Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Dollyllä hinaaminen

  • 59 Vastauksia
  • 37658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #15 : 21.07.2012, 10:28:45 »
Samaa mieltä.  :P

Onhan tuo tietenkin hyvä vaihtoehto niille joilla ei ole BE- ajokorttia, mielestäni se on tyhmää  että mulla ku on C-kortti niin en silti saa ajaa autoa missä on traileri+auto kyydissä :( vaikka oon kyllä monesti vetänyt :)

Mä hyväksyn dollyn jos se tehdas tekoinen ja kunnossa oleva, ja että veto-autona ei ole mikään daihatsu charade vaan on kunnon iso volvo tai maasturi jne.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #16 : 21.07.2012, 10:46:15 »
Onhan tuo tietenkin hyvä vaihtoehto niille joilla ei ole BE- ajokorttia, mielestäni se on tyhmää  että mulla ku on C-kortti niin en silti saa ajaa autoa missä on traileri+auto kyydissä :( vaikka oon kyllä monesti vetänyt :)

Mä hyväksyn dollyn jos se tehdas tekoinen ja kunnossa oleva, ja että veto-autona ei ole mikään daihatsu charade vaan on kunnon iso volvo tai maasturi jne.

Suomen lainsäädäntö on kyllä monessa asiassa viimesenpäälle. :facepalm: Tuli sitä itsekkin aikonaan B-kortilla vedettyä autotraileria, nykyään on harrastekäyttöön riittävästi kirjaimia kortissa.  :)

 
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #17 : 21.07.2012, 10:59:31 »
Suomen lainsäädäntö on kyllä monessa asiassa viimesenpäälle. :facepalm: Tuli sitä itsekkin aikonaan B-kortilla vedettyä autotraileria, nykyään on harrastekäyttöön riittävästi kirjaimia kortissa.  :)

Minkäkin ajaisin vaikka kaikki kirjaimet mutta kun maksaa niin paljon nykyään.. Se on melkeen 500e per kirjain ku alkaa parantamaan ajokorttia.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #18 : 21.07.2012, 11:02:22 »
Minkäkin ajaisin vaikka kaikki kirjaimet mutta kun maksaa niin paljon nykyään.. Se on melkeen 500e per kirjain ku alkaa parantamaan ajokorttia.

On kyllä suhteettoman kallista.  :idiot2: Tarkkaan en osaa sanoa ajankohtaa mutta käsittääkseni tulevaisuudessa käytäntö muuttuu niin että alemman luokan kortteja ei tule enään kaupanpäälle vaan kaikki joutuu ajamaan erikseen (esim. ajettaessa CE-korttia, ei BE-korttia saa kaupanpäälle).  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #19 : 21.07.2012, 11:09:13 »
Enäänhän ei hinattaviakaan laitteita saa itse alusta lähtien tehdä. Vaaditaan tyyppihyväksyntä tjs. Eli esim vanhasta kärrystä saa vielä tehä.

E: toki asia on tulkinnanvarainen, koska kuka sen tietää milloin se dolly tai muu hinattava on tehty :D

Luulisi pätevän sovellettavin osin samat säännökset, kuin peräkärryn yksittäishyväksynnässä, jos siis jotain hyväksyntöjä vaaditaan. Eli peräkärryissähän ne ovat yhteensopivuustodistukset vetopään/työntöjarrun ja akselin/akselien yhteensopivuudesta (jos jarrut). Jarrujen osalta myös tiedot jarrutusvoimista yms... Vetoaisassa ei jatkoja, eikä hitsaussaumoja ja riittävät materiaalivahvuudet, ellei ole valmiiksi e-hyväksytty aisa. Dollyn tapauksessa voisi olettaa vaatimusten liittyvän tuohon aisaan.

Konttorilta kysymällähän tuo selviää.

Mitä noita kieltämään, tässä maassa kielletään jo aivan riittävästi asioita, mitä normaalilla maalaisjärjellä varustettu ihminen pystyisi tekemään aivan hyvin. Jos tuollaista alkaisi ylipäätään rakentamaan, niin voisi suurimmassa osassa tapauksista olettaa rakentajallla olevan osaamista sen verran, että tajuaa valita materiaalivahvuudet riittävällä kertoimella.

Kohta ei saa varmaan pestä autoaan, ellei ole jotain valtuuksia asiaan...
« Viimeksi muokattu: 21.07.2012, 11:13:24 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #20 : 21.07.2012, 11:22:03 »

Kohta ei saa varmaan pestä autoaan, ellei ole jotain valtuuksia asiaan...

Niin ja kohta ei saa tankatakkaan ku ei oo ADR-lupaa  :2funny:

Suomi on kyllä autoilijoita kohtaan erittäin rankka.. Ne luulee että auto kolarit pystytään vähentämään kaikenmaailman säännöillä vaikka oikeesti aika harvoin viritetyt autot ajaa kuoleman kolareita..
« Viimeksi muokattu: 21.07.2012, 11:23:48 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #21 : 22.07.2012, 20:40:20 »
Nyt kun näköjään on vedetty tuo minun dolly tohon esimerkiksi ja näköjään kritiikkiäkin saanut. Niin voisin selventää omia kokemuksiani ja näkemyksiäni. Tuohan on tehty neljä-viisivuotta sitten netistä löytämien ohjeiden mukaisesti ja käyty katsastusasemalta hakemassa selvyyttä asiaan. Silloin ei tarvinnut olla mitään hyväksyntiä riitti kun käytti omaa järkeä rakentaessa. Silloin ei ainakaan tarvinnut olla valoja vaan riitti että on heijastimet dollyn leveydellä. Silloin kerrottiin myös että oli jarruilla tai ei niin 60km on maks vetonopeus niin kuin hinattaessakin.

Tuo dolly on rakennettu vahvasta ruukkirosterista. Navat ovat golffista ja kääntöpöydän laakerit vw Golf 4sesta. Vinssi yms on motonetistä. Dollyn valmistuttua koitimme rekisteröidä tätä varmuuden vuoksi, Mutta silloin ei katsastusmies luovuttanut kilpiä kun ei tarvinnut. Antaa mennä vaan totesi...

Tällä on nyt hinattu noin 300autoa Uaz:sta skodaan ja lapista etelään. Silloin tällöin huolletaan eli rasvataan navat ja vaihdetaan laakerit. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia kunhan pitää järjen päässä liikenteessä. Pysähtelee välillä ja tarkastelee kiinnitykset yms.

Autot kiinnitetän tähän vanteista ketjuilla ja pyörän pulteista ketjuilla. Joskus myös liinoilla.

Parikymmentä kertaa on poliisit pysäyttänyt "rutiini tarkastuksella ja kokeillut ehkä kiinnitykset" ikinä ei ole rutisseet mistään. Kaikki on siis ollut kunnossa ja eipä ole missään hinattavassa autossa ollut vakuutuksia joten en tiedä pitääkö paikkansa voisi selvittää kyllä asian ennen seuraavaa hinausta...

Eihän tämäkään ole vielä valmis valot/sähköt ja kurakaaret on tekeillä. Tämäkin vain kanssaautoilijat huomioon ottaen.



En siis ymmärrä miksi nämä pitäisi kieltää tai miksi aiheutuisi vaaraa muulle liikenteelle. Ainoa vaara on jos kuskilla ei oo pää kunnossa... Tämä on todella hyödyllinen ja halpa tehdä jos hitsivehkeet pysyy hyvin kädessä ja tekee hyvin. Muistaakseni rahaa meni noin 200€ tämän tekoon. ja kun on mahdollista aijomme sen rekisteröidä, se ei ole ongelma. Kaikilla ei ole aina varaa kalliisiin oikeisiin trailereihin...


Ja loppuun voisin todeta, että olisi todella mukava jos kysyttäisiin lupa kuvieni käyttöön. eipä siinä mitään, käyttäkää esimerkkinä vain onhan tuo esillä muutenkin täällä mutta ainakin se olisi kohteliasta...
Nykyiset: Volvo 740tic

Volvo TDI

  • Vieras

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #23 : 22.07.2012, 21:40:03 »
Itse en ainakaan tarkoittanut sinun dollya kun kirjoitin että
"Tuokin näyttää itse rakennetulta vehkeeltä, että liikenteessä saattaa olla jotkut huonosti tehdyt jopa erittäin vaarallisia..jos käytetään vaikka liian ohuita "runkopalkkeja"
Vaan koitin ettiä netistä rakennuspiirrustuksia/ohjeita niin siellä oli kuvia aivan järkyttävistä itse tehdyistä dollyista, jotka näytti vaarallisilta. Mutta niinku sanoit niin tosiaan kaikilla ei ole varaa hankkia pikku e ajokorttia saatikka traileria. Mun mielestä on kyllä hyvä että dollya saa käyttää, se on kätevä ku pystyy yksin hakemaan auton kauempaakin.

Kerran näin kun yks toyota hiacella oli perässä dolly jossa oli toinen hiace, se ei kyllä näyttänyt kauhean hyvältä  ;D Mutta kaikkihan on kuitenkin kiinni kuskista.
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa HeZe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #24 : 22.07.2012, 22:18:35 »
Nykyiset: Volvo 740tic

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #25 : 25.08.2012, 12:47:38 »
Hieman menee OT:n puolelle tässä topicissa, mutta jos ostaa auton minkä edellinen omistaja juuri ennen myyntihetkeä ottaa jälleen liikennekäyttöön, saako sen hinata köyden avulla paikasta a paikkaan b? Eli olettaen tietenkin että ajoneuvossa on vakuutukset muuten kunnossa. Vai riittääkö että edellinen omista peruuttaa liikennekäytöstä poiston ja paperien kirjoittamisen jälkeen mulla olis se 7vrk aikaa tehdä vakuutussopimus kuten normaalisti?
No kun halvalla sai.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #26 : 25.08.2012, 18:07:59 »
Tässä oli jo vastaus.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
 Liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa vakuutusta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #27 : 25.08.2012, 19:13:23 »
Tässä oli jo vastaus.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=8159
 Liikennekäytöstä poistetussa autossa ei ole voimassa olevaa vakuutusta.
Juu'u, mutta kysymyksessä olikin että jos juuri ennen myyntiä edellinen omistaja ottaa ajoneuvon käyttöön.
No kun halvalla sai.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #28 : 25.08.2012, 19:58:04 »
Hieman menee OT:n puolelle tässä topicissa, mutta jos ostaa auton minkä edellinen omistaja juuri ennen myyntihetkeä ottaa jälleen liikennekäyttöön, saako sen hinata köyden avulla paikasta a paikkaan b? Eli olettaen tietenkin että ajoneuvossa on vakuutukset muuten kunnossa. Vai riittääkö että edellinen omista peruuttaa liikennekäytöstä poiston ja paperien kirjoittamisen jälkeen mulla olis se 7vrk aikaa tehdä vakuutussopimus kuten normaalisti?
Kyllä liikennekäytössä olevaa saa hinata ..
Eihän se entinen omistaja voi tehdä mitään poistoja jos omistaja vaihtuu jolle kuuluu 7 vrk aikana tehdä vakuutus jos meinaa pitää liikenteessä tai ei.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Dollyllä hinaaminen
« Vastaus #29 : 25.08.2012, 20:02:49 »
Kyllä liikennekäytössä olevaa saa hinata ..
Eihän se entinen omistaja voi tehdä mitään poistoja jos omistaja vaihtuu jolle kuuluu 7 vrk aikana tehdä vakuutus jos meinaa pitää liikenteessä tai ei.
Onko se vai sama ostaako sitten liikennekäytöstä poistetun vs. ei poistetun?
No kun halvalla sai.

 

Samppasport  Futurez