Proturbo  Autodiagnoosi

Jarrupoljin löysä jarrupalojen vaihtamisen jälkeen - outo ominaisuus

  • 15 Vastauksia
  • 6574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cerebus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Moro,

Kävin vaihdattamassa vuoden 2012 xc60:een pajalla uudet jarrupalat eteen ja taakse - edelliset kun olivat aika lopussa.
Auto oli valmis samana päivänä ja ajelin sillä kotiin päin kun huomasin että jarrut tuntuvat löysiltä - jarrupoljin painui syvemmälle ennenkuin alkoi ottamaan kiinni ja muutenkin tuntui että jarruista puuttui tehoja.
Soitin pajalle ja sieltä sanottiin että he eivät huomanneet mitään erikoista. Itse tuumin että eivät tainneet ajaa kuin auton pihalle parkkiin odottamaan. Lupasivat kyllä katsoa autoa heti maanantaina jos vain sen kiikutan paikalle. Mekaanikon mukaan he eivät koskeneet jarrunesteisiin tai -letkuihin joten ilmaa ei olisi pitänyt ainakaan remontin vuoksi päästä putkistoon (kun satuin tätä kysymään)
Kotosalla tutkin asiaa hiukan itse - tarkistin jarrunesteen ja se on samalla tasolla kuin ennenkin joten sitä ei näyttäisi vuotavan minnekään.
Jarrutuntuma paranee kun jarrua pumppaa kerran kaksi - tämän jälkeen jarrupoljin alkaa ottamaan kiinni ylempää - ainakin hetken ajan. Lisäksi kun jarrupoljinta painaa kuuluu sihahdus polkimen suunnalta.
Kävin myös ajalemassa ja jarruttelemassa about 50km vauhdista useampaan otteeseen (tyhjällä tiellä tottakai) jos vaikka jarrupalat hakevat vielä omaa paikkaansa, mutta jarrujen tilanne ei tästä parantunut. Sen sijaan huomasin erittäin oudon piirteen jarruissa - jos painan jarrupoljinta vasemmalla jalalla ottavat jarrut kiinni kunnolla ja heti - sen sijaan jos käytän oikeaa jalkaa jarrutuntuma on löysä?!?!?! Jarrutelin kevyemmin ja kovemmin molemmilla jaloilla ja ero on selkeä. Kysessä automaattivaihteinen auto ja yksi ja sama poljin. Nyt en tiedä enää mitä ajatella tästä ongelmasta. ???

Ideoita otetaan vastaan - olisi sitten jotain mitä heittää mekaanikolle kun näköjään on pakko mennä maantaina pajalle takaisin.

XC60 2.4 D3 - 12
V40 T4  - 00

Slerbahuuli

  • Vieras
Tuo sinun huomaamasi "vasen on herkempi kuin oikea jalka" -ilmiö johtuu tottumattomuudesta. Vasemmalla jarrua painaessa tuntuu, että vaikka kuinka varoen ja vähän päinaa, ottaa jarrut heti. Johtuu siitä ettei lihasmuisti osaa toimia vasemman jalan kanssa jarrupolkimen kohdalla, ellei ole tapana painella sitä jarrua päivittäin vasemmalla jalalla.

Jarrupalojen hakiessa paikkaansa, voi poljintuntuma olla juuri kuvaamasi tapainen. Tosin, jos olet jo tehnyt sarjan jarrutuksia ja jarruja käyttänyt eikä tilanne ole muuttunut, niin tällöin itse epäilisin joko satulan liukutapin jumittelevan tai jonkun jarrupalan jumittelevan. Esimerkiksi jos asennussarjoja ei ole uusittu remontin yhteydessä, voi pala kanittaa päädystään "vanhaan paskaan" omassa urassa liikkuessaan.

Toinen mikä selittäisi tuntuman, on yksinkertaisesti ilmaa jarruissa. Eihän sitä sinne pitäisi mitenkään päästä, mutta kaikki on mahdollista. Jarrumännät ovat kuitenkin liikkuneet sisemmäs kuin mitä olivat ennen, joten ei tuokaan täysin poissuljettu vaihtoehto ole.


Eli tarkistaisin satuloiden liikkuvuuden (tapit), palojen liikkuvuuden (etteivät ole nyt jotenkin jumissa tms.) ja jarrunesteen.



Suhahdus tulee normaalisti jarrutehostimesta, mutta jos se on paljon voimakkaampi kuin ennen remonttia, niin voisi viitata vikaan jarrutehostimen luona. Tosin, paloja vaihtaessa ei tehostimeen kosketa eikä sille tehdä mitään, niin tämä olisi äärimmäisen epätodennäköistä...

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Vaikuttaakohan tuo sähköinenkäsijarru tuohon palojen vaihtoon? pitääkö tuolle sähköisellekäsijarrulle tehdä jotain palojen vaihdossa. (ajaa ne männät paristolla tai jollain testerillä)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vaikuttaakohan tuo sähköinenkäsijarru tuohon palojen vaihtoon? pitääkö tuolle sähköisellekäsijarrulle tehdä jotain palojen vaihdossa. (ajaa ne männät paristolla tai jollain testerillä)
Kyllähän niille jotain pitää tehdä, ulkoa en muista mitä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Näissä ei juurikaan liukutapit jumita, kiitos kumi-metalli pintojen.

Lähtisin hakemaan vikaa satulan "kolinanestojousista" eli langoista joilla poistetaan välys ettei satula elä liikaa omaa elämäänsä.
V70 mk2 malleissa on mahdollista asentaa jouset väärin jolloin poljintuntuma jää oudoksi.
Jarrupalojen ja kannattimien väliin on laitettu jotain rasvaa esim. kuparitahnaa?

Käsijarru pitää ajaa huoltoasentoon ja puristaa männät sisään, muuten ei saa uusia paloja paikalleen. Pitäs olla normi settiä joka korjaamolla osata tehdä tuo.

Poissa Cerebus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kiitos näistä neuvoista ja vinkeistä.
Tuo vasuri versus oikea jalka "tottumattomuus" kävi mielessä itselläkin... ehkä asia on juurikin noin, mutta siltikin tuntuma on erilainen - vaikka tempaisen oikealla jalalla äkkijarrutuksen niin en pääse samanlaiseen jarrutukseen kuin vasurin kanssa - mutta eihän tuossa muuten ole mitään tolkkua.

Tarkistukseen siis satulan tapit, ilmat jarruissa, palojen asennot/asennus sekä "kolinanestojouset" - näillä pajan kanssa eteenpäin.

XC60 2.4 D3 - 12
V40 T4  - 00

Slerbahuuli

  • Vieras
Kiitos näistä neuvoista ja vinkeistä.
Tuo vasuri versus oikea jalka "tottumattomuus" kävi mielessä itselläkin... ehkä asia on juurikin noin, mutta siltikin tuntuma on erilainen - vaikka tempaisen oikealla jalalla äkkijarrutuksen niin en pääse samanlaiseen jarrutukseen kuin vasurin kanssa - mutta eihän tuossa muuten ole mitään tolkkua.

Tarkistukseen siis satulan tapit, ilmat jarruissa, palojen asennot/asennus sekä "kolinanestojouset" - näillä pajan kanssa eteenpäin.
Nuo kolinanestojouset on varmaankin todennäköisin. Itekkin tainnut kerran kämmätä samanlailla (ei tosin ollut volvo) kun nyt oikein muistelee. :D

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Faq:ssa sähkökässäristä
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11511.0

Ilmaa systeemissä tai männät kaukana. Käsijarrun käyttö ja jarrujen polkeminen pitäis kyllä hoitaa tuo.

Jos nestettä on saman verran kuin pajalle mennessä, ovat sitä hörpänneet tyhjemmäksi ja samalla mahdollisesti säiliön kautta ilmaa pääsylkälle/abs venttiileille. Sitten jos oikein huono tuuri niin mäntiä sisään painaessa on moskaa kulkeutunut nesteen mukana abs yksikölle, tämän vuoksi suositellaan aina laskettavaksi ilmausnipan kautta pihalle eikä säiliöön.

Vanhat levyt jos on kovin urilla niin menee hetki, että palat kuluu yhteensopiviksi ja jarruteho paranee. Osassa paloja on jotain pinnoiteitakin.

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Nuo kolinanestojouset on varmaankin todennäköisin. Itekkin tainnut kerran kämmätä samanlailla (ei tosin ollut volvo) kun nyt oikein muistelee. :D

Sama mulla. Avensikseen Vaihtelin palat ja rempan jälkeen työkaluja keräillessä huomasin vahingossa et toisen puolen jousi lattialla romujen seassa ::) 

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Näissä ei juurikaan liukutapit jumita, kiitos kumi-metalli pintojen.

Lähtisin hakemaan vikaa satulan "kolinanestojousista" eli langoista joilla poistetaan välys ettei satula elä liikaa omaa elämäänsä.
V70 mk2 malleissa on mahdollista asentaa jouset väärin jolloin poljintuntuma jää oudoksi.
Jarrupalojen ja kannattimien väliin on laitettu jotain rasvaa esim. kuparitahnaa?

Käsijarru pitää ajaa huoltoasentoon ja puristaa männät sisään, muuten ei saa uusia paloja paikalleen. Pitäs olla normi settiä joka korjaamolla osata tehdä tuo.

Näissä taitaa olla jo se ”massiivinen jousi” eikä se mk2 tyyppinen lankajousi. No saivartelut sikseen, voi olla että sen uudentyyppisen jousenkin voi väärin asentaa tai jopa rikkoa. Eli tsekkaisin ne jouset asap. Oireet kuulostaa niin tutulta

Kyseessä ei ilmeisesti ollut merkkihuolto? He tuskin koskaan kämmää noita jousia
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jos jarrurempan jälkeen on nestetaso samassa kohdassa mitä ennenkin, niin jotain sille on silloin pitänyt tehdä. Normaalisti nestetaso nousee huomattavasti, kun laitetaan uudet palat/levyt.

En sulkisi kokonaan pois mahdollisuutta, että järjestelmässä ei olisi ilmaa. Oireet kuitenkin täsmäisi.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8907
  • Teiden tukko
Kyseessä ei ilmeisesti ollut merkkihuolto? He tuskin koskaan kämmää noita jousia

Kyllä merkkihuollossakin osataan. Eräässä nelikymppisessä ilmeni jarrupalojen vaihdon jälkeen kolinaa takaa, joka poistui kevyesti jarrua painamalla. Toisessa takasatulassa oli joko väärä jousi tai vanha oli taivuteltu muodottomaksi eikä se tehnyt tehtäävänsä oikein.

Jos jarrurempan jälkeen on nestetaso samassa kohdassa mitä ennenkin, niin jotain sille on silloin pitänyt tehdä. Normaalisti nestetaso nousee huomattavasti, kun laitetaan uudet palat/levyt.

En sulkisi kokonaan pois mahdollisuutta, että järjestelmässä ei olisi ilmaa. Oireet kuitenkin täsmäisi.

Se on juurikin näin. Jos jarrunestesäiliö on loppuun ajetuilla paloilla täynnä ja männät painetaan sisään, jarruneste tulvii säiliöstä pihalle.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Cerebus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Kyseessä ei ilmeisesti ollut merkkihuolto? He tuskin koskaan kämmää noita jousia

Ei ollut - sinisellä olisivat veloittanee tuplasti sen mitä tämä pienempi paja. Pitäisi juuri kurvata sinne pajalle paikan päälle.
XC60 2.4 D3 - 12
V40 T4  - 00

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kyllä merkkihuollossakin osataan. Eräässä nelikymppisessä ilmeni jarrupalojen vaihdon jälkeen kolinaa takaa, joka poistui kevyesti jarrua painamalla. Toisessa takasatulassa oli joko väärä jousi tai vanha oli taivuteltu muodottomaksi eikä se tehnyt tehtäävänsä oikein.

Se on juurikin näin. Jos jarrunestesäiliö on loppuun ajetuilla paloilla täynnä ja männät painetaan sisään, jarruneste tulvii säiliöstä pihalle.

Ei sinne sen säiliön kautta ilmaa kulkeudu vaikka se tulvisikin. Kunhan sotkee vain konehuonetta. Tuli nuorena miehenä sekin kokeiltua ;D No ei kylläkään ollut mitään abs jarrujärjestelmiä silloin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Cerebus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
No niin - kävin pajalla eilen aamupäivästä ja mitään vikaa ei löytynyt.
Jarrupoljinkin tuntui jo paljon jämäkämmältä aamusta ja mietinkin että menenkö ollenkaan.

Asentaja tarkisti jarrut vuotojen varalta ja vilkaisi vielä jarrunesteet ja päälisin puolin jarrulevyt ja -palat ja kaikki oli kunnossa

Viimeksi ajelin tänään aamusta ja jarru tuntuu taas yhtä hyvältä kuin ennenkin.

Asentaja arveli että jokin männistä ei ehkä ollut puristunut perille asti tai jumitti ja tämä on nyt sitten lähtenyt pelittämään. Aika jännä että eivät tätä itse huomanneet heti.

Kiitoksia vinkeistä!
XC60 2.4 D3 - 12
V40 T4  - 00

 

Futurez  Kulkukoira