KL-varaosat  Race.fi

745 2.4td -86 sähköisen nopeusmittarin toimimattomuus perän vaihdon jälkeen.

  • 10 Vastauksia
  • 6680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vaihtui 745 normiperän tilalle 940 perä liikkeelle lähtöavustimella, muuten kaikki ok, mutta nopeusmittari lakkasi näyttämästä yhtään mitään.

Sähköinen liitinhän on samanlainen (ulkoisesti), mutta jotain eroa perissä on, kun ei kerran näytä nopeutta.  Ei siis näytä väärin, vaan nopeusmittarin
viisari ei liiku mihinkään.  Ennen perän vaihtoa nopeusmittari toimi normaalisti, välityksetkin vaikuttaisi olevan lähellä toisiaan, molemmilla perillä
gps:n mukaan satasessa n. 2700rpm/min.

Anturi vikahan on mahdollinen "uudessa" vaihdetussa perässä (mutta ei tod. näk.), mitä pitäisi näyttää ehjän anturin vastusta?

Lueskelin volvolandialta (sinne ei taida enää pystyä kirjoittamaan) että perän nopeusmittarin hammaskehän sakaroiden määrässä olisi eroja?
940 perässä tiheämpi sakara määrä? ja jos näin on, niin sotkeeko nopeusmittarin niin ettei näytä mitään, vai pitäsikö näyttää, mutta näyttää
nopeuden väärin?  Onko ainut konsti modata sakara määrä samaksi kuin vanhassa perässä (jos niissä eroa) vai onko esim. mittaristossa
kytkimiä millä sovitetaan eri pulssi määrät nopeusmittarille?

Antureissa taitaa olla eroa, 745 anturi ei taida käydä 940 perän koppaan, ja jos modaa nopeumittarin sakarat perästä, niin tarviiko
vaihtaa myös toinen anturi ja sitä kautta myös toinen koppa?

Tulipas monta kysymystä, mutta joku varmaan paininut saman vaivan tiimoilla, auttaisi/helpottaisi/nopeuttasi kun ei tarvisi kokeile/erehdy/onnistu
metodilla edetä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Anna nyrkkihoitoa sille mittaristolle jos ei heräile, jos ei rupea auttamaan niin tulihan johdotukset kuntoon sieltä perän lähettyvilä jottei katkennu?

Hammasmäärä on eri tuon ikäsissä, eli näyttää liian lujaa vauhtia mutta kyllä sen toimia pitäisi..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Ei oo vielä koskaan nopeusmittari nyrkkiä tarvinnut, tuskin nytkään auttaa.  Johdotukset ei saanut kipeetä, mutta vois peräkontista mittailla (liitospaikka kuulemma siellä) mitähän sen anturin vastus pitäisi olla?

Suicidesanta

  • Vieras
Itsellä heräs tässä kanssa kysymy taas !  ::) Kun mulla on kanssa täsmälleen sama kuvio tapahtunut kuin ketjun aloittajalla, mutta sillä erotuksella, että mittari näyttään vähän reilun 4 kertasena nopeuden. Noh kysymys kuuluukin, että pitääkös mun nyt sitten vaihtaa se anturi sieltä perästä vai nopeusmittari VAI molemmat ? vai pystyykö sitä mittaria jotenkin helposti modaamaan näyttämään oikein ?

Niin ja vastauksena aiheeseen: Tosiaan kannattaa kattoa, että se signaali tulee sinne mittarille asti. Jos tulee, niin landian foorumilla oli ainakin linkki VDO:n mittariston korjaukseen ( myös nopeusmittarin ) tais olla jotain juottelua ja konkan vaihtoa, tai muuta vastaavaa. Taitaa kyllä olla FAQ:ssa täälläkin jo tuo tieto. Uskoisin mittareiden olevan samanlaisia kuin 740:sessäkin, mihin toi landian ohje ainakin soveltuu.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011, 14:48:52 kirjoittanut Suicidesanta »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Itsellä heräs tässä kanssa kysymy taas !  ::) Kun mulla on kanssa täsmälleen sama kuvio tapahtunut kuin ketjun aloittajalla, mutta sillä erotuksella, että mittari näyttään vähän reilun 4 kertasena nopeuden. Noh kysymys kuuluukin, että pitääkös mun nyt sitten vaihtaa se anturi sieltä perästä vai nopeusmittari VAI molemmat ? vai pystyykö sitä mittaria jotenkin helposti modaamaan näyttämään oikein ?

Anturin kehä perän sisällä vaihtoon tai jos helpolla haluat päästä niin sivuleikkureilla leikot siitä kehästä sakaroita pois niin, että joka neljäs jää jäljelle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Nopeusmittari casen tiimoilta...
...siinä 940 perässähän oli kuten ylempänä tiedettiin 48 anturin luettavaa poikkipienaa, ja 745 perässä niitä oli 12.  940 perän anturin haitat ovat aivan kiinni raudassa, siis sen pulssikehän alla ei yhtään "ilmaa", kun taas 745 perän pulssikehän alla helposti lähes sentti tyhjää.
   Pystyykö siis anturi saamaan tarvittavat pulssit kun pulssikehän pienat suoraan raudan päällä?
No, katkoin 36 pienaa pois (joka neljäs siis jäi) ja jäljelle jäi sama 12 kuin edellisessä perässäkin.
Sitten oli vielä johto poikki aivan anturin liittimen juuresta, ehjä liitin jäi vielä haeskeluun.  Anturin vastus näytti 2.9kohm.  Anturin kiinnitys on erilainen, vaihdon 745 perästä siis perän laipan antureineen ja kasaan ja kokeilemaan... toimi ja näytti oikein, mutta vain parin kilometrin verran, luulin että tilapäis viritys anturin liitoskohdasta petti, mutta tutkaillessa oli anturista hävinnyt se 2.9kohm, näytti vain ääretöntä.
Paikalleen laitettaessa pyörittelin pukeilla, eikä kyllä pitäisi olla ottanut anturin nenään, eikä siinä oikein syvyys säätöä taida ollakkaan, toivottelen että anturi olisi hajonnut lämmöstä, kun siitä läheltä joutui pikku ruostekohtaa korjaamaan, mutta kun toimi vähän aikaa...olisin ottanut irti ja katsonut, mutta ei vielä irronut anturi, eikä enää riittänyt innostus ottaa koko kilpeä irti.
Onko joku saanut kyseisellä modauksella toimivan nopeusmittauksen? Tuttu katsurikin totesi että heidän papereissaan navi ei kelpaa nopeusmittariksi...et jotain tarvis keksiä.
Niin se jäi vielä kysymättä että käykä se 940 peän laippa ja  anturi jos luettavat sakara määrä on oikea?
« Viimeksi muokattu: 18.01.2011, 22:45:03 kirjoittanut tj »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Perän laippa käy ainakin joidenkin vuosimallien kesken ristiin, ei kyllä tosin ole ihan tarkkaa tietoa luovuttajan vuosimallista. Anturikin kävi tässä tapauksessa, mutta kun edelleen se vuosi on arvoitus...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Perän laippa on täysin vaihtokelpoinen, mutta antaako 940 perän anturi oikeanlaista "tietoa" 740 mittaristolle, pulssi määrä pitäisi olla sopiva kun se modattu 48 --> 12.  En huomannut mitata mitä on 940 anturin vastusarvo?  No, laipan vaihtoon ja kokeilemaan...

...ja kokeiltua tuli.  Ei ...kele, nyt nipussa 940 perä omalla anturillaan ja kilvellään, ainut modi on että sakarakehästä poistettu 36 pienaa, jäljellä siis sama 12 kuin 740 perässäkin.  Nyt näyttää mittari juu, mutta jostain syystä kokolailla puolet liikaa??  Mittasin sen 940 anturin, sen vastusarvo oli 1.25kohm (kun 740 anturissa n.2.9kohm voisiko vaikuttaa, auttaisiko vastuksen lisääminen?)

Nyt siis hyvät neuvot tarpeen, mutta lainkirjainhan taitaa täyttyä, nopeusmittari on ja näyttää :)

Ja nenähän siitä 740 anturista oli liippaantunut ja sen takia vastusarvo mennyt äärettömäksi.

...nyt näyttäisi että ehjälle 740 (745) perän nop.mittarin anturille, mielellään perän laipan kanssa olisi tarvetta, jos joltain löytyisi tarpeettomana pistäis vaikka yv:tä.



« Viimeksi muokattu: 22.01.2011, 00:26:22 kirjoittanut tj »

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Nyt pelittää nopeusmittari.
940 perästä anturin pulssikehän pienat 48 --> 12 ja 740 anturi 940 perän laippaan sovituksella (740 perän laipassa anturi on vähän vinossa pulssikehään nähden, 940 perän laipassa se on kohtisuoraan pulssikehään nähden, siksi siis sovitus 940 laippaan). 
740 anturin halk. n.28mm 940 anturin halk. n.24mm.  Työstetty 940 perän laippaan 28mm anturin reikä ja pistetty 740 anturi siihen, vaati etäisyyden säätöä hetken että löytyi sopiva etäisyys, tahtoi välillä hyppiä mittari kaksinkertaiselle ylinopeudelle.  Antureiden etäisyys kiinnitys kauluksen reunasta anturin nenän päähän on sama, mutta 740 anturi tarvi pistää n. 2-3mm kauemmaksi pulssikehästä, niin alkoi toimimaan oikein kaikissa nopeuksissa.
Antureiden vastusarvolla (740 anturi n.3kohm. 940 anturi n.1.2kohm) ei ollut merkitystä että mittari olisi näyttänyt oikein.
No, nyt toimii, seuraava meniskin jo heittämällä:)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Tuttu katsurikin totesi että heidän papereissaan navi ei kelpaa nopeusmittariksi...et jotain tarvis keksiä.
Jännä, vähän kyllä ot, mutta kyllä täällä ainakin kahdesti, ERI katsurilla on kelvannut navi nopeusmittariksi, sitähän ei ole laissa mielestäni määritelty että mistä se nopeus mitataan, vaikka mitattais kuun asennosta, kunhan mittaustulos on kohtuu oikea.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa tj

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Varmaan täysin katsurista kiinni, kelpaako navi nopeusmittariksi.  Yksi katsuri kenen kanssa oli asiasta puhetta perusteli että navi ei kelpaa nopeusmittariksi, kun ei ole nopeuden mittauslaite, sen sijaan vaikka polkupyörän mittari (magneetti vaan kardaaniin ja säätämään) taas kelpaisi kyllä.  Voisi vaikka ihan maalaisjärjellä ajatella, niin eihän parempaa/tarkempaa nopeusmittaria olekkaan kuin navin nopeusnäyttö, mutta nää on taas tätä juttuja...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo