Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??

  • 18 Vastauksia
  • 9062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
« Vastaus #15 : 02.10.2012, 23:44:22 »
Noinhan se on mennyt aikaisemmin, mutta tässä viime vuosina on ollut useampi tapaus, jossa tuo moottorin kuristaminen ei ole enää onnistunutkaan. Muuta vaihtoehtoa ei ole ollut kuin vaihtaa lohko, jossa lähtötehot matalemmat.

Esimerkki: Amazoniin ei voi laittaa 200 hv T4 moottoria. Jos penkität ko moottorin sallittuihin tehoihin eli alle tuon vakion, niin nykyään sitä ei enää hyväksytä. Voit toki tehdä vastaavan moottorin, jos käytät matalempi tehoista lohkoa, esim 1.6 l vaparia, jossa noin 115 hv. Tällöin se onnistuu.

Tämähän ei enää liity topikkiin. Topikin autossa ko swapissa ei ole ongelmia, koska korin tehorajat ei tule vastaan ko muutoksessa.
Sori, jatkan vielä ihan hivenen OT, mutta tässä on taas yksittäisen inssin mielipide, lakitekstissä asia ei mene näin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
« Vastaus #16 : 02.10.2012, 23:46:52 »
Sori, jatkan vielä ihan hivenen OT, mutta tässä on taas yksittäisen inssin mielipide, lakitekstissä asia ei mene näin.

No pahus sentään. Laitappa tuo lakiteksi linkkinä tänne tai viitaus siihen, että tuo tulkinta on väärin, niin saadaan tällekin asialle ratkaisu.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
« Vastaus #17 : 02.10.2012, 23:51:19 »
Ilmeisesti tuosta on jonkinasteinen ohjeistus tullut trafilta konttoreille. Se on sitten yksi asianhaara että onko trafilla valtuuksia tällaisia ukaaseja asettaa...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 740 B23ET tekniika vaihto B234F:ään vtt kupongit??
« Vastaus #18 : 03.10.2012, 00:08:30 »
No pahus sentään. Laitappa tuo lakiteksi linkkinä tänne tai viitaus siihen, että tuo tulkinta on väärin, niin saadaan tällekin asialle ratkaisu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

2.LUKU5 §

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
 
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

Missään näistä yllämainituista, jotka koskevat yleisesti moottorin, ja kohta f ahdetun moottorin virittämisestä, eivät estä alkuperäisen moottorin tehon laskua, kannen vahdon takia. Koska kohta 2. kertoo että sylinterikannen vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon, ja kohta f ahdetun moottorin muuttamisesta vaatii luotettavaa selvitystä = penkkilappu, totean vain että yleinen käytäntö on että jos ahdettuun moottoriin vaihdetaan kansi, inssi vaatii penkkilapun. :)

Se sitten taas on asia erikseen, JOS trafilta on tullut tuollainen ohjeistus, se pitäisi löytyä myös kirjallisena trafin sivuilta, jotta olisi lakivoimainen.

Hommahan menee meidän oikeusjärjestelmässä niin, että ensisijaisina, ns vahvasti velvoittavina oikeuslähteinä sovelletaan suomen lakia ja yleisiä toimintatapoja ja käytäntöjä, toisisijaisina oikeuslähteinä toimivat sitten heikommin velvoittavat asiakirjat, kuten ministeriöiden mietinnöt, oikeuden ennakkotapaukset ja eri alempien tahojen, kuten TRAFIn ohjeistukset
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeusl%C3%A4hde

Voin pitää näistä oikeuslähteistä jne tarvittaessa vaikka, parin tunnin luennon, opiskelen oikeustiedettä pitkänä sivuaineena koulussa. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Ateho  Elekma