Kulkukoira  Proturbo

740 GL -85 Kartanon Mansikka

  • 529 Vastauksia
  • 211638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #510 : 23.06.2020, 17:40:05 »
Eilen kävin konttorilla uudelleen näyttämässä ja vuoden leima tuli, mutta laittoi korjauskehotteen vanhasta paikasta,
jossa ei ollut yhtenäistä hitsisaumaa ja joka oli nyt korjatun paikan vieressä :idiot2:

@jen tuohan on ihan noheva ratkaisu ongelmaan O0

Tänään on merkkipäivä sillä auto on nyt ollut minulla omistuksessa tasan kymmenen vuotta :smitten:

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #511 : 18.08.2020, 14:57:57 »
Voisin melkein vannoa, että lähdin tämän eteen sivuvaunulla Jyväskylän Kuormaajantiellä eilen n. klo 15.30.

Taisit olla silloin liikenteessä tuolla seudulla? :)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #512 : 18.08.2020, 17:01:51 »
Voisin melkein vannoa, että lähdin tämän eteen sivuvaunulla Jyväskylän Kuormaajantiellä eilen n. klo 15.30.

Taisit olla silloin liikenteessä tuolla seudulla? :)
Kyllä, olin juuri töistä lähdössä :3/4 jättää sen:

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #513 : 04.09.2020, 11:39:49 »
Käyttöauton karu kohtalo kun paikat likaantuu :(


Viime kesänä vaihdoin kaasuttimen kaasuläpän tiivisteet kuvan mukaisiin mustiin tiivisteisiin, mutta ne olivatkin väärät.
VP Autoparts sivustoa selatessani huomasin, että tähän kaasuttimeen onkin ihan omat pienemmät tiivisteet, Volvon numerolla 237858.
Mustat tiivisteet olivatkin asennettuna liian tiukat ja minun piti laittaa toinen kaasuläpän palautusjousista yhdelle ylimääräiselle kierrokselle, että läppä palautuisi.
Nyt jouset ovat normaalisti ja oikeat tiivisteet paikoillaan.


Kaasuttimen kyljessä oleva alipainekellon kalvo oli rikki, eikä pitänyt painetta.
En tarkkaan tiedä mitä se tekee, mutta ei sitä turhaankaan ole siihen laitettu. Volvon numerolla 271285


Uusi, tähän koneeseen oikea kuumakäynnistysventtiili, Volvon numerolla 1389389


Kaasuttimeen kiinni tulevassa imuputkessa pitäisi olla kiinnityspaikka venttiilille,
mutta kun vanha venttiili hajosi muutamia vuosia sitten, hioin vanhan kiinnityspaikan jämät pois.
Venttiili kyllä pysyy letkujen varassa paikoillaan, mutta löytyisipä jostain ehjä imuputki.




Kansiremontin tehtyäni 2017, jäi minulta asentamatta venttiilien päihin, painikupin alle tulevat vaimennuskupit, nyt sitten asentelin nekin.






Sellainen "rallatus" hävisi kumien asennuksen jälkeen ja tyhjäkäynti tuntuu tasaisemmalta.
Samalla säädin kaasuttimen oikeisiin spekseihin nyt käy kuin Singerin ompelukone ^-^

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #514 : 04.09.2020, 11:46:58 »
Eipä voi kuin antaa yläpeukkua. O0
Kaasarivolvo, käyttöautona ja paremmassa kuosissa kuin monen harrasteautot.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #515 : 05.09.2020, 08:12:26 »
Eipä voi kuin antaa yläpeukkua. O0
Kaasarivolvo, käyttöautona ja paremmassa kuosissa kuin monen harrasteautot.

Se on niin totta.

Kaasari Volvossa ei tule koskaan tietokone ym. sensori ongelmia, kuten uudemmissa kikottimissa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Tucci

  • Vieras
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #516 : 05.09.2020, 08:41:35 »
Millainen imuputki puuttuu ja onko sille osanumeroa?
Uteliaisuuttani kyselen, löytyisikö sitä netin ihmeellisestä maailmasta.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #517 : 05.09.2020, 12:43:49 »
Kiitos vain, aionkin pitää tätä autoa mahdollisimman pitkään liikenteessä :sundaydriver:

Sanoinkin väärin, osa johon kuumakäynnistysventtiili tulee kiinni osa kaasutinta, muovinen lautanen johon sitten imuputkikin tulee kiinni.
Tässä kuvassa osa numero 17 - Volvon numerolla 1317440, tai ainakin tätä numeroa tämä minun Volvo VADIS ohjelma näyttää.
Alemmassa kuvassa sitä ei ole jostain syytä numeroitu ollenkaan.
Ja nyt kun itsekkin tein hakua tarkemmin, näyttäisi VP Autoparts myyvän hintaan 75kr :))



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #518 : 11.09.2020, 01:04:51 »
Projektina näön parantelua, eli ajovaloihin uudet lasit, jotka tilasin Skruvat sivustolta alennuksesta 20€/kpl.


Olen koittanut parantaa kirkauttaa lakkaamalla pintaa, mutta sekin on vain auttanut hetkellisesti.


Valojen pyyhkimet eivät näytä tykkäävän talven suolakylvyistä, näihin sipasin uudet maalit.


Siinä kun valot olivat irti, pesin pinnat kaikkialta mihin ei normaalisti pääse käsiksi, sekä konehuoneesta pahimmat pölyt pois.


Valojen heijastimet putsasin varovasti, ovat todella herkät naarmuille, toinen onkin melko huonossa kunnossa ja vaihdettava (kummatkin) jossakin vaiheessa.
Sitten valot ja keula kasaan, käytin vanhoja tiivisteitä kun ovat yhtenäiset toisin kuin paketissa mukana tulleet tiivisteet.


Sitten vertailukuva, vanhassa kuvassa paistaa vielä aurinko keulaan, mutta onhan ero huomattava.


 *W->



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #519 : 11.09.2020, 06:46:45 »
Kaunista.
Eikös huomiovalojen pidä sammua ajovalojen palaessa?
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #520 : 11.09.2020, 14:20:10 »
Kaunista.
Eikös huomiovalojen pidä sammua ajovalojen palaessa?
Pitäisi juu ::)

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #521 : 07.10.2020, 23:18:20 »
Käsituntumaa vaihdelaatikkoon parannettu vaihtamalla vaihdekepin nuppi ja tangon alapään puslat.
Vanha nuppi oli jo ihan kova ja uusi on kumimainen ja pehmeä, paljon mukavampi kädessä
ja uudet puslat napakoittivat vaihdekepin tuntumaa ja välykset hävisivät.
Nuppi ja puslat tilattu VP Autopartsilta.




Biltemasta saatavasta alumiiniverkosta (36-0599) tein suojat ovien kaijuttimia peittämään.
Maalasin ne mustiksi etteivät hypi silmille ja liimasin pikaliimalla kehyksiin kiinni.
Verkko taipui hyvin muotoonsa vaikka onkin alumiinia.




VP Autopartsilta tilasin nyt tämän kaasuttimen levyn, kiitos Tucci kun innostit vielä etsimään josko jostain löytyisi ;)
ja hintakin oli vain vähän yli seitsemän euroa alkuperäiselle Volvo tuotelle.
Vanhasta levystä oli siis tuo oikella oleva kiinnityskohta hajalla johon kuumakäynnistysventtiili tulee kiinni.


Ja paikoillaan.


Vaihdoin laturiin uudet laakerit, molemmat hommattu Motonetista, pienempi laakereista olikin ihan sökönä.
Laturin kuorien pultit lähtivät onneksi kaikki auki hieman lämmittämällä, kaksi pienempää pulttia siipilevyn alla piti porata auki.
Putsailin hapettumat kuorista ja laitoin kasaan, nyt pyörii nätisti.




Tein oikein syväpuhdistuksen maalipinnalle, viime myllytyksestä onkin kulunut jo pari vuotta
ja pinnalla oli naarmuja ja kaikenlaista roskaa joka ei tavallisella pesulla lähde irti.
Kävin joka pinnan läpi Bilteman puhdistussavella, myllytin pinnat kiiltäviksi ja suojaksi KORREK Pro Polymatrix keraaminen pinnoite,
todella helppoa levittää ja näyttää suojaavan hyvin O0



240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #522 : 02.12.2020, 13:14:18 »
Kevällää tylsyyttäni katselin tori.fistä vanteiden myynti-ilmoituksia ja melko läheltä löytyi tällaiset vanteet.
Volvon numerolla 1330475 ja tunnetaan nimellä Lepus tai Arizona. Aluksi kaveri oli myymässä pelkkiä vanteita viidellä kympillä mutta sain vanteet+keskiöt huokeaan hintaan 70€.
Nämä vanteet ovat vuosimallia -84 ja kuulemma ovat olleet jossakin 700-sarjalaisessa aiemmin.
Päällä olivat noin 15 vuotta vanhat kesärenkaat jotka heitin jonkhaan ja tilalle tilasin uudet Hankookin talvirenkaat, tarkemmin Hankook Ipike Rs2 W429 91T 195/70R14, kierrokselle tuli hintaa 303€ tilattuna rengas24 sivustolta.


Pesin vanteet huolellisesti sisältä ja ulkoa AutoGlymin Magma aineella, joka irrotti lian hyvin mutta vanteet kyllä vaativat melkoisen jynssäyksen.


Keskiöt ovat ok kunnossa, ei suurempia lommoja, tarrat ovat vähän niin ja näin mutta paikoillaan.





240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #523 : 26.05.2021, 16:13:34 »
Heipä hei, päivitellääs kun on jotain tapahtunutkin.
Viime kesänä sain tarpeekseni vasemman etulokarin huonosta maalipinnasta ja vihdoin maalasin vuonna 2011 ostamani lokarin.


Vanha lokari ensin pois.


Tämä on maalattu jo viime kesän lopulla, mutta en silloin kerennyt vaihtamaan.


Tämä on häirinnyt minua jo pitkään, eli puuttuvat kumit etuvilkkujen ja lokarin väliin, ostettu Skandixilta hintaan 12,55€/kpl.
Nyt näyttää Skandixin sivulla että enää saa vain oikean puoleista kumia, eli hyvään aikaan kerkesin hankkimaan nämä.


...ja uusi kylkilista, Skandixilta hintaan 25,74€.


Ja asennettuna S*


Tulevaa katsastusta varten piti hitsailla tervettä peltiä oikean etulokarin takaosaan ja helmoihin muutama pala,
kuten melkein joka vuosi pitää tehdä :D


Ja tottakai se pitää myös vahata :)






850 myös kaipasi pikku laittoa katsastusta varten kuuden vuoden seisomisen jälkeen.

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 740 GL -85 Kartanon Mansikka
« Vastaus #524 : 11.09.2023, 15:07:31 »
Kylläpä onkin viime päivityksestä vierähtänyt :-\ mutta auto on vain toiminut eikä isompia päivityksiä ole ollut :P
Pari viime talvea on tosin ollut ankaria vanhalle Volvolle ja nyt se on saanut enemmän huomiota.
Ensin ajattelin laittaa kaikki tapahtuneet samaan postaukseen, mutta siitä tulisi liian pitkä kertomus, niin tähän kohti välipäivitys ;)

Lämppärin hana on tiputtanut jäähynestettä kuskin jalkotilaan. Hain uuden Motonetista hintaan 26,90€. Edellisen hanan vaihdoin 2011.
Uudessa hanassa (oik.) oli tällainen "tappi" mutta sen pois hiomalla sai esiin samanlaisen reiän kuin vanhassa hanassa.


Uusi hana paikoillaan, todella ärsyttävässä paikassa >:(


Ruosteiset jousilautaset ovat häirinneet minua (ja varmasti muitakin).


Nyt ne on maalattu ja laakerit rasvattu, otin myös vielä jousista varttikierroksen pois.


Siinä näkyvät paikoillaan ja samalla näkyy likainen konehuone talven jäljiltä :(


Etujarruletkut olivat vaihtokunnossa, eteen vaihdettu kaikki neljä.


Samoin satuloiden kumit/tiivisteet vaihdettu uusiin.


Pyöränkaarista hankasin lian ja ruosteet pois.


Pintaan uutta suojaa.
Sama hoito myös takakaarille, niistä ei nyt ole kuvaa.


Oikea puoli.




Kyllä, laitoin kittiä, on sen verran näkyvällä paikalla kun konepellin avaa.


Tulipeltiin sisäpuolelta korjasin vanhan hitsauksen nyt paremmin.


Siinä näkyy ruostetta nyt korjatun kohdan kummankin puolin, mutta jos lähden niitä seuraamaan, ei tälle näy loppua.




Pelkääjän jalkotila olikin melko haperoa.




Auto oli pukeilla ja kun vedin rälläkällä pienen palan pois "runkopalkista" kori hieman nuokahti ja paljasti paikattavaa helmoista.
Ja helmoissa olikin paikattavaa kummallakin puolella, niistä ei sen enempää mielenkiintoista kerrottaa saa.
Terveen pellin etsiminen onkin sitten aina sama seikkailu.




Vasen taka jalkotila.






Vuosikymmen sitten huonosti tehdyt korjaukset tulivat kummittelemaan.








Moni olisi jo varmaan luovuttanut näiden ruostekorjausten kanssa :idiot2:


Runkopalkki samalta puolelta.
Ja tuo jarruputki mikä näkyy tuossa, tietysti rälläkkä osui siihen ja putki vaihtoon :buck2:


Uusi takakaari Motonetista.










Ei kauneinta jälkeä, mutta onpahan tervettä peltiä ja kitillä siitä saa suoran.
Parempihan se olisi jos ei kitillä tarvitsisi paikata, mutta nää on näitä...


Myös oikealle puolelle sai korjata tuon vertikaalin palan ympäriltä ruosteet pois.




Pari vuotta sitten paikkailin tämän auton takatukivarsia ja minulle ehdotettiin täällä, että hommaisin uudemman mallin tukivarret,
kun ne ovat jo tehtaalta sinkityt, toisin kuin tämän auton vanhemman mallin tukivarret.
Syksyllä olin rengassesongissa töissä ja sieltä korjaamolta satuin löytämään nämä tukivarret 8)


Niille kaveriksi vielä uudet kumit. Nämä tilasin V Parts:lta hintaan 10€/kpl. Volvon nro. 1272399


Auto katsastettu kesäkuussa, ainut huomautus tuli tästä kuvan reijästä helmassa, sekin on nyt paikattu.
Katsuri taas ihmetteli pakoputkiklemmareita, jotka pitävät takajousia tukivarsissa paikoillaan ::)


Moottoriöljyt + suodatin vaihdettu keväällä, samat kuin ennenkin; Shell Helix Ultra 5W-40 ja Volvon suodatin.
Alkukesästä käytin myös virranjakajan irti, putsasin ja uudelleen rasvasin sen.

Tuli jo ihan liikaa kuvia yhteen postaukseen, mutta tässä jamassa auto on nyt.

Jatkuu...

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

KL-varaosat  Race.fi