Race.fi  Puotilan autokorjaamo

BoostTee, B230FT ja minä

  • 8 Vastauksia
  • 3071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
BoostTee, B230FT ja minä
« : 29.08.2012, 19:36:52 »
Jos seuraavasta aiheesta löytyy asiaa niin ohjastkaa oikeaan paikkaan. Haku ei ole vielä tuottanut selkeää vastausta.

Eli ongelma on seuraavanlainen:
Asensin eilen turbosmart BoostTee ahtopaineensäätimeen vakio turboon. Ymmärtääkseni se tulee imusarjalta turbolle (hukkaportille?) menevän letkun paikalle. Ostin letkua (öljy/polttoaine/alipaine by motonet) ja asensin säätimen nuoli oikeaan suuntaan siihen väliin. Säätimen ruuvi oli kierretty kokonaan vastapäivään eli miinukselle ohjeen mukaan. Mielestäni siinä homma vielä toimi suhteellisen normaalisti. Ahtoja ei ollut enempää eikä vähempää kuin ennenkään. Avasin ruuvia ja kokeilin. Nyt syttyi varoitusvalot ja mitäs hittoa kone sammui. Uusi kokeilu. Vähän vetoa, ei edes lati pohjassa, kaasupoljin ylös ja hups... kierrokset vetää niin alas ettei pysy käynnissä kuin isällisellä ohjeistuksella. Avasin lisää ja samaa tekee. En edes kokeillut mitä se ahtaa jos ahtaa. Automaattilaatikko on kyseessä ja tuo tapahtuu silloin kun loota on D:llä. Laatikko viskaa kolmosen tai nelosen vedon jälkeen ja auto sakkaa. Pakkokakkosella kierrokset pysyy niin ylhäällä ettei kone sammahda. Kaasupolkimen noston yhteydessä jostain kuuluu "huokaus" tai vastaava. En tiedä onko se sieltä aina kuulunut kun harvemmin tulee ilman musiikkia autoiltua. Ensin luulin jo että ahtopainemittari päästää sen äänen tippuessaan nopsaa alas, muttei kyseessä ole sekään. Jätin ruuvailut siihen ja jolkottelin kakkosella kotia yöpuulle.

Äsken asensin vanhan letkunmutkan paikoilleen ja voilaa kone käy ja kukkuu. Huokaus on siellä edelleen. Enkä tiedä ahtaako se nyt 0,05baria enemmän kuin ennen. Aiemmin ei neula ole noussut yli 0,4-0,45:n, mutta nyt kävi kertaalleen 0,5:ssä.

Mitä meni vikaan ja missä. Onko väärät osat ja peikalo kämmenselässä? Turbon toimintaan en ole vielä ehtinyt perehtyä kun ei ole sellaista vielä aiemmin tarvinnut kiristellä. Ois tosi metkaa saada edes ahtopaineensäätö pelaamaan ennenkuin Tonin lähettämä koneenräjäytyspaketti tuloo tämän viikon aikana postissa. ;)
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #1 : 29.08.2012, 19:49:04 »
Turbolta hukkaportille menee kuvassa punainen letku, siihen väliin lyöt sen BoostTeen kiinni. Imusarjan letkut jätät rauhaan, sieltä tulee vain paine bypassille (siinä missä rätti on).

E: Kuvat.fi:stä ei näköjään saanu suoraa kuvalinkkiä enää, sen takia jäi kuva ensin pois.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 19:59:10 kirjoittanut Acke »

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #2 : 29.08.2012, 19:52:14 »
Tuosta vielä selventävä kuva minkä letkun lyöt poikki ja laitat BoostTeen väliin.


Edit: Acke ehti ensin   :hello:
« Viimeksi muokattu: 29.08.2012, 19:54:00 kirjoittanut Okko »

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #3 : 29.08.2012, 19:54:03 »
Sillälailla... Onneksi en sentään julkisesti ehtinyt kysellä neuvoa. Noloahan se olis.  :2funny: :idiot2:

Aissaatt... :D Kiitoksia! Kokeillaan paremmalla onnella.
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #4 : 29.08.2012, 21:01:45 »
Noniin.. nyt lienee säädin oikeassa paikassa. Testi tekemättä. Semmosta vaan että lieneekö paha välys laakerissa kun otin poies suodattimelta tulevan letkun ja hyväilin sitä turpiinia niin heiluupi sivuttain sen verran ronskisti että yltääpi pesään koskettelemaan.... ujompi saattais jättää ahdot paikalleen turboremonttiin asti?
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #5 : 29.08.2012, 21:09:05 »
Noniin.. nyt lienee säädin oikeassa paikassa. Testi tekemättä. Semmosta vaan että lieneekö paha välys laakerissa kun otin poies suodattimelta tulevan letkun ja hyväilin sitä turpiinia niin heiluupi sivuttain sen verran ronskisti että yltääpi pesään koskettelemaan.... ujompi saattais jättää ahdot paikalleen turboremonttiin asti?

Valmishan se on.

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #6 : 29.08.2012, 22:47:46 »
Kesti ainakin ekat reikäpäävedot. Autogaugen mukaan mentiin 0,45 -> 0,7bar eikä kilahtanut kertaakaan. Ilmeisesti se "huokaisu" saattanee tulla turbolta jos se turbiini pyörii vedon päätteeksi siellä pesässänsä kuin hullun se mielipuolen siellä.
Kiitoksia ohjeistuksesta kaikille!
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4400
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #7 : 30.08.2012, 09:36:22 »
Se "huokaisu" kuuluu kun bypassi päästää ilmat pihalle. Ajat ahdoilla ja nostat kaasupolkimen -> Kaasuläppä menee kiinni kun nostat kaasupolkimen -> kaasuläpän jälkeen alipainetta -> imusarjasta lähtee letku bypassille -> bypassissa "yläpuolella" alipainetta, "alapuolella" vielä turbon aiheuttamaa ylipainetta -> bypass aukenee ja päästää ylipaineen pihalle ilmaboksin kautta. Isommilla ahdoilla ja avarretulla ilmasuodatinboksilla toi "huokaisu" kuuluu paremmin.
Kuten järviin jo kirjoitti niin toi turbo on aikalailla valmis jos turbiini ottaa pesään kiinni ja nostetut paineet rasittaa sitä nyt vielä enemmän. Äläkä nosta paineita enempää jos sulla ei oo lastua tai bensansaantia lisätty, 0,7 jälkeen nakuttaa helposti.

Poissa tiivonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: BoostTee, B230FT ja minä
« Vastaus #8 : 31.08.2012, 00:42:00 »
Kuten järviin jo kirjoitti niin toi turbo on aikalailla valmis jos turbiini ottaa pesään kiinni ja nostetut paineet rasittaa sitä nyt vielä enemmän. Äläkä nosta paineita enempää jos sulla ei oo lastua tai bensansaantia lisätty, 0,7 jälkeen nakuttaa helposti.

Vielä kesti ahdin läjässä. Tänään laitoin paikoilleen molemmat Tonin tekemät lastut. En uskaltanut kuin 0,8 ottaa ahtoja. Ahdot käy lähes barissa, mutta laskee sitten tuohon 0,8. Ilmeisesti ei nakuta, koska idioottimaisen hykertelyn lisäksi muita outoja ääntämyksiä ei ole havaittavissa... paitsi pakoputki vuotaa jostain päin kun säksätys ei ole minnekkään kadonnut vaikka kuinka odottelen  ::)

Pitää vain miettiä mistä sais järkevään hintaan toista ahdinta tilalle  :-\

Polttoainetta on tainnut mennä ihan kivasti kun kaksi iltaa on vetänyt läppäaukiläppäkiiläppäaukiläppäkii....  S*
Volvo 945 b230ft
Jeep Cherokee ltd -90
Volvo 745 (*29.9.1992 - †24.3.2012)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy