Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Kanistaja - 11.05.2012, 00:47:35

Otsikko: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 00:47:35
Morjesta, eli kyseessä 250tkm ajettu -95 mallinen T5 volvo.

Autoon on vaihdettu ärräläisen moottorinohjausyksikkö.

Taitaa loppua vakioturbosta puhallus kesken? Turbomittari menee todella helposti ihan tappiin asti siis se mikä kojelaudassa on, ja sinne kun se pääsee auto rajoittaa / sylkäisee ahdot pois <--- taitaa olla ihan normaalia käyttäytymistä autolta tuo? Jos oletetaan että ärräläisen moottorinohjausyksikkö +t5 turbo, niin näinkö se käyttäytyy sitten vai onko tässä nyt jotain muuta häikkää :D

Onko kellään tarkkoja koodeja joita R mallin moottorinohjausyksikkö pitää sisällään niin voisin varmistua 100 prosenttisesti että on R mallin yksikkö.

Niin ja uuden turbon ajattelin vaihtaa, niin eikös autoon kannattaisi laittaa R mallin turbo kylkeen? Sittenhän siinä olisi r mallin ohjaus, sekä itse turbokin.

Vai vielä astetta isompi? Mitä mieltä olette mikä turbo kannattaisi laittaa? Itse ajattelin tuota ärräläisen käyttämää turboa tai siitä vielä yhtä kokoa isompaa, mikä olisi ärräläisen turbon jälkeen hyvä vaihtoehto jos halajaa kokoa isompaa?

Tarkoitus olisi vaihtaa autoon nyt isompi turbo ja viedä penkkiin esim hariselle säädettäväksi.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 01:01:06
Niin ja siis pientä virittämistä olis tiedossa se ois tossa turbonvaihdon tarkoituksena.

Onko hyöty kuinka suurta jos ottais vielä tota Ärräläisen TD04-16t turboa isomman? Vai riittääkö tossakin puhallus sinne yli 300hp tehoille? Onko järkeä?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 11.05.2012, 06:21:03
Niin ja siis pientä virittämistä olis tiedossa se ois tossa turbonvaihdon tarkoituksena.

Onko hyöty kuinka suurta jos ottais vielä tota Ärräläisen TD04-16t turboa isomman? Vai riittääkö tossakin puhallus sinne yli 300hp tehoille? Onko järkeä?
Suoraan 19T niin jää väli vaiheet pois. sen kaveriks 3" ränni turbolta saakka ja boschin siniset tai vihreet suuttimet. Noilla ruvetaan oleen sie 300 hujakoilla.

En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: motocykler - 11.05.2012, 07:25:28
En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.

Olen kokeillut kolmella eri eculla ja kaikilla kone toimi normaalisti.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 10:04:01
Mikähän siinä sitten on että noin äkkiä ahdot nostaa korkealle  ???


Tai että mistä ne ahdot on noin korkealle nostettu? Musta vaan vahvasti tuntuu että se on ton moottorinohjausyksikön aiheuttamaa, mikä yksikkö lie sit onkaan.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 10:05:53
Suoraan 19T niin jää väli vaiheet pois. sen kaveriks 3" ränni turbolta saakka ja boschin siniset tai vihreet suuttimet. Noilla ruvetaan oleen sie 300 hujakoilla.

En oo kyllä kuullu et olis kukaan vaihtanu koko ecua, mahtaako edes toimia jos vaihtaa keskenään...? Ja ei, sun auton ei pitäis osua fuel cuttiin vakio turbolla jos ei ahtoihin oo koskettu mekaanisesti.


Mikä on tän 19T ahtimen tarkka nimike? Jolla voi etsiskellä netistä noita.

Nuo suuttimet pakko vaihtaa 19T ahtimen kanssa?

Ja mites tuo 3 tuuman putkisto, ajattelin että katilta asti vetäis suoran röörin, onko pakosarjaan yms koskea? Katalysaattoria en ole ainakaan poistamassa. Nämä huomioon ottaen onko järkeä edes 19T ahdinta ostaa? Hinta ainakin luultavasti aika paljon kovempi tuolla 19T:llä?

Saisin 500 eurolla uuden Ärräläisen turbon postitettuna, mitä mieltä tästä? Ja noi suuttimien vaihdot esimerkiksi voi olla budjetille jo liikaa... Eli ärräläisen turbolla+lastutus+vähän ahtojen nostoa siinä samalla ni tuskin tarvii suuttimia alkaa vaihteleen viel?

Budjetti on myös rajallinen se täytyy myös sanoa.

Niin ja se vielä piti kysyä että turbon painemittari kojelaudassa kun menee tappiin, auto fuel cuttaa. Vakioturbolla normaalia ilmeisesti? Nyt pitää vaan selvittää mistä ne ahdot on noin koviksi ruuvattu  ;)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: BuuBBa - 11.05.2012, 10:10:34

Mikä on tän 19T ahtimen tarkka nimike? Jolla voi etsiskellä netistä noita.


TD04HL-19T
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 10:20:30
Kiitoksia edelliselle.

Kattelin tossa vähän ni tuo turbo ei vissii ns bolt on ihan ole tähän 850 T5 malliin? Jotain luki että olis s70 t5 1999vm lähtien bolt on, mut menee ilmeisesti tähän 850 t5:seenkin kun vähän pakoputkipuolen kiinnitystä vaan muokkaa et saa putken kiinni?

Niin ja ilmansuodattimesta unohtui kysyä. Nyt autoon on vaihdettu joku perus vapaavirtaussuodatin, mutta mun järki sanoo että ei se hyvä ole. Varmaan vakiosuodatinsysteemi ois kaikista paras tähän?

Mut meneekö siis suuttimet vaihtoon ton 19T puhaltimen kanssa pakosti?

Pahoittelen viestien sekavuutta mutta tarkoitus imeä tietoa nyt paljon niin sitten on vähän homma hallinnassakin :)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 11.05.2012, 11:36:12
19T:n kanssa menee suuttimet vaihtoon. alota homma sillä et ostat kunnon ahtomittarin niin näkee paljon sie niitä ahtoja on. vaikka sinne olis R:n boksi vaihdettu niin ei pitäisi pienemällä turbolla fuelcuttia vetää. Yks vaihtoehto on et sulla on kiristetty hukkaportin kello tappiin tai sit sulla on se kellon kalvo rikki jolloin ahdot nousee. Tarkasta onko sulla se alkuperänen ahtopaineen säädin vie paikallaan. Huonot tulpat voi myös aiheuttaa pätkimistä suurilla ahdoilla, jos usit tulpat niin käytä alkuperäisiä volvon tulppia. Myös tulpan piuhat, jakajankansi ja pyörijä tarkastus listalle.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 14:02:44
Paljon kiitoksia vastauksista auttavat paljon.

Pitkän pohdinnan jälkeen jätin tuon 19T nyt sivulle, ja tilalle se perus mikä ärräläisessä on vakiona, koska
-halvempi
-suuttimet menis vaihtoon
-Käy suoraan kiinni heittämällä ei tarvi kikkailla yhtään mitään
-ärräläisen ahtimella ulossaatava teho aivan riittävä meikäläiselle

Täytyy tosiaan esittää niinkin hölmö kysymys, että missä tämä hukkaportin säätö tarkalleen on? Jos se on kiristetty, mihin se kannattaisi säätää nyt sitten? Ja miten tuo kalvo tarkistetaan, sen taitaa nähdä kyllä silmällä jos se on paskana mutta missä se on tarkalleen ;)

Tulpat menee vaihtoon koska ei tietoa millon vaihdettu viimeeksi.

Ja alkuperäiset volvon tulpat varmaan suoraan volvota, maksaa varmasti maltaita :(

Missä kannattaisi säädättää tuo auto uudella turbolla? Muita / parempia vaihtoehtoja kuin Harinen?

EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: jusbe - 11.05.2012, 14:47:47
EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?
ei jos aito mitsu on..
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: BuuBBa - 11.05.2012, 15:13:26

-Käy suoraan kiinni heittämällä ei tarvi kikkailla yhtään mitään

Ja alkuperäiset volvon tulpat varmaan suoraan volvota, maksaa varmasti maltaita :(

EDIT: 500e makso postikuluineen täysin uusi TD04HL 16T ahdin. Ei paha?

Jos sulla tällä hetkellä siell 15G, niin tuo 16T ei todennäköisesti mene suoraan vaan downpipen joudut muokkaamaan.

Taitavat olla noin 75-85€

Ja kuten jusbe jo ilmaisi, niin ei paha, jos todellakin aito mitsubishi ("volvon") ahdin.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 15:16:22
ei jos aito mitsu on..

En tiedä onko aito, mutta toivon mukaan ihan pätevä ja samalla tavalla asiansa ajava  ;)

Kyselinkin tosta downpipestä bubbalta jo YV:llä.

onko se pahakin homma vaihtaa se downpipe uuteen? Ymmärsin että joutuis hitsihommiin vai puhunko ihan hölmöjä kai siinä pulttikiinnitys on  :D Minkä kokosta laittaisitte? Ja mistähän saisi edullisesti?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: BuuBBa - 11.05.2012, 15:27:49
En tiedä onko aito, mutta toivon mukaan ihan pätevä ja samalla tavalla asiansa ajava  ;)

Kyselinkin tosta downpipestä bubbalta jo YV:llä.

onko se pahakin homma vaihtaa se downpipe uuteen? Ymmärsin että joutuis hitsihommiin vai puhunko ihan hölmöjä kai siinä pulttikiinnitys on  :D Minkä kokosta laittaisitte? Ja mistähän saisi edullisesti?


2.5" riittää hyvin, mutta miksei suoraan 3" (jos loppupäätäkin vähän avarataa).

Edullisemmin saat, kun ostat sopivan laipan siihen (joku muu kertoo mistä) ja joitain käyriä (taas joku muu kertoo mitä käyriä), jonka jälkeen sovittelun kanssa paikoilleen. Tai sitten helpommalla ja samalla kalliimmalla vaikka JT-tuningin 3" DP+katin TÄMÄ TAITAA olla oikea.. (http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=398405&groupid=59241&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p)

Tai voithan ottaa vanhasta ahtimesta pakopesän ja laittaa sen siihen uuteen, jolloin vanha putki käy suoraan. Kannattaa vaan tarkistaa, että se ei ole pahasti halkeillut sisältä.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 15:34:26
Jos laitan vanhasta ahtimesta pakopesän uuteen, menetänkö potentiaalisia hevosvoimia? Kun sanoit YV:llä että toi pakopesä ois paska, mut oliko se vaan 19T kanssa? Eli tän pienemmän ahtimen kanssa riittää tuo vakiokin?

Eiks noi halkeamat pakopesässä ole ihan normaaleja pienet? Eli ei kannata huolestua? Kunhan ei ole mitään suurempia.

Toi DP tuningin systeemi on kyllä mun budjetille liian iso.

Tarkoitus olis seuraava toteuttaa:
Tuo tilattu T16 ahdin kiinni
Ilmeisesti nyt sit pakopesä vanhasta ahtimesta
Vakioputkisto muuten, mutta suora 3 tuumanen katilta perseeseen asti että saa vitosen ärisemään  ;D
Auto säädettäväksi johonkin, mutta ei vielä tietoa minne. Oisin hariselle vienyt mutta heinäkuussa vasta onnistuis  :(

Seuraavasta suunnitelmasta saa esittää omia ehdotuksia / parannuksia / muutosehdotuksia, mutta turbo pysyy koska se on jo tilattu :)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: BuuBBa - 11.05.2012, 15:42:38
Jos laitan vanhasta ahtimesta pakopesän uuteen, menetänkö potentiaalisia hevosvoimia? Kun sanoit YV:llä että toi pakopesä ois paska, mut oliko se vaan 19T kanssa? Eli tän pienemmän ahtimen kanssa riittää tuo vakiokin?

Eiks noi halkeamat pakopesässä ole ihan normaaleja pienet? Eli ei kannata huolestua? Kunhan ei ole mitään suurempia.

Toi DP tuningin systeemi on kyllä mun budjetille liian iso.

Tarkoitus olis seuraava toteuttaa:
Tuo tilattu T16 ahdin kiinni
Ilmeisesti nyt sit pakopesä vanhasta ahtimesta
Vakioputkisto muuten, mutta suora 3 tuumanen katilta perseeseen asti että saa vitosen ärisemään  ;D
Auto säädettäväksi johonkin, mutta ei vielä tietoa minne. Oisin hariselle vienyt mutta heinäkuussa vasta onnistuis  :(

Seuraavasta suunnitelmasta saa esittää omia ehdotuksia / parannuksia / muutosehdotuksia, mutta turbo pysyy koska se on jo tilattu :)

Tuo kartiolla lähdöllä (15G) pesä on paska, mutta puhutaan varmaan 10hv erosta, jos vaihdat isompaan.. Tuon 19T kanssa ero olisi ollut suurempi..

Halkeamat haittaavat tai eivät.. Yleensä halkeaa hukkaportin reiän kohdalta, jolloin saattaa vaikuttaa heräämiseen ja maksimi ahtopaineeseen (kuinka paljon, sitä en tiedä).

Suosittelen kuitenkin laittamaan jonkun änkkärin sinne.. Vaikka yksi 3" läpivirtaava, ettei ihan järkyttävästi karju..
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: jusbe - 11.05.2012, 15:46:08
http://www.debil.fi/ (http://www.debil.fi/) tuolla paljon säädetty volvoja, vissiin ihan osaavaa porukkaakin :)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 11.05.2012, 15:54:56
Kiitos edellisestä linkistä.

Jos joku löytää jostain sellasen sopivan pakopesän suht kivaan hintaan niin vois melkein sen verran santsata vielä ahdinpuolelle. Itellä ei mitään käsitystä mistä lähteä etsimään
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 12.05.2012, 14:45:42
Joo elikkäs seuraavanlaisia havaintoja tein eilen:

Autosta oli vuotaneet lauhduttimen letkut entisellä omistajalla, hän laitatti ne volvolla kuntoon, enää ei kuse öljyä. Luotin tottakai että ovat volvolla kattoneet öljyt jne, ihan normaalisti.

Ja vitut, eilen katoin tikun niin vähän pohja kastu vaan. Pieni paniikki iski jo että voi muoviämpäri oon rikkonu tavallaa ite auton. Sit kieli keskellä suuta lisäämään öljyä = lisäsin 1.7 litraa, ja tikku menikin jo vähän yli ylärajan. Eli onhan siellä silti öljyä ollut vaikka tikku vaan vähän pohjasta kastuikin.

Seuraavanlaista huomasin öljynlisäyksen jälkeen = Nyt auto käyttäytyy ahtimen puolesta paremmin, eikä fuel cuttaa enää koskaan. Kaasu pohjassa menee silti ahtomittari tappiin, ja varsinkin pidemmässä vedätyksessä huomaa että auto laskee itse ahtoja, mistä helvetistä tämä johtuu? Vai onko se tosiaan niin että auton oma turbo asteikko vakio 15g turbolla kun menee tappiin, auto laskee ahtoja itse automaattisesti? Joku aikaisemmin mainitsi hukkaportin säädöstä / ja jostain kalvosta joka voi olla rikki, saisinko tarkat ohjeet missä nämä sijaitsee? Jos joku vaikka viittii netistä johonkin 850 moottoritilan kuvaan ympyröidä niiden sijainnit niin helpottaa jo 100 prosenttia.

Niin, ja alkoi palamaan toi kolmiovalo missä on joku häkkyrä keskellä. Auto toimii silti ihan OK vaikka tuo palaakin, mutta maanantaina vien töpseliin että näkee mikä vialla. Kuumottelee vaan vitusti että moottorissa on jotain häikkää... muoviämpäri.

Ei hyvin alkanu taas tämäkään volvotaival. Edellisen T6 S80 kanssa nostettiin laatikko pöydälle kahdesti kuukauden sisällä, ja tottakai myös moottori kun ei sitä muuten irti saanut. Mutta tavallaan aika positiivisella fiiliksellä täl hetkel liikenteessä, tän 850 saa vielä korjattua kun ite laittaa, eikä mikään hirmu kallis auto ole korjatakkaan, esim katsastus on juuri nyt tässä kuussa ja olen 100% varma että ei mene ekalla leimalle ja joutuu jotain alatukivartta tms laittamaan. Mut ei siinä auta kun laittaa, ei ne hirmu kalliita ole. Kaikki 850 viat S80 T6:sen jälkeen pistää vaan hymyilyttämään  :D


EDIT: Uskoisin että kaikki edellä mainitut asiat ovat johtuneet tosta ECU:sta.

Vaihdoin täysin vakiosoftalla olevan ecun autoon = ahdot nyt täysin normaalit niinkuin vakiossa pitääkin, Lambda valo hävis palamasta, auto ei käy enää rikkaalla, eikä fuel cuttaile tai mitään eli toimii täydellisesti tolla vakio-ohjelmalla niinkuin kuuluukin. Tästä on hyvä lähteä vaihtamaan sitä 16T ahdinta ;) Pääsin myös n.6.7 litran keskikulutukseen tossa maantiellä 80 alueella, eli näyttäs toimivan ihan niinkun kuuluu eli turha kuumotella mitään lambda antureita enään.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 15.05.2012, 10:44:58
Olen siis ymmärtänyt niin, että jos toi tuleva 16T on suoralla pakopesällä, se olisi 100% bolt-on?

Ja vakio downpipekin menis suoraan kiinni?


Kuinka paljon tehohävikkiä vakio downpipellä olisi, jos ajatellaan että ois 3 tuumanen downpipe toinen vaihtoehto? Kannattaako edes vaihtaa isompaan?

Kuva ahtimesta:

(http://www.cxracing.com/product/cxracing16/TRB-TD04-Volvo/images/1.jpg)

Olenko väärässä jos sanon että on vinolla pakopesällä?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Sato| - 15.05.2012, 12:22:49
Kuvan fööni ainakin vinolla pesällä.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 16.05.2012, 08:27:17
Olen nyt opiskellut hieman ja katellut, varmistetaampa ymmärsinkö asian oikein:

Auto 850 2.3 T5 -95.

Vanha turbo voi olla vinolla tai suoralla pakopesällä??. Vai onko ne aina suoralla pakopesällä?

Tuleva turbo on kuitenkin vinolla pakopesällä.

Jos vanha on suoralla pakopesällä, en saa downpipeä enkä pakoputkea kiinnitettyä suoraan.

Jos vanha on vinolla pesällä, kaikki menee suoraan kiinni.

Helvetti kun en löydä ulkomailta uutta downpipeä mistään. Tän uuden downpipen pitäis olla sit varmaan sillä vinolla kiinnityksellä?

Onko tästä minulle mitään hyötyä : http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 16.05.2012, 09:05:53
Olen nyt opiskellut hieman ja katellut, varmistetaampa ymmärsinkö asian oikein:

Auto 850 2.3 T5 -95.

Vanha turbo voi olla vinolla tai suoralla pakopesällä??. Vai onko ne aina suoralla pakopesällä?

Tuleva turbo on kuitenkin vinolla pakopesällä.

Jos vanha on suoralla pakopesällä, en saa downpipeä enkä pakoputkea kiinnitettyä suoraan.

Jos vanha on vinolla pesällä, kaikki menee suoraan kiinni.

Helvetti kun en löydä ulkomailta uutta downpipeä mistään. Tän uuden downpipen pitäis olla sit varmaan sillä vinolla kiinnityksellä?

Onko tästä minulle mitään hyötyä : http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-T3-T4-5-BOLT-SWAP-2-5-STAINLESS-STEEL-TURBO-DOWNPIPE-EXHAUST-KIT-/300647963430?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item460003db26&vxp=mtr)
Sulla on 15G sie, eli sulla on suora lähtö ja vielä kartiokiinnityksellä. Pistäppä samppasportille mailia ja kysy paljon maksaa vinolla lähdöllä oleva 3" JT:n downpipe. Tolla ebayn kapistuksella et tee mitään kun on eri laippa. Yks vaihto ehto on että lyöt turbon kiinni ja viet vaikka kkd-motorsportille niin ne tekee sulle siihen sopivan DP:n kohtuu hintaan.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 16.05.2012, 11:08:35
Sampsalla ei ollu minkäänlaista suoraa ratkaisua ongelmaan.

Soitin tonne motorsportille, se kuullosti ihan hyvältä hinta-arvionkin puolesta, ainut ongelma on että auto pitäisi saada ajamalla sinne ja se on vaikeaa uuden turbon kanssa kun vanha downpipe ei käy paikalleen :D

Moni tuumasta tuo vanha downpipe on kun vakiohan siellä on?

Mietin et jos muokkais vanhan kiinni jotenkin? Mut onko se sit tehoa rajoittava osa reilusti jos pitää vakio downpipen?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 16.05.2012, 15:25:56
Sampsalla ei ollu minkäänlaista suoraa ratkaisua ongelmaan.

Soitin tonne motorsportille, se kuullosti ihan hyvältä hinta-arvionkin puolesta, ainut ongelma on että auto pitäisi saada ajamalla sinne ja se on vaikeaa uuden turbon kanssa kun vanha downpipe ei käy paikalleen :D

Moni tuumasta tuo vanha downpipe on kun vakiohan siellä on?

Mietin et jos muokkais vanhan kiinni jotenkin? Mut onko se sit tehoa rajoittava osa reilusti jos pitää vakio downpipen?
Tollasen sinne ainakin saa JT:ltä http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx?productid=398403&groupid=59241&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p Ja saahan sen auton hinattua sinne KKD:lle kun kuitenkin kyydin tarviit pois sieltä  ;) Älä sitä vanhaa sinne jätä...
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 16.05.2012, 16:13:38
Joo 400e pelkästä downpipestä on kyllä liikaa :D

Alko ilmeisesti kunnolla antautumaan tuo vakioturbo nytten. Mitä oireita nää pitää kun turbo alkaa olemaan loppu?

Itellä tekee seuraavia: Huonot ahtopaineet, vetoja puuttuu, ja sininen savu kun turbo alkaa ahtamaan. Pintakaasulla kun turbo ei ole mukana pelissä ei savuttele yhtään.

Venttiilinvarren kumit tuskin on, kun hurjalla moottorijarrulla 100km/h vauhdista ei myöskään tupruttele savuja yhtään.

Eli kai se sitten turbo alkaa olee vaihtoa vailla kunnonsakkin puolesta jo?, mutta hyvä juttu että uus ahdin on tulossa.

muoviämpäri kun on kuvan mukaan ainakin valitettavasti se vino pakopesä. Ois lottovoitto kun tulis suoralla ;)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 19.05.2012, 13:28:50
Joo eli sellasta aloin miettimään, et kai nuo T5 vakiosuuttimet riittää tälle kokoonpanolle:

TD04-16T
K&N Paneeli vakiokoteloon
Simons cat back 2.5 tuumaa
Ja lopuksi auton säätö = lastutus penkissä

Joudunko suuttimetkin vaihtamaan vielä?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 19.05.2012, 21:45:05
Joo eli sellasta aloin miettimään, et kai nuo T5 vakiosuuttimet riittää tälle kokoonpanolle:

TD04-16T
K&N Paneeli vakiokoteloon
Simons cat back 2.5 tuumaa
Ja lopuksi auton säätö = lastutus penkissä

Joudunko suuttimetkin vaihtamaan vielä?
Suosittelen hommaan vähintään boschin siniset suuttimet.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 20.05.2012, 04:02:34
Suosittelen hommaan vähintään boschin siniset suuttimet.

Olisiko sinulla antaa tarkkaa koodia jolla nämä saa? Ebaysta aattelin tilata. Vai saako suomesta jostain halvalla? Ei mitään käsitystä millä tiedoilla lähtis etsimään.

Miten noi suuttimien värit menee? Kattelin tossa oransseja.

Oisko tollaset sopivat mun kokoonpanoon koonsa puolesta? 308CC suuttimet.
TD04-16T turboon siis tulossa, ja auto tarkoitus lastuttaa myöskin luonnollisesti.


http://www.fiveomotorsport.com/fuel-injectors/?itemid=70 (http://www.fiveomotorsport.com/fuel-injectors/?itemid=70)

Minkä kokoiset on CC:nä vakiosuuttimet? Vai onks toi joku virtaus tms arvo. Kumminkin, eniten kiinnostaa minkä kokoset vakiot on, minkä kokoset ois optimaaliset, ja mitkä ois sit jo liian isot :)
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Puusilmä - 21.05.2012, 10:29:37


Miten noi suuttimien värit menee?



310cc= oranssit
350cc = valkoiset
391cc = siniset
456cc = vihreät

Tuolta löytyi tämä tieto:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3446.msg86253#msg86253

Ja muistaakseni sulla on autossa oranssit vakiona.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Juke-Maza - 25.05.2012, 12:19:54
350cc = valkoiset
391cc = siniset
Ja nämähän ovat käytännössä samat suuttimet, nuo siniset on 3,8bar paineelle ilmoitetut ja valkoiset 3bar.
Valkoisista en tiedä mutta siniset on 4-reikäiset.

Eli kanistaja nyt vaan hommaa jotkut näistä:
350cc = valkoiset
391cc = siniset
456cc = vihreät

Lykkäät sen 16T:n paikalleen ja putkiston alusta loppuun koska se alkuperäinen DP ei kuitenkaan enää käy paikalleen muokkaamatta.
Vapaavirtaussuodatin on sama unohtaa suoraan. Ei käytännön hyötyä.
Ja lopuksi kunnon säätö.

Vinkkinä sen verran että haulla löytyy samat jorinat miljoona kertaa tältä foorumilta. Ebay on hyvä kaveri osa hankinnoissa.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 28.05.2012, 17:29:23
Noniin projektia on saatu vähän nyt selviteltyä ja seuraavaksi ois tarkotus alkaa itse asennushommiin.

Seuraavanlainen setti tulossa:
TD04-16T
Simons 2.5 tuumanen cat back
Siniset 395cc suuttimet asennetaan säädön yhteydessä (Kiitoksia Wortex:ille ;) )
K&N vapaavirtaussuodatin

Sit ois VIELÄ pari kysymystä:

Jos jätän katalysaattorin autosta pois, onko mahdollista että päästöt menevät läpi silti?

Rajoittaako katalysaattori tehojani kuinka rankasti? Järkeä edes ottaa pois?

Jos oletetaan että autoon tulisi vielä edellä olevan setin lisäksi 3 tuumanen downpipe ilman kattia, ja loppuputki perseeseen 2.5 tuumasta simonssia, paljonko penkissä säädätyksen jälkeen olisi oletettava teholukema pyöriltä? (Ahtopaineet varmaankiin 1.1 baaria noin?)

Ja kysytään nyt vielä noista ahtopaineista sen verran, että minkälaisia ahtoja olisi järkevä käyttää tai kertoa toivomuksena lastun tekijälle?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: jusbe - 28.05.2012, 17:50:08
siis nimenomaan se downpipe on kaikkein eniten kuristava tekijä siinä putkistossa, miksi laittaa 2,5" cat-backki autoon jos sitä ennen on 2 1/4" paska downpipe? no tietysti muriseehan se paremmin tolla putkistolla mutta pakopaineet huutaa hoosiannaa kun muutenkin on jo pieni pakopesä...
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 28.05.2012, 18:59:14
Ja varmaan 3 tuumaa ois downpipelle paras mahdollinen koko?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 28.05.2012, 19:20:08
Ja varmaan 3 tuumaa ois downpipelle paras mahdollinen koko?
Joo 3" on ok.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Puusilmä - 28.05.2012, 20:16:14

Jos jätän katalysaattorin autosta pois, onko mahdollista että päästöt menevät läpi silti?


Ei mene katsastuksesta läpi ilman kattia.

Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Suoli - 01.06.2012, 22:57:50
Jos jätän katalysaattorin autosta pois, onko mahdollista että päästöt menevät läpi silti?

Rajoittaako katalysaattori tehojani kuinka rankasti? Järkeä edes ottaa pois?

Osta racekatti siihen...ei syö tehoja oikeestaan mitään ja menee viel leimallekkin päästöjen puolesta.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 03.06.2012, 12:33:48
Ookkei eli sain käytettynä 3 tuumasen ferritan ja siinä on kisakatti kiinni.

Elikkäs se nyt sattuu olemaan suoralla pakopesän kiinnityksellä.


Eikös ton osaa joku metallialan mies helposti muokata kiinni vinoon pakopesään?
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 03.06.2012, 14:25:12
Ookkei eli sain käytettynä 3 tuumasen ferritan ja siinä on kisakatti kiinni.

Elikkäs se nyt sattuu olemaan suoralla pakopesän kiinnityksellä.


Eikös ton osaa joku metallialan mies helposti muokata kiinni vinoon pakopesään?
kkd-motorsport ainaki.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 03.06.2012, 15:49:59
Sitä vaan lähinnä meinasin että onko se kuinka iso homma, et riittääkö tyylii laipan katkaisu ja hitsailee vaan sopivasti sitten putken sinne laipalle kiinni?

Et esim metallihommia tehnyt jannu varmasti osaa sen tehdä?

Eihän se kiinnitys eri paikassa ole, tai mitenkään muuten erilainen se on vaan vinossa hieman, näin olen ymmärtänyt? Eihän se periaatteessa paha homma ole??
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 09.06.2012, 02:04:27
Eikä kyllä mennyt tuo vanhan 15G:n pakopesäkään tohon uuteen 16T:hen, se oli liian pieni. Ei mahtunut pakopesän sisällä oleva siipi sinne sisään... Onneksi saatois nyt saada ostettua t5r downpipen samankokoisesta 16t ahtimesta, ja vinolla kiinnityksellä, sehän ois sit bolt on.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Juke-Maza - 09.06.2012, 08:40:16
Eikä kyllä mennyt tuo vanhan 15G:n pakopesäkään tohon uuteen 16T:hen, se oli liian pieni. Ei mahtunut pakopesän sisällä oleva siipi sinne sisään... Onneksi saatois nyt saada ostettua t5r downpipen samankokoisesta 16t ahtimesta, ja vinolla kiinnityksellä, sehän ois sit bolt on.
Jos tuo alkuperäinen ahdin on TD04HL-15G ja uusi TD04HL-16T niin pakosiivet on samanlaiset. Älä vaan osta ainakaan T5-R:n vakio DP:tä koska se on samanlainen kuin sinulla nyt. Toki jos se on kyhätty tuolle 16T:lle niin silloin asia on eri mutta jokatapauksessa hommaa sinne se 3" DP tai tee sellainen.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Solmurauta - 09.06.2012, 19:06:37
Ookkei eli sain käytettynä 3 tuumasen ferritan ja siinä on kisakatti kiinni.

Elikkäs se nyt sattuu olemaan suoralla pakopesän kiinnityksellä.


Eikös ton osaa joku metallialan mies helposti muokata kiinni vinoon pakopesään?

Kuka tahansa joka osaa hitsata ja omistaa rälläkän ja hitsauskoneen.
Ei siihen ketään mäkkaiveria tarvita.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 10.06.2012, 17:41:14
850R alkuperäinen, vinolla kiinnityksellä oleva downpipe tulossa nyt onneks. Se varmasti ratkaisee tän ongelman  ;)

Onko toi 850R downpipe muuten minkä tuumakokoista? Eikös tollakin pärjää jo aika pitkälle? Kun sinne lyö perseeseen esim simonssin catbackin ja vie lastutettavaksi
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 13.06.2012, 13:10:38
Ei helvetti soikoon, ei sit käy suoraan tuo R mallin downpipekään joka on vinolla kiinnityksellä.

Mikä helvetin pakopesä mulla on oikein tossa? Tuntu et toi R mallin DP on liian pieni siihen, reijät osuu suhtkoht kohilleen mutta en tiedä tiivistääkö se jos reikiä vaan suurentaa...

Alkaa kohta vituttamaan tää touhu, kyl mun mielest R Mallin DP vinol kiinnityksel pitäs mennä muoviämpäri suoraan heittämällä kiinni. Miksei mene? Mikä vitun maanantaikappale toi mun turbo oikein on? Kuva pakopesän kiinnityksestä löytyy ekalta sivulta.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: BuuBBa - 13.06.2012, 13:27:09
Ei helvetti soikoon, ei sit käy suoraan tuo R mallin downpipekään joka on vinolla kiinnityksellä.

Mikä helvetin pakopesä mulla on oikein tossa? Tuntu et toi R mallin DP on liian pieni siihen, reijät osuu suhtkoht kohilleen mutta en tiedä tiivistääkö se jos reikiä vaan suurentaa...

Alkaa kohta vituttamaan tää touhu, kyl mun mielest R Mallin DP vinol kiinnityksel pitäs mennä muoviämpäri suoraan heittämällä kiinni. Miksei mene? Mikä vitun maanantaikappale toi mun turbo oikein on? Kuva pakopesän kiinnityksestä löytyy ekalta sivulta.

Kiinalainen pesä :-\ Kuvassa vinolla oleva pesä, joten kyllä siihen sitten vinolla lähdöllä oleva DP pitäisi sopia.. Mutta eihän noista kiinalaisista tiedä.
Pistä pari kuvaa ahtimesta ja DP:stä, niin voisi hahmottaa tarkemmin..
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 13.06.2012, 13:46:01
Noitahan on kahdella erikokoisella kiinnityksellä noita vinojakin? Sattui vaan nyt itselle iso, ja postista tuli pienel kiinnityksel. Ei voi minkää. Hermot menee. Myyn auton varmaan vittuun kun saan sen kasaan vaikka täysi peli ois sitte, ja ostan pyörän tilalle. Tää autoilu ei ole yhtää mun juttu ei kiinnosta enää rasvamontussa kykkiä ja hikoilla paskan ja hyttysten keskellä paskan vertaa, anteeksi avautuminen mut vitun vaikeeta on.

850 taitaa olla ainut malli volvolta johon tällä hetkellä ei saa vinolla kiinnityksellä olevia dp:itä budjettihintaan ebaysta tai mistään. Kaikkiin muuhun saa, kun vitutuspäissään tein researchia tossa yks päivä, muoviämpäri.

Anteeksi myös kielenkäyttö, mutta tän hetkinen vitutus ja epätoivo on yhtiä suurimpia mitä olen moottoriajoneuvojen kanssa kokenut koskaan  >:(
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: jusbe - 13.06.2012, 15:06:01
Mä en kyllä nää tässä isoakaan ongelmaa? mikset vaan vie sitä autoas jollekkin kyläsepälle joka tekee sulle putken siihen, tarviit palan suoraa ja muutaman mutkan putkea, teet vaikka 3" ja siihen supiste päähän jotta saa vaikka alkuperäiseen loppupäähän kiinnni?
Tuli itelläkin ostettua väärä downpipe, mulla iso pakopesä ja putki oli pikkupesäseen--> vaihtaa laipan isompaan.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 13.06.2012, 18:03:21
Jep, uus laippa tulossa nyt isolla kiinnityksellä.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Wortex - 13.06.2012, 18:33:32
Jep, uus laippa tulossa nyt isolla kiinnityksellä.
S60T5:n downpipe menee melkein suoraan sinne paikalleen.
Otsikko: Vs: 2.3 T5 + Ärräläisen moottorinohjausyksikkö + viritys, uusi turbo, mikä?
Kirjoitti: Kanistaja - 19.06.2012, 11:09:09
Onko mahdollista että nuo 850 vakio downpipet ois valurautaa??? Miten sitä voi hitsata, ei mitenkään oikein?

Näyttäs et T5 sekä R downpipet ois molemmat valurautaa?? Eikai? Mitä ne sit on?