KL-varaosat  Race.fi

Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista

  • 147 Vastauksia
  • 95576 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #120 : 08.10.2020, 10:36:31 »










« Viimeksi muokattu: 08.10.2020, 10:38:14 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #121 : 10.10.2020, 20:09:06 »
Hyvän näköistä...

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #122 : 11.10.2020, 03:44:44 »
Millä seinämällä vahvuudella wompatin satsi on?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #123 : 11.10.2020, 08:34:03 »
Millä seinämällä vahvuudella wompatin satsi on?

1,5mm

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #124 : 11.10.2020, 20:02:45 »



Teetätin kans satsin marteliuksen j putkista. Vahvuutta en muista, mutta oli ohkasella seinämällä ja kesti 5 tuntia penkis. Halkes sauman vierestä ja kaverin satsilla samajuttu. En toki meinaa että muilla ei kestäis mut ite siirryin vesijohto putkeen.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #125 : 11.10.2020, 20:04:04 »


Teetätin kans satsin marteliuksen j putkista. Vahvuutta en muista, mutta oli ohkasella seinämällä ja kesti 5 tuntia penkis. Halkes sauman vierestä ja kaverin satsilla samajuttu. En toki meinaa että muilla ei kestäis mut ite siirryin vesijohto putkeen.
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #126 : 11.10.2020, 20:12:49 »
Oliko turbon laipalta mitään tukea?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #127 : 11.10.2020, 20:13:37 »
Tämä aivan normaalia kaluputkea, tigillä hitsattu. Ajettu kesän ratailut eli aika reilusti ratametrejä, kokoajan yritys mennä kovempaa.

Oli vähän arvoitus että kuinka kestää tällainen, mutta kun täytyy saada kiloja pois niin tämä vs. vanha tuubisarja niin painoa lähti yli 5kg. Tämän kokemuksen perusteella ei ole paluuta tuubisarjoihin omissa laitteissa.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #128 : 12.10.2020, 11:05:41 »
Oliko turbon laipalta mitään tukea?

Oli kaks. Toinen oli laipasta laippaan ja toinen lohkoon alas joka piti painoa.
Ja hyvä sitte että joillaki on kestäny
« Viimeksi muokattu: 12.10.2020, 11:07:29 kirjoittanut volgaman »
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #129 : 13.10.2020, 13:27:12 »
Voihan tuo halkeaminen johtua myös liian jäykästä tuennasta. Kahdesta kohtaa tuettu ahtimen laippa pysyy aika hyvin paikallaan, vaikka sen tulisi päästä elämään lämpölaajenemisen takia suhteessa toiseen laippaan. Oletan siis että volgamanin tapauksessa molemmat tuennat oli jäykkiä tankoja yms?

Teorian tasolla jos asiaa miettii niin mustasta tehdyn pakosarjan lämpeneminen 650 asteen paikkeille siirtää turbon laippaa yli 2 mm pakosarjan laippaan nähden. Siirtymään toki vaikuttaa myös putkien pituus ja muoto. Nopee testaus tuosta FEM:ssä yhdellä sarjalla ettei tuu mahdottomasti mutuiltua..



Jos tsekkaa miten ne "isot pojat" on tuon tuennan toteuttanut, niin suoraa ahtimen päälle viety tuki ja siitä ahtimelle lähtevä toinen tuki uniball-nivelillä on aika vakioitunut tapa. Tuollainen rakenne sallii lämpölaajenemisen aiheuttamat pienet siirtymät.



Noissa toisaalta on luultavasti materiaalina AISI 3XX/4XX, Inconel tai muu vastaava, mutta miksei tuo tapa toimisi myös ohutseinäisen mustan kanssa jos jaksaa vähä askarrella.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #130 : 14.10.2020, 06:27:51 »
Kaveri joskus teki vimmattuna tuentoja tuubisarjaan, mitä jämäkämmän oloinen paketti oli, niin sen varmemmin repeili saumat auki. Sitten jätti tuennat kokonaan pois niin ongelmat poistui.

Mitä meillä tehty tuubisarjoja niin yhtäkään ei ole tuettu. Esim. kaudella -19 koneessa järkyttävän painava k29 eteenylös asennuksena ilman ongelmia. Tähän ohutseinämäiseen tehtiin kannesta harus mistä tikku ahtimeen ja molemmin päin uniballnilviäinen, tukee mutta sallii liikkumisen niin että ei ala väännättää.

Poissa miguli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #131 : 03.05.2021, 16:05:17 »
Turbopakosarjan tekoa vinokoneeseen, lähdöt muokattu prässillä vähän paremmin virtaaviksi.





Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #132 : 07.05.2021, 15:39:00 »
Turbopakosarjan tekoa vinokoneeseen, lähdöt muokattu prässillä vähän paremmin virtaaviksi.





Kovasti on tutun näkönen satsi nelosen putkea lukuunottamatta, mutta löytyihän sille syykin  :)

Paremmin oot kyllä hitsannut ja tehnyt kuin minä, tosi siistiä jälkeä.

PS. Pitää varmaan laittaa isommalla disclaimer siihen 3D-malliin ettei toi sovi kuin 140/164 koppaan ja pystyyn asennettuun vinokoneeseen..
Kai se Amazoniinki menis, en tiedä. Laita miguli siitä muokatustaki satsista kuva, tuota hitsijälkeä kattelee mielellään.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa miguli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #133 : 08.05.2021, 17:51:28 »
Vielä pitäisi hitsata loppuun,
toi kollektori on aika hankala hitsata noista väleistä kun joutuu pitämään elektrodia paljon ulkona ja ei meinaa kaasu riittää.





Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuvia omatekoisista imu-/pakosarjoista
« Vastaus #134 : 08.05.2021, 18:04:30 »
Tuo kaasua siihen lähelle ylimääräisellä kengällä, hitsaa vaikka sentti kerrallaan.
Ei noista ainakaan kuvakarveja tule kun liitokset päittäin ilman seevejä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Samppasport  Futurez