassa lenkki ja seuraa lambdaa eri nopeuksilla sillä skoopilla. Voi olla sitten kuormilla esim. MAF vikaa (aika yleinen) tosin saa heittää aika pirusti, koska se lambdasäätö on todella sitkeästi kiinni aina LH:ssa.

Paska ecu sinänsä, että joutuu oikeasti vähän mittailee missä vika on. Jos sitä on.

Helpoin on kaivaa kytkentäkaavio ja purkaa ecu esille ja ottaa se yksi ruuvi ja beigen värinen suoja pois. Sieltä saa mittailtua kaiken, ei tartte ajossakaan sitten kun pysähtyä bussipysäkille. Kuitenkin niin yksinkertainen ja vain muutamat anturit.

Ja mikä tärkeintä auton sisällä on lämmin, ulkona kylmä.  :D

Ai niin, tuleeko sytkäpurkilta mitään vikakoodia?

Ei anna koodeja sytkästäkään ja se sensorien testimoodikin aina ollut hyvä


Yleismittarin piikkiin ei aiemmat mittaukset ole lambdasta menneet. Muissa autoissa se on vikkelästi liikkunut ja tänään ekaa kertaa myös volvolla. Mittasin ensin skoopilla ja katoin jopas, sitten yleismittarilla sama peli.



Niin se ecu ei vaadi sitä kiinnitystelinettä maadotukseksi eli sen voi jättää roikkumaan? On se mulla kotelosta irti ollut kun olen numerot siitä kattonut.


Maf on yleismittarilla ollut ok ja tänäänkin oli vaan scoopin mukaan keskiarvo oli 2.5volttia eli sehän menee yli sen 2.3v ohjearvon. Sitä ihmettelen kun scoopin kanssa se ei alimmillaankaan 2.3 alkusissa luvuissa käynyt joten miksi yleismittari näyttää tasasta 2.3v. Hienoja vaihteluitahan se yleismittari ei näytä mutta luulis näyttävän sitä 2.5 volttia.




Senverran usein  olen lambdaa mitannut ja eri tilanteissa, että tän päivänen oli jotain ihmeellistä kun se oli normaali eloisa.



Toki ei mulla oo käryä miten paljon volteissa pitää olla heittoa, että kulutus lisääntyy. Eli riittääkö tyhjäkäynnillä 0.2v jo tähän

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #27 : 11.03.2021, 22:02:11 »
Joko se MAF on rikki, tai sitten sinne koneeseen menee oikeasti enemmän ilmaa kun lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä pitäisi mennä.
Jos se koko alueen näyttää 0.2v niin varmasti voi isommilla nopeuksilla (kuormilla) heittää herkemmin pois lambda loopin pois päältä kun luulee kuljettajan kiihdyttävän (koska lh:ssa ei ole kaasuläpän asentoanturia varsinaisesti, on vain kytkin). Ja sitä kautta myöskin tasakaasulla tietyn kuorman jälkeen kokonaan pois.

Kandee vaihtaa se 9v patteri siitä yleismittarista kokeiluksi, ne kun alkaa olemaan loppu niin mittaukset voi alkaa vääristyä.

Ecu ei ole kuorestaan maadoitettu.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #28 : 13.03.2021, 14:11:56 »
Tällänen havainto. Mittasin tänään lambdan ja taas paluu normaaliin eli huitelee 0.6-0.8v mieluummin kuin 0.1-0.9v


Nyppäsin lambdan töpselin käydessä irti, ei mitään reagointia moottorista. Vikavalo ei syttynyt. Sammutin ja starttasin uudestaan lambdan johto irti, ei vieläkään vikavaloa.


Valo kyllä syttyy ja sammuu startissa.




Otin maffin töpselin irti ja heti sytty valo ja vikakoodi tuli, lambdan töpseli irti ja ei koodia



Ecu sökö?



E: olin hätänen, pari km ajoa ilman töpseliä niin syttyhän se valo ja koodi 2-1-2
« Viimeksi muokattu: 13.03.2021, 14:50:02 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 230fd kuluttaa liikaa, vaikea ongelma!
« Vastaus #29 : 13.03.2021, 19:04:26 »
Taas pelas puol lämpimän koneen startin jälkeen lambdan lukemat.


Huomasin, että ilmansuodatinboksin läppä oli siinä asennossa, että imee ilmaa haitariputkelta. Mulla ei pakosarjassa se oo kiinni ollut vaan hajonnut putki, joku 20cm boksista syylärille päin

 

Samppasport  Futurez