RallyBaron  Samppasport

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 604844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1260 : 21.01.2021, 00:03:56 »
Muistanko väärin että A ryhmän vetareissa olisi ollut tynnyrin malliset boorit tämän takia?
On, mutta niissä on myös noin 1,5 astetta camberia.

Meillä on tuossa harrastekilpurissa (240) vanttiruuvit vetämässä akselia auraukselle, ei tahdo pitkään pysyä nuo volvon akselit ilman niitä kohdillaan.
Soralla ja muuten epätasaisella pinnalla kunnolla runtua saavat laitteet on ehkä hieman eri kastia kuin kadulla ja satunnaisesti asvalttiradalla ajettava katuauto. Mutta ei sitä tiedä miten käy ennen kuin ajaa vaikka kesän ja käyttää syksyllä tarkastuksessa. Mulla käyttö ei ole muutenkaan niin kovaa, en ole saanut vielä yhtään vakiota vetaria edes kunnolla kierteelle. Englantilaiseen vaihdoin oikeanpuoleisen varmuuden varalle pari vuotta sitten, koska siinä näkyi pientä kiertymää boorissa. Mutta se oli ollut samanlainen jo muutaman vuoden.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2021, 00:13:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1261 : 21.01.2021, 07:26:21 »
mielenkiintoinen ja meillekin ajankohtainen aihe, talvikauden työlistalla saada kilpurin alla olevaan hiluxin akseliin hiukan aurausta sekä camberia. putki on järemäpi kuin volvolainen niin mietitty että miten olisi paras tehdä, lämpöä sekin tottelee mutta riittääkö pelkkä kuuman antaminen vai täytyykö hitsata muutama palko. sekin vielä auki että toteutetaanko taivuttelu auton alla niin että suuntausvermeet asennettu paikalleen vai putki irtaallaan erillisessä pukissa?


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1262 : 21.01.2021, 07:35:58 »
Aikanaan kuulin rallipiireissä huhupuheen, että Jyväskylän sinisellä joku vanhempi asentaja olisi 200 sarjan taka-akseliin säätänyt aurausta hitsaamalla.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3445
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1263 : 21.01.2021, 08:55:01 »
Soralla ja muuten epätasaisella pinnalla kunnolla runtua saavat laitteet on ehkä hieman eri kastia kuin kadulla ja satunnaisesti asvalttiradalla ajettava katuauto. Mutta ei sitä tiedä miten käy ennen kuin ajaa vaikka kesän ja käyttää syksyllä tarkastuksessa. Mulla käyttö ei ole muutenkaan niin kovaa, en ole saanut vielä yhtään vakiota vetaria edes kunnolla kierteelle. Englantilaiseen vaihdoin oikeanpuoleisen varmuuden varalle pari vuotta sitten, koska siinä näkyi pientä kiertymää boorissa. Mutta se oli ollut samanlainen jo muutaman vuoden.
On joo, tuolla vantilla vähän helpompaa säätää vain kuin hitsipillä. Tosin ei varmaan ois katsurin mieleen katuautossa. Sitä en tiedä mikä tuota kilpurin akselia punoo haritukselle, tuskin voima (221hv) ainakaan eikä kyllä ole osunutkaan mihinkään kovasti.
Jäällä ja soralla pää asiassa ajetaan.
Vetarin katkeamiset loppui meillä kun lopultakin sain puhuttua ympäri muut ja perään tuli torsen 588. Ennen oli hitsilukko ja vetareita meni kuin leipää.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1264 : 21.01.2021, 09:57:05 »
Liekö eroa boorin kannalta mihin suuntaan putket on viistossa, kunhan ei ole liikaa. Lueskeluiden perusteella puolen asteen ja asteen välimaastossa olisi vielä ns. turvallisella alueella käytön kannalta. Käytöstä vanhaan akseliin olisi ollut mukava verrata jos olisi tiedossa miten siinä oli kulmat.

Silloin kun tehtiin tuo meidän perä lämmittämällä ja hitsaamalla niin käytin lukkomurikka ja vetarit suoralla alustalla missä pystyi mitata paljonko boorit antaa kääntää. Meillä ei käytössä Volvon lukkomurikka eli en tiedä paljonko pystyy sitä käntää

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1265 : 21.01.2021, 11:55:21 »
Ei tarvitse hitsailla, pelkällä lämmöllä kääntyy. Noin 2cm leveydeltä vedin punaiseksi. Olisiko puolta tuntia mennyt maalinpoistot mukaanluettuna. Sen voi kuitenkin rauhallisesti paineilmalla ja sumupullolla jäähdyttää.

Lämmöllä oikovat raskaankaluston rungotkin eikä välttämättä tarvitse muuta eli taipuu paksumpikin rauta tarvittaessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1266 : 22.01.2021, 16:48:26 »
Hitsaaminen on sillon ihan ok vaihtoehto jos ei pillejä ole käytössä. Toimii ihan yhtälailla
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1267 : 08.02.2021, 20:24:25 »
Valkea on toimittanut pääasiallisen käyttöauton virkaa ja sen kanssa puuhailut on jääneet tankkauksen tasolle. Kohta varmaan vaihdettava öljyt. Kahtena -18 aamuna tullut todettua, että käynnistyy se ja vielä kerrasta. Akun puoleen alkaa olemaan rajoilla, mutta vielä jaksaa antaa tarpeeksi virtaa.

Toissaperjantaina tuli aloitettua viimeisimmän 245-hankinnan rassaaminen leimakuntoon ja hyvin lähellä sitä ollaan. Pitkän seisonnan jäljiltä perushuollot, päivä hitsausta, uutta niveltä ohjaukseen, kaikki jarrupalat, uudet heijastimet ajovaloihin, putsaus kauttaaltaan ja muuta vastaavaa. Muuten perusmallin DL vain 461tkm ajetulla B200K:lla, on kuitenkin menty valitsemaan metalliväri. Koppa ihan kohtuullisessa kunnossa, ovien nurkissa on ns. normaalia turvotusta. Ainoat polttimot jotka piti vaihtaa oli kilvenvalot :o Pyyhkijänmoottorista kuulostaisi olevan toinen magneetti irti. Sulakerasia oli sen verran hapettunut, että sulakkeiden päät jäivät pyöritellessä kiinni kontaktipintoihin. Silti kaikki sähköt toimi :D

Toinen kaasarinjalan tiiviste oli rikki, mutta toiminta ei pelkästään sillä täysin korjaantunut vielä. Toisiosta ei taida tulla bensaa ollenkaan joten vastaa heikonlaisesti kaasuun. Käy kumminkin tasaisesti ja kevyellä kaasulla voi ajella pihassa. Huomenna pitäisi saada toinen kaasari haltuun, mutta täytyy aukoa auton oma jos sekin osoittautuu vajaatoimiseksi. Jäähdyttimen vaihdoin ehjään. Kontista löytyi paikka-ainepurkki eli on tainnut vuotaa jo aiemminkin. Huuhdoin jäähdytysjärjestelmän samalla vähän joka suuntaan ja laitoin uuden termarin.

Oli aika kuonaa sisällä:


Ajovaloheijastimista laitoinkin jo otoksen toisaalle:


Konehuone siistiytyi kevyellä pesulla:



Ehti jo tulemaan hämärää ennen kuin sai otettua pari kuvaa:

« Viimeksi muokattu: 08.02.2021, 20:37:39 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1268 : 13.02.2021, 12:54:55 »
Eilen illalla tarkastelin punaisen kaasaria ja käydessä se työnsikin bensaa koko ajan toisiopuolelta, mutta ensiöstä ei tullut mitään. Avasin, puhalsin kaikki reiät paineilmalla ja alkoi toimimaan. Säädin sytkäennakkon kunhan hakkasin jakajan ensin irti lohkosta. Varasin ajan konttorille ja sen takia äsken tuli 100km lenkki. Katsastaja antoi puhtaat paperit pienellä sivuhuomautuksella perän öljyvuodosta. Kaikki jarrut olivat 5-6% sisään ja iskareillekin 80% tai yli. CO oli alle 1 eli turhan pienellä ja se tuli ruuvattua kohilleen samalla.

Kevyessä pihapyörittelyssä ei tullut esiin, että koppa on ruostunut puhki nopeusmittarianturin yläpuolelta. Paluumatkalla koukkasin töissä tekemässä pikapaikan ja lisäämässä öljyä. Katsottava kannattaako korjata nykyistä vai onko etsittävä parempi. Peräöljynvaihto oli muutenkin listalla.


Seisonnan jäljiltä renkaat eivät ole aivan pyöreät ja haussa on paremmat. Kaasarissa on vähän pientä vedon ohuutta kun siirrytään osakaasulle, varmaankin vain kilometrien tuomaa kulumaa. Ei kumminkaan vaikuta kulkuun sen kummemmin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1269 : 14.02.2021, 20:49:18 »
Otin punaisesta peräkopan irti, putsasin enimmät ruosteet ja hitsailin reiät umpeen. Neljä pientä meni heppailemalla, aiemmassa kuvassakin näkyvään isompaan tein pienen peltilapun takapuolelle. Maali päälle, kotelosuojaa perään ja öljyt sisään. Liimasin pyyhkijänmoottorin magneetin paikalleen, varret liikkuu jälleen herkästi ja hiljaa.



Reilumman pakkasen seisonnan jälkeen starttia on pitänyt naksutella useamman kerran ennen kuin lähtee pyörimään. Naksahti sen verra voimakkaasti, että solenoidi vaikuttaisi vetävän muttei vaan lähde pyörimään. Ei ole kovin vanhan näköinen Boschin vaihtolaite joten otin irti, purin, putsasin ja laitoin takaisin. Kokeiltava huomenna muuttuiko tilanne.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1270 : 17.02.2021, 08:43:23 »
Akselin haritusongelmaan löytyy ratkaisu:https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Merkkikohtaiset-osat/Volvo/Volvo-1031-per%C3%A4n-aurauksen-tukitangot&naytasivu=1093&id=0&saitti=rallycorsa
Mulla olisi käyttämättömät tangot joutilaana kun uusi kilpuri tulossa ja siihen ei tule jäykkää taka-akselia..
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1271 : 17.02.2021, 11:35:29 »
Tuollaisen kanssa taitaa joutua unohtamaan vakion käsijarrun tai tekemään muutoksia. Käyttää kenkien topparin toisen pultinreiän.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1272 : 18.02.2021, 22:27:09 »
Punaisen startti on toiminut putsauksen jälkeen ensimmäisellä joka kerran. Koska 14" kumien löytäminen tuntui olevan vaikeaa, ostin tutulta 15" renkaat ja kääntelin ne eilen aluille. Näyttää heti paremmalta varsinkin koska kaksi pöläriä puuttui ja toisella puolella paistoi umpiruosteiset pellit :D Pesua nekin kaipaa ja onhan niissä vähän käytön jälkeä.



Aamulla töihin lähtiessä pääsikin renkaanvaihtoon, yksi oli tyhjentynyt täysin. Töiden jälkeen otin renkaan pois vanteelta ja ulkolaidassa olleen pienen vekin kohdalla näyttäisi olevan halkeama. Eilen asentaessa vanne oli vissiin sen verran lämpimämpi ettei vuotanut. Huomenna käytän hitsattavana.

Lämmöntuotto on ollut heikkoa koko ajan. Hana on muovinen joten se piti tarkastaa ensimmäisenä. Näkyy olevan Bosch vuodelta -02. Samanlainen lipare jää rajoittamaan virtausta kuin tarvikehanoissakin. Sen poistamalla virtaus paranee avoimena, muttei vaikuta sulkeutumiseen. Nyt kierroksilla tulee paremmin lämmintä, mutta parempi pitää olla. Huuhtasen alkuunsa lämppärinkennon erikseen kuumavesipesurilla. Tutkailun ohessa vaihdoin öljyt laatikkoon, vanha oli aika käytetyn väristä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1273 : 20.02.2021, 20:48:42 »
Tuttu hitsasi vanteenreunan eilen ja nyt pysyy ilma sisällä. Tänään jynssäsin vanteita ja tiukassa on kuona. Ja parissa vanteessa on aika paksultikin. Ei varmaan pesty useampaan vuoteen, raudanpoistosta puhumattakaan. No, on sentään puhtaammat.



Huuhdoin lämppärinkennoa molempiin suuntiin. Eron huomaa, vaikka sää onkin lauhempi. Laitoin myös myyntiin,(ja se meni jo) kevääksi olisi pikkaisen saatava pelimerkkejä erinäisiin menoihin.

Jääratakelit on ilmeisesti päällänsä ja voisi olla mahdollisuus käydä vähän kurvailemassa. Valkealla tottakai jotta saa vähän vauhdintuntuakin. Kaivoin varastosta vanhat 16" piikit ja laitoin ne vanteelle. Mielessä oli kaventaa vanteet(6,5") paremmin piikeille sopiviksi, mutta sehän jäi ja nyt oli jo myöhäistä :buck2: Teetti enemmän hommaa kuin ne vanteet joilla kumit oli vuosia sitten. Yksi piti räjäyttää paikalleen ja sitäkin oli yritettävä pariin kertaan kun ei ole tullut ennen tehtyä. Mutta meni lopulta.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2021, 15:20:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1274 : 21.02.2021, 21:53:31 »
Valkea sai vähän kyytiä jääradalla ja olihan se taas hauskaa pitkästä aikaa. Piikeistä on paras pito mennyt jo vuosia sitten, mutta onhan ne paremmat kuin nastarenkaat :D Tein vielä aamulla peitepalan etuspoilerin reikiin jottei pakkaa keulaa ihan täyteen lunta jos/kun sattuu käymään penkalla.

Kaksi kertaa tuli kokeiltua pehmeitä penkkoja. Ensimmäisellä yrityksellä tuli samoilla vauhdeilla pois, toisella kerralla vaati pienen nykäisyn. Nousi aika hyvin penkan päälle, vähän toinen takapyörä tavoitti jäänpintaa enää. Tietenkään kummallakaan kerralla ei ollut kamera päällä. Jotain videomateriaalia jäi sentään talteen, ensialkuun kuva paikanpäältä:



Kaivelin enimmät lumet pois alustasta, sitähän ei ollut lainkaan.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo