Proturbo  Autodiagnoosi

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #135 : 24.10.2018, 21:32:47 »
Olen valaistunut!
Olen löytänyt semmoisen laitteen kuin räikkälukko!


Tuostakin jenkkiläinen räikkälukko, ja hintaa 240€

Ja youtubesta löytyy täydelliset asennusvideot. :D

Kun aiemmin olen etsinyt leveitä 15" renkaita, joita en ole löytänyt, mutta kun tuon lukon asentaa niin kumeiksi riittää taakse 235:set ja eteen 205:set. Noita kumeja jopa löytyy ja takanakit maksaa parisataa ja ne on toyon renkaita, eturenkaat on sitten luokkaa 150€.

Onhan noilla sen verran hintaa että ihan huvikseen ei viitti kumia poltella, mutta tuolla lukkoperällä saa auton jopa tiehen kiinni, illman lukkoa auto sutisi varmaan joka vaihteella.

Mä en ollut ikinä kuullutkaan tuommosesta kun räikkälukko, ja olen ollut siinä uskossa että uudet maksaa tonnin ja käytettyjä toimivia ei saa oikein mistään, mutta sitten löytyikin tuommoiset kotiin kuljetettuna 240€ hintaan.

Hintahan on suorastaan naurettavan halpa!

Eli tuommonen räikkä on ehdottomasti laitettava ostoslistalle.
Kuulemma vähän pahaääninen, mutta muutenkin mulla on kaikki äänieristys autosta purettu ja sisätilatkin on pelkällä pellillä, ainoastaan etupenkit löytyy, eli mun autolla ei paljon kuskinhommia tehdä, sitä varten mulla on käytössä uudempi opelin tekemä auto, 2008 vectra 2.2:nen 155hp versio, ihan ripeä käyttöautoksi.

Vielä kun laittaa ne ipd:n vakaajasarjat paikoilleen ja lesjön jouset ja bilsteinin iskarit, sitten etutukivarsiin polyt ja taakse niihin isoompiin polyt ja panhardiin polyt, muuten puslat uusitaan orgis kumipuslin.

Vanteiksi 15" 740:sen pyoreäreikäiset peltivanteet, kaverilla pitää kaksista vanteista tehdä yhdet levipellit, johon mahtuu ne 235:set kumit, pyöränkotelot vielä muokataan semmoiseksi että ne mahtuu myös pyörimään.

Melkeen vois jo maaliskuussa laittaa tilaukseen nuo, sitten ku on moottori valmis pakosarjoineen ja turboineen.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #136 : 24.10.2018, 21:42:26 »
Ja mä aion hitsata läpi kaikki tärkeimmät hitsit Volvosta, niin voisin myös ite yrittää tehä tämmöisen. Ihan jäykistyksen nimissä.
Ja etutolpat pitää tietty yhdistää, mä taidan ostaa alumiinisen palkin ni ei tuu painoa paljon mitään.



Kun kerran lähdetään jäykentämään, niin jäykennetään kunnolla, ja kun kevennetään niin kevennetään kunnolla.
Ja kun konetta rakennetaan, niin tehdään se kunnolla, vielä kun saisi 1.5bar ahdoilla kaasarit kunnolla säätöön sekä täyskaasulla, että osakaasulla.

Nyt vaan pitää oottaa osia, mutta onhan se mukava suunnitella ja haaveilla, jos sitä saisi jonkunnäköisen raaserin aikaiseksi. ELK

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #137 : 24.10.2018, 22:01:47 »
Olen valaistunut!
Olen löytänyt semmoisen laitteen kuin räikkälukko!

Tuostakin jenkkiläinen räikkälukko, ja hintaa 240€

Hintahan on suorastaan naurettavan halpa!
.

Valaistut lisää kun pääset ajamaan tuollaisella lukolla. Hinta korreloi suoraan lukon toimivuuteen. Mulla oli joskus räikkä. 50km ajoin ennen kun vaihdoin avoimen pyörästön takaisin ja hommasin torsenin. Tänä aikana säädin välystä useaan otteeseen. Ajaminen oli yhtä helvettiä jos ei ajanut sladissa tai kiihdyttänyt.. en suosittele..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #138 : 24.10.2018, 22:40:41 »
Valaistut lisää kun pääset ajamaan tuollaisella lukolla. Hinta korreloi suoraan lukon toimivuuteen. Mulla oli joskus räikkä. 50km ajoin ennen kun vaihdoin avoimen pyörästön takaisin ja hommasin torsenin. Tänä aikana säädin välystä useaan otteeseen. Ajaminen oli yhtä helvettiä jos ei ajanut sladissa tai kiihdyttänyt.. en suosittele..

Miten tuo teki ajamisesta helvettiä, oliko se äänekäs?
Puskiko se mutkissa?

Vai miten se oli yhtä helvettiä. Kun mulla ei oo tosiaankaan aikeita ajaa koko ajan talla pohjassa, vaan voin kruisailla ihan normaalivauhtiakin. Täällä missä mä asun on paljon hyviä asfaltoituja mutta erittäin tiukkoja mutkia sisältäviä pätkiä. Niitä kun ajaa niin ihan nopeusrajoitusten mukaisestikin siinä on sitä alkukantaista vauhdin tunnetta ja ajamisen iloa, teen siis mutkapätkäautoa.

Jos tuommoinen lukko tekee samaa ajettavuudelle kuin kemppilukko, niin sitten en olekaan niin valaistunut enää, laitettiin taunukseen jaa sillä ei voinut ajaa muuta kuin sladissa tai suoraan, se rupesi puskemaan ihan hitosti, ylläri!  :idiot2:

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #139 : 24.10.2018, 23:02:31 »
Ääni ei minua vaivannut, vaikka sitäkin oli. Suoraan ajaessa tasakaasulla tuntui että välillä veti vain toinen pyörä ja välillä toinen. Aika tympeää jos ajat suoraan ja koko ajan pitää korjata suuntaa. Tämä siis talvella. Kesällä efekti voi olla pienempi? Se tais olla joku ez-locker malliaan..

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #140 : 24.10.2018, 23:03:56 »
Tuommonenhan on talvella suorastaan vaarallinen!
Eikös tuossa ollut ideana, että molemmat pyörät vetävät, mutta ilmeisesti se tekee sen vaan kiihdytettäessä ja tasakaasulla välillä toinen räikkä pyörähtää ja välillä toinen.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #141 : 24.10.2018, 23:25:42 »
Kemppilukkokin parempi kun tuommoinen räklätin mikä ei anna perään oikeastaan muulloin kuin vapaalla rullatessa,tuo räikkälukko on siis täysin jumissa aina kun on vähääkään vetoa päällä suuntaan tai toiseen ja pyörillä edes vähän kitkaa.Kallis verkonpaino siis.
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #142 : 24.10.2018, 23:43:45 »
Kemppilukkokin parempi kun tuommoinen räklätin mikä ei anna perään oikeastaan muulloin kuin vapaalla rullatessa,tuo räikkälukko on siis täysin jumissa aina kun on vähääkään vetoa päällä suuntaan tai toiseen ja pyörillä edes vähän kitkaa.Kallis verkonpaino siis.

Joo, jos se on tuommonen ni en todellakaan autooni laita, se ei käänny mutkissa muuten ku kaasulla ja vaeltelee puolelta toiselle, eihän tommosen kanssa pysty edes lujaa ajamaan, kun ajovastukset kasvaa tarpeeksi suuriksi, ni se on kiinteä koko ajan ja sitten kun tulee mutka niin auto ei käännykkään niin ku pitäisi ja tuommonen sulattaa mutkaisella tiellä renkaat tosi nopsaa, kun aina on sutissa joku pyörä.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #143 : 24.10.2018, 23:47:41 »
Hemmetti e-bayssä on ihan oikeita kitkalukkoja alle 300€, mutta niitä ei näy olevan muuta kuin 30 booriselle mallille ja volvoissahan oli ne 27 booriset akselit... ???

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #144 : 25.10.2018, 02:08:21 »
Kovaa spekulointia ja suunnittelua, en tuomitse kun itse yleensä syyllistyn ihan samaan mutta kieltämättä projektikertomus pysyy mielenkiintoisempana kun jotain konkreettista tapahtuu ja niitä dokumentoidaan.

Itse olen moottoripyörän ahtanut ja mitä erikoisemmat ideat on pyörineet mielessä, kokeneemmat ovat neuvoneet että yleensä on helpompi/viisaampi rakentaa ainakin alkuun sellainen kokoonpano millaisia on tehty ennenkin ja sen jälkeen lähtä kehittämään kokoonpanoa eteenpäin, "turha yrittää tehdä liian monimutkaista" joku taisi neuvoa. Tuo ainakin oli hyvä ratkaisu vaihtaa strömpät Webereihin.

Laittelin viestiä tuohon lukkoperään liittyen.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • Jee jee
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #145 : 25.10.2018, 10:22:59 »
Tähän tarinavirtaan sopisi hienosti myös lukkoperäksi Omegan lukkoyksikkö. Ois halpa, saatavuus on ihan hyvä ja useampikin seppä on niitä asennellut Volvon periin.
!

Poissa köpö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #146 : 25.10.2018, 16:05:02 »
Meillä päin ainakin tyrmäsi katsuri ajatuksen pienemmästä tehostimesta, kun mietiskelin lisätilaa tupla Webereille.
242L -75 16v, 745 -89 B230ET, 765 -89 B280f

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #147 : 25.10.2018, 17:40:04 »
Meillä päin ainakin tyrmäsi katsuri ajatuksen pienemmästä tehostimesta, kun mietiskelin lisätilaa tupla Webereille.

Joo, kun mulle tulee lyhin mahdollinen imusarja, mutta siltikin jää hyvin pieneksi väli tehostimen ja kaasarin välillä, muistan tämän kun isoveljellä oli tuplasolexit joskus 1990-luvun lopulla.

Eikös b234f-koneisessa 740:sessä oo semmoinen ohut tehostin?
Toinen asia on, että huomaako katsuri välttämättä pienempää tehostinta.

Kun sinne ei mahdu imutorvi sisään sinne plenumiin, jos käyttää orgis tehostinta, eikä viitsisi tehdä kahta erilaista plenumia sen takia, että saa imutorven sinne sisään, kun se imutorvi on niin sanotusti vähän niin ku pakollinen alipainealueella. Ja oikeastaan ahtoalueellakin.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #148 : 25.10.2018, 18:11:16 »
Toi postimies mulle paketin, jossa oli apuakselin laakerit, runkolaakerit, stefat kampiakselin molempiin päihin, sekä männät, joissa on 2mm syvennykset.



Nyt alkaa olla alakerran osat nipussa, peruutin h-profiilikankien tilauksen, kun olivat aika tyyriit ja m-kangillakin pääsee 300hv:n asti.
Nyt vain pitäisi laittaa uudet männät kankiin kiinni, sekä ihan ensimmäisenä asentaa jollain tuurnavirityksillä nuo apuakselin laakerit.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #149 : 26.10.2018, 09:42:51 »
Nyt pitäisi alkaa suunnitella apuakselin laakereiden asentamista, jos näyttää siltä ettei tule mitään, niin jätän suosiolla ammattilaiselle.
Sitten saisikin asentaa kampuran ja männät. Pitää vaan öljypumpun välykset mitata.

 

Kulkukoira  Proturbo