Tämä muistaaksi kasipesällä, siis hx35super
http://www.kkdmotorsport.com/kuvat/galleria/1292147652.jpgMitä noita garrettin (gt28rs, gt3071 pikkupesä/isopesä) kuuliksia ja holsun ahtimia (hx40super #14, #16 # 18, Hx55) on omissa mosissa tullu käytettyä niin ei ole kyllä tähän päivään mennessä tullu vastaan etteikö holsu tuottaisi ilman että ahto kaakossa. Hx40super #16 vs. 3071 ar.86 vertailu tuli tehtyä suth perusteellisesti ja mitään kummempaa eroa ei tullu vastaan paitti että holsu riitti huomattavasti pidemmälle. Spooli oli muuten sama mutta (ahto vs. rpm) .5-1bar välillä getari nostaa hieman ripeämmin ahtoa, mutta ero kääntyy toisinpäin kun holsu syttyy kunnolla jolloin ajaa getarista ohi. Reagointi, siis padaali pohjaan tasakaasulta ja kello käyntiin ja kymppä lisää vauhtia poiki niin ikään tasatuloksen.
Getari tuotti 507hp 1.5bar, holsu 524hp 1.5bar ja sittemin vähän lisää kun ahtoa enempi... Noista kahdesta jos tulis valita nyt niin en keksi mikä vaakaa painaa getarin suuntaan, kun kaikki oleelliset mittarit pakkasella, siis ostohinta, "huollettavuus", riitto jne.
Mitä tulee getarin ahtaisiin pakopuoliin niin vastaria tunnettusti riittää etenkin tuolla 3071 hyrskyttimellä jos kone muuten laulaa (lue ahto ei nouse siksi että kone tulppana...), 5k rpm heitti itsellä ristiin käyrät, oli ahto sitten peruspaine (.8bar) tai täysahto. Rajoittimella löytyinkin sitten liki baari pakopaineen hyväksi. Mutta se pitää huomioida että ko. hyrrä ei siihen kuole ja tuottaa siitäkin huolimatta pari tonnia ylemmäs.