Elekma  Autoracing

Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?

  • 16 Vastauksia
  • 17067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Eli mitä mieltä puristus-suhteesta etanolin kera ? Ja käytännön kokemuksia ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #1 : 30.01.2012, 16:59:41 »
Mikä on tehokas?
Itse olen kaavaillut jotain 9.5 - 10 ruttuja

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #2 : 30.01.2012, 17:34:26 »

 Ja käytännön kokemuksia ?


Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #3 : 30.01.2012, 17:35:48 »
Mikä on tehokas?

Villiveikkaus että litrateho voisi olla + 250 hv ja kyseessä 4 sylinterinen kone.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #4 : 30.01.2012, 17:45:18 »
Kiinnostava aihe O0 Omaan lankkuun tulee noin 8,3 - 8,5 puristukset ja tarkoitus olisi sitten saada ohjelmat molemmille 98E ja RE85. Mikään mahoton raaseri ei ole kyseessä lähinnä kesä hauskuutteluun ja jopa työmatka ajoon (5km). Noin 450hv tavoitteet on, enkä näe sitä kovin mahdottomaksi. Mutta sitten siihen moottorin käyttäytymiseen. Olisiko tosiaan järkeä nostaa vielä ruttuja, eli vaihtaa matalampi kannentiiviste, kun tullaan kuitenkin ajelemaan luultavammin pääsääntöisesti tuolla viinalitkulla?
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #5 : 30.01.2012, 17:55:11 »
Omaan mäski moottoriin tulee 9 puristus 1mm kansipahvilla ja 2mm kuparilla vähän vähempi.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #6 : 30.01.2012, 18:22:30 »
Tollasen motin tekisin ite kans jos uudestaan tarvis tehdä, tää siis RE85 käyttöön. 8.5 ruttu taasen jos 98E käyttö ja 400-500hv väliin.
En mä laittais 400-500hv 2l bensakoneeseenkaan alle 9 ruttuja.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #7 : 30.01.2012, 19:47:47 »
Mikä on tehokas?


No leikitään vaikka 300 hv/l , ja kuinkas suuret suuttimet / pumput tarvitaan , jos vaikka 2.4 litrainen nelisylinterinen  :2funny:
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #8 : 30.01.2012, 20:29:35 »
Lainaus
Eli mitä mieltä puristus-suhteesta etanolin kera ?
Lainaus
Itse olen kaavaillut jotain 9.5 - 10 ruttuja
Noin mäkin tekisin nykyään.
Lainaus
Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
No jaa,
eipä omassa ainakaan ole mitään hankaluutta ollut...
Lainaus
No leikitään vaikka 300 hv/l , ja kuinkas suuret suuttimet / pumput tarvitaan , jos vaikka 2.4 litrainen nelisylinterinen 
Leikitään sitten,
2x -044 boschit
4x 2000cc
kunnolliset bensalinjat paluulla, kunnollinen säädettävä b.painesäädin
raw d

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #9 : 30.01.2012, 21:41:53 »
1xFuelab 42401 (tai 41402 riippuu ahdosta/kok bensapaineesta).
Säätimeksi Fuelab 52901, niin saa pumpun nopeussäädön tehokkaaseen ja optimaaliseen käyttöön.
Suuttimet nuo mikkekin mainitsemat 2000cc, niin ei tarvi kikkailla peruspaineilla.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #10 : 30.01.2012, 22:41:41 »
B230 1986 penta AQ171 peruskone, B234F imusarja, B230FT 3mm madalletut männät, omatekoine pakosarja ja 10:1 rutut, 65/70mm siivillä oleva ahdin, hukkis tukittu, ahdot 1,55bar+ 1575ccm suuttimet, reilu 50% aukioloa parhaimmillaan. ennakkoa jotain 36astetta parhaimmillaan.

Pumppuna bilteman B230ET kopiobosch, megaruutta ohjaa bensaa ja 4x 1,8T sytkäpuolia, 8mm bensalinja.

Sytkäkartta on hankala mapata kun etanoli ei nakuta.
Jaa-a, en ole mikään nakutus ekspertti, mutta kyllä mun raaserin koneesta ainakin kuuluu E85 ajaessakin selvä nakutus JOS se nakuttaa. Taas kerran Sebbe ja Dera voivat varmasti vahvistaa väitteeni. :)

Hyvin mun kartta ainaki oli kohdallaan penkityksessä ihan perstuntumalta säädettynä (EI nakuluureja, ei anturia), kartan säätö johti vaan tehojen ja vääntöjen laskuun penkissä. En todellakaan ole ekspertti, jos luulette että sitä väitän. Tässä vaan omat kokemukset.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristussuhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #11 : 31.01.2012, 13:03:19 »

Jaa-a, en ole mikään nakutusekspertti, mutta kyllä mun raaserin koneesta ainakin kuuluu E85 ajaessakin selvä nakutus JOS se nakuttaa.


Meillä on laboratoriossa Volvon B4204T kiinni Schenkin jarrupenkissä, jossa voi ajaa vakiopyörimisnopeudella. Turbona Garret GT32 ja moottoriohjauksena Vipec 88. Ainakin tuolla kombinaatiolla voi ennakkoa olla jopa 15 astetta liikaa, mutta moottori ei nakuta etanolilla (siis puhdasta viinaa).  Vääntö kyllä putoaa roimasti. Inertiadynossa (persdynossa) on hankalaa hakea se paras ennakko kun kaikkien kuormituspisteiden ohi mennään vauhdilla. Vakiopyörimisnopeudella voidaan hinkata seosta, ennakkoa ja nokan ajoitusta kaikessa rauhassa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #12 : 31.01.2012, 17:04:10 »
15astetta... se on jo aikas kovast ohi sektorista ennakkoa ajatellen... sillä ennakkovirheellä mulla on reikä männässä (ON kokeiltu ja nakutti niin pirusti) 20astetta oli ennakkoa liikaa, eli jotain 55asteen nurkilla @4000rpm. Ahtopainetta oli about 0,3bar kun tämä tapahtui:



Ja polttoaineena E85. Tosin, yksi vikasyy saattoi olla jumittava polttoainesuutin kyseisess pytyssä, mutta tuosta en koskaan saanut varmuutta... Ennakko ainakin oli ihan päin mäntyjä, se on 100% varmaa.

Nakutti ainakin TODELLA kovaa about vajaan sekunnin verran, ei ollut vaan muutama "nakutus", vaan satoja kun kierroksia oli aikas hyvin...
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012, 17:07:59 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #13 : 31.01.2012, 17:56:49 »
15astetta... se on jo aikas kovast ohi sektorista ennakkoa ajatellen... sillä ennakkovirheellä mulla on reikä männässä

Sen siitä saa kun päästää teekkarit yksin huseeraamaan....meillä ennakko oli 25 ja tiputettiin 10 pintaan. Väänto nousi lähes 50 Nm (270 Nm 325 Nm). 4500 rpm ja 0,6 bar ahtoja. Mutta me siis ajettiin puhtaalla viinalla. Testataan jossain vaiheessa E85/95/98 eroja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #14 : 31.01.2012, 21:31:06 »
Omaan kiuluun (T4 modattu kone) tulee 10.2 puristukset ja polttoaineena E85. Ahtua tuollaiset 2,5 - 3,0 bar. Nokka-akseli vaikuttaa sitten ihan julmasti, minkälaista ennakkoa voi käyttää. Mitä kiereämpi nokka, sitä enempi voi ennakkoa lyödä. Ainakin mun kokemusten perusteella.

Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Samppasport  Futurez