KL-varaosat  Race.fi

DIY turbon huolto.

  • 19 Vastauksia
  • 12548 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #15 : 24.02.2012, 09:25:55 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lehti olisi Classic cars vuodelta 2001,toukokuun numero ja siinä on mielenkiintoinen juttu Saabin turboahtamisen alkuajoista.

Alla olevasta kuvasta ei varmaan saa tekstistä selvää...

(Kuva poistettu lainauksesta.)

...joten tässä hiukan juttua tuosta jutusta:

Eli jutun aiheena on Saab 99 Turbon kehittäminen, ja haastateltu henkilö on nimeltään Geoff Kershaw. Edellä mainittu oli vuonna 1974 nuorena Garrettin insinöörinä mukana Saabin 99 Turbon kehittämisessä, ja silloin luotiin tuo ahdintyyppi, joka nyt tunnetaan nimellä T3.

T3:n tuotantolinjoja vasta pystytytettiin siihen aikaan, ja tuotanto ei pysynyt Saabin henkilöautotuotannon perässä. Tästä syystä turboahtimet kyllä saatiin Ruotsiin, mutta niitä ei ollut kaikkia tasapainotettu. Ruotsissa ei silloin vielä ollut tasapainotuskonetta. Jutun sankari Geoff kertoo matkustaneensa Ruotsiin teknikon kanssa, ja he suorittivat tasapainotuksen kokoonpanolinjalla. Prosessi oli sellainen, että he pyörittivät turboahdinta paineilman avulla, ja jos turbo ulisi, siipipyörät irrotettiin ja kiinnitettiin uudelleen sattumanvaraiseen järjestykseen ja ulinatesti paineilman avulla tehtiin uudelleen kunnes saavutettiin hyväksyttävä tasapaino. Se ei kuulemma ollut niin paha homma miltä se kuulostaa.

Että ei se tasapainotus kaiketi ollut ihan justiinsa tarkkaa 1970-luvulla.  ;D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä, eiku miten se meni.  ;D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #16 : 24.02.2012, 13:50:19 »
Noita Saab Turbo testejä ajettiin myös TKK:lla 80-luvulla. 40 tuntia ja pakoventtiilit "tasarahaa". On jotain hyviä kuvia missä labran lattialla on 3 m punahehkuista putkea.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #17 : 25.02.2012, 09:30:34 »
Noita Saab Turbo testejä ajettiin myös TKK:lla 80-luvulla. 40 tuntia ja pakoventtiilit "tasarahaa". On jotain hyviä kuvia missä labran lattialla on 3 m punahehkuista putkea.
Saisko nähä? pliis  :)

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #18 : 03.03.2012, 17:29:33 »
Turbo voi olla staattisesti tasapainossa, eli molemmissa päissä on 10 g heitto 10 mm päässä keskikohdasta, mutta vastakkaisilla kohdilla, eli 180 astetta. Paketti on tasapainossa, eix jeh. Mutta sitten kun se aksila pyörii niin molemmissa päissä vaikuttaa keskipakovoima joka kurmuuttaa laakereitä. Gadit?
Mutta mites jos akseli ja kompurasiipi on molemmat painotettu erikseen nollille?

Ajatushan on kaiketi sama kuin jos kampura säädetään 0- punttiin nin sen perään voi laittaa minkä tahansa vauhtiksen tai vetolevyn jos nekin on 0-puntitettu?

Entä jos mukaan lasketaan ilman virtauksesta tuleva vastus(kun pakopuoli saa periaatteessa pulssittaisia "potkuja" mutta imusiipi haroo kokoajan "samanlaista" ilmaa? Vaikuttaako se tasapainoon?


Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: DIY turbon huolto.
« Vastaus #19 : 03.03.2012, 21:14:13 »
Mutta mites jos akseli ja kompurasiipi on molemmat painotettu erikseen nollille?

Ajatushan on kaiketi sama kuin jos kampura säädetään 0- punttiin nin sen perään voi laittaa minkä tahansa vauhtiksen tai vetolevyn jos nekin on 0-puntitettu?

Entä jos mukaan lasketaan ilman virtauksesta tuleva vastus(kun pakopuoli saa periaatteessa pulssittaisia "potkuja" mutta imusiipi haroo kokoajan "samanlaista" ilmaa? Vaikuttaako se tasapainoon?

No niihän ne näköjään turbotehtaalla tehdään, molemmat osat yksinään painoon ja sitten vain pieni viimeistelypuntitus keskimutteriin.



Saisko nähä? pliis  :)

Tulee
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

RallyBaron  Samppasport