Kulkukoira  Proturbo

940 2.3FB jakopään osaset

  • 21 Vastauksia
  • 4260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa smartxx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #15 : 14.05.2013, 17:39:07 »
Niin. Itse en käyttäisi, kun en voi olla varma työn laadusta.  ::) 
Yleensäkin on niin, että kun itse tekee, tietää mitä on tehty ja miten.
Kaikille se ei ole itseisarvo. Meille toisille se on....
*ZHWUP*
Mä palasin just tulevaisuudesta, ei hemmetti mikä paikka!
Kävin ens viikossa, löysin siut foorumin ostetaan palstalta kyselemässä venttiileitä!  :2funny:

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #16 : 14.05.2013, 20:43:10 »
Mullakin on joskus nuoruudessa ja tietämättömyydessä ollut tapana nähdä kaikki uhkana.  Nyt, kun ikää ja kokemusta on, näen kaiken positiivisemmin. Mahdollisuutena. Näissä bensa takavedoissa ja vielä bensa 850:ssä jakohihnan vaihto hiluineen on sen verta yksinkertainen homma, ettei sitä kehtaa korjaamolla teettää.

Oikealla harrastajalla on toki hyllyssä ainakin yksi venttiilisarja   :D Sikäli olit jäljillä.

Foorumilta joskus ostin omaan FD:n. Jos joskus tekisi venttiilirempan. Ei jakohihnan katkemisen takia, vaan ihan venojen ikääntymisen takia. Siinä ovat alkuperäiset saksanmaalla tehdyt venttiilit avaamattomissa volvon pussukoissa... Imut ja pakot.

Edelleen olen aidosti sanojeni takana. Laadulla on tekijänsä. Kokemukseni mukaan syöpäsäätiöt sitä ei tee. Oli sitten kyseessä auton korjaus, muuraus tai vaikka putkiasennus.  Ite täytyy tehä!

Ja se joskus eteen toivottavasti sattuva jakohihnaventtiiliremppakin on syytä tehä ihan ite. Itelle kun tekee, ei tule fuskattua.
-sfr-

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #17 : 14.05.2013, 22:47:57 »
Siis mikä tässä nyt tekee tätä kinaa?
Ei voi olla helpompaa jakopäätä kuin vinokoneen jakopää. Panee vaikka skf tai ina rullan ja hihnaksi gates tai contitech niin on idioottivarma homma. Kiristinkin toimii jousivoimalla, ei siinäkään voi ryssiä jos yhtään tietää mitä tekee.

Jos ei tiedä niin sitten ei tietenkään kannata ihan oikealla moottorilla harjoitella.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #18 : 14.05.2013, 23:34:57 »
Komppaan heppaa. Jakopää on sellaista perus ti-osaamista että siihen voi ryhtyä mikäli on jonkinlainen korjausopas olemassa(siis ensikertalainenkin). Jollei ole tarvittavia työkaluja tai paikkaa missä tehdä niin ei muuta kun osaavalle korjaamolle ja ottaa oppia asentajan tavasta tehdä työtä. Kaikki ei siitä kyllä välttämättä pidä mutta jos on supliikki niin yleensä onnistuu.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #19 : 15.05.2013, 11:14:00 »
Vaikka tuo vinokoneen jakopää on todella helppo niin voi senki ryssiä hosumalla  :2funny:
Auto tallista ulos ja hetken kävi kunnes sammu ja työntämällä takas  :buck2:


Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #20 : 15.05.2013, 11:31:55 »
Meni eilen itseltä vinokoneen jakoremppa vituiksi jo ennen alkamistaan. Hain ensin Motonetistä QH:n hihnan (todettu Volvo-korjaamolla, että kestää Suomen olosuhteissa, mitä pitääkin) ja tilasin samalla kiristimen, kun ei ollut Porissa hyllyssä. Gatesin satsia olisi ollut, mutta taloustilanne on sellainen, että joka senttiä saa venyttää kuin itäsaksalaista kumihaalaria pukemisvaiheessa. Kiristin sitten saapui eilen, sininen paketti, jossa luki Sweden ja jotain muuta. Pääsen kotiin, otan kiristimen paketista ja pyöräytän rullaa sormella ympäri. Rulla pyörii kuin ilman mitään vastusta kahisevan äänen saattelemana... Laakeri viallinen suoraan paketista tai rasva jäänyt kokonaan välistä pois. Ei muuta kuin takaisin tiskille valittamaan. Henkilökunta ystävällisesti totesi, että ihan selvä homma, ei tätä voi autoon laittaa ja tilasivat INA:n valmistaman rullan tilalle. 240 B200E farkkuun laitoin vuosi sitten saman firman osan ja se oli aivan ok, nyt tulikin sitten sutta ja sekundaa. Onneksi on autonasentajakoulutuksessa opetettu tarkistamaan jokainen uusi osa ennen asentamista.

Goodyearin jakoremmin kanssa näissä on ollut ongelmia. Hihna ei tunnu kestävän Suomen lämpötilanvaihteluita, menee korpuksi ja tulee halkeamia ennen kuin kilometrit/vuodet ovat täynnä. Joku pulju kyseistä hihnaa myynyt ainakin Loimaan alueella, mutta ei ole muuten tullut vastaan.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3FB jakopään osaset
« Vastaus #21 : 15.05.2013, 14:01:31 »
HEPPA: "Siis mikä tässä nyt tekee tätä kinaa?
Ei voi olla helpompaa jakopäätä kuin vinokoneen jakopää. Panee vaikka skf tai ina rullan ja hihnaksi gates tai contitech niin on idioottivarma homma. Kiristinkin toimii jousivoimalla, ei siinäkään voi ryssiä jos yhtään tietää mitä tekee.

Jos ei tiedä niin sitten ei tietenkään kannata ihan oikealla moottorilla harjoitella."

Samaa mieltä olen tismalleen. Ei ole helpompaa. Ja jos ei tuota osaa oikein tehdä, on parempi, kun jättää tämän korjaamo-osionkin lukematta.
Toki osien laatu on juurikin se, josta kaikki lähtee.  Toinen on sitten se aito huolellisuus ja harrastuneisuus.

Vähän vaan poikasia vedätin.

-sfr-

 

Proturbo  Autodiagnoosi