Proturbo  Autodiagnoosi

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98834 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Miten kääntämään, ei kai itse pumppuun tarvii kajota?
No sittenhän sen näkee kun sarja on kotona ja kansi paikallaan.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Miten kääntämään, ei kai itse pumppuun tarvii kajota?
No sittenhän sen näkee kun sarja on kotona ja kansi paikallaan.

Sitä se juuri tarkoittaa. Pätkä pois ja tigaten mutkaa tilalle
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Noh, kait sieltä ohjeet tulee niin voi taas amikselle viedä hitsattavaksi tuon.
Tai, jos sitten kattelis semmosen sarjan jossa ei tarvi modata mitään.
Ne on vaan vähän hinnakkaampia.

Tässä olis 379€ sarja, jossa on samanpituiset putket, niin turbokin spoolais herkemmin.



Noh, pitää sitten kattoa.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Ei oo KL-Racingin pakosarjoista kokemusta, mutta vähän kaikki tollaset osat on niiltä ollu puolivalmisteita. Jos rosterinen on ehdoton niin siitä vaan mutta halvemmalla niitä löytyy foorumiltakin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Nimenomaan halvalla pitäisi saada ja t3- laipalla, ihan sama mitä matskua se on, mutta kyllä sitä pitäisi hitsaamaan pystyä. Ei kai noita täällä ole ollut myynnissä???

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tilasinpas siinä ic:n ja hukkaportin ja H-profiilikanget.
Joulukuussa tulee free technicsiltä ne tuplaweberit, samoihin aikoihin tulee kansi porttauksesta ja venttiilitöistä.
Pitää tilata vielä männät ja apuakselin laakerit kg-trimmingiltä ja sitten motonetistä runkolaakerit.
Joulukuussa saan sitten koneen kasaan. Sitten tammikuussa tilaan 5.6kg painavan teräsvauhtipyörän ja helmikuussa 850r:n kytkimen, jos maalis huhtikuussa saisi sitten m90-laatikon, niin sitten voisi alkaa kammeta konetta paikoilleen.

Hyvä, että on suunnitelmat, ettei vaan kuse välillä vasemmalle ja välissä oikealle. Ai niin, joku oli jenkkilässä ahtanut moisten oikeiden webereiden läpi 1.7bar ahdot.

Täytyy itte kokeilla 1.5bar ahtoja, kunhan saan ne ensin säätöihin, kaksi seosmittaria auttaa siinä kummasti, mittareita onkin jo kaks, vielä pitää hommata yks yksjohtoinen anturi.

Jos laittais downpipeen sitten sen laajakaistalambdan. :)

Mutta ennen laatikon päivitystä, täytyy konetta mulkata m45:nen paikoillaan siten, että saa kaikki ahtoputket sun muut paikoilleen.
Kun pitää öljyt ryöstää turbolle ja öljynpaluu tehä öljyohjaan paremmin kuin se nyt on.

On tässä sitä hommaa, jos ens kesänä sais maalattua koko auton.
Viimeksi kun oon autoja maalannut käytin ppg:n maaleja, onko ne vielä käypäisiä maaleja?

Kun maalaan auton sisäosat ja konehuoneet ja kaikki, vaikkei autoon sisälle tule ku kaks kuppipenkkiä ja niille turvavyöt, kaikki muut riisutaan pois. Hattuhylly porataan irti, samoin kun se takapenkin takana oleva pelti. Molemmat korvataan jollakin millin seinämällä olevalla 20mm putkella. ja kontin pohja ja varapyöräkotelot tehdään tosiaan siitä 0.5-0.75mm pellistä, samoin kuin takalattiatkin. 0.5mm peltiin on helppo tehdä pokkaukset ainakin... :)

Jos saisi auton 1100kg:n painoiseksi, niin olisihan se hyvä.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Miksi ärrän kytkin? -765 suosiolla kerran teräskiekon laitat. Tympeä jos lipsuu  :-\
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mikä tuo 765 on, kun katoin classicswedeltä niin tuota ne suositteli.
Onko se joku sachsin paineastelman numero, ja levyksihän tuli tossa vissiin 240mm ja 20 boorilla oleva levy.
Tolla teräspyörällä pitää jatkaa työsylinterin vartta 20mm classicsweden mukaan.
Hattuhyllyn voi tehdä yhdestä poikittaisesta 20mm putkesta ja taakse tulevista 15mm putkista.
Ja takapenkin taakse voi tehdä vaan x-tuen 15mm putkesta, pääasia, että se ei heikennä koria.
Kunhan moottori-vaihteistokombinaatio on valmis, niin sitten pääsen korin kimppuun, onneksi tossa on webereillä yksinkertaset sähköt.

Osaan kyllä hitsata ja maalata ja rakentaa koneen, mutta sähkötöistä mulla ei ole ei niin minkäänlaista hajua, siksi en pysty asentaan ees sitä lh2.4:ää, vaan ennemmin vaihtelen suuttimia. Free technics kyllä laittaa neljän pakettiin sopivat suuttimet ja putket, kunhan niille sanoo mitä seokset on olleet paikallaan olevilla hiluilla.

Kunnolla säädetyt ja synkassa olevat tuplat on yllättävän jouhevat nimittäin ajaa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Kerrataas mitä koneeseen tulee ja mitä on jo tilattu.

B21 lohko, on
H-profiilikanget, tilattu
Ross special männät 22cc dish, hankittu
530 hattu, täysin portattu ja palotilat muotoiltu 46/38 venttiilit, porttaus sovittu.
Alumiini imusarja vinokoneeseen, tilattu.
Weber dcoe tuplakaasuttimet, varattu, tilattu.
t-5 dtm-nokka tilattu, maksettu 276/268 12/11.5/112
Bensanpaineensäädin tuplille, turbomalli, tilaamatta.
Bensapumppu, tilaamatta.
Turbo gt3582r tilataan joulukuussa.
Hukkaportti 45mm, tilattu
Pakosarja, menee tammikuulle.
Välijäähdytin 500*300 kennolla, tilattu.
Öljynjäähdytin/suodattimen siirtosarja, tilaamatta.

Rahaa on palanut vasta 1.5 k€ Ja toiset vielä menee...
Onneksi osia saa osamaksulla.

Tavoite on ensin kilolla 300hv ja sen jälkeen pannaan paineet semmosiin lukemiin ku pakopainemittari antaa myöden, sama mutta tällä kertaa pakolämpömittari.

Sitten vielä teräsvauhtipyörä 5.6kg katottu valmiiksi.
Kytkin on vielä ???
Laatikko m90, hankkimatta

Itse auto 1980 mallin diesel volvo, kaverin pihassa.
Kevennykset, noin 800€
Hitsaukset 0€
Takanakit 255-45/16 kateltu
etupyörät 215/50/16 kateltu
Mazda rx7 alumiinijarrut, kateltu
Ipd:n vakaajat tiedossa.
Lesjön jouset tiedossa.
Bilstein b6 joka nurkkaan tiedossa.
Kuppipenkit, kateltu, halvat.
Hiilikuituhommia, 200€ sisältyy kevennyksiin.

Eli projekti on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, ja jatkaa samalla mallilla, välillä tulee lompakon ohuudesta johtuen pieniä taukoja, osamaksulla voin ottaa osia, kannenkin otan osamaksulla, mutta sovin siitä yrittäjän itsensä kanssa tai siis olen jo sopinut. Pikalainaa en ota.

Kyllä tästä hyvä tulee. levipellit olis tarkoitus laittaa vanteiksi, ellei jostain löydy sopivan leveitä vanteita taakse. Nuo levipellit tulee kalliimmaksi kuin aluvanteet, että siitä vähän huono.

Kun tarkoitus on pienentää jousittamatonta massaa, mm. etutukivarsilla ja alumiinijarruilla ja siihen rx7 jarruihin tarvii 16" vanteet, joita kyllä saa halvalla nykyisin.

Pitää vielä suunnitella ns. hulluja kevennyksiä...  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 20.10.2018, 23:42:04 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Nyt vaan plenumin teko monimutkaistui hieman, koska tunnetusti, lyhyelläkin aluimusarjalla tulee tehostin hyvin lähelle kaasutinta.
Taidan ratkaista ongelman niin kuin yks oli jenkeissä tehnyt, eli sovittanut suzuki swiftin jarrutehostimen ja pääsylinterin volvon tulipeltiin.

Sitten sopii tehdä aika optimiplenuminkin. Pitää kattoa, kuinka nopeaa saan ne kaasarit ittelle, kun free technicsillä on marraskuussa kuukauden vapaata. Soitan sinne maanantaina ja pyydän kaasuttimet heti itselle, vaikka osissa nekin maksan, saapahan alkaa suunnitella sitä plenumia.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tulipahan nyt ostettua ne männät ja apuakselin laakeritkin.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Kyllä tästä hyvä tulee. levipellit olis tarkoitus laittaa vanteiksi, ellei jostain löydy sopivan leveitä vanteita taakse. Nuo levipellit tulee kalliimmaksi kuin aluvanteet, että siitä vähän huono.

Kun tarkoitus on pienentää jousittamatonta massaa, mm. etutukivarsilla ja alumiinijarruilla ja siihen rx7 jarruihin tarvii 16" vanteet, joita kyllä saa halvalla nykyisin.
Oisko Japan Racingin valikoimassa sopivia? Ovat ainakin fiksun hintasia.
Vaikka jotain tuommosta: https://vanteet24.fi/tuote/japan-racing-jr10-16x9-et20-blank-gold/
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Perskeles, kun noita ipd:n vakaajasarjoja ei saa kun kokonaisena, oisin voinut kokeilla veitsivakaajaa takana.
Sitten toinen mitä haluan kokeilla on hiilikuituvakaaja, niitäkin on olemassa, itsehän se pitäisi tehdä.

Nuo ei ole vielä ajankohtaisia, nyt rakennan moottorin ensin, siellä odottaa sitten kori ensi kevättä, en ala makaamaan betonilattialla talvella, se ei ole mitään mukavaa hommaa näet, jotenkas kori tehdään kesällä. Kori pidetään muuten alkuperäisen näköisenä, mutta kylkilistat poistetaan, puskurit vaihdetaan pienempien puskurien muoveihin ja niiden ympäryslistat poistetaan, helmoista tehdään enemmän suorat kuin alkuperäiset korin alle kääntyvät. Samoin varapyöräkotelot ja pyöränkotelot tehdään puolen millin pellistä uusiksi.

Onko kellään ideoita, mitä autolle kannattaisi tehdä, yhdellä nettisivulla joku oli tiputtanut volvo 240:sen painoa 200kg, sitten auto painaisi vain vähän yli tuhat kiloa. sitten 1.5bar paineilla, gt35 puhaltimella autosta voisi tulla jopa varsin ripeä... ;)

Lukkoahan se huutaa, mutta mistä moisen saisi?

Poissa viltsi73

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Joskus tuli kevenneltyä omaa 142:sta joka nyt on aika lähellä 2satasta paitsi hieman kevyempi. Painon sain tiputettua alkuperäisestä otteessa olevasta 1180kg tasan tonniin,akselipainot 500/500 konttorilla punnittuna. Muutokset: lasikuituiset etu- ja  takaluukut sokilla kiinnitettynä, takapenkki pois, sisäpuoliset äänieristeet, takasivulasit polykarbonaatista, lämppäri pois. Tuossa suurimmat mieleentulevat,tosin tuli sen verran äänekäs sisälle,että tuolla ei pitempään ajanut Erkkikään ja lämppärinkin olisi voinut jättää poistamatta varsinkin jos meinaa syksyllä/talvella ajella...
Volvo145vm.73

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at,
« Vastaus #119 : 21.10.2018, 19:43:45 »
Vakaajat tukivarsistoineen löytyy http://uniball.fi/
Veitsivakaajilla kallistelun saa säädettyä sopivaksi ja tuolta kun ottaa etupään pro-sarjan niin pyöränkulmien säädöt onnistuvat tukivarret paikallaan.
Sieltä saa myös 4-linkkisarjaa taakse joissa koriin kiinnitys omiin korvakoihin. Löytyy myös Volvon perään kiinnikesarjaa. Tällöin joutuu jouselle ja iskarille tekemään itse kiinnikkeet perään tai muutettava torniksi hattuhyllyn kulmiin ja coileiksi.
Hyväksyntä katukäyttöön löytyy.
Keventämisestä katukäyttöön, keulan osat kannattaa vaihtaa kuituisiin, konepeiton vaihdolla saa jo noin 20kg painonpudotuksen.  Laseja en lähtisi katuautossa vaihtamaan karbonaattiin jos talvella meinaa ajaa ja raapata.
Oman 242:n paino yhdellä penkillä ja vaparikoneella 985 kg ja kaikki muut paitsi tuulilasi karbonaattia, ovet kevennetty/tyhjennetty jne.
Ei lujaa mutta täysillä!!

 

Proturbo  Autodiagnoosi