Futurez  Kulkukoira

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #165 : 02.11.2018, 10:23:27 »
Tämmöinem moottorinohjaus mulle sitten tulee.  :2funny:


Ja nyt on kahdelle lambdalle mittarit, taidan kuitenkin mitata 1 ja 4 erikseen varmuuden vuoksi.
Kun tilailen aina romua ebaystä jos halvalla saa, niin täsä on mun nykyinen kiekkamittari autossa kun ei alunperin moista ole.

Tuo on 3 ja 1/2" kokoinen, tulee mittariston vasemmalle reunalle.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2018, 12:02:51 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #166 : 02.11.2018, 12:10:33 »
Nyt olin yhteydessä kansimieheen, ja on vähän päivitystä. Kansi on perillä, siinä on mukana uudet scatin venttiilinjouset ja retainerti ja kiilat. Lisäksi siellä on 38mm pakoventtiilit, pajalla tapahtuu siis seuraavaa, imuventtiilit ostan paikan päältä 46mm kokoiset, eli venat on 46/38, isompia ei vakioseeteihin saakaan. Kaikki kanavat portataan, samoin palotilat porttaillaan, tulokset nähtävissä virtauspenkistä tulosteena.

Kanteen litetaan pronssiset K-Line ohjurit ja sen tiivistyspinta ajetaan suoraksi. Samalla pajalla koneeseen asennetaan volvon t5-nokka, joka on siis H-akselista modattu, parempi turbolle, siinä on eri nokkakulma. Aihio tuohon akseliin oli vx3, sekin kertoo jotain, kun jotkut ajelee vx3:silla niineen. Kun välykset on kohdallaan, niin onhan se mukava, kun ei sitä oikein itsekään yksin voi tehä. Lopuksi viime silauksen tuo imusarja ja tuplaweberit, toiselle puolelle tuleekin sitten turbo ylös ja eteen, mulla onkin tuolla jo tarpeeksi iso kiinacooleri.

Pitää ahtoputket tehä 3" pakoputkikäyristä, ne on helppo työstää ja ne on helppo hitsata, eikä oo ylikalliita. Kun muutoin välijäähyn asentaminen on tuskaa ja aika kallistakin. Ahtoletkut on näet aika hinnakkaita.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #167 : 02.11.2018, 12:51:03 »
Eikö ne pakoputki käyrät oo vähän painavia ahtoputkina, meinaan vaan jos satasia aikoo laittaa hiilikuituiseen vakaajaan niin tuntuu vähän oudolta että sitten jossain muutaman kympin alumiiniputkissa säästetään?

Tsemppiä projektiin O0
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #168 : 02.11.2018, 13:01:35 »
Helvetin hyvä pointti. Eli aluputkea vaan tilalle. Vaikka onkin kalliita.
Tai ne kumimutkahan ne kalliita on ei niinkään ne putket. Meneehän ahtoputkiin nyt enemmän rahaa, mutta kyllä sitä joka kuukausi saa, niin, no problemo.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #169 : 02.11.2018, 16:33:41 »
Nyt männät tulee dekkitasoon asti, jolloin paljerako olisi 1.2mm, mutta kireämmissä koneissa paljeraon tulee olla pienempi, joten lohkosta 0tetaan 4 kymppiä pois, ja sitten pitää mitata palotila ja toivoa, että se ois muutaman cc:n isoa kantta suurempi. Puristussuhde katotaan sitten kannesta tai lohkosta pois. Mutta luulen että isommilla palotiloilla ja 0.8mm paljeraolla, tulisi puristussuhteeksi jotain 8.5 +-3.

Eli ahdetulla kaasarikoneelle, missä on kilpa-auton kansi ja nokka, 1.4bar riittää mulle, jos menee 300 rikki niin hyvä on.
Turboksihan tulee gt3582r by garret by China!... On ne noilla jotkut ajanu montakymmentä tuhatta kilsaa.

Pitäisköhän koittaa tehdä pulssisarja ja laittaa gt45, noh näillä kangilla ja männillä ei varmaan onnistuisi.
Saas nähä minkälaiset virtauslukemat kannelle saadaan sitten. Luulisi että ihan tarpeeksi kaasariturboon, harmi kun en löytänyt niille strömbereille imusarjaa enkä itse viiti askarrella, olisin niillä todistanu, että, kaasutin, säädöissä ja kunnossa ollessaan antaa ihan juohevan kylä ajon ja tarvittaessa hyvinkin rivakkaa menoa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #170 : 06.11.2018, 14:02:32 »
Nythän se löytyi gt35:lle sopiva sarja, kl-racingilta semmoinen missä putket on yhtä pitkät ja ahdin tulee ylös ja eteen.


Tuon sitten käärisi siihen pakosarjateippiin, tai mitä lienekään se on.
50mm hukkaporttia suosittelevat tuohon, mulla on itellä 45mm portti, joka saa luvan kelvata.
Holsetin hx40 mahtuu pellin alle vielä tuolla pakosarjalla, joten eiköhän se gt35:kin sinne mene.

Ainut huono puoli tuossa on että se maksaa maltaita, hinta taisi olla 379€, eli rahteineen sen 400€, toisaalta sen jälkeen ei tarvisi miettiä paljon pakosarjajuttuja, lisäksi tuon saa aina myytyä eteenpäin, jos mieli tekee pulssipakosarjaa ja hx50:stä, niiden lisäksi pitäisi tietty hankkia uudet kevyemmät männät ja kunnolliset h-profiilikanget, ei kiinanmalleja ne ei oo sen kestävämpiä kuin kymppisarjan alkuperäiset m-kanget. Ja tietty sitten pitäisi ostaa esim. ecumasterin moottorinohjaussysteemi antureineen ja kaikkine kilkkeineen.

Mutta ajellaan nyt ensin kaasareilla.

Semmoinenkin tuli mieleen, että sitten kun jos joskus siirryn ohjelmoitavaan moottorinohjaukseen, niin eikös noista kaasareista voi rakentaa läppärungot, virtaus olisi varmasti parempi, mitä esim b230ft:n imusarjalla. Sitten vaan läppärunkojen perään sama plenumi, minkä nyt rakennan kaasareille. Noh, onneksi noita ei tarvitse pohtia vielä pariin vuoteen, käytännössä niitä pitää alkaa miettiä silloin kun tuntuu että tehoa ei olekaan niin paljon. Mulla on yks turboVolvo ollut, ja kyllähän se aluksi oli äkäinen, mutta äkkiä siihen tottui, sitten piti vaihtaa nokka d-akseliksi ja lisätä välijäähy ja nostaa vähän paineita, tehoja tuli mukavasti lisää, mutta taas tehoon tottui parissa viikossa. Vaikka auto veti sataseen asti sutia, niin tehoja oli silti liian vähän, toki autossa oli sirkkelinterän levyiset renkaat eikä lukkoa, mutta silti, oli se vapaasti hönkivään, joita meidän porukoilla on ollut montakin, verrattuna, todella tehokas!

Jos nyt laitetaan perään lukko, Eatonin valmistaman torsen tyyppisen lukon saisi e-baystä.

https://www.ebay.com/itm/Eaton-Detr...Steel-912A585-Dana-30-27-Spline-/390969676382

385€ maksaa vaan tommonen lukko, ja ei vetele puolelta toiselle ja on talvellakin turvallisempi kuin ne räikkälukot.


Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #171 : 06.11.2018, 14:13:26 »
Toi 585 on sitten etuperän lukko. 588 on takaperän.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • Jee jee
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #172 : 06.11.2018, 14:20:43 »
Mutta ajellaan nyt ensin kaasareilla.

Semmoinenkin tuli mieleen, että sitten kun jos joskus siirryn ohjelmoitavaan moottorinohjaukseen, niin eikös noista kaasareista voi rakentaa läppärungot
Voi, mutta se on typerää rahan hukkaamista. Muutoinkin toi kaasareiden kanssa puljaaminen ennen oikeaa moottorinohjausta on melko erikoista, mutta mikäs siinä jos tykkää touhuilla ja käyttää rahaa.

Ei muuta ku tsemppiä rakenteluun ja kesällä asfaltti rullalle!
!

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #173 : 06.11.2018, 16:08:26 »
kunnolliset h-profiilikanget, ei kiinanmalleja ne ei oo sen kestävämpiä kuin kymppisarjan alkuperäiset m-kanget
Ainakin satasarjan koneissa kiinanveiveillä ajettu yli 700hv tehoilla.. On ne m-kanget kestävämmät mitä 13mm joita löytyy satasarjan koneista mutta kyllä ne kiinanveivit silti vie voiton kestossa  :-\

Mitä pakosarjaan tulee niin olen ymmärtänyt että sulta löytyy hitsausvärkit. Tee ite se sarja. Laipat valmiina ja putkikurveja rautaa myyvästä puljusta ja samoin suoraa putkea. Ei se ole vaikeeta.
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #174 : 06.11.2018, 19:48:42 »
Jos nyt laitetaan perään lukko, Eatonin valmistaman torsen tyyppisen lukon saisi e-baystä.

https://www.ebay.com/itm/Eaton-Detr...Steel-912A585-Dana-30-27-Spline-/390969676382

385€ maksaa vaan tommonen lukko, ja ei vetele puolelta toiselle ja on talvellakin turvallisempi kuin ne räikkälukot.
[/quote]

Katuautossa varmaan 585 on ihan ok mutta linkin lukkoa eivät taida postittaa USA:n ulkopuolelle...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #175 : 06.11.2018, 23:43:06 »
Ainakin satasarjan koneissa kiinanveiveillä ajettu yli 700hv tehoilla.. On ne m-kanget kestävämmät mitä 13mm joita löytyy satasarjan koneista mutta kyllä ne kiinanveivit silti vie voiton kestossa  :-\

Mitä pakosarjaan tulee niin olen ymmärtänyt että sulta löytyy hitsausvärkit. Tee ite se sarja. Laipat valmiina ja putkikurveja rautaa myyvästä puljusta ja samoin suoraa putkea. Ei se ole vaikeeta.
Kiinaveivejä jopa 1000hv laitteissa niin vähiten niiden kestoa epäilin tämmössä, painottaa vaan hyvikse ja aidoilla arpeilla nippuun niin on koneen viimeset osat mitkä hajoaa. Tämmösessä kaasariturbossa siitä ympäriltä todennäköisesti ensin jotain purkautuu  ::)
Ja mitä noihin kevennyksiin tulee niin hyvinkin optimistisiä on painoarviot osista. Kun purat niin käytäppäs puntarilla joka osa niin speksaillaan uudestaan

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #176 : 06.11.2018, 23:48:22 »
Noista KL-Racingin pakosarjoista ei ole omaa kokemusta muttta kaikki muu ainakin ollut mallia "aihio". Joten en lähtis vähiä rahojani tollaseen sijoittamaan. Joko tekee ite tai ottaa yhteyttä foorumilla 401 -nimimerkkiin  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #177 : 07.11.2018, 02:10:03 »
No nuo paremmat, lue: kalliimmat taitaa olla ihan valmiita tuotteita.
Ja joo, laippoja saa netistä, mutta kyllä nekin maksaa, pelkät ahtimen ja pakokanavien laipat on yhteensä ehkä 60-80€. Suora vesijohtoputkihan on aika halpaa, mutta ne mutkat, ne ei oo mitenkään erityisen halpoja, ja niitä menee aika paljon, sitten kollektori on osa, jonka täytyy olla hyvä, toisin sanoen semmoinen on aika hankala tehdä ja sitä joutuu sisältä pirraamaan tuntikausia. Sitten pitää vielä hitsata kaikki putket yhteen. Ei siinä, mulla on käytössä ihan hyvä miggi, ja osaan kyllä hitsata. Mutta jotenkin minusta tuntuu että en osaisi tehdä kerralla hyvää, vaan joutuisin tekemään pari kertaa sen pakosarjan ja aina joku hemmetin tulpanjohto hankais tai muuta vastaavaa.

Tai sitten olen vaan pessimistinen ja tekaisen parissa tunnissa valmiin sarjan, siis läpi asti hitsausta vaille valmiin. Pakosarjan puolella on kuitenkin aika paljon tavaraa ja kaikki pitää ottaa huomioon. Jos saan 300€ semmoisen sarjan, joka käy kerralla paikalleen ja mikään letku tai putki ei ota mihinkään ja putket on yhtä pitkät, ja jos osalla on vielä kahden vuoden takuu. Ne halvemmat kiinasarjat on varmaankin puolivalmisteita, mutten usko näiden kalliimpien olevan, ainakaan tässä kalliimmassa mallissa ei joudu vesipumppua muokkaamaan niin kuin siinä halvassa mallissa. Aion kyllä kysyä asiaa sähköpostilla varmaan jo huomenna aamulla, siis sitä että kaikki osat sopii paikoilleen tuon sarjan kanssa.

Tuo olisi myös kiinnostava vaihtoehto tuo tämän foorumin nimimerkki, 401:hän se oli, hänkö osaisi vääntää mulle pakosarjan, jossa ahdin tulee eteen ja ylös. konehuoneen puolelle ei pysty vielä ahdinta sovittamaan, koska siellä lymyää mahtava kuusipyttyinen turboton diesel, toki jos hällä on sarjan mallit valmiina, tämä 401 voisi olla paras näistä vaihtoehdoista, koska itse en ole ikinä moista tehnyt, enkä halua harjoitella autooni, jos 401 tekisi mulle pakosarjan, niin työllistäisin kotimaista yrittäjää, mikä olisi hyvä. Taidankin ottaa yhteyttä tuohon nimimerkkiin!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #178 : 07.11.2018, 13:15:24 »
Ne tuubikäyrät maksaa 1 - 2€/kpl LVI-liikkeissä  ::)
Mutta heitin tuon nimimerkin ilmoille koska pari hänen tekemää sarjaa nähnyt ja oikein siistejä olivat toteutukseltaan. Putkien yhdenpituisuutta kannattaa varmaan kysyä hepulta itseltään, silläkään ei nyt niin suurta merkitystä ole noille tehotavotteille...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.
« Vastaus #179 : 07.11.2018, 13:38:24 »
Ne tuubikäyrät maksaa 1 - 2€/kpl LVI-liikkeissä  ::)
Mutta heitin tuon nimimerkin ilmoille koska pari hänen tekemää sarjaa nähnyt ja oikein siistejä olivat toteutukseltaan. Putkien yhdenpituisuutta kannattaa varmaan kysyä hepulta itseltään, silläkään ei nyt niin suurta merkitystä ole noille tehotavotteille...

Käyttäjälle 401 ei voinut lähettää yksityisviestiä, koska hänen postilaatikkonsa oli täynnä.
Lähetin sähköpostia.
Pitääkin muistin aikana lähettää kl-racingille sähköposti, että onko se parempi pakosarja ihan valmis ja sellainen että moottoriin ei tarvitse tehdä muutoksia pakosarjan asennuksen vuoksi.

 

KL-varaosat  Race.fi