RallyBaron  Samppasport

V70 2.3 T5:een uusi ahdin

  • 12 Vastauksia
  • 3765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« : 30.03.2019, 11:27:50 »
Alkuperäinen ahdin vuotaa öljya, joten jotain pitää tehdä. Katselin EBaystä, että Saabiin saa halvalla (n. GBP 165) kiinalaisia TD04HL-19T turboja suoralla downpipe-lähdöllä, jotka näyttäis ainakin kuvissa äkkiä katsoen olevan samalaisia kompressorikotelon lähdön kulmaa lukuunottamatta. Mahtaako joku tietää sopisko tuo noin vaan paikalleen jos kotelon kulmaa muuttaisi ja tekisi ohjauskellolle uudet kiinnikkeet? 

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #1 : 30.03.2019, 11:49:00 »
Alkuperäinen ahdin vuotaa öljya, joten jotain pitää tehdä. Katselin EBaystä, että Saabiin saa halvalla (n. GBP 165) kiinalaisia TD04HL-19T turboja suoralla downpipe-lähdöllä, jotka näyttäis ainakin kuvissa äkkiä katsoen olevan samalaisia kompressorikotelon lähdön kulmaa lukuunottamatta. Mahtaako joku tietää sopisko tuo noin vaan paikalleen jos kotelon kulmaa muuttaisi ja tekisi ohjauskellolle uudet kiinnikkeet?

Eikös Saabissa ole T25 laippa?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #2 : 30.03.2019, 14:15:11 »
Lisäksi Saabin ahdin on aika pienellä pakopesällä, alla Kinugawan speksit:
Compressor Wheel    46 / 58 mm ( TD04-19T)
Turbine Wheel    45.6 / 52 ( TD04HL )
Turbine Housing
- Nozzle Area : 5 cm^2
- Turbine Inlet : T25

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #3 : 01.04.2019, 11:02:32 »
Nuo EBayssa kiinalaisia kopioturboja myyvät eivät näköjään pysty edes ehdottamaan sopivaa TD04HL-19T kopiota ihan vaan automerkillä ja mallilla, vaan haluavat sarjanumeroita. Nykyisen alkuperäisen ahtimen merkki ja numerot ei ole tiedossa, joten mitä muita speksejä myyjille pitäisi kertoa, että osaisivat edes tarjota jotain tarkoitukseen sopivaa? Nykyinen ahdin on sökö, ja samalla vaivalla voisi laittaa tilalle hiukan isompaakin.

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #4 : 03.04.2019, 00:14:09 »
Nuo EBayssa kiinalaisia kopioturboja myyvät eivät näköjään pysty edes ehdottamaan sopivaa TD04HL-19T kopiota ihan vaan automerkillä ja mallilla, vaan haluavat sarjanumeroita. Nykyisen alkuperäisen ahtimen merkki ja numerot ei ole tiedossa, joten mitä muita speksejä myyjille pitäisi kertoa, että osaisivat edes tarjota jotain tarkoitukseen sopivaa? Nykyinen ahdin on sökö, ja samalla vaivalla voisi laittaa tilalle hiukan isompaakin.

Unohda noi kopiot, kaveri osti sabasabaan kiinalaisen 19T ideana käyttää kompurakoteloa ja pakopesää niin ei olleet ees siivet kinukissa samankokoiset kuin aidossa. Muutenkin unohtaisin kiinalaiset ahtimet, vaikka kohta tulee joku kertomaan faktaa...  ::)

Jos haluaa olla järkevä niin melettin keskiö (ja kairaa orkkiskompurakotelon isommalle siivelle vaikka murolalla jos on pakko saada veivit mutkalle...)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #5 : 03.04.2019, 00:23:02 »
Mamban/Kinugawan merkillä myytävät 19T:t on oman kokemuksen mukaan ihan kelvollisia. Eivät toki enää niitä halvimpia kiina-hyrriä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #6 : 03.04.2019, 17:36:43 »
vaikka kohta tulee joku kertomaan faktaa...  ::)

Mamban/Kinugawan merkillä myytävät 19T:t on oman kokemuksen mukaan ihan kelvollisia. Eivät toki enää niitä halvimpia kiina-hyrriä...

Yhdyn tähän, kaks ollu eikä mitään sanomista. Päinvastoin työnjälki on parempaa kuin 20v vanhoissa orkkis mitsuissa.
Kuulemma toimivat ahtimet vieläkin. Arvioisin, että n. 50-70tkm rullattu tällä hetkellä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #7 : 03.04.2019, 18:19:42 »
Probleemi on se, että ei ole kauheasti tietämystä tästä aiheesta, ja lisäksi budejtissakin on raja aika alhaalla. Helpointa olisi ostaa purkuosana samanlainen kun autossa alunperinkin, mutta samalla vaivalla voisi laittaa paikalle hitusen tehokkaammankin palikan. Mielellään ostaisi parasta mitä kaupasta saa, mutta budjetin takia kiinnostaa parilla sataa EBayssa myytävät kiinalaiset, jotka varmaan kestää sen kun tässä tapauksessa tarvitseekin. Etenkin nuo Saabiin myytävät TD04HL-19T laitteet näyttävät kuvissa siltä, että menisivät paikalleen isommitta ongelmitta, mutta onko kukaan oikein testannut asiaa? Vanhoja ketjujakaan selaamalla ei oikein selvinnyt sopivatko esim. laipat kohdalleen? 

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #8 : 03.04.2019, 18:24:47 »
Probleemi on se, että ei ole kauheasti tietämystä tästä aiheesta, ja lisäksi budejtissakin on raja aika alhaalla. Helpointa olisi ostaa purkuosana samanlainen kun autossa alunperinkin, mutta samalla vaivalla voisi laittaa paikalle hitusen tehokkaammankin palikan. Mielellään ostaisi parasta mitä kaupasta saa, mutta budjetin takia kiinnostaa parilla sataa EBayssa myytävät kiinalaiset, jotka varmaan kestää sen kun tässä tapauksessa tarvitseekin. Etenkin nuo Saabiin myytävät TD04HL-19T laitteet näyttävät kuvissa siltä, että menisivät paikalleen isommitta ongelmitta, mutta onko kukaan oikein testannut asiaa? Vanhoja ketjujakaan selaamalla ei oikein selvinnyt sopivatko esim. laipat kohdalleen?

Edelleen eri kiinnityslaippa... Volvossa T3 tyylinen, Saabissa T25.

Ei kannata euron budjetilla lähteä virittämään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #9 : 03.04.2019, 18:47:10 »
Yhdyn tähän, kaks ollu eikä mitään sanomista. Päinvastoin työnjälki on parempaa kuin 20v vanhoissa orkkis mitsuissa.
Kuulemma toimivat ahtimet vieläkin. Arvioisin, että n. 50-70tkm rullattu tällä hetkellä.

Itsellä kinugawan 20T ja omassa ainakin viimeistely huonompaa kuin aidossa mitsussa... Toisen vesilähdön reikä ketuillaan ja kellon nipat ruosteessa yms pientä mitä ei olettaisi tuon hintaluokan ahtimissa olevan. Muuten ihan ok.

Probleemi on se, että ei ole kauheasti tietämystä tästä aiheesta, ja lisäksi budejtissakin on raja aika alhaalla. Helpointa olisi ostaa purkuosana samanlainen kun autossa alunperinkin, mutta samalla vaivalla voisi laittaa paikalle hitusen tehokkaammankin palikan. Mielellään ostaisi parasta mitä kaupasta saa, mutta budjetin takia kiinnostaa parilla sataa EBayssa myytävät kiinalaiset, jotka varmaan kestää sen kun tässä tapauksessa tarvitseekin. Etenkin nuo Saabiin myytävät TD04HL-19T laitteet näyttävät kuvissa siltä, että menisivät paikalleen isommitta ongelmitta, mutta onko kukaan oikein testannut asiaa? Vanhoja ketjujakaan selaamalla ei oikein selvinnyt sopivatko esim. laipat kohdalleen?

Miksi tehdä asiat vaikeasti? Melettin keskiö on sen parisataa ja bolt on. Kannattaa toki samalla tarkistaa pässin ja pakopesän kunto kun vaihtaa keskiön.

Ja tosiaan murola otti luokkaa satasen viimeksi kompurapesän sorvauksesta, joten jos ei oo varaa laittaa 300€ aitoon mitsuun niin kannataa ehkä miettiä sitä kiina-ahdinta ja mitä maksaa kaivaa ahtimen siipiä koneesta.  :P

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #10 : 03.04.2019, 19:06:09 »
Itsellä kinugawan 20T ja omassa ainakin viimeistely huonompaa kuin aidossa mitsussa... Toisen vesilähdön reikä ketuillaan ja kellon nipat ruosteessa yms pientä mitä ei olettaisi tuon hintaluokan ahtimissa olevan. Muuten ihan ok.

Harmi jos laatu romahtanut, mulla oli vuosia sitten ihan priimaa. Kellon nipat, vesilähdön extra tulpat jne rosteria tai muuta vastaavaa kun ei ruostunut ollenkaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #11 : 03.04.2019, 19:28:33 »
Mielellään kyllä tuon 300 € mielellään sijoittaisi aitoon Mitsuun, mutta kun äkkiä katsoen hinnat tuntuu paremmilla laitteilla olevan tuplasti. Olisiko vinkkiä mistä lähtisi kyselemään? Muita vinkkejä edullisten ja etenkin bolt-on laitteiden suuntaan?

Poissa clx

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.3 T5:een uusi ahdin
« Vastaus #12 : 24.04.2019, 10:30:27 »
Osaisko joku sanoa mikä mahtaisi olla Volvoon sopivan ja suoralla downpipe-lähdöllä olevan TD04HL-19T turbon tyyppikoodi? Asiointi EBayn halpisturbojen myyjien kanssa tuntuu olevan pään hakkaamista seinään ainakin ilman eksaktia mfg.no.-koodia.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy