Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: PepeSoft - 02.10.2012, 14:26:03

Otsikko: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: PepeSoft - 02.10.2012, 14:26:03
Eli nyt olisi mahdollisuus itsellä investoida alkup 745 turbo-85 kori
Alunperin siis B23ET.
Kysymys kuuluukin että tarvinko vtt:n kuponkeja jos vaihdan B234FT:n keulalle?
Vai riittääkö vain teho/normi päästö laput?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: HembalanD - 02.10.2012, 14:32:08
Et tarvi, riittää. Kori määrittää vähäpäästöisyyden.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: PepeSoft - 02.10.2012, 14:41:22
Hieno homma, ei muuta kuin hakeen dollya ja talvi projektia!!
Kiitti nopeasta vastauksesta.
Ja varmaan kun on alkup turbo niin jarrut ym riittää kans "heittämällä"?!
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: HembalanD - 02.10.2012, 14:48:25
B234FT konetta vaan ei ole tehtaalta tainnut tulla eli on omavalmiste. Pitäisi mennä tuon korin vakio osilla kyllä.

Käy omalla konttorilla kysymässä asia niin saat varmuuden mitä tarvitset.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: PepeSoft - 02.10.2012, 21:15:48
Eli joo oma valmistehan tuo on.
B230ET:n alakerta ja B234f kansi.
Kaiken järjen ja kokemuksen mukaan rinnastetaan B234F:n tietojen mukaan ja tarvitsen vain dyno laput ettei tehot kasva liikaa  :idiot2:
Mutta pitäneepäs käydä kysymässä paikalliselta inssiltä että mitäs mieltä ne on ja jos tuntuu vaikealta niin lähikylässä on tuttu inssi joka varmaan pystyy "auttamaan" leiman hankinnassa  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: JuHaU - 02.10.2012, 21:20:18
Eli joo oma valmistehan tuo on.
B230ET:n alakerta ja B234f kansi.
Kaiken järjen ja kokemuksen mukaan rinnastetaan B234F:n tietojen mukaan ja tarvitsen vain dyno laput ettei tehot kasva liikaa  :idiot2:
Mutta pitäneepäs käydä kysymässä paikalliselta inssiltä että mitäs mieltä ne on ja jos tuntuu vaikealta niin lähikylässä on tuttu inssi joka varmaan pystyy "auttamaan" leiman hankinnassa  ::)

Kyllä tuo swappi menee ihan tuon alakerran mukaan, eli + 20 % lisää aikaisempiin tehoihin on sallittu.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: Veksi - 02.10.2012, 21:24:44
Eli joo oma valmistehan tuo on.
B230ET:n alakerta ja B234f kansi.
Kaiken järjen ja kokemuksen mukaan rinnastetaan B234F:n tietojen mukaan ja tarvitsen vain dyno laput ettei tehot kasva liikaa  :idiot2:
Mutta pitäneepäs käydä kysymässä paikalliselta inssiltä että mitäs mieltä ne on ja jos tuntuu vaikealta niin lähikylässä on tuttu inssi joka varmaan pystyy "auttamaan" leiman hankinnassa  ::)

Oma valmiste on oma valmiste. Jos haluavat rinnastaa johonkin niin sitten B230ET joka oli Suomen markkinoiden tehokkain 740
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: JuHaU - 02.10.2012, 21:26:40
Oma valmiste on oma valmiste. Jos haluavat rinnastaa johonkin niin sitten B230ET joka oli Suomen markkinoiden tehokkain 740

Omavalmisteessakin lähtöteho menee alakerran mukaan, eli alakerran tehoja ei voi alittaaa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: järviin - 02.10.2012, 21:34:42
Omavalmisteessakin lähtöteho menee alakerran mukaan, eli alakerran tehoja ei voi alittaaa.
Mutta mitenkäs kun kannenvaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon?

E: Tämähän taisikin liittyä vain muutos prosentteihin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: JuHaU - 02.10.2012, 21:43:45
Mutta mitenkäs kun kannenvaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon?

E: Tämähän taisikin liittyä vain muutos prosentteihin.

Tämä on ollut ilmeisesti vallitseva tulkinta näissä koneenvaihdoissa, että kellarin mukaan mennään, jos noita osia sekoittaa keskenään.

Esim B230FT alakertaa ei voi penkittää 135 hv moottoriksi (FK) vaikka tekisi mitä muutoksia, koska alakerrassa on alunperin 165 hv.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: Veksi - 02.10.2012, 22:04:57
Vähän OT mutta mitenköhän suhtautuisivat omavalmiste alakertaan?
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: TOK - 02.10.2012, 22:16:04
Vähän OT mutta mitenköhän suhtautuisivat omavalmiste alakertaan?

Yhden huhun mukaan sä et vaan voi tehdä alakertaa itse. Tuli kyllä mieleen tuon kuultuani että ihan kiusallaankin sorvauttaisi lohkon billetistä ja veis leimalle.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: Veksi - 02.10.2012, 22:28:50
Kun sais käsiinsä B230et valumallin ja B23 keernalaatikot niin olisi yövuorossa näpertelemistä
Korottaisi vähän lohkoa ja pienentelisi vesikanavia. Runkolaakeripukit B20 pentakoneesta
Raudaksi jotain pallografiittia...SG503...tai ehkä sittenkin jotain pehmeämpää...

Mmm...

Taitaa vaan tulla koneistukset maksamaan sitä paljon että jääköön haaveeksi
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: sjs - 02.10.2012, 23:19:54
Nyt taas huhuilta pojat siivet veks, ja otetaan finlex.fi käyttöön.

Katsastusinssi voi olla ihan mitä mieltä vaan, mutta jos auto pitää olla laillinen, on suomen lakia vaan seurattava.

Mikään muu kun järki ei kiellä koneen ns.kuristamista, ja itselläkin leimattu tuo oma kampe 135hv tehoisena jossa 167hv vakiona, katsastusinssi ei tähän sanonut yhtään mitään, eikä lakikan ota tuohon kantaa, PAITSI vähäpäästöisissä joihin ei omavalmistemoottoreita saa katsastettua ilman ns.VTT lappuja.

Eli tämän takia esim. S90 tai 960 ei saa asennettua kuristettua T6 konetta, koska kun moottoria kuristetaan jotenkin, edes vaihtamalla ohjelma tai rajoittamalla ahtopainetta, kone muuttuu omavalmisteeksi.

Eli selväkielellä, tässä tapauksessa jos pulttaat B23ET koneeseen 16v kannen, tarvitset penkkilapun jos mennään lain mukaan, mikään LAKI ei edellytä tehojen kasvamista, vaikka puhdas järki näin sanookin tapahtuvan kun pistetään parempi kansi kiinni. Ei katsastusinssi rupea vaatimaan penkkilappua, vaikka tunget 530 8v kannen tilalle 405 tai 531sen, vaikka laki vaatiikin, kun kannen vaihto toisenlaiseen rinnastetaan moottorivaihtoon.

Tästä tietenkin herää taas hirveä sota, mutta tässä kylmät faktat, eri katsastusinssien tulkinnat sit ihan erikseen LAKIPYKÄLISTÄ.

Mutta kasaat siis mieleisesi koneen tuohon EI vähäpäästöiseen koriin, haet penkkilapun, ja auto on jo ns. mallisarjan tehokkainta vastaava alustaltaan, niin penkkilapussa B23ET tai B230ET tehot +20prossaa on maksimi.

B23ET ja B234F tehot voi unohtaa, kun puhutaan omavalmistemoottorista, joka näiden sekoitus on, tosin eihän kukaan tässä tapauksessa ole niin tyhmä että yrittää selittää että kun ahdettuun B23ET koneeseen pistetään jo silminnähden parempi B234F kansi ja sarjat, ni teho laskisi. :)
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: JuHaU - 02.10.2012, 23:35:28
Nyt taas huhuilta pojat siivet veks, ja otetaan finlex.fi käyttöön.

Katsastusinssi voi olla ihan mitä mieltä vaan, mutta jos auto pitää olla laillinen, on suomen lakia vaan seurattava.

Mikään muu kun järki ei kiellä koneen ns.kuristamista, ja itselläkin leimattu tuo oma kampe 135hv tehoisena jossa 167hv vakiona, katsastusinssi ei tähän sanonut yhtään mitään, eikä lakikan ota tuohon kantaa, PAITSI vähäpäästöisissä joihin ei omavalmistemoottoreita saa katsastettua ilman ns.VTT lappuja.

Noinhan se on mennyt aikaisemmin, mutta tässä viime vuosina on ollut useampi tapaus, jossa tuo moottorin kuristaminen ei ole enää onnistunutkaan. Muuta vaihtoehtoa ei ole ollut kuin vaihtaa lohko, jossa lähtötehot matalemmat.

Esimerkki: Amazoniin ei voi laittaa 200 hv T4 moottoria. Jos penkität ko moottorin sallittuihin tehoihin eli alle tuon vakion, niin nykyään sitä ei enää hyväksytä. Voit toki tehdä vastaavan moottorin, jos käytät matalempi tehoista lohkoa, esim 1.6 l vaparia, jossa noin 115 hv. Tällöin se onnistuu.

Tämähän ei enää liity topikkiin. Topikin autossa ko swapissa ei ole ongelmia, koska korin tehorajat ei tule vastaan ko muutoksessa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: sjs - 02.10.2012, 23:44:22
Noinhan se on mennyt aikaisemmin, mutta tässä viime vuosina on ollut useampi tapaus, jossa tuo moottorin kuristaminen ei ole enää onnistunutkaan. Muuta vaihtoehtoa ei ole ollut kuin vaihtaa lohko, jossa lähtötehot matalemmat.

Esimerkki: Amazoniin ei voi laittaa 200 hv T4 moottoria. Jos penkität ko moottorin sallittuihin tehoihin eli alle tuon vakion, niin nykyään sitä ei enää hyväksytä. Voit toki tehdä vastaavan moottorin, jos käytät matalempi tehoista lohkoa, esim 1.6 l vaparia, jossa noin 115 hv. Tällöin se onnistuu.

Tämähän ei enää liity topikkiin. Topikin autossa ko swapissa ei ole ongelmia, koska korin tehorajat ei tule vastaan ko muutoksessa.
Sori, jatkan vielä ihan hivenen OT, mutta tässä on taas yksittäisen inssin mielipide, lakitekstissä asia ei mene näin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: JuHaU - 02.10.2012, 23:46:52
Sori, jatkan vielä ihan hivenen OT, mutta tässä on taas yksittäisen inssin mielipide, lakitekstissä asia ei mene näin.

No pahus sentään. Laitappa tuo lakiteksi linkkinä tänne tai viitaus siihen, että tuo tulkinta on väärin, niin saadaan tällekin asialle ratkaisu.
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: Kisko - 02.10.2012, 23:51:19
Ilmeisesti tuosta on jonkinasteinen ohjeistus tullut trafilta konttoreille. Se on sitten yksi asianhaara että onko trafilla valtuuksia tällaisia ukaaseja asettaa...
Otsikko: Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
Kirjoitti: sjs - 03.10.2012, 00:08:30
No pahus sentään. Laitappa tuo lakiteksi linkkinä tänne tai viitaus siihen, että tuo tulkinta on väärin, niin saadaan tällekin asialle ratkaisu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

2.LUKU5 §

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
 
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

Missään näistä yllämainituista, jotka koskevat yleisesti moottorin, ja kohta f ahdetun moottorin virittämisestä, eivät estä alkuperäisen moottorin tehon laskua, kannen vahdon takia. Koska kohta 2. kertoo että sylinterikannen vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, ja kohta f ahdetun moottorin muuttamisesta vaatii luotettavaa selvitystä = penkkilappu, totean vain että yleinen käytäntö on että jos ahdettuun moottoriin vaihdetaan kansi, inssi vaatii penkkilapun. :)

Se sitten taas on asia erikseen, JOS trafilta on tullut tuollainen ohjeistus, se pitäisi löytyä myös kirjallisena trafin sivuilta, jotta olisi lakivoimainen.

Hommahan menee meidän oikeusjärjestelmässä niin, että ensisijaisina, ns vahvasti velvoittavina oikeuslähteinä sovelletaan suomen lakia ja yleisiä toimintatapoja ja käytäntöjä, toisisijaisina oikeuslähteinä toimivat sitten heikommin velvoittavat asiakirjat, kuten ministeriöiden mietinnöt, oikeuden ennakkotapaukset ja eri alempien tahojen, kuten TRAFIn ohjeistukset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeusl%C3%A4hde

Voin pitää näistä oikeuslähteistä jne tarvittaessa vaikka, parin tunnin luennon, opiskelen oikeustiedettä pitkänä sivuaineena koulussa. ;)