Proturbo  Autodiagnoosi

740 öljyinen jakopää

  • 70 Vastauksia
  • 27373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #15 : 29.04.2012, 20:41:36 »
Juu ei öljy vaarallista rullalle ole, pyyhkii paperilla sen vaan puhtaaksi tiivisteitä millään kovalla tökkimättä niin miksikä se menisi. Ja joo, se tappi on juuri siksi, että löysää sen kiristysmutterin, painattaa hihnaa niipaljo mutkalle että sen tapin saa kiristimen jousen tappiin ja sitten mutteri poies ja kiristin pois ni pääsee irrottaan pohjimmaisen osan jakopäänkoppaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #16 : 29.04.2012, 22:12:19 »
Tiedän useamman B200/B230 koneen, josta on se kampiakselin hihnapyörän kiila hajonnut. Se kiila on pieni nysty kiinteänä kammen hihnapyörässä.
:facepalm:

 

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #17 : 30.04.2012, 21:51:37 »
Aloitin purun / putsaamisen ja alkuunsa ruuvautu yks flektin pinnapultti ulos ja mutteri jäi kiinni. Jakopään ylempi muovisuojus oli siis aiemmin hinkannu kiilahihnapyörään ja nyt se oli jotenkin taipunu jakohihnalle asti. No, sen minä saatoin turata itte, jotta jäi siihen jotenkin. Kunnon duunarilla on huamenna työpäivä, joten taidanpa ottaa jallut ja mennä nukkumaan. Jatkan sitten huomenna. Otin stefat ja hihnankin siniseltä ja sitte jonotin motonetin kassalla toimimattomien pankkikorttien takia ja sen jälkeen sitte pankkiautomaatilla. Alko niin lupaavasti tämä homma, että parempi jättää tähän :) JuHaU:lta on kysely vetämässä, jotta vieläkö löytyy tuota muovisuojaa. Saako noihin jostain metallisen suojuksen? Yritin muuten sihtailla, että miks se ottaa sinne kiinni niin taitaa se suojus olla kohtuullisen tarkalla toleranssilla kiilahihnapyörään vai onko jotain keturallaan?

Ja mitä tulee noihin öljyihin jakopäässä, niin läheltä katottuna huomasin, että se hihna on ihan kostee öljystä. Viime vuonnan kun tämän ostin, niin kesällä sen kampiakselin stefan vaihdon jälkeen putsailin sen muovisuojan, jossa oli oikein kunnon kerros öljyä. Nyt sitä on vähemmän, mutta mietin vaan, että mitenköhän kauan tuo on mahtanu vuotaa ::)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #18 : 30.04.2012, 22:03:10 »
Ajattlin samalla pestä sitä öljykerrosta noin yleisesti moottorista (nakutustunnistin ym. on öljytahman peitossa). Laturi pois ja onkos muuta? Siis hyvin rauhallinen pesu on tarkoitus suorittaa lähinnä kaapimalla ja vaikka lakkabensalla harjaamalla ja varovainen huuhtelu siihen sitte.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #19 : 30.04.2012, 22:28:58 »
laturin voi peittää ehjällä muovikassilla, pakastepussilla olen peittänyt virranjakajan kannen ja ledilootan. Moottorin pesuspraylla suihkuttanut likasiin kohtiin ja pesurilla huuhdottu. Liuottimia en ole laittanut tarpeettomasti. Tuolla jotain koppaa www.skruvat.fi jakopäähän.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2012, 22:45:49 kirjoittanut s73 »

The moose

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #20 : 30.04.2012, 22:48:40 »
pinelinen moottoripesua näytin tänään ja 5 min päästä painepesuria. en suojannu mitään ja pesin ihan suoraan starttia, laturia, tehostajaa, suuttimia, virranjakajaa.

pesun jälkeen kone käyntiin ja pasupaikalta pois. ainaki vielä illalla toimi..

s73

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #21 : 30.04.2012, 23:06:16 »
pinelinen moottoripesua näytin tänään ja 5 min päästä painepesuria. en suojannu mitään ja pesin ihan suoraan starttia, laturia, tehostajaa, suuttimia, virranjakajaa.

pesun jälkeen kone käyntiin ja pasupaikalta pois. ainaki vielä illalla toimi..
olen kuullut sähkölaitteiden suojalakkojen sulamisesta liuottimilla,siksi suojaan. En sit tiedä onko mitään perää siinä, ei tosin huvita ostaa laturia pesun takia.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #22 : 01.05.2012, 11:01:40 »
Tuolla jotain koppaa www.skruvat.fi jakopäähän.
Siis jumankauta, mikäs paikka toi on? Ihan mulle tuntematon. Koko kotelo (ylä,ala, taka) alle 35€ kotiovelle toimitettuna. Toi ei nimittäin toi ylempi koppa asetu kunnolla siihen takakoteloon mistään muualta, kuin sen ylimmän ruuvin kohdalta. Kohdistusmerkit ei muuten osu silmään sieltä takakopasta, mutta se voi vaan vaatia tarkempaa tutkiskelua. YKK lienee sitten 0-merkin kohdalla siinä takakopassa (nyt löyty se nollamerkkikin sieltä öljyn alta ;D).

Kait se minäkin sitten vedän muovit auton alle (suojatakseni pihaa enimmältä öljyltä) ja vetäsen ton kärsserillä.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #23 : 04.05.2012, 08:08:20 »
No nysse on auki ja kyllähän sieltä öljyä ym. löyty ihan riittämiin...

kuva1
kuva2
kuva3

Ja kone tosiaan on pesty toissapäivänä ennen jakopään avaamista, joten se on aika paljon puhtaampi kuin mitä oli. Muuten sen startin kanssa saa olla tarkkana, kun avaa sitä hihnapyörän pulttia. Mä otin oikein varovasti semmosella alta sekunnin rykäyksellä ja pultti pärähti auki ihan kunnolla.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #24 : 04.05.2012, 08:10:45 »
Varmaan toi väliakselin tarvikestefa on ainakin vuotanut... :pomo:

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #25 : 04.05.2012, 09:15:56 »
Joo, sille ainakin näyttäis. Siniseltä hain uudet stefat + hihnan. Koostuuko se huohotuspöntön yläpuoli tämmösistä osista ja lähteekö tuo nipallinen muoviputkilo (osa B) sieltä pöntöstä nimenomaan vetämällä?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #26 : 04.05.2012, 09:40:04 »
Noi osat tulee vasta pöntön jälkeen. Pöntöstä lähtee putki ylös joka tulee tohon B osaan kiinni, C on B:n sisällä. Kaikki putket/letkut lähtee vetämällä. B:stä lähtee pieni letku imusarjaan ja isompi putki tulee kiinni ennen kaasuläppää.
Tossa on kuvia: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?p=508215

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #27 : 04.05.2012, 20:15:27 »
Jep ja jätä se sihti pois kokonaan jos se siellä vielä on.
(osa C kuvassasi)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #28 : 04.05.2012, 22:42:48 »
www.skruvat.fi
 ;)
nyt se on mahdollista,
ne muovit löytyy sieltä!
ja edullisesti!
uusia.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 öljyinen jakopää
« Vastaus #29 : 04.05.2012, 23:24:51 »
Tänään irrottelin sieltä sen laipan ja tiiviste oli vähintäänkin haperoa. Emännälle annoin hommaksi piirrellä uuden, mutta mitenkäs sen vanhan irrottaminen - toimiiko esim. wurthin tiivisteenpoistospray siihen, kun se on paffitiiviste vai onko se sitten partakoneenterä saranan sisälle ja siklausta? Sitten seuraan taas lisää tyhmiä kysymyksiä, eli tosta tiivistepahvista. Paankos mä sen Hylomarin vaan tuon tiivisteen toiselle puolen vai molemmille?
Olikos sen laipan pulttien / muttereiden kiristysmomentteja muuten jossain? Onneksi tuli taannoin fillariremontteja (siinä on muuten fiksu, kun lukee suoraan pulttien ja mutterien vieressä momentit) varten hommattua pikkumomenttiavain 5 - 25 Nm, niin saa tuon öljypohjan 11Nm kohdillensa, kun iso alkaa vasta kolmenkympin tietämiltä. Siihen kampiakselin pulttiin olen ny varannu lujaa kierrelukitetta ja ajattelin sitte tehdä paffista oikeen astemitan, että saan sen 60 astetta siihen.
Ja jostain pitää kehittää jotain sopivaa pyöreää sen kampiakselin stefan paikalleen naputteluun. On niin akkamaiset työkalut, ettei ton kokosta hylsyä löydy satsista.

Onko se muuten minkä anturin johto, mikä on niissä laipan kierteissä kiinni? Menee pakosarjan puolelle konetta kiinni.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2012, 23:34:39 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

Futurez  Kulkukoira