Ateho  Elekma

S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S60 (vm. -11 ->) ja V60 hankinta

  • 2552 Vastauksia
  • 678194 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Siitä on kokonainen topic täällä.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65838.0

Mutta tiivistettynä ilmastoinnin kompurat ei kestä jotka liittyy hybridisysteemin jäähdytykseen. Ensimmäiset x ajan mutta vaihdetut päivistä kuukausiin. Ehkä vuosiin

Ja pari akustoa hajonnut 13000€ tjsp.

Jahas, no eipä noihin taida uskaltaa lähteä...
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Saas nähdä, jätin tarjousta tuosta AWD V60 ja huomenna varmaan tulee vastausta.
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Kävin vielä kokeileen tuota V60. Valoissa ku seisotti niin jotenki jyttyytti enemmän mitä tuo oma XC60. Tuntu persauksissa. Ominaisuusko? Ei se nyt pahasti mut huomas vaan heti eron omaan.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2020, 18:59:00 kirjoittanut Timpaxi »
V60 D4 AWD -13

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Osaisko joku sanoa tuosta edellisestä, pitääkö huolestua vai kuuluuko se asiaan.?
V60 D4 AWD -13

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Moottorin/laatikon tuennassa voi olla korjattavaa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
Moottorin/laatikon tuennassa voi olla korjattavaa

Olivat käyneet koeajolla ja tarkistelleet mutta pitäs olla kaikki kunnossa. Ehkä se vaan sit vähä enemmän tärisyttää mihin on tottunut tuon XCn kans.
V60 D4 AWD -13

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Morjens,

Ensimmäistä volvoa hankkimassa ja aikomus kahlata tämä ketju läpi, mutta silti teille kokeneemmille esitän pari kysymystä.

Malliksi on siis valikoitumassa V70 Vm 2010-2013 moottoriksi joko D5 215hv Tai 2.5T tehtaan flexfuel paketilla eli voi käyttää E85 etanolia polttoaineena. Vaihteistoksi tulisi automaatti eli vissiin Geartronic

Aloitetaan tuosta 2.5 FT:stä.
- Kone on ilmeisesti volvon lujimpia? Ainut tyyppivika minkä bongasin on VVT pyörät ja  ja vvt solenoidi vai onko se vielä näissä uudemmissa facelifteissä? Huomaako tätä auton käynnissä jos jotain on jo alkamassa?
- Öljynvaihdot 15000km/1vuosi välein? Mites jakohihna? ilmeisesti suomessa 5v/180tkm? naapurimaassa 10v/180tkm?
- Apulaitehihna. Tämä on ilmeisesti TÄRKEÄ vaihtaa mikä tälle on vaihtoväli? vaihdetaanko jakopään kanssa samaan aikaan? Rikkoutuessaan sinkoaa palaset jakopäähän ja sen jälkeen kone on entinen. Ilmeisesti koskee koneita tuonne 2016 asti?
- Geartronic vaatisi pysyäkseen kunnossa öljynvaihdot mitkä ei kuulu automaattisesti volvon huolto-ohjelmaan eli asiakkaan vastuulla teettääkö vai ei. Ja ilmeisesti tuolla on aika paljon liikkeellä autoja mihin ei ole tehty. Onko miten katastrofi jos ei ole esim 200tkm mennessä tehty vaan teettää sitten huuhtelemalla seuraavassa huollossa? Tuleeko paskashokki ja laatikko leviää vai pelaako sen jälkeen hyvin.
- Geartronic ajossa? Mistä huomaa, että laatikossa on vikaa?
- Itsellä on kokemusta bemarin e61 zf6hp laatikosta jolla oli ajettu 183tkm samoilla öljyillä ja vaihdatin sitten huuhtelemalla ja pelasi 100tkm ongelmitta omassa käytössä.
- Mites tuo 2.5t kulutus E85:llä. Olisi hyvä kuulla todellisia lukemia niin voi laskeskella vähän säästöä?

No sitten D5 215hv ilmeisesti tuplaturbo
- Onko huoltoväli oikeasti 30tkm ? Tämähän todetusti ei ole koneelle hyväksi. Uskaltaako ostaa autoa, jolla ajettu pääasiassa matkaa noin 27tkm/vuosi ja huollot sääännöllisesti 30tkm välein ja nyt mittarissa 220tkm.
- Jakopää 180tkm/5v suomessa?
- Apulaitehihna. Tämä on ilmeisesti TÄRKEÄ vaihtaa mikä tälle on vaihtoväli? vaihdetaanko jakopään kanssa samaan aikaan? Rikkoutuessaan sinkoaa palaset jakopäähän ja sen jälkeen kone on entinen. Ilmeisesti koskee koneita tuonne 2016 asti?
- Saastelaitteiden kesto DPF-EGR. Miten nämä pelittää. Onko tyyppivikoja? DPF polttovälit? Oma ajoni tulee olemaan semmoista 10-30min lyhyttä ajoa eli tiedossa on ettei nykydieselille paras optimaalinen siksi mietin tuota bensaversiota. Mutta kestääkö nämä D5 tämmöisen ajon? 2010-2013 on ilmeisesti euro 5 ja ilman ureaa?
- Onko tässä sama laatikko kuin 2.5T eli samat asiat pitää katsoa?
- Tuleeko muita paikkoja mitä pitäisi katsoa mieleen vapaasti saa kertoa.

 Siinäpä pitkä lista kysymyksiä. Jos joku viitsii vastata niin olen kiitollinen



Poissa ocram

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
Itsellä oli aiemmin vm. 2010 V70 2.5FT muutaman vuoden ajan (80tkm-140tkm). Kilometrejä tuli n. 15tkm vuoteen joten öljyt vaihdeltiin kerran vuodessa, tosin samalla vaihtovälillä olen kaikissa autoissa öljyt vaihtanut. En oikein usko noihin 30tkm vaihtoväleihin varsinkin jos itse omistaa auton. Jakopää tehdään viiden vuoden välein ja laatikon öljyt omassani vaihdettiin 70tkm kohdalla, auto meni vaihtoon 140tkm ajettuna ja silloin paikallaan P->D vaihdoissa tuntui selvä nykäys. Näihin on taidettu laatikoihin vaihdella tiivisteitä, joka on aika tyyris remppa.

Ajoin pelkästään etanolilla ja kulutus oli sekalaisessa ajossa n. 13l/100km, etanolia kuluu se 30% enemmän. Kylmäkäynnistyksissä ei ollut koskaan ongelmia, toisin kuin olen kuullut 2.0F- malleissa olevan. Pari vuotta ajelin Rican softan kanssa ja se teki ajoon aika ison muutoksen, tuntui että laatikon toiminta parani ja kulkua tuli lisää. Tankatessa lisäilin Redlinen SI Alcohol- lisäainetta voitelun parantamiseksi.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2020, 12:16:43 kirjoittanut ocram »
Polestar 2 PPP, aiemmin liuta Volvoja

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Jos ajaa pelkällä etanolilla niin öljyn vaihtovälin kilsat pitää puolittaa 15tkm muutenkin. Näin on ihan volvon virallinen ohje.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Saastelaitteiden kesto DPF-EGR. Miten nämä pelittää. Onko tyyppivikoja? DPF polttovälit? Oma ajoni tulee olemaan semmoista 10-30min lyhyttä ajoa eli tiedossa on ettei nykydieselille paras optimaalinen siksi mietin tuota bensaversiota. Mutta kestääkö nämä D5 tämmöisen ajon? 2010-2013 on ilmeisesti euro 5 ja ilman ureaa?

Mulla on tuo 215hp D5. Ajo kutakuinkin samanlaista kuin sinulla eli pisin päivittäinen ajorupeama yleensä 25km joita tulee kaksi per päivä. Sen lisäksi 1-20km pätkiä. Vuodessa ajoa tulee n.30tkm. Mittarissa nyt aika tasan 200tkm eikä ole saastelaitteet oikutelleet kertaakaan. Jos huomaan et dpf poltto päällä niin ajan pitemmän kautta että polttaa loppuun.

Käyttö vaikuttaa suuresti. Munkin auton dpf meni tukkoon juuri ennen luovutusta. Aiempi omistaja ajanut miten lie ja liikkeen koeajot päälle. Saivat huollossa pakkopoltolla kuntoon eikä ole minulla tosiaan oireillut lainkaan.

Ei ole ureaa ja kai se on euro 5. Vai onko 6? Mulla 2014 malli
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Mulla on tuo 215hp D5. Ajo kutakuinkin samanlaista kuin sinulla eli pisin päivittäinen ajorupeama yleensä 25km joita tulee kaksi per päivä. Sen lisäksi 1-20km pätkiä. Vuodessa ajoa tulee n.30tkm. Mittarissa nyt aika tasan 200tkm eikä ole saastelaitteet oikutelleet kertaakaan. Jos huomaan et dpf poltto päällä niin ajan pitemmän kautta että polttaa loppuun.

Käyttö vaikuttaa suuresti. Munkin auton dpf meni tukkoon juuri ennen luovutusta. Aiempi omistaja ajanut miten lie ja liikkeen koeajot päälle. Saivat huollossa pakkopoltolla kuntoon eikä ole minulla tosiaan oireillut lainkaan.

Ei ole ureaa ja kai se on euro 5. Vai onko 6? Mulla 2014 malli
[/quote

Moro

Kiitos vastauksesta. Miten muuten volvossa dpf polton huomaa? Pysähdyksissä käryää? Tyhjäkäyntikierrokset nousee? Pakoäänet möreät? Jääkö flekti huutamaan niin kuin vag:laisissa

Eli tuo diesel ei ajon kannalta ole poissuljettu vaihtoehto. Hieman vaan tuo 30tkm öljyvaihtoväli aiheuttaa epäuskoa vaikka onkin kerran vuodessa tuo määrä ajettukin eli pääasiassa matka-ajoa mikä tekee vaan diisselille hyvää.

Mites tuo surullisen kuuluisa apulaitehihna joka katketessaan pistää koko motin rikki. Mikä tälle on vaihtoväli? Vaihtuuko samalla jakopään kanssa? Jos alkaa kitisemään käynnistyksessä niin on vaihdon tarpeessa?

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi

Mulla on tuo 215hp D5. Ajo kutakuinkin samanlaista kuin sinulla eli pisin päivittäinen ajorupeama yleensä 25km joita tulee kaksi per päivä. Sen lisäksi 1-20km pätkiä. Vuodessa ajoa tulee n.30tkm. Mittarissa nyt aika tasan 200tkm eikä ole saastelaitteet oikutelleet kertaakaan. Jos huomaan et dpf poltto päällä niin ajan pitemmän kautta että polttaa loppuun.

Käyttö vaikuttaa suuresti. Munkin auton dpf meni tukkoon juuri ennen luovutusta. Aiempi omistaja ajanut miten lie ja liikkeen koeajot päälle. Saivat huollossa pakkopoltolla kuntoon eikä ole minulla tosiaan oireillut lainkaan.

Ei ole ureaa ja kai se on euro 5. Vai onko 6? Mulla 2014 malli
[/quote

Moro

Kiitos vastauksesta. Miten muuten volvossa dpf polton huomaa? Pysähdyksissä käryää? Tyhjäkäyntikierrokset nousee? Pakoäänet möreät? Jääkö flekti huutamaan niin kuin vag:laisissa

Eli tuo diesel ei ajon kannalta ole poissuljettu vaihtoehto. Hieman vaan tuo 30tkm öljyvaihtoväli aiheuttaa epäuskoa vaikka onkin kerran vuodessa tuo määrä ajettukin eli pääasiassa matka-ajoa mikä tekee vaan diisselille hyvää.

Mites tuo surullisen kuuluisa apulaitehihna joka katketessaan pistää koko motin rikki. Mikä tälle on vaihtoväli? Vaihtuuko samalla jakopään kanssa? Jos alkaa kitisemään käynnistyksessä niin on vaihdon tarpeessa?



Meni näköjään vähän tuo quote päin sitä itseään..

Eli tässä viesti.

Moro

Kiitos vastauksesta. Miten muuten volvossa dpf polton huomaa? Pysähdyksissä käryää? Tyhjäkäyntikierrokset nousee? Pakoäänet möreät? Jääkö flekti huutamaan niin kuin vag:laisissa

Eli tuo diesel ei ajon kannalta ole poissuljettu vaihtoehto. Hieman vaan tuo 30tkm öljyvaihtoväli aiheuttaa epäuskoa vaikka onkin kerran vuodessa tuo määrä ajettukin eli pääasiassa matka-ajoa mikä tekee vaan diisselille hyvää.

Mites tuo surullisen kuuluisa apulaitehihna joka katketessaan pistää koko motin rikki. Mikä tälle on vaihtoväli? Vaihtuuko samalla jakopään kanssa? Jos alkaa kitisemään käynnistyksessä niin on vaihdon tarpeessa?


Edit: Eihän muuten tuossa Volvo D5 dieselissä ole mitään takaisinkutsua päästöihin tai saastelaitteisiin liittyen. 2 edellistä dieseliä on ollut molemmat päästöhuijauskoneita toinen VAG ja toinen Mercedes. Ei jaksais enää kolmatta samanlaista rumbaa... Näköjään noissa 4 pyttyisissä alkaen 2014 on tuo imusarjan sulamis/palamisvaara. D5 koneissa tätä ei vissiin ole?

« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 17:38:12 kirjoittanut volvo2020 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ei ole 5sylinterisissä takaisinkutsuja päällä. Dpf polton huomaa mm. siitä että hetkellinen kulutus ei mene moottorijarrutuksessa nollaan, kulutus muutenkin korkea, käryn haju ja ehkä tosuaan möreä ääni. Flektikin tosiaan huutaa että ihan kabiiniin saattaa kuulua ja jää hetkeksi päälle vaikka samuttaa moottorin.

Minä vaihdatutan öljyt 20tkm välein. Eka omistaja oli vaihdattanut 30tkm välein. No eipä tuo öljyä syö.

Apulaitehihna vaihtui jakohihnan kanssa 180tkm kohdalla. Hihnojen kuntoa kantsii seurata. Huollossa väittävät tsekkaavan jakohihnankin kunnon. AC remmi vaihtui etuajassa kuin myös joku rulla (vapaakytkin?). Piti ääntä. Ei ollut kallis.

Laatikon tiivisteiden vuoto näkyy testerillä. Olen vahdattanut. Volvo maksoi puolet. Aiheesta oma ketju

Edit: en tiedä onko näissä viimeisissä työläs vaihtaa se apuhihna. Aiemmissa versioissa pystyi vaihtamaan helposti itse kädenkäänteessä
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 18:43:08 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Timpaxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
No niin, vaihtui etuvetoinen XC60 AWD V60:een. Erittäin tyytyväisenä saa ajella kyl, hiljaisempi ajossa sekä ennenkaikkea pehmeämpi kyyti. Peruutuskamera vaan ei tahdo näyttää kuvaa, onko se yhteyksissä tuohon tutkaan vai onko sille joku anturi vielä erikseen. Kameran linssi on kuitenkin puhdas ja koeajossa kuitenki toimi hyvin. Kärry oli perässä kun ajelin auton kotiin, ei kai se sekoita jotenki systeemiä.
V60 D4 AWD -13

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Silmiin sattui vm. 2011 V70 muistaakseni D5 koneella. Onko se sama kone kuin vm. 2003 mallissa? Kyse on siis 2,4-litraisesta turbodieselistä, joka on viisipyttyinen - tietääkseni.

Entä onko kestossa pahasti eroja, jos löytää vm. 2011 V70:n vain 2-litraisella dieselkoneella? Suoritusarvot näyttävät olevan ihan OK myös viidenneksen pienemmässä koneessa, ihme kyllä.

Kuinka on selitettävissä noin puolen vuoden rekisteristä poisto hetikohta 2010-luvun alkupuolella? Viittaako se vahvasti kolariautoon?

Tällaisia mietin Volvomaailman pauloissa.


 

Ateho  Elekma