xc90 vm 05 ajettu 170t. Rupesi etupää reippaassa ajossa oudosti sutim aan rivakammassa menossa. Totesin jyrkässä hiekkamäessä, että takapää ei vedä. Auto muuten voimansiirrosta äänetön. Debin espoossa tutki asiaa ja totesivat että haldex ja pumppu sököt. Osat 3800.
-voiko haldexin korjata tai löytää käytettynä?
-onko mahdollista jatkaa jenkkityyliin etuvetoisena ja jättää korjaamatta?
-onko tällaisessa hinnoittelussa jotain kohtuullisuuden häivääkään.
-voiko vika syntyä näillä kilsoilla huollon laiminlyönnistä? Öljynvaihto?
kommentoikaa, jotka tiedätte!
Pumppu, paineanturi, öljyt ja suodatin ja näillä yleensä korjaantuu. Eriasia jos DEM ei ole verkossa ja syötöt, maatot ja CAN yhteys on kunnossa sekä kulmavaihde ja yhteys vaihteistoon on kunnossa eli mikäli kardaani pyörii taakse asti.
Voi jatkaa ilmankin korjausta mutta herjailee ajonvakautusta ja jarrujärjestelmää. Tosin tämänkin saa pois DEM softalla helposti.
Uusi DEM yksikkö maksaa tuhansia euroja (Tuskin viallinen kuitenkaan jos on verkossa)
Eipä se öljynvaihtelukaan tahdo auttaa. Pumppu kypsyy aikaamyöten ja leikkaa kiinni josta johtuu DEM sulakkeen palaminen. Samalta sulakkeelta joissain malleissa menee syöttö DEM yksikölle. Tällöin luonnolisesti DEM ei ole verkossa mutta se ei yleensä ole DEM vika vaan se pumpun oikosulku. DEM yksikön perästä saa kyllä pumpun johdon irti jos haluaa katsoa pysyykö sulake ehjänä (yleensä pysyy kun johto irti)
Selvensikö asiaa? Lisätietoja tarvittaessa.