Proturbo  Autodiagnoosi

Bosch 100A laturin kunnostuksesta

  • 46 Vastauksia
  • 30649 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #30 : 24.03.2011, 19:01:36 »
Motonetin jonkun varastotietäjän mukaan erona olisi kovuus, henkkoht epäilen kyllä tuonkin paikkansapitävyyttä. Kyllä ne motonettikumit voi ahdettuunkin laittaa, tosin laatu ei ole niin hyvä kun alkuperäisissä, vaikkei näissä ihan motonetin peruslaatua(=kumiset osat kuten puslat ja tiivisteet voi heittää mielummin suoraan roskiin kun kuukauden päästä) olekaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #31 : 28.03.2011, 15:43:57 »
Ja älä todellakaan sorru niihin halpoihin motonettilaakereihin, 13tkm ne mulla kesti hiljasena ja nyt visertää 15tkm ajettuina jo aika lailla, tarttis motivoitua taas purkamaan tuo laturi...

Sain oman pommini liikkeelle ja taas tuli huomattua kiinan laakereiden ylivoima. Ei kuulu jurinaa, vikinää, ininää saati viserrystä - tosiaan SKF:t tuli noiden ylivoimaisten kiinan -piip laakereiden tilalle jotka jurisivat, vikisivät, inisivät ja visersivät jo uutena.

Jättäisivät nuo vaikka tekemättä. Muulta maailmalta säästyisi pitkä penni.


Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #33 : 13.07.2011, 08:11:46 »
Itsellä samanlainen SISÄTUULETETTU BOSCH, johon olen enempi kuin tyytyväinen. Samaa käytetään myös ainakin 850:ssä.
Omastani loppui hiilet aamulla. Liftillä jouduin työhön tulemaan. Opelin kyydissä  :'(
Tosin ensin purkasin sen ja totesin tilanteen :) Senhän tekee 940:ssä alta vartin. Ottaa tuon laturin pöydälle ja irroittaa hiilet.
Hiiilipäädyssä siinäkin niin paljon kulumaa, ettei kannata kasata vain uusilla hiilillä. Onhan tuo jo pyörinyt, Motonetista ostettu vaihdokas yli 250 tkm.
Samalla siihen heittäisin uudet laakerit,
MUTTA:
MIKÄ ON NIIDEN KOKOMERKINTÄ? Siis Hihnapäädyn ja takapaan laakereiden koko!
Ja mistä tuon viestiketjussa näkyneen hiilirenkaan saa ostettua? Oliko Motonetissa jollai koodilla?
Illalla ajattelin sen Boschin olevan taas kasassa...
Harmittaa, kun en itse muista niiden kokomerkintöjä...

-sfr-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #34 : 13.07.2011, 09:40:03 »
Löytyikin netistä...

eli hihnapäähän tässä (0123213007:ssa) 6303 ja takapäähän 6203
C3:na ja suojattuina ajattelin (2RS)

liukurengas löytyy ref-koodilla SLR39121

:)

-sfr-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #35 : 13.07.2011, 21:14:16 »
taas se pelittää. vaihdoin siihen skf-laakerit, liukurengaspaketin ja lataussäätimen.
aikaa meni hartaasti tehden 2 tuntia. varaosiin 55 euroa.
ainakin "mutteriajolla" pelasi hyvin. volttimittari antoi koko ajan päälle 13 volttia - lämmin keli...
onhan se yhdenlainen harraste tämäkin...
 ::)
-sfr-

Poissa Aabelix

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
    • sääaseman kanssa värkkäilyä jo vuodesta 1999
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #36 : 17.07.2011, 15:53:16 »
näperrellä jos viitsii ja on pihi luonnoltaan saa pelkkiä hiiliäkin erikseen jännitteensäätimeen, taisivat jotain pari euroa kustantaa  ;)
useita volvoja, ja vielä lisää volvoja, harrasteena -93 940 vapari B230 H-nokalla + "Jusen" piristämät boxit... yms. pientä

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #37 : 17.07.2011, 16:13:20 »
Laakerit saa irroitettua rikkomalla, puristaa vain  ulkokehää ruuvipenkissä niin että se katkeaa, raapii kuulat pois ja hioo sitä sisäskoolia rälläkällä että saa sen naputeluta pois. Kannattaa laittaa laakeri puristettaessa vahvan kankaan sisään, osat lähtee sinkoutumaan aika lujaa....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #38 : 18.07.2011, 08:19:45 »
Voi veljet!
Nauttia ihmisen pitää! Miksi särkeä laakerit, jos kerran ne lähtee kivutta ulosvetäjällä irti. Niitä voi sitten pyöritellä käsissään ja kuunnella kuinka ne ralisee... ;)

Oli muuten se vetopään laakeri kuiva.  Nämä tilalle laitettut SKF:t olivat Italian valmistetta. Maksoivat yht. 17 euroa.  Hihnapäänlaakeria en saanut C3:na sillä aikataululla, mikä minulla oli tuossa rempassa. Vaan eiköhän se pelitä sen 100 tkm vähintään...

Alkuperäiseen Bosch:n saatimeen hiilien vaihto on vähä vaikeampi, kuin näihin Unipointteihin. Vaihdetaan, jahka ehditään, niin saan varaosan aikaseksi.

Kun vielä jostain löytäs 14,6 - 14,8 voltin säätimen tuolle sisätuuletetulle. Ei ole vielä sattunut silmiin.

Tähän sisätuuletettuun on muuten helpompi vaihtaa tuo liukurengas paketti, kuin ulkotuuletettuun...
Ei tarvi niin isoa kolvia.

-sfr-

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #39 : 24.07.2011, 19:30:52 »

Kun vielä jostain löytäs 14,6 - 14,8 voltin säätimen tuolle sisätuuletetulle. Ei ole vielä sattunut silmiin.


Ipdusa.com
Tuolta löytys säädettävä mutta saakos näitä jostain lähempää?
Hinta on kyllä aika suolanen(41€) ja tohon vielä postit ja alvit? päälle.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #40 : 24.07.2011, 22:34:32 »
Kun vielä jostain löytäs 14,6 - 14,8 voltin säätimen tuolle sisätuuletetulle. Ei ole vielä sattunut silmiin.

Mikäs se vakio säätimen jännite on?
Jännitettä pystyy nostamaan 0.6v lisäämällä diodin säätimen maakarvaan (se joka menee ruuvilla laturin runkoon)...
144-70

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #41 : 26.07.2011, 11:30:51 »
Näillä keleillä tuo mun unipoint työntää nyt 13,5 V. Toki tuo on sisäänajossa vielä. Vanha totuus laturirempasta, että sen näkee 30 tkm:n sisällä, miten lopulta onnistui... :)
Päänavan mutteri täytyi kiriä uudelleen... alkoi lämmetä taas kerran... eikä laturista tullut, kuin 12,9 V,  vaikka kullatut liitimet olen paikalleen juottanut... eiku tinannut.
-sfr-

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #42 : 26.07.2011, 11:43:05 »
Name: Voltage Regulator

Part Code: 30093A

Brand:

Description: voltage regulator for all 240 83-93 non/turbo, 240T all, 740, 760, 780 all, 940 91-93 w/80 amp altnernator, 900 79-93 all, 9000 86-94 all(80 amp and 115 amp alternators).


Installation and Technical Notes: Made in Germany.

Price: $20.50


eEuroparts myy samalla koodilla.
Tää taitaa olla siihen ulkotuuletettuun malliin.
K.A.E on tekijä, Saksalainen tuon sivuston mukaan.
säädettävyydestä ei puhu mitään.
mitenköhän se säätö oikein toimisi?
:)

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #43 : 05.06.2014, 21:30:53 »
Jatketaan tästä kun otsikko on oikea :)
Mistä saa liukurenkaat ostettua ja missä hinnoissa liikutaan?
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Bosch 100A laturin kunnostuksesta
« Vastaus #44 : 06.06.2014, 07:00:25 »
Jatketaan tästä kun otsikko on oikea :)
Mistä saa liukurenkaat ostettua ja missä hinnoissa liikutaan?
Viimeks otin ihan Fixus-ketjun liikkeestä, hintaa oli joku 5-10e.

 

Samppasport  Futurez